spreekspoelontwerp

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
eric beek
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

spreekspoelontwerp

Bericht door eric beek »

bestaan er spreekspoelen van glasvezel of carbon :?: ,beide stoffen hebben een slechte warmteopname /geleiding en zijn dus uitstekend geschikt voor hoge vermogens :o ,ps een gitaarspeakerspreekspoel en omliggende periferie kan na een tijdje van luid spelen zeg 100 watt wel een temperatuur van over de 150 graden bereiken :evil: ,waardoor temperatuuruithardende lijmsoorten nodig zijn :roll: ,mischien niet nodig met glasvezel/carbon ,er is natuurlijk wel een speciale wikkelmachinerie nodig om de spreekspoel te wikkelen :roll: ,weet iemand iets :cry:
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Re: spreekspoelontwerp

Bericht door Olaf Analogue »

Ik denk dat je aan zwaardere gitaarluidsprekers moet gaan denken, om het makkelijk te houden.
richard

Bericht door richard »

De koperdraad van de spreekspoel wordt heet, daardoor kan de lijm waarmee de spoel op de drager is verlijmd loslaten of verbranden. Het lijkt me dan handig dat de drager van een warmtegeleidend materiaal is zodat de warmte kan worden afgevoerd. Ferrofluid in de luchtspleet wordt ook wel gebruikt om de warmte af te voeren naar het magneetsysteem.

Bij mijn weten zijn er spreekspoeldragers van glasvezel. Maar ook van papier, kapton, aluminium en titanium. Koolstof weet ik niet, koolstof (carbon) heeft trouwens een prima warmtegeleiding.
rho

Bericht door rho »

Je kan eens kijken hoe ze het bij die super zware woofers voor car-audio SPL wedstrijden doen.
Daar worden ettelijke KW's op de spoel gezet. Voor korte duur, maar toch lang genoeg om die dingen verschrikkelijk heet te stoken.
Bij b.v. Digital Designs en Atomic weten ze wel hoe je zoiets aanpakt.
nxs77
Contacteer:

Bericht door nxs77 »

Je bedoeld met die decibel drags waarbij na de wedstrijd elke woofer opgefikt is?
Knallen tot het rookt :mrgreen:
rho

Bericht door rho »

Ik weet niet naar welke wedstrijden jij ooit bent gaan kijken maar zoveel woofers worden er niet opgefikt hoor.
Anyway, de merken die daar top-scores neerzetten zijn voorzien van spoelen die wel het nodige vermogen verwerkt krijgen.

De hele motor-constructie draagt trouwens bij tot afvoeren van hitte in de spoel. Daar zal je dus ook naar moeten kijken.
sevenup

Bericht door sevenup »

eric beek schreef:
bestaan er spreekspoelen van glasvezel of carbon :?:
yep, zie: http://www.cadaudio.dk/21SW152.pdf
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

153 mm (6 in) split winding copper voice coil
:-s
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

:P
Winding material: Copper
Former material: Glass Fibre
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ah het ging over de spreekspoel drager.
Ik vond het al zo vreemd :mrgreen:
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Niet alles zo letterlijk nemen :mrgreen:
rho

Bericht door rho »

Met een spoel uit glasvezel ga je weinig beweging krijgen in je conus. Het magnetisch veld dat je opwekt als je er spanning op zet is namelijk heel erg klein. ;)
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

rho schreef:
Met een spoel uit glasvezel ga je weinig beweging krijgen in je conus. Het magnetisch veld dat je opwekt als je er spanning op zet is namelijk heel erg klein. ;)
I know, maar zoals ik al zei vond ik het al wat vreemd :wink:
nxs77
Contacteer:

Bericht door nxs77 »

rho schreef:
Ik weet niet naar welke wedstrijden jij ooit bent gaan kijken maar zoveel woofers worden er niet opgefikt hoor.
Anyway, de merken die daar top-scores neerzetten zijn voorzien van spoelen die wel het nodige vermogen verwerkt krijgen.

