De volgende UCD -> update
Moderator: Beheerdersteam
De volgende UCD -> update
UCD180ST volgens vrijwel standaard recept. Modules gaan nog gemod worden, maar eerst maar eens naar de standaardversie luisteren.
Voeding bestaat uit 2x225VA trafo, met dubbele brug en 4x10.000 uF per kanaal. Is een beetje overkill...
Voeding ga ik wellicht ook nog aanpassen naar 2x10.000uF per kanaal, snelle diodes, met DC beveiliging en amp-on (ook weer volgens bekend recept), daar zijn de printjes nog voor in de maak.
Kast komt uit Italie.
Waar ie voor gaat dienen: als laagversterker voor mijn nieuwe audiosysteem. Er komt nog een voorversterker bij, in de 1U variant van die kast, met daarin een volumeregeling, DAC, en actief tweeweg filter. Mid-hoog ga ik vervolgens met mijn buizenversterker doen.
Foto's:
Voeding bestaat uit 2x225VA trafo, met dubbele brug en 4x10.000 uF per kanaal. Is een beetje overkill...
Voeding ga ik wellicht ook nog aanpassen naar 2x10.000uF per kanaal, snelle diodes, met DC beveiliging en amp-on (ook weer volgens bekend recept), daar zijn de printjes nog voor in de maak.
Kast komt uit Italie.
Waar ie voor gaat dienen: als laagversterker voor mijn nieuwe audiosysteem. Er komt nog een voorversterker bij, in de 1U variant van die kast, met daarin een volumeregeling, DAC, en actief tweeweg filter. Mid-hoog ga ik vervolgens met mijn buizenversterker doen.
Foto's:
- Bijlagen
Laatst gewijzigd door daniel op wo 19 mei 2010, 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
hij speelt inderdaad al, maar heb 'm nog niet echt aan de tand kunnen voelen. Dat wordt dit weekend ws.vigier schreef:Hi Daniel,
ziet er netjes uit zeg! Paar onderdelen komen wel verdacht bekend voor haha
Speelt hij ook al? Want dat kan ik nog niet uit je verhaal op maken.. wel zie ik natuurlijk alle draadjes erin zitten...
Groeten, Joris
Zitten inderdaad veel bekende onderdelen in, vrijwel de hele voeding. Overigens ga ik die voedingsprinten vervangen door iets anders, maar zal ik de elco's hergebruiken. Met de huidige capaciteit speelt de versterker nog ongeveer 15 seconden door nadat ik 'm heb uitgezet...
Re: De volgende UCD
nu met nieuwe voedingen. Inmiddels bekend recept volgens mij. Elkocapaciteit per kanaal is nu de helft van wat het eerst was, maar ngo steeds ruim voldoende volgens mij. Voedingsprintjes voorzien in DC beveiliging en amp on.
Oplettende lezer ziet misschien dat ze nog nét niet helemaal af zijn (en dan bedoel ik niet de kap)
Oplettende lezer ziet misschien dat ze nog nét niet helemaal af zijn (en dan bedoel ik niet de kap)
Re: De volgende UCD -> update
Ik mis nog een paar moerjes
Netjes, ik herinner mij de keer van afgelopen ZBA dag, toen stond hij volgens mij op de tafel boven.
Met mijn Relaixed en SqueezeBox.
Ik heb nu de Touch, ook leuk om die eraan te hangen
Netjes, ik herinner mij de keer van afgelopen ZBA dag, toen stond hij volgens mij op de tafel boven.
Met mijn Relaixed en SqueezeBox.
Ik heb nu de Touch, ook leuk om die eraan te hangen
Re: De volgende UCD -> update
goed gezien!
Had 'm inderdaad bij me vorig jaar, stond boven. Ik zal 'm dit jaar ook meenemen, maar ben waarschijnlijk wel rond lunchtijd weer weg (iets met voetbal...)
Had 'm inderdaad bij me vorig jaar, stond boven. Ik zal 'm dit jaar ook meenemen, maar ben waarschijnlijk wel rond lunchtijd weer weg (iets met voetbal...)
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: De volgende UCD -> update
Daniel, eindelijk begonnen aan de voedingsprinten die ik van je gekocht heb.
En daar heb ik nog een paar vragen over!
Als eerste:
De zekeringhouders. Uit de grabbelbak alhier vis ik nog een paar waar geen beschermkap over zit. Is dat noodzakelijk qua veiligheid?
edit: Laat maar... net in een achterafhoekje een heel zakje kapjes gevonden
Kan ik R7 en R8 vullen met 2x 680 ohm? (heb ik ook nog liggen..)
alweer edit: ik zie na enig studeren dat R8 voor een error led is. Die gebruik ik niet dus maar leeg laten dan?
Tot zover eerst de vragen
En daar heb ik nog een paar vragen over!
Als eerste:
De zekeringhouders. Uit de grabbelbak alhier vis ik nog een paar waar geen beschermkap over zit. Is dat noodzakelijk qua veiligheid?
edit: Laat maar... net in een achterafhoekje een heel zakje kapjes gevonden
Kan ik R7 en R8 vullen met 2x 680 ohm? (heb ik ook nog liggen..)
alweer edit: ik zie na enig studeren dat R8 voor een error led is. Die gebruik ik niet dus maar leeg laten dan?
Tot zover eerst de vragen
Re: De volgende UCD -> update
kapjes zijn niet noodzakelijk, op die zekeringen staat de DC spanning van de versterker en die is in de meeste gevallen aanraakveilig. Ik heb ze er puur cosmetisch opgezet.
De waarde van R7 moet je even zelf berekenen aan de hand van de DC spanning die je hebt en de spoelspanning en -weerstand van het relais.
