Subwoofer weggebouwd in TV-meubel
Moderator: Beheerdersteam
Subwoofer weggebouwd in TV-meubel
Al jaren heb ik een zelfgebouwde actieve Elektuur-subwoofer vermomd als bijzettafel in gebruik. Het gaat om het sub-ontwerp uit 1996, met 30 cm Monacor-woofer ('t is niet anders) in een te kleine basreflexbehuizing (65 ltr) met correctiefilter en amp, 20 tot 100 Hz. Nu zou ik deze eigenlijk weg willen bouwen in mijn TV-meubel (zie foto).
De snelle schets toont het boven- en vooraanzicht van het idee. Ik wil eigenlijk e.e.a. uit het zicht, dus achterin het meubel weggebouwd met daarvoor de (bestaande) plank met DVD's o.i.d.. Het geluid moet dan door een dubbele poort wat een akoestisch filter vormt.
Vraag is of dit gaat en hoe je berekent wat dit akoestische filter doet. De poorten hebben een afmeting van ongeveer 35cm hoog x 15cm diep x [te bepalen] breed.
THNX.
THNX.
Re: Subwoofer weggebouwd in TV-meubel
Het wordt een soort series tuned 6e orde bandpass, je kan het berekenen met bijv. WinISD. Zie deze website wat de effectieve poortlengte van de poort in het midden is.
Ik vrees trouwens dat je rammelende dvd's gaat krijgen tijdens het kijken van een film.
Ik vrees trouwens dat je rammelende dvd's gaat krijgen tijdens het kijken van een film.
Re: Subwoofer weggebouwd in TV-meubel
Daar ben ik ook wel bang voor. Als het qua liters uitkomt wil ik daarom proberen een kast in een kast te maken met shockmounts of rubber o.i.d. er tussen.Casper schreef:Ik vrees trouwens dat je rammelende dvd's gaat krijgen tijdens het kijken van een film.
Misschien nog een idee om de baspoort niet in maar buiten de kast te bouwen, zodat deze ter hoogte van de voorkant van het meubel uitmondt. Dan heb je niet twee poorten in serie.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33826
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Subwoofer weggebouwd in TV-meubel
heb je de parameters van die woofer? dan kan je er een bandpas mee ontwerpen
Re: Subwoofer weggebouwd in TV-meubel
Ja die heb ik vroeger ook een keer gemaakt. Heb de versterker trouwens nooit goed aan de praat gekregen.
Maar dat zal wel aan mij hebben gelegen (werkte met IGBT's).
De gebruikte woofer is een SPH-300TC van Monacor
Het is een 30 cm woofer. FF googlen en ja hoor nog steeds te koop:
(iemand kan je vast wel even helpen met het ontwerpen van een kast met de juiste volumes, je moet dan natuurlijk het filter er wel even uitslopen of aanpassen als je een andere kast maakt)
Heb begrepen dat deze woofer ook in een subwoofer genaamd "little sumo" is gebruikt. Ik heb hier echter geen beschijving van.
Specs:
echnical Facts Speakers
Impedance (Z) 2 x 8Ω
Resonant frequency (fs) 23Hz
Max. frequency range f3-2,000Hz
Rec. crossover freq. (fmax.) 1,000Hz
Music power 2 x 250WMAX
Power rating (P) 2 x 120WRMS
SPL (1W/1m) 91dB
Suspension compl. (Cms) 0.85mm/N
Moving mass (Mms) 68g
Mech. resistance (Rms) 3.2kg/s
Mech. Q factor (Qms) 3.03
Electr. Q factor (Qes) 0.26
Total Q factor (Qts) 0.24
Equivalent volume (Vas) 290 l
DC resistance (Re) 2 x 6.3Ω/3.2Ω
Voice coil induct. (Le) 2 x 1.0mH/1.0mH
Voice coil diameter 50mm
Voice coil former aluminium
Voice coil winding height 16mm
Air gap height 8mm
Linear excursion (XMAX) ±4mm
Eff. cone area (Sd) 495cm2
Volume displacement (Vd) 198cm3
Force factor (BxL) 10.3Tm
Reference efficiency (No) 1.3%
Magnet diameter 156mm
Magnet weight 49.8oz.
