filter ontwerp FB 1000

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

piet1955
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 19:23
Locatie: Best

Re: filter ontwerp FB 1000

Bericht door piet1955 »

Joop,
ik heb voor midden en hoog gewoon de LS95 aangehouden dus ~1800 en 8000Hz.
De woofers gaan er samen uit op 1800 maar zoals je kunt zien gaat de ene woofer er al zachtjes uit bij ~150Hz. Zie het verschil tussen de groene en blauwe lijn op plaatje LS95 proto.
piet1955
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 19:23
Locatie: Best

Re: filter ontwerp FB 1000

Bericht door piet1955 »

Hoi Joop,
wil het een beetje vlotten?
Als je aan de demping toe bent? Ik doe voor gesloten kasten alleen alle wanden bekleden met noppen schuim van ~5cm dik. Dat moet normaal genoeg zijn. In de hoeken laat ik het schuim mooi rond lopen.
Veel succes.
joop
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 28
Lid geworden op: za 27 nov 2010, 16:37

Re: filter ontwerp FB 1000

Bericht door joop »

Hallo Piet,

Jazeker, het gaat de goede kant op, ik heb gisteravond het filter veranderd en de speakers weer gemonteerd.
Ik heb het laagfilter veranderd zoals jij aangaf. Ik moet ze nu alleen nog beluisteren. Ik kan ze nu mooi vergelijken want ik heb de gedeeltelijk gedemonteerde kast gebruikt voor de verandering.
Ik kom er zsm op terug na de luistertest.
joop
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 28
Lid geworden op: za 27 nov 2010, 16:37

Re: filter ontwerp FB 1000

Bericht door joop »

Nou, vandaag de beide FB 1000 kasten met elkaar vergeleken... Het is moeilijk te omschrijven maar er zit wel verschil in. De veranderde box lijkt iets warmer laag te hebben maar om nou te zeggen dat er een lekker stevig laag uitkomt kan ik nu ook weer niet zeggen.
Ik dacht eerst (box alleen beluisterd) dat er meer laag uitkwam na de verandering maar nu ik ze met elkaar vergeleken heb is dat is toch minimaal.

Ik heb ze ook nog even vergeleken met de FB 825( persoonlijk vind ik dit een heel fijn klinkende luidspreker) hier zit een strak laag in en is uitgerust met 2 woofers van 8" en 15 ohm, dat laag kun je voelen.
Wat zou ik nu nog kunnen veranderen om meer laag uit de FB 1000 te krijgen?
piet1955
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 19:23
Locatie: Best

Re: filter ontwerp FB 1000

Bericht door piet1955 »

Tja Joop,
dat is het nadeel van proto kasten, ze zijn bedoeld om mee te experimenteren.
Meer laag zul je hier alleen maar krijgen door of ze bassreflex te maken of de volumes van de speakers flink te verkleinen en GHP toe te passen.
Zal eens kijken wat Boxsim te vertellen heeft als het volume terug gaat naar ~25 liters en een paar dikke C's voor de basjes.
Jan Otte deed dat verkleinen trouwens ook wel bij zijn experimenten.
Gewone straatkeien............... :rock:
piet1955
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 19:23
Locatie: Best

Re: filter ontwerp FB 1000

Bericht door piet1955 »

Joop,
zal basreflex moeten worden om er wat extra laag uit te krijgen.
Gewoon 57 liters laten, pijpje van 70mm rond en een lengte van ~70-80mm, beetje uit proberen, aan de achterkant er in.
Ziet hij er aan de voorkant nog steeds uit als een echte FB1000.
Krijg je dit, stippel is zoals hij nu is.
Dat ga je echt wel horen/voelen.
Bijlagen
57 L BR 40Hz .jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: filter ontwerp FB 1000

Bericht door Henkjan »

wat vragen:
FB1000BR.jpg
piet1955
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 19:23
Locatie: Best

Re: filter ontwerp FB 1000

Bericht door piet1955 »

HenkJan,
die piek ja een correctie zou kunnen.
Joop eerst maar eens proberen zonder, misschien valt het mee.

Ja dat is iets wat Boxsim bij mij wel vaker doet.
Ik denk dat het te maken heeft met niet volledige/juiste parameters.
Ik verdenk de Re2, Le2, Re3 en Le3.
Daar heb ik bij gebrek aan de juiste maar 0,001 genomen, erg ideaal.......

