De volgende UCD -> update

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

De volgende UCD -> update

Bericht door daniel »

UCD180ST volgens vrijwel standaard recept. Modules gaan nog gemod worden, maar eerst maar eens naar de standaardversie luisteren.
Voeding bestaat uit 2x225VA trafo, met dubbele brug en 4x10.000 uF per kanaal. Is een beetje overkill...

Voeding ga ik wellicht ook nog aanpassen naar 2x10.000uF per kanaal, snelle diodes, met DC beveiliging en amp-on (ook weer volgens bekend recept), daar zijn de printjes nog voor in de maak.

Kast komt uit Italie.

Waar ie voor gaat dienen: als laagversterker voor mijn nieuwe audiosysteem. Er komt nog een voorversterker bij, in de 1U variant van die kast, met daarin een volumeregeling, DAC, en actief tweeweg filter. Mid-hoog ga ik vervolgens met mijn buizenversterker doen.

Foto's:
Bijlagen
met de kap erop. Foto is zonder flits genomen, mijn camera heeft wat moeite met de combinatie zwart-reflecterend
met de kap erop. Foto is zonder flits genomen, mijn camera heeft wat moeite met de combinatie zwart-reflecterend
bovenaanzicht
bovenaanzicht
bedraad, achteraanzicht
bedraad, achteraanzicht
versterkermodules op achterpaneel (de rest van de kast is dus voeding...)
versterkermodules op achterpaneel (de rest van de kast is dus voeding...)
Laatst gewijzigd door daniel op wo 19 mei 2010, 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

Hi Daniel,

ziet er netjes uit zeg! Paar onderdelen komen wel verdacht bekend voor haha ;)
Speelt hij ook al? Want dat kan ik nog niet uit je verhaal op maken.. wel zie ik natuurlijk alle draadjes erin zitten...

Groeten, Joris
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

vigier schreef:
Hi Daniel,

ziet er netjes uit zeg! Paar onderdelen komen wel verdacht bekend voor haha ;)
Speelt hij ook al? Want dat kan ik nog niet uit je verhaal op maken.. wel zie ik natuurlijk alle draadjes erin zitten...

Groeten, Joris
hij speelt inderdaad al, maar heb 'm nog niet echt aan de tand kunnen voelen. Dat wordt dit weekend ws.

Zitten inderdaad veel bekende onderdelen in, vrijwel de hele voeding. Overigens ga ik die voedingsprinten vervangen door iets anders, maar zal ik de elco's hergebruiken. Met de huidige capaciteit speelt de versterker nog ongeveer 15 seconden door nadat ik 'm heb uitgezet...
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

Enn... hangen de filtertjes er ook al in? 1,4A is genoeg voor 1 kanaal, en je hebt er 5 ....
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Hey dat ziet er zeker strak uit. 8) Zo'n mooie symmetrische kast vind ik altijd wel wat hebben. Complimenten!

gr Olav
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Re: De volgende UCD

Bericht door daniel »

nu met nieuwe voedingen. Inmiddels bekend recept volgens mij. Elkocapaciteit per kanaal is nu de helft van wat het eerst was, maar ngo steeds ruim voldoende volgens mij. Voedingsprintjes voorzien in DC beveiliging en amp on.

Oplettende lezer ziet misschien dat ze nog nét niet helemaal af zijn (en dan bedoel ik niet de kap) :)
Bijlagen
Voedingsprintjes
Voedingsprintjes
Compleet bedrade versterker. Nog iets minder spaghetti dan eerst
Compleet bedrade versterker. Nog iets minder spaghetti dan eerst
Close-up van het rechterkanaal
Close-up van het rechterkanaal
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De volgende UCD -> update

Bericht door hannesie »

Ik mis nog een paar moerjes :roll:

Netjes, ik herinner mij de keer van afgelopen ZBA dag, toen stond hij volgens mij op de tafel boven.
Met mijn Relaixed en SqueezeBox.
Ik heb nu de Touch, ook leuk om die eraan te hangen :mrgreen:
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Re: De volgende UCD -> update

Bericht door daniel »

goed gezien!
Had 'm inderdaad bij me vorig jaar, stond boven. Ik zal 'm dit jaar ook meenemen, maar ben waarschijnlijk wel rond lunchtijd weer weg (iets met voetbal...)
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: De volgende UCD -> update

Bericht door Leeuwarden »

Daniel, eindelijk begonnen aan de voedingsprinten die ik van je gekocht heb.

En daar heb ik nog een paar vragen over!
Als eerste:
De zekeringhouders. Uit de grabbelbak alhier vis ik nog een paar waar geen beschermkap over zit. Is dat noodzakelijk qua veiligheid?

edit: Laat maar... net in een achterafhoekje een heel zakje kapjes gevonden :rock:

Kan ik R7 en R8 vullen met 2x 680 ohm? (heb ik ook nog liggen..)

alweer edit: ik zie na enig studeren dat R8 voor een error led is. Die gebruik ik niet dus maar leeg laten dan?

Tot zover eerst de vragen :-)
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Re: De volgende UCD -> update

Bericht door daniel »

kapjes zijn niet noodzakelijk, op die zekeringen staat de DC spanning van de versterker en die is in de meeste gevallen aanraakveilig. Ik heb ze er puur cosmetisch opgezet.

De waarde van R7 moet je even zelf berekenen aan de hand van de DC spanning die je hebt en de spoelspanning en -weerstand van het relais.