Mounting cutout Ø 280mm
Mounting depth 140mm
Dimensions Ø 306mm
Weight 4.0kg
Rec. net cabinet volume
Closed 38 l
Bass-reflex 72 l
Maar dat zal wel aan mij hebben gelegen (werkte met IGBT's).
De gebruikte woofer is een SPH-300TC van Monacor
Het is een 30 cm woofer. FF googlen en ja hoor nog steeds te koop:
(iemand kan je vast wel even helpen met het ontwerpen van een kast met de juiste volumes, je moet dan natuurlijk het filter er wel even uitslopen of aanpassen als je een andere kast maakt)
Heb begrepen dat deze woofer ook in een subwoofer genaamd "little sumo" is gebruikt. Ik heb hier echter geen beschijving van.
Specs:
echnical Facts Speakers
Impedance (Z) 2 x 8Ω
Resonant frequency (fs) 23Hz
Max. frequency range f3-2,000Hz
Rec. crossover freq. (fmax.) 1,000Hz
Music power 2 x 250WMAX
Power rating (P) 2 x 120WRMS
SPL (1W/1m) 91dB
Suspension compl. (Cms) 0.85mm/N
Moving mass (Mms) 68g
Mech. resistance (Rms) 3.2kg/s
Mech. Q factor (Qms) 3.03
Electr. Q factor (Qes) 0.26
Total Q factor (Qts) 0.24
Equivalent volume (Vas) 290 l
DC resistance (Re) 2 x 6.3Ω/3.2Ω
Voice coil induct. (Le) 2 x 1.0mH/1.0mH
Voice coil diameter 50mm
Voice coil former aluminium
Voice coil winding height 16mm
Air gap height 8mm
Linear excursion (XMAX) ±4mm
Eff. cone area (Sd) 495cm2
Volume displacement (Vd) 198cm3
Force factor (BxL) 10.3Tm
Reference efficiency (No) 1.3%
Magnet diameter 156mm
Magnet weight 49.8oz.
Mounting cutout Ø 280mm
Mounting depth 140mm
Dimensions Ø 306mm
Weight 4.0kg
Rec. net cabinet volume
Closed 38 l
Bass-reflex 72 l
Re: Subwoofer weggebouwd in TV-meubel
Een snelle simulatie in BassboxPro geeft een achterste kamer van 38 liter en een voorste van 44 liter. Das tezamen meer dan de 65 liter die de sub nu heeft. Verder vertoont de frequentiecurve een verloop die ongeveer gelijk ligt aan de ongefilterde bassreflex-behuizing, dus zou ik hetzelfde filter nog steeds nodig hebben / kunnen gebruiken. Verder blijft ie zonder filter op 35 Hz steken, terwijl met het actieve filter het -3dB punt op 20 Hz uitkomt. Dus nog niet zoveel voordeel van een bandpass-behuizing.
Wanneer ik de bassreflex-behuizing combineer met een kleine kamer met grote poort ervoor, komt er in de simulatie in BassboxPro een karakteristiek uit die redelijk gelijk aan de oorspronkelijke is, maar een bult vertoont boven de 100 Hz. Vanaf 100 Hz (of 90 / 80 / 70 instelbaar) begint het actieve filter echter al met 18dB/oct af te vallen, dus heb ik daar weinig last van.
Ben er nog niet helemaal uit. Minder liters is gunstig voor het inbouwen.
Wanneer ik de bassreflex-behuizing combineer met een kleine kamer met grote poort ervoor, komt er in de simulatie in BassboxPro een karakteristiek uit die redelijk gelijk aan de oorspronkelijke is, maar een bult vertoont boven de 100 Hz. Vanaf 100 Hz (of 90 / 80 / 70 instelbaar) begint het actieve filter echter al met 18dB/oct af te vallen, dus heb ik daar weinig last van.