De hele motor-constructie draagt trouwens bij tot afvoeren van hitte in de spoel. Daar zal je dus ook naar moeten kijken.
Heb ik een keer gezien bij mythbusters. Een dragcontest in amerika.... er gingen iig een stuk of 12 subs tegelijk in rook op.
sevenup

Bericht door sevenup »

b_force schreef:
Ah het ging over de spreekspoel drager.
Ik vond het al zo vreemd :mrgreen:
idd. Wat een beest of niet?

Heb je serieus vermogen voor nodig. Zoiets als hieronder :)
Bijlagen
QUADPrecision.jpg
rho

Bericht door rho »

Achzo.
Op de meeste wedstrijden sneuvelt er wel eens wat, maar de zwaarste stukken komen meestal toch voor bij gesponsorde deelnemers. Die durven al wel eens wat verder gaan om een record neer te zetten he. Effe reconen kan bij een aantal woofers zelfs in-field. Zelfs geen reden om ze uit te bouwen dan.
Tja, als je 20kW op een spreekspoel zet kan die al wel eens in rook opgaan he. En dan is het meestal nog een geval van over-excursie en niet van verbranden als er een woofer stuk gaat. Die knallen de spoel gewoon door de conus en dustcap uit.
eric beek
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door eric beek »

natuurlijk bedoelde ik de spreekspoeldrager ,sorry maar is duidelijk geworden ,toch
eric beek

Bericht door eric beek »

cadaudio :evil: ,woofer, ik bedoel die link, :shock: is die echt te bouwen of is het slechts een spielerei uit ''verveling'' geboren :? met high resolution 3d animation gemaakt plaatje ,weet je die shading(schaduw/lichtvalberekening) enzo die kan tegenwoordigs al met een huis/tuin/keuken pctje :| en de juiste software natuurlijk :lol: . dat soort dingen gebeuren :-& ,echt, er zijn mensen om hun eigen superioriteit te benadrukken :? die dat soort dingen uit halen,oh wat ben ik goed :twisted: ,wat een ,dombo, he.dat ie dat niet door heeft, :roll: is mij eens opgevallen,'k wilde een ideaal speakertje bestellen, was niet leverbaar, =;
richard

Bericht door richard »

Typische interpunctie.
JBHC

Bericht door JBHC »

eric beek schreef:
cadaudio :evil: ,woofer, ik bedoel die link, :shock: is die echt te bouwen of is het slechts een spielerei uit ''verveling'' geboren :? met high resolution 3d animation gemaakt plaatje ,weet je die shading(schaduw/lichtvalberekening) enzo die kan tegenwoordigs al met een huis/tuin/keuken pctje :| en de juiste software natuurlijk :lol: . dat soort dingen gebeuren :-& ,echt, er zijn mensen om hun eigen superioriteit te benadrukken :? die dat soort dingen uit halen,oh wat ben ik goed :twisted: ,wat een ,dombo, he.dat ie dat niet door heeft, :roll: is mij eens opgevallen,'k wilde een ideaal speakertje bestellen, was niet leverbaar, =;

Wat is je vraag nu precies?

Als je het typenummer nou gewoon even door google haalt.
eric beek

Bericht door eric beek »

de vraag was natuurlijk of er speakers bestaan met glasvezel spreekspoel drager ,vanwege het hoge vermogen(lees warmte ontwikkeling) in pa speakertechnology,en eigenlijk zoek ik dat in een middentoner van 4 of 5 '' met hoog rendement ,neodym aandrijving en q is onbelangrijk dus de magneet mag sterk zijn ,maar hoe zoek je dat op ,al die parameters,iemand wees al op het merk phl ,is goed maar beetje groot, 6,5'',ik zoek voor in het hoog ook nog een redelijke goede freq.karakteristiek en dan kom je al gauw bij 4 , 5 ''
richard

Bericht door richard »

Een kleinere middentoner van 4,5" heeft natuurlijk ook een behoorlijk lager rendement dan een 6,5", ook is de belastbaarheid doorgaans lager van een kleine middentoner.
Plaats reactie