Maar aangezien dit een top project moet worden (en ik dit straks moet gaan filteren) zou ik graag een tegenmaatregel zien voor de staande golf in de hoogte. dre, overweeg om in het bovenste gedeelte achter de middentoon behuizing een vulling met twaron toe te passen. Of anders met het dempingsmateriaal waar b_force ons op heeft gewezen, zie http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 24&start=0. In de rest van de kast kun je volstaan met dempingsmateriaal tegen de wanden, zoals pritex. Daar moet je niet teveel dempen, anders werkt je basreflexbehuizing niet goed. Maar vooral door dat bovenste gedeelte heel goed te dempen kun je die nare staande golf (op ca 170Hz) goed onderdrukken. In dat deel moet je dus niet je BR-pijp zetten!
er zijn wel wat veranderingen tov de tekening die jij hebt.
de kast is 5cm minder diep geworden.
tevens staat de behuizing van de middentoner hier op 16 liter maar dat moeten er 8 worden en een kleinkamertje voor de tweeter.
dus daar zal wat meer ruimte vrij komen.
dus geef aub aan hoe ik die het beste aan kan pakken constructie technisch......
Ik neem aan van wel. Met een kastje van 4 liter inwendig kan je met een kort pijpje toe als dat ca 7cm in doorsnede is. Ik heb dat artikel van HH niet, worden daar aanbevelingen gedaan voor dimensionering?
ik denk gelet op de ambitie van dit systeem dat het beetje extra moeite voor een IHA wel goed besteed is.
HH deed t vaak zo dat de dikte van t hout de lengte van de poort van de IHA was, dus geen pijp maar alleen een gat. want als je dan toch een CNC machine hebt, kan je de diameter precies genoeg maken.
beter is mss dat iemand met AJHorn een sim doet, dan zie je de staande golf mooi, en die kan ook meteen de IHA simuleren. en lees nog even Ed z'n verslag van z'n corner woofers, daar zit ook een IHA in iirc.
Daarmee kun je uitrekenen waar ik ook al mee kwam. Misschien moeten we dit gewoon proberen. Je kunt zo'n kastje in de top plaatsen, bv een driehoek in de top aan de achterkant. Zorg dan dat in eerste instantie het achterpaneel van de kast alleen met schroeven vast zit. Anders kunnen we niet tunen.
trouwens jullie zijn toch mods......
jullie weten toch alles te vinden.....
Heel goed!
Maar: ik heb het eens goed bekeken en ben niet voldoende overtuigd. Het is een hoop gedoe met te weinig verschil als er gewoon wol in zit. Ik zie daarom meer in een oplossing die heel goed breedbandig dempt. Dus dat betekent beter dempingsmateriaal dan wol gebruiken, vandaar mijn suggestie om dat bovenste deel met twaron te vullen. Dat kost een paar centen maar is de moeite waard denk ik. Het absorbeert super. Nadeel is dat het nogal duur is. Hoeveel liter heeft dat bovenste compartiment? Ik vrees dat je voor twee kasten zo'n 500gr totaal nodig hebt...
Of je gaat combineren: akotherm voor bovenin het bovenste compartiment en twaron voor onderin het bovenste compartiment. Of beginnen met akotherm volledig. Dempt ook super maar is niet duur. Kwestie van meten en experimenteren straks. Pas twaron kopen als echt nodig.