Ben er nog niet helemaal uit. Minder liters is gunstig voor het inbouwen.
Re: Subwoofer weggebouwd in TV-meubel
Is er een aardig simulatieprogramma waarin de demping van het actieve filter in te voeren is?
Re: Subwoofer weggebouwd in TV-meubel
Nog even een simulatie met een bandpass. Best aardig zo.
Uitgegaan van de oorspronkelijke kast als achterkamer, dus 65 liter afgestemd op 23 Hz. Een voorste kamer van 18 liter afgestemd op 15 Hz toegevoegd met het resultaat in onderstaand plaatje. Wat denken jullie?
Uitgegaan van de oorspronkelijke kast als achterkamer, dus 65 liter afgestemd op 23 Hz. Een voorste kamer van 18 liter afgestemd op 15 Hz toegevoegd met het resultaat in onderstaand plaatje. Wat denken jullie?
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Subwoofer weggebouwd in TV-meubel
Je kijkt voornamelijk naar de SPL curve, terwijl je kamer dat volledig over hoop kan gooien.
Zeker met de opstelling tegen over de bank en onder de TV (bij de muur) krijg je een heel andere karakteristiek.
Tip: plaats je huidige sub eens op die plek en beoordeel het geluid. Grote kans dat je veel subbas erbij krijgt en dat de diepe afstemming onnodig is.
Met 4 mm Xmax is het boosten onder de 35 Hz sowieso niet erg slim tenzij je erg zachtjes draait. Een basreflex constructie met ietwat te diep afgestemde pijp is ook mogelijk, liefst i.c.m. een subsonic op de sub versterker. Als die dat niet heeft is een bandpass absoluut in het voordeel aangezien de gesloten kamer extreme uitslagen voorkomt. Een 'open' kamer geeft geen tegendruk onder de afstemfrequentie, een gesloten kamer geeft wel tegendruk wat de woofer beschermt.
Een 6e orde bandpass is daarom niet heel verstandig denk ik, dat werkt met 2 open kamers - maar hiermee heb ik geen ervaring.
Met welke sub versterker draai je nu?
Zeker met de opstelling tegen over de bank en onder de TV (bij de muur) krijg je een heel andere karakteristiek.
Tip: plaats je huidige sub eens op die plek en beoordeel het geluid. Grote kans dat je veel subbas erbij krijgt en dat de diepe afstemming onnodig is.
Met 4 mm Xmax is het boosten onder de 35 Hz sowieso niet erg slim tenzij je erg zachtjes draait. Een basreflex constructie met ietwat te diep afgestemde pijp is ook mogelijk, liefst i.c.m. een subsonic op de sub versterker. Als die dat niet heeft is een bandpass absoluut in het voordeel aangezien de gesloten kamer extreme uitslagen voorkomt. Een 'open' kamer geeft geen tegendruk onder de afstemfrequentie, een gesloten kamer geeft wel tegendruk wat de woofer beschermt.
Een 6e orde bandpass is daarom niet heel verstandig denk ik, dat werkt met 2 open kamers - maar hiermee heb ik geen ervaring.
Met welke sub versterker draai je nu?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33826
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Subwoofer weggebouwd in TV-meubel
als het nu met BR goed gaat, zal het toch niet veel anders gaan met de BP?
Re: Subwoofer weggebouwd in TV-meubel
Het gaat dus om een ontwerp uit Elektuur uit 1996. De artikelen zijn als pdf op internet te vinden, dus ik neem aan dat ik de links hier mag plaatsen.
