Lekvrije batterijen

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
richard

Lekvrije batterijen

Bericht door richard »

Na verschillende gevallen van vrij ernstige lekkage met Duracell batterijen vraag ik me af welk merk/type batterij geschikt is om langdurig en lekvrij zijn werk te doen in uurwerken en reddingsmiddelen. De klok hangt binnen, maar het reddingslicht hangt aan de railing in weer en wind.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Re: Lekvrije batterijen

Bericht door Barry2001 »

Wat voor batterijen gebruik je, uit je post begrijp ik dat het "gewone" weggooibatterijen zijn? En dan Alkaline?

Dat lekken is mij ook een doorn in het oog, heb het hier ook regelmatig, en dan niet alleen Duracell. Het valt mij wel op dat ik het nooit met oplaadbare cellen zie, zoals NiMH en Li-Ion, maar dat kan ook weer toeval zijn. Ben er zelf ook wel nieuwschierig naar, net even gegoogled maar geen fabrikant biedt "lekvrije" batterijen aan, of ik kijk niet goed ..

Ik weet niet of het bij jou toepassing kan, oplaadbare batterijen, maar misschien is dat een oplossing. Oplaadbaar, NiMH in veel grotere mate dan Li-Ion hebben nou eenmaal meer last van zelfontlading dan "weggooi" batterijen. Ook kunnen oplaadbare batterijen aan het eind van hun lading sneller de geest geven dan bv Alkaline weggooi batterijen, dan kan in sommige applicaties lastig zijn. Als iemand weet wat gegarandeerd lekvrije (weggooi) batterijen zijn houd ook ik me aanbevolen.

Oja, mijn vriendin had last van erg snel leeglopen van haar NiMH batterijen in het fototoestel. Iemand hier op het forum gaf de tip om Sanyo Eneloop te gebruiken. 4 AA's gekocht voor een tientje, geweldig! 100% verbetering, lopen veel en veel minder snel leeg dan de GP's die ze daarvoor gebruikte (even terzijde en OT :mrgreen: )
richard

Bericht door richard »

Barry2001 schreef:
Wat voor batterijen gebruik je, uit je post begrijp ik dat het "gewone" weggooibatterijen zijn? En dan Alkaline?
Ja alkaline van Duracell. Ze zijn bedoeld voor een klok en als batterijen voor in een reddingslamp.
Afbeelding

Ze hoeven niet veel stroom te leveren maar wel langdurig hun werk doen en weinig zelfontlading hebben.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Alle batterijen gaan lekken als ze leeg zijn. Is eigenlijk geen peil op te trekken. Sommige "weird names" die bij een rekenmassjien zaten gaven na 5 jaar de geest zonde spoortje van lekken. Maar ook met Energiser en andere bekenden als Varta heb ik lekkende gehad.

Punt is dat het elektrolyt pas aan het omhulsel begint te snoepen als een batterij echt leeg is. Beste is dus tijdig vervangen voordat ze leeg zijn.
Leon

Bericht door Leon »

Voor de lamp: neem oplaadbare eneloops. Een keer per jaar eens ontladen en opladen en je houd het heel lang vol.
BertDB

Bericht door BertDB »

Leon schreef:
Voor de lamp: neem oplaadbare eneloops. Een keer per jaar eens ontladen en opladen en je houd het heel lang vol.
seconded.

Als ik lage zelfontlading hoor denk ik spontaan aan eneloop (op voorwaarde dat je het device ook kan voeden met 1,2V ipv 1,5V)
richard

Bericht door richard »

Pjotr schreef:
Alle batterijen gaan lekken als ze leeg zijn....Punt is dat het elektrolyt pas aan het omhulsel begint te snoepen als een batterij echt leeg is. Beste is dus tijdig vervangen voordat ze leeg zijn.
De Duracell's in mijn reddingslicht waren dus niet leeg, dat ding brand immers niet, en ik mag toch niet verwachten dat ze binnen een jaar ontladen zijn?

Ik zal eens op zoek naar die Eneloops, kijken of ze ook als D-cel zijn te krijgen.
BertDB

Bericht door BertDB »

je hebt altijd van die AA -> D-cel convertoren ook als je ze niet in Dcell vindt..
Pjotr

Bericht door Pjotr »

richard schreef:
Pjotr schreef:
Alle batterijen gaan lekken als ze leeg zijn....Punt is dat het elektrolyt pas aan het omhulsel begint te snoepen als een batterij echt leeg is. Beste is dus tijdig vervangen voordat ze leeg zijn.
De Duracell's in mijn reddingslicht waren dus niet leeg, dat ding brand immers niet, en ik mag toch niet verwachten dat ze binnen een jaar ontladen zijn?
Als het een dagje in de zon hangt gaat het hard hoor. De zelfontlading gaat exponentieel met de temperatuur. Ooit was Duracel begonnen als fabrikant voor "high demanding" toepassingen zoals militaire. Ze hadden daar destijds een hele lijn van, weet niet of ze die nog hebben?
Leon

Bericht door Leon »

Na 1 jaar zit er nog ca. 80% lading in. En een reddingslicht wil je denk ik altijd werkend hebben, met 1x per jaar kun je e.e.a. controleren en dan kun je gelijk mooi de batterijen een keer conditioneren zodat je nooit een probleem hebt.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”