Als ik alle filterstuf er uit gooi is het er nog steeds, nog erger zelfs.
Bijlagen
2010-12-30_155110.jpg
joop
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 28
Lid geworden op: za 27 nov 2010, 16:37

Re: filter ontwerp FB 1000

Bericht door joop »

Heeft even geduurd maar ik denk dat ik er nog niet aan toe ben om een gat in de FB 1000 te gaan zagen. Ik moet dus iets anders bedenken.
Ik heb twee philips AD 80220W8 woofers, die zitten ook in de uiteindelijke fb 1000, daar zou ik er nog twee van moeten hebben om mijn FB 1000 compleet te maken, maar deze woofers zijn heel erg zeldzaam.
Ik zou dus een passende (philips)speaker moeten vinden die het gebied van +/- 150 hz tot 2200 hz goed kan weergeven en dezelfde maat heeft als de 80220 (22,3cm) misschien een 9710?

Dan hou ik namelijk de vier 15 ohm woofers over om daar een mooie basreflexkast voor te maken.
dream theater
Berichten: 44
Lid geworden op: do 08 okt 2009, 17:40

Re: filter ontwerp FB 1000

Bericht door dream theater »

joop schreef:
bartsegers schreef:
@ joop, waar woon je eigenlijk?
volgens mij heb ik namelijk eens naar zon stel geluisterd toen ik iets kocht via marktplaats...
Wellicht was dat bij jou?

Zorg eerst eens dat je het filter boven water haalt, en hier neerzet,dan weten we meer

Ik woon in Emmen. Zou kunnen, ik heb wel eens iets verkocht via marktplaats.
Ik zal mijn best doen om morgen het filter hier te laten zien. Ik weet wel de kantelfrequenties van het filter: 1200/1500/8000.
Een beetje vreemd misschien omdat het een 3 weg is maar mij is door de verkoper verteld dat de beide woofers werken tot 1200hz dan de RSQ8P van 1500 tot 8000hz en dan de RT8P vanaf 8000hz.
:? Erg vreemd deze kantelfreq. volgens mij is dat 100 Hz, 2,2Khz, 13Khz.

Zie : http://www.mfbfreaks.nl/pdf/div/marantz ... fb1000.pdf
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: filter ontwerp FB 1000

Bericht door John P »

Henkjan schreef:
wat vragen:
De bijlage FB1000BR.jpg is niet meer beschikbaar
Waarschijnlijk heeft dit te maken met de optie in boxsim om in het het basbereik (< 3*Fs) gebruik te maken van de opgegeven frequentierespons, of puur met TSP te rekenen. Als je puur met TSP rekent krijg je bij 3*Fs een hikje door het verschil in uitkomst.
Bijlagen
TSP of frequentierespons
TSP of frequentierespons
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: filter ontwerp FB 1000

Bericht door Henkjan »

John P schreef:
Henkjan schreef:
wat vragen:
FB1000BR.jpg
Waarschijnlijk heeft dit te maken met de optie in boxsim om in het het basbereik (< 3*Fs) gebruik te maken van de opgegeven frequentierespons, of puur met TSP te rekenen. Als je puur met TSP rekent krijg je bij 3*Fs een hikje door het verschil in uitkomst.
ach-so :!:
joop
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 28
Lid geworden op: za 27 nov 2010, 16:37

Re: filter ontwerp FB 1000

Bericht door joop »

dream theater schreef:
joop schreef:
bartsegers schreef:
@ joop, waar woon je eigenlijk?
volgens mij heb ik namelijk eens naar zon stel geluisterd toen ik iets kocht via marktplaats...
Wellicht was dat bij jou?

Zorg eerst eens dat je het filter boven water haalt, en hier neerzet,dan weten we meer

Ik woon in Emmen. Zou kunnen, ik heb wel eens iets verkocht via marktplaats.
Ik zal mijn best doen om morgen het filter hier te laten zien. Ik weet wel de kantelfrequenties van het filter: 1200/1500/8000.
Een beetje vreemd misschien omdat het een 3 weg is maar mij is door de verkoper verteld dat de beide woofers werken tot 1200hz dan de RSQ8P van 1500 tot 8000hz en dan de RT8P vanaf 8000hz.
:? Erg vreemd deze kantelfreq. volgens mij is dat 100 Hz, 2,2Khz, 13Khz.

Zie : http://www.mfbfreaks.nl/pdf/div/marantz ... fb1000.pdf
Klopt, maar dat zijn de kantelfrequenties van de uiteindelijke FB 1000, die van mij is er een uit de ontwikkelfase een prototype dus.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”