Deel 1 (passieve variant):
http://webhtb.ro/aygun/electronique%20m ... 960038.pdf
Deel 2 (actieve variant deel 1):
http://webhtb.ro/aygun/electronique%20m ... 0049-1.pdf
Deel 3 (actieve variant deel 2):
http://webhtb.ro/aygun/electronique%20m ... 0049-2.pdf
Deel 1 (passieve variant):
http://webhtb.ro/aygun/electronique%20m ... 960038.pdf
Deel 2 (actieve variant deel 1):
http://webhtb.ro/aygun/electronique%20m ... 0049-1.pdf
Deel 3 (actieve variant deel 2):
http://webhtb.ro/aygun/electronique%20m ... 0049-2.pdf
Re: Subwoofer weggebouwd in TV-meubel
Even ter vergelijking.
PAARS Oorspronkelijk bassreflex-ontwerp (zonder actief filter)
GROEN Bandpassbehuizing zoals hierboven beschreven
BLAUW Oorspronkelijke kast met een tweede kamer (geen politiek) ervoor van 15 liter bij 150 Hz. De extra voorste kamer met afstemming komt voort uit de ruimte die ik kan creëren en de poort die praktisch ontwerptechnisch ontstaat gebaseerd op het huidige meubel. Het (licht-)blauwe ontwerp volgt qua amplitude het oorspronkelijke ontwerp, alles boven de 100 Hz interesseert me minder (er van uitgaande dat dit afdoende wordt weggefilterd). De group delay vind ik bij het lichtblauwe ontwerp gunstiger, evenals het impedantieplaatje.
Mee eens?
PAARS Oorspronkelijk bassreflex-ontwerp (zonder actief filter)
GROEN Bandpassbehuizing zoals hierboven beschreven
BLAUW Oorspronkelijke kast met een tweede kamer (geen politiek) ervoor van 15 liter bij 150 Hz. De extra voorste kamer met afstemming komt voort uit de ruimte die ik kan creëren en de poort die praktisch ontwerptechnisch ontstaat gebaseerd op het huidige meubel. Het (licht-)blauwe ontwerp volgt qua amplitude het oorspronkelijke ontwerp, alles boven de 100 Hz interesseert me minder (er van uitgaande dat dit afdoende wordt weggefilterd). De group delay vind ik bij het lichtblauwe ontwerp gunstiger, evenals het impedantieplaatje.
Mee eens?
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Subwoofer weggebouwd in TV-meubel
Die curves zijn erg verschillend in SPL, heb je het rendement van de bandpass zo ver omlaag gebracht ten behoeven van een diepe afstemming? Dat gaat denk ik niet werken, je hebt het viervoudige vermogen nodig om even luid te spelen. Thermisch zal de monacor het zwaar krijgen... Lijkt me geen geschikt ontwerp. Waarom niet gewoon een basreflex? Moet de woofer uit het zicht?
Re: Subwoofer weggebouwd in TV-meubel
Precies.wouter schreef:Waarom niet gewoon een basreflex? Moet de woofer uit het zicht?
Zie mijn schets in de start van dit topic.
Re: Subwoofer weggebouwd in TV-meubel
Het oorspronkelijke Elektuur-ontwerp was een downfiring-ontwerp op 50mm pootjes, maar ik heb hem altijd front-firing gebruikt. Een idee is om het hele meubel op pootjes te zetten en de sub downfiring in te bouwen. Maar het probleem is dat het oppervlak relatief groot is, meestal ontwerpt men de baffle van een dergelijke sub niet veel groter dan het chassis zelf. Bovendien moet de speaker relatief ver naar achteren om voorin het meubel nog ruimte over te houden om dvd's etc te plaatsen.
Dus zou dit gaan werken?
Dus zou dit gaan werken?
Re: Subwoofer weggebouwd in TV-meubel
Ok.. even een ideetje van mij: En als dit nou eens als 4e orde bandpass wordt gedaan met bijvoorbeeld 2 subs erin?
Dan is het toch zo dat de inhoud van de gesloten en open ruimte kleiner kunnen.
Compact en toch lekker laag...
Dan is het toch zo dat de inhoud van de gesloten en open ruimte kleiner kunnen.
Compact en toch lekker laag...
