Aurasoundjes zijn binnen, 45 stuks hebben de grote overtocht overleefd, 5 helaas niet! (kijken hoe ik dat op ga lossen).
Hallo,
Mijn naam is Erik, en ik ben al tijdje lid, maar ik ben al een geruime tijd niet meer actief op het forum. Maar luidsprekerbouw blijft wel steeds kriebelen, en ik pak de draad dus weer op. Ik ben daarom achter de tekentafel gaan zitten en daar is het volgende uit gekomen. Ik wil heel graag nog een keer een line/array bouwen. Maar ik wil graag gebruik maken van betaalbare componenten, en daarom ga ik voor een opzet met de genoemde TB W3/871 die het grootste gedeelte moeten gaan weergeven. Omdat de TB´s vanaf +/- 3k een aardige impendatiebult ontwikkelen wil ik voor het sprankelende hoog toch tweeters inzetten. Daarvoor had ik de ND20FA-6 van Dayton in gedachten, die zijn ook lekker betaalbaar en volgens mij ook goed.
De kastjes zijn van 15mm mdf, zodat de tweeter geheel in de houtdikte wegvalt. De kastjes zijn smal genoeg zodat de TB's er precies inpassen en ik heb de vorm zo gemaakt dat je de 5 kastjes in een concafe-array kan zetten. Ze staan echter nu recht boven elkaar getekend, maar daar moet een curve in komen die de straal van de bol van je luistercirkel vormt. De klankkast zelf hoeft niet de vorm van de front te volgen omdat je geen last hebt van de tweeters, zie afbeelding 6.
Ik zet er per kant straks een sub onder die tot 100/120hz meeneemt.
Ik heb overigens niet de kennis zaken te berekenen. De kastjes hebben een volume van +/- 12liter. De filtering heb ik geen idee hoe deze te maken zodat het gaat kloppen. De tweeters en woofers middels serie/paralel schakeling op 4/6 of 8 ohm krijgen is ook nog een puzzel voor mij. Wat het kastje met deze bezetting gaan leveren heb ik ook geen idee van. Wel hoop ik een gevoeligheid te halen met 15 setjes in een array van +/- 97dB. Mijn doel is een live-sound creeren, welke ik ga benutten in een geheel geoptimaliseerde ruimte. (ik heb een audio-ruimte, geheel geisoleerd).
Ik blijf dus met een aantal vragen zitten:
- gaat dit werken?
- hoe ga ik filteren? (met mijn simpele verstand moet ik iets met de filtering van de ct209 als basis doen).
- hoe ga ik op de juiste impendantie komen.
- wat gaat een enkel kastje doen?
Ik hoop dat iemand mij kan ondersteunen in mijn plannetje, ik heb er erg veel zin in.
groetjes Erik