Cappuccino 'Pré Amplissimo' - Voorversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Cappuccino 'Pré Amplissimo' - Voorversterker

Bericht door TubeHead »

cool die tandwieltjes !! Waar heb je ze gekocht ?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Cappuccino 'Pré Amplissimo' - Voorversterker

Bericht door b_force »

Ziet er inderdaad leuk uit, mooie oplossing, slim gevonden!
Bedenk wel dat tandwielen eigenlijk altijd speling hebben (hysteresis).
Daardoor lopen ze niet heen en terug niet helemaal gelijk. In hoeverre dat merkbaar is in je potmeters zou ik niet weten.

Je zou ook natuurlijk even in je technisch lego bak kunnen snuffelen, die zitten vol met tandwielen! :D 8)
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Cappuccino 'Pré Amplissimo' - Voorversterker

Bericht door Olaffel »

Hallo,

De tandwielen komen bij de bekende postorderwinkel met de C vandaan. :wink: Enkel voor het 5 kanaalgebeuren gebruik je meerdere potmeters dus normaal niet. Heb momenteel meer last van het feit dat de stereopotmeters aan het "begin" niet gelijk lopen, maar als het goed is kan dat worden verholpen met een simpele schakeling (logpot zegt mij iets?)

Vond de mechanische oplossing ook wel wat hebben, vooral omdat deze gemakkelijk kan worden uitgebreid met kwaliteitspotmeters mocht ik dat ooit willen.

Groeten,

Olav
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Cappuccino 'Pré Amplissimo' - Voorversterker

Bericht door b_force »

Ik neem aan dat je sowieso logaritmische potmeters hebt gebruikt?
Wat je kunt doen is er instel potmeters bij zetten om zo tot een redelijk compromis te komen.
Zou kun je proberen om ze potmeters in het meeste bruikbare gebied redelijk gelijk te zetten.
Ze zullen dan bv wel verschillen als de versterker bijna volledig open of dicht staat, maar in de praktijk gebruik je die "instelling" toch bijna nooit.
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Cappuccino 'Pré Amplissimo' - Voorversterker

Bericht door Olaffel »

Ik heb lineaire gebruikt. Maar de potmeters zijn als ik mij eraan erger gemakkelijk te vervangen. De volumeknop wordt niet heel vaak gebruikt, omdat ik het volume altijd op de PC regel. Dus alleen bij DVD of Tv kijken gebruikt ik hem. Op de eerste 5 graden draaien na werkt alles prima :)

Groeten Olav
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Cappuccino 'Pré Amplissimo' - Voorversterker

Bericht door Marp »

Olaffel schreef:
Wat betreft het oscillerende geluid dat ik zowel in de Dac als deze versterker hoor bij gebruik van de LM4562, dat kan van de PC afkomen. Toen ik laatst iets met MIDI aan mn pc koppelde kreeg ik hier vreemde storingen (tikkend geluid) wat5 mij aan het denken zette. Ik denk dat mn PC een storing in het SPDIF signaal meegeeft dat buiten het "bereik" van de NE5532 of LT072 ligt maar wat wel effect heeft op de LM. Ik hoop dat dit weg is bij het gebruiken van de usb-SPDIF converter.

Verder is de elektra hier een bende ('s avonds flikkerende lampen...:S) wat misschien ook wel zo een effect heeft op dit soort apparatuur. Binnenkort m'n DC-blocker maar eens afmaken en testen.
Aangezien inmiddels ook Xbake problemen ondervindt met een LM4562 i.c.m. deze DAC: heb je het oscillatie-probleem nog wel eens kunnen tackelen?
Gebruikersavatar
Olaffel
Berichten: 222
Lid geworden op: do 14 feb 2008, 13:40
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Cappuccino 'Pré Amplissimo' - Voorversterker

Bericht door Olaffel »

Hallo Marp,

Ik ga binnenkort weer eens op onderzoek uit. Ik heb nu de USB SP-dif converter en ik ben verhuisd dus ik hoop daar een schoner stroomnet te hebben.
Verder had ik ook de LME49720 meebesteld in Groupbuy 4, ben ook benieuwd wat dit gaat opleveren. De Dac speelt nu gewoon met de NE5532 dus weer eens in de weer met de opamps is zeker iets dat moet gaan gebeuren.

Groeten,

Olav
Plaats reactie