van 8inch naar 12inch
Moderator: Beheerdersteam
van 8inch naar 12inch
ik wil het volgende even in de groep gooien:
mijn luidsprekers zijn voorzien van een 8 inch woofer.
kan ik met hetzelfde filter een 12inch woofer gaan gebruiken?
kasten aanpassen/verbouwen is hier geen probleem!
waar moet ik op letten?
ik hoor het heel graag!
bedankt alvast!
(de woofers zijn nu 8ohm en staan te springen in ca.60ltr gesloten kast, 86db en moeten werken tot 120hz)
mijn luidsprekers zijn voorzien van een 8 inch woofer.
kan ik met hetzelfde filter een 12inch woofer gaan gebruiken?
kasten aanpassen/verbouwen is hier geen probleem!
waar moet ik op letten?
ik hoor het heel graag!
bedankt alvast!
(de woofers zijn nu 8ohm en staan te springen in ca.60ltr gesloten kast, 86db en moeten werken tot 120hz)
- scanspeakman
Re: van 8inch naar 12inch
Nee. Filteraanpassing is bijna altijd nodig. Frequentiekarakteristiek zal echt anders zijn dan de 8".
Scanspeakman
Scanspeakman
iets meer druk in het laag tot ca. 120hz.
heb laatst een setje gehoord met eigenlijk dezelfde opbouw als de mijne maar dan met een 12" onderin, klinkt gewoon erg lekker.
heb laatst een setje gehoord met eigenlijk dezelfde opbouw als de mijne maar dan met een 12" onderin, klinkt gewoon erg lekker.
-
wouter
- Ook commercieel actief
misschien even het mid-hoog wat zachter zetten?
Kan bijvoorbeeld met een spanningsdeler...
Kan bijvoorbeeld met een spanningsdeler...
Vergis je niet, een afstelling hoger op in de frequenties respons kan ook de bas perceptie beïnvloeden. Onder de 100Hz is je kamer sowieso de bepalende factor. Als je dit niet meeneemt is de kans op succes laag. Tenzij je een "sterke" psyche hebt. 
ze hebben het mid/hoog al een keer met 3db (dacht ik) verzwakt maar dat gaf niet het gewenste resultaat.
zoals ik in vorige berichten schreef dat een andere set met bijna dezelfde opbouw maar met 12" aan boord, wel een beter resultaat gaf!
zoals ik in vorige berichten schreef dat een andere set met bijna dezelfde opbouw maar met 12" aan boord, wel een beter resultaat gaf!
Ik vermoed dat het hem in twee dingen zit:
1. "Bijna" een gelijke opbouw. (niet gelijk dus) Weet je waar de verschillen in zitten?
2. Een andere luidspreker positie, ruimte, luister positie.
Onder de 100Hz domineren staande golven het geluid. Als je een 18",12", 8", ravemaster of seas gebruikt gaat het allemaal niet "zo" klinken.
1. "Bijna" een gelijke opbouw. (niet gelijk dus) Weet je waar de verschillen in zitten?
2. Een andere luidspreker positie, ruimte, luister positie.
Onder de 100Hz domineren staande golven het geluid. Als je een 18",12", 8", ravemaster of seas gebruikt gaat het allemaal niet "zo" klinken.
Of de kasten met de 8" zo laten wat ze zijn en een actieve 12" sub erbij?
Dan valt er teminste nog wat te tunen.
Dan valt er teminste nog wat te tunen.