Zelfbouw Cross over

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Coach

Zelfbouw Cross over

Bericht door Coach »

Ik ga voor de eerste maal een kast bouwen, en heb voor de zekerheid een ontwerp van SEAS genomen, nml The Mimir. Hierbij is een aangepast filter schema bij. Ik tracht de onderdelen te bestellen bij een leverancier maar wordt overdonderd door de volgende vragen :

Welke lke spanning staat er over de condensatoren?
Welke stroom loopt er door de spoelen?
Welk vermogen hebben de weerstanden nodig?

Eén en ander kan misschien ook berekend worden als we de impedantie en het vermogen van de luidsprekers kennen.

Is dit wat ver gezocht ? Kan iemand mij misschien wat raad geven welke spoelen ik nodig heb en welke wattage de weerstanden moeten zijn ? Wat de spoelen betreft ga ik voort op data van het schema, bv. 0,333mh en een Ri van 0,400ohm. Ik veronderstel dat het belangrijk is om deze Ri zo goed mogelijk te benaderen.

Er werd mij ook verrteld dat het beter is een kant en klare filter te kopen, maar ik veronderstel dat de bijgevoegde filters specifiek zijn afsteld op deze luidsprekers en de kant en klare niet geschikt zijn voor zo een tijpe van luidspreker.

Dank op voorhand
Bijlagen
Cross Over van The mimir
Cross Over van The mimir
SARK

Re: Zelfbouw Cross over

Bericht door SARK »

Coach schreef:
Er werd mij ook verteld dat het beter is een kant en klare filter te kopen
Bij welke leverancier geven ze dit advies :?:
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Voor de weerstanden kan je de 5 of 10watt draadgewonden cement variant nemen of de bekende MOX weerstanden van 5 of 10 watt.

Op de basdriver zou ik luchtspoelen van 1.4 of 1.2 mm nemen en op de tweeter 1mm luchtspoelen. Een beetje in verhouding met de kosten van de units en de weerstand die de spoelen hebben die ze in het schema opgeven. Als condensatoren kan je de goedkoopste mkp's nemen.

Je kan alles uit het schema lezen in feite..
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

koop de spullen bij een winkel waar ze verstand van luidsprekers hebben (bv RumoH, Speaker&Co, Speakerland), dan krijg je hulp en geen vragen...
SARK

Bericht door SARK »

jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Coach, je bent volgens mij in een winkel geweest waar ze niet eens de onderdelen hebben die je nodig hebt. Als ze (alleen maar) kant en klare filters aanbevelen (en verkopen) ben je echt aan het verkeerde adres.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Coach schreef:
Ik ga voor de eerste maal een kast bouwen, en heb voor de zekerheid een ontwerp van SEAS genomen

Er werd mij ook verrteld dat het beter is een kant en klare filter te kopen, maar ik veronderstel dat de bijgevoegde filters specifiek zijn afsteld op deze luidsprekers en de kant en klare niet geschikt zijn voor zo een tijpe van luidspreker.
Hoi Coach,

Welkom en leuk dat je gaat zelfbouwen!

Voor alle duidelijkheid; werd bedoeld dat je een standaard kant en klaar filter kon nemen, of een reeds opgebouwd filter - zoals in alle visaton bouwpakketten zit (welke wel specifiek bij een ontwerp hoort)?!

Verder kun je voor alle MKP bijvoorbeeld hier geschikte componenten uitzoeken:
http://www.rumoh.nl/index.php?item=&act ... 13&lang=NL

Voor de tweeter is 4 Watt MOX of cement weerstanden voldoende, voor de woofer zou ik 10 Watt nemen.

Verder raad ik je aan de voorzijde goed af te schuinen of af te ronden aan de zijkanten. Seas lijkt in hun ontwerpen weinig rekening te houden met kastinvloeden zoals diffractie - waardoor de metingen onder hoeken ook sterk afwijken van de axiale meting. Ben benieuwd of je de units al hebt aangeschaft en waar :wink:

Succes!
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”