Stel dat je een relais gebruikt met een spoelspanning van 24 V en weerstand van 1200 ohm. Dan trekt dit relais dus 20 mA stroom.
Over de weerstand R7 valt het verschil tussen de DC voedingsspanning en de spoelspanning. Als je DC 40 V is, dan moet er over R7 dus 16 V vallen. De stroom door R7 is ook 20 mA, de weerstand kun je dan met de wet van ohm berekenen op 16V/0.02A=800 ohm. Er wordt dan 320 mW gedissipeerd.

Let ook even op de opmerkingen over R1, R3,R4,R5!
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: De volgende UCD -> update

Bericht door Leeuwarden »

Oh dear... rekenen... mijn sterke punt... :?

Reken je even mee?

Trafo is 2x 40V secundair. Na gelijkrichting zou dat dan (x1,4) = 56V DC
Ik gebruik Het volgende relais: NAIS ALZ12B24 met spoelweerstand 1440 Ohm.
56-24 = 32V

Relais trekt dus 0,017A

32/0,017 = 1882 Ohm

R7= 1882Ohm (of wat daar dan maar in de buurt zit...)

Kloppen mijn hersenspinsels?
Laatst gewijzigd door Leeuwarden op ma 03 jan 2011, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: De volgende UCD -> update

Bericht door Leeuwarden »

daniel schreef:
Let ook even op de opmerkingen over R1, R3,R4,R5!
Ja! Dat staat zeer duidelijk in je beschrijving!
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: De volgende UCD -> update

Bericht door Leeuwarden »

Uhhh... klopt mijn rekensommetje? O:)
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Re: De volgende UCD -> update

Bericht door daniel »

Leeuwarden schreef:
Uhhh... klopt mijn rekensommetje? O:)
volgens mij wel, afgezien van een klein beetje afronding. Volgens mij zou er 1920 ohm uit moeten komen. Maar da's een kleinigheidje
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: De volgende UCD -> update

Bericht door Leeuwarden »

Dank! Eén na laatste vraag: ik heb de BC 547 vervangen door een BC 546. Ik dacht dat dat probleemloos kan. Mee eens?

Laatste vraag gaat over x1-4. Maar zover ben ik nog niet :-)
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Re: De volgende UCD -> update

Bericht door daniel »

absoluut mee eens. Zeker met jouw DC spanning!
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: De volgende UCD -> update

Bericht door Leeuwarden »

Toch fijn dat een "ik kan leuk solderen maar verder heb ik er geen verstand van" bouwer als ikzelf dan toch maar de juiste beslissingen neem :mrgreen: Zou het toeval zijn? :lol:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: De volgende UCD -> update

Bericht door Leeuwarden »

Leeuwarden schreef:
Laatste vraag gaat over x1-4. Maar zover ben ik nog niet :-)
Het antwoord op deze vraag kon ik herleiden uit je geplaatste foto's :-)
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: De volgende UCD -> update

Bericht door Leeuwarden »

Sjips... Vandaag voeding aangesloten op trafo en vervolgens netspanning... Eén voeding geeft onbelast keurig 58,5V (plus en min) Maar de relais slaan niet af als ik de spanning eraf haal... Andere voeding doet helemaal niets. Eén elco is geladen de ander niet. Ook hier geen beweging in de relais...
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De volgende UCD -> update

Bericht door hannesie »

Leeuwarden schreef:
Toch fijn dat een "ik kan leuk solderen maar verder heb ik er geen verstand van" bouwer als ikzelf dan toch maar de juiste beslissingen neem :mrgreen: Zou het toeval zijn? :lol:
Ik voel met je mee !!! :mrgreen: :oops:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: De volgende UCD -> update

Bericht door Leeuwarden »

Uhhh wat probeer je me nu te vertellen Hans? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: De volgende UCD -> update

Bericht door Leeuwarden »

Nu op beide elco's spanning, aan het eind van de lijn op de plus en min spanning, op de 0 niet...
We gaan eerst de zaak eens overnieuw doorsolderen als de elco's leeg zijn... Waar is m'n weerstand met krokodillebekjes...
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De volgende UCD -> update

Bericht door hannesie »

hannesie schreef:
Ik voel met je mee !!! :mrgreen: :oops:
Ik denk dat ik het zelfde heb, ik kan wel solderen, althans daar lijkt het op, maar vervolgens snappen, ho maar.
Dan doe jij dat al stukken beter als ik. :sure:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: De volgende UCD -> update

Bericht door Leeuwarden »

hannesie schreef:
Ik denk dat ik het zelfde heb, ik kan wel solderen, althans daar lijkt het op, maar vervolgens snappen, ho maar.
Dan doe jij dat al stukken beter als ik. :sure:
Nou dat valt erg tegen...

Ik heb even hulp nodig...

Vanuit de trafo gaat 2x 40V AC de voedingsprint in. De GND loopt van X2-2 en X2-3 langs de elco's zo naar GND PIN2.
Ik meet dus iets van 114V tussen POS PIN2 en NEG PIN2 maar op GND PIN2 meet ik helemaal niets...
Mijn gok zou zijn dat er een breuk in de PCB zou kunnen zitten maar dat kan ik me gelijk niet helemaal voorstellen.

Iemand enig idee?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: De volgende UCD -> update

Bericht door Leeuwarden »

Schema erbij... :oops:
Bijlagen
Schema voeding.jpg
Gesloten