Stel dat je een relais gebruikt met een spoelspanning van 24 V en weerstand van 1200 ohm. Dan trekt dit relais dus 20 mA stroom.
Over de weerstand R7 valt het verschil tussen de DC voedingsspanning en de spoelspanning. Als je DC 40 V is, dan moet er over R7 dus 16 V vallen. De stroom door R7 is ook 20 mA, de weerstand kun je dan met de wet van ohm berekenen op 16V/0.02A=800 ohm. Er wordt dan 320 mW gedissipeerd.
Let ook even op de opmerkingen over R1, R3,R4,R5!
De waarde van R7 moet je even zelf berekenen aan de hand van de DC spanning die je hebt en de spoelspanning en -weerstand van het relais.
Stel dat je een relais gebruikt met een spoelspanning van 24 V en weerstand van 1200 ohm. Dan trekt dit relais dus 20 mA stroom.
Over de weerstand R7 valt het verschil tussen de DC voedingsspanning en de spoelspanning. Als je DC 40 V is, dan moet er over R7 dus 16 V vallen. De stroom door R7 is ook 20 mA, de weerstand kun je dan met de wet van ohm berekenen op 16V/0.02A=800 ohm. Er wordt dan 320 mW gedissipeerd.
Let ook even op de opmerkingen over R1, R3,R4,R5!
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: De volgende UCD -> update
Oh dear... rekenen... mijn sterke punt...
Reken je even mee?
Trafo is 2x 40V secundair. Na gelijkrichting zou dat dan (x1,4) = 56V DC
Ik gebruik Het volgende relais: NAIS ALZ12B24 met spoelweerstand 1440 Ohm.
56-24 = 32V
Relais trekt dus 0,017A
32/0,017 = 1882 Ohm
R7= 1882Ohm (of wat daar dan maar in de buurt zit...)
Kloppen mijn hersenspinsels?
Reken je even mee?
Trafo is 2x 40V secundair. Na gelijkrichting zou dat dan (x1,4) = 56V DC
Ik gebruik Het volgende relais: NAIS ALZ12B24 met spoelweerstand 1440 Ohm.
56-24 = 32V
Relais trekt dus 0,017A
32/0,017 = 1882 Ohm
R7= 1882Ohm (of wat daar dan maar in de buurt zit...)
Kloppen mijn hersenspinsels?
Laatst gewijzigd door Leeuwarden op ma 03 jan 2011, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: De volgende UCD -> update
Ja! Dat staat zeer duidelijk in je beschrijving!daniel schreef:Let ook even op de opmerkingen over R1, R3,R4,R5!
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: De volgende UCD -> update
volgens mij wel, afgezien van een klein beetje afronding. Volgens mij zou er 1920 ohm uit moeten komen. Maar da's een kleinigheidjeLeeuwarden schreef:Uhhh... klopt mijn rekensommetje?
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: De volgende UCD -> update
Dank! Eén na laatste vraag: ik heb de BC 547 vervangen door een BC 546. Ik dacht dat dat probleemloos kan. Mee eens?
Laatste vraag gaat over x1-4. Maar zover ben ik nog niet
Laatste vraag gaat over x1-4. Maar zover ben ik nog niet
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: De volgende UCD -> update
Toch fijn dat een "ik kan leuk solderen maar verder heb ik er geen verstand van" bouwer als ikzelf dan toch maar de juiste beslissingen neem
Zou het toeval zijn? 
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: De volgende UCD -> update
Het antwoord op deze vraag kon ik herleiden uit je geplaatste foto'sLeeuwarden schreef:Laatste vraag gaat over x1-4. Maar zover ben ik nog niet
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: De volgende UCD -> update
Sjips... Vandaag voeding aangesloten op trafo en vervolgens netspanning... Eén voeding geeft onbelast keurig 58,5V (plus en min) Maar de relais slaan niet af als ik de spanning eraf haal... Andere voeding doet helemaal niets. Eén elco is geladen de ander niet. Ook hier geen beweging in de relais...
Re: De volgende UCD -> update
Ik voel met je mee !!!Leeuwarden schreef:Toch fijn dat een "ik kan leuk solderen maar verder heb ik er geen verstand van" bouwer als ikzelf dan toch maar de juiste beslissingen neemZou het toeval zijn?
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: De volgende UCD -> update
Nu op beide elco's spanning, aan het eind van de lijn op de plus en min spanning, op de 0 niet...
We gaan eerst de zaak eens overnieuw doorsolderen als de elco's leeg zijn... Waar is m'n weerstand met krokodillebekjes...
We gaan eerst de zaak eens overnieuw doorsolderen als de elco's leeg zijn... Waar is m'n weerstand met krokodillebekjes...
Re: De volgende UCD -> update
Ik denk dat ik het zelfde heb, ik kan wel solderen, althans daar lijkt het op, maar vervolgens snappen, ho maar.hannesie schreef:Ik voel met je mee !!!![]()
Dan doe jij dat al stukken beter als ik.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: De volgende UCD -> update
Nou dat valt erg tegen...hannesie schreef:Ik denk dat ik het zelfde heb, ik kan wel solderen, althans daar lijkt het op, maar vervolgens snappen, ho maar.
Dan doe jij dat al stukken beter als ik.
Ik heb even hulp nodig...
Vanuit de trafo gaat 2x 40V AC de voedingsprint in. De GND loopt van X2-2 en X2-3 langs de elco's zo naar GND PIN2.
Ik meet dus iets van 114V tussen POS PIN2 en NEG PIN2 maar op GND PIN2 meet ik helemaal niets...
Mijn gok zou zijn dat er een breuk in de PCB zou kunnen zitten maar dat kan ik me gelijk niet helemaal voorstellen.
Iemand enig idee?
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
