HK DAC vragentopic

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door BertDB »

voor de Heren, bij deze beide met hoofdletter :lol:
Resterende onderdeeltjes zijn besteld bij conrad. 34€
Kan je niet voor sukkelen toch ? :mrgreen:

Dit had ik al:
MK3_7841.jpg
-edit- zonder het echt goed te beseffen ben ik toch weer vertrokken.
Het rijk der transistoren heeft niet lang standgehouden. :lol:
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door mischa72 »

xbake schreef:
-edit- zonder het echt goed te beseffen ben ik toch weer vertrokken.
Het rijk der transistoren heeft niet lang standgehouden. :lol:
Sorry Bert :twisted: :twisted: :twisted: Us EVIL !!!!

Groetjes,
Mischa
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door RobertD »

xbake schreef:

-edit- zonder het echt goed te beseffen ben ik toch weer vertrokken.
Het rijk der transistoren heeft niet lang standgehouden. :lol:

Ik zal nog maar geen topic starten over mijn Gainclone versterker in aanbouw dan .....
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door BertDB »

al een geluk dat ik gisteren mijn bestelling bij conrad nog niet betaald heb. Had vanmorgen een mail van hen ontvangen met 5€ korting, bestelling dus maar opnieuw ingevoerd :lol:
Zodra alles binnen is volgt meer...

@ Robert. Wat houd je tegen? wat tegengas tegen al dat buizengeweld... :rock:
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door mischa72 »

xbake schreef:
@ Robert. Wat houd je tegen? wat tegengas tegen al dat buizengeweld... :rock:
Ook Robert komt er wel op terug, daarvoor zit het buizengevoel te diep :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door RobertD »

Het is ook meer een tussendoortje hoor.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door Henkjan »

zwakke smoes :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door ray5150 »

xbake schreef:
zonder het echt goed te beseffen ben ik toch weer vertrokken.
Het rijk der transistoren heeft niet lang standgehouden. :lol:
Hallelujah!! het verloren schaap is teruggekeerd... :goedzo: :goedzo: :mrgreen:
(voor wie nu gaat zeuren dat ik ook een transistorbak heb staan:
1- hij klinkt als een buizenbak.
2- Ik zou best wel eens een mooie buizeneindversterker willen bouwen, ik heb er alleen de financiele middelen niet voor.)
RobertD schreef:
Het is ook meer een tussendoortje hoor.
Vreemdganger! :mrgreen:
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door Bertje »

xbake schreef:
Sinds kort ondervind ik éénzelfde probleem (storend 'gekraak') als Hardy.
Zonder de DAC (dus direct van bron analoog) is het weg.

Ik gebruik ook de LM4562.
Andere LM's geven geen verschil.

Was hardy's probleem eigenlijk opgelost, en zo ja, hoe ?

Mijn HK_Dac speelt nu paar maanden met de LME49720 zonder enig probleem...strangé. :wink:
Rob.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door Marp »

xbake schreef:
Sinds kort ondervind ik éénzelfde probleem (storend 'gekraak') als Hardy.
Mag ik hieruit opvatten dat de DAC tot voor kort probleemloos met diezelfde LM4562 speelde, of heb je deze pas onlangs geplaatst en is daarmee het probleem ontstaan?
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door BertDB »

ik moet eerlijk bekennen dat het probleem al langer aan de gang was, maar ik zat nog met een m'n oude koptelefoon die veel te verduren gekregen heeft (een HD555), dus ik dacht dat het aan de membranen lag van de koptelefoon waardoor dat 'gekraak' ontstond.
Nu met de nieuwe HD650 heb ik het ook, en dat kon echt niet.
Dus, die 'sinds kort' in m'n eerste post moet wel genuanceerd worden :wink:

Ik heb van mischa een stuk of 4 van die LM4562's gekocht. Heb ze allemaal geprobeerd en bij allen hetzelfde, ic's zijn dus wel nog prima in orde.
Het ligt ergens aan de schakeling rondom de opamp. Door de andere specificaties van de LM tov de NE5532 moet er met meer dingen rekening (of op een andere manier) gehouden worden voor de ontwikkeling van het design (my 2 cents).

De NE5532 doet het nu prima.
Alhoewel de LM beter is, ben ik ook over deze best tevreden met de klank.
Mist juist wat 'openheid' die de LM meer had, maar mss maakt de NE binnenkort wel plaats voor een gloeiend kolfje :lol:

Ik vind het overigens erg raar dat niet iedereen dit probleem heeft die de LM4562 gebruikt in de HKdac
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door Henkjan »

xbake schreef:
Ik vind het overigens erg raar dat niet iedereen dit probleem heeft die de LM4562 gebruikt in de HKdac
en zijn er immers nogal wat in gebruik als het goed is: viewtopic.php?t=7986
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door mischa72 »

Ik denk ook dat het niet slecht is om wat xbake ook al zei eens te proberen: een referentieopstelling zoals ze bijvoorbeeld in de datasheet staat. Mogelijk zit het hem hier in de toepassing ervan, dat daarom niet elke gebruiker deze problemen heeft. Ik heb ze zelf eerlijk gezegd nog niet toegepast, ik heb er nog geen tijd voor gehad. Ik moet toch eens proberen nu in deze dagen het spul eens op een plankje te schroeven en zo te testen.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door b_force »

Of gewoon eens het schema goed nagaan of dat dus geen problemen op kan leveren.

Afbeelding
(kwestie van diep in de datasheet van de LM4562 duiken)

Het staat me bij dat een NE5532 of 4558 (praktisch bijna zelfde) iets "robuuster" zijn.
(lees: minder snel in oscillatie raken etc)

Ik vind het sowieso een beetje raar schema om van gebalanceerd naar single-ended te gaan.

(om nog even op te frissen)
download/file.php?id=12684&mode=view
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door Wowly »

Mijn HKdac met de LM erin deed het prima! Ik heb uitgebreid kunnen evrgelijken tussen de verschillende opamps, en niet gemerkt van enig gekraak oid. Ik heb wel het vermoeden dat er verschillende versie's in de handel zijn. Ik heb namelijk met de allereerste PB meegedaan en daarna nog eens, maar dat waren duidelijk verschillende bordjes.

jan
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door BertDB »

Dat kan veel verklaren uiteindelijk, een gewijzigd design rond de opamp bv...

Ik moet zeggen dat ik toch wat vast zit op dat schema.. Mijn kennis van opamps zit iets te ver.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door mischa72 »

Op zich is alleen in de laatste versie het gebruik van de opamps compleet anders, namelijk twee enkele in plaats van een dubbele.

@Jan: Waren dat ook opamps uit mijn GB?

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door Wowly »

Dat weet ik niet zeker meer. Heb in ieder geval nog een heel rijtje liggen van die LM-etjes
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door ray5150 »

Wowly schreef:
Dat weet ik niet zeker meer. Heb in ieder geval nog een heel rijtje liggen van die LM-etjes
Goed bewaren, tegen het moment dat je er tijd voor hebt zijn ze zwaar obsolete en een hoop geld waard... :lol: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door Henkjan »

ja, zelfouwaudio is een betere belegging dan menig aandeel :lol:
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door Wowly »

Waarschijnlijk. Ik kon ze echter kopen in dat aantal, ik geloof van iemand die al zijn waren tegelijk verkocht (vigier?, ik weet het niet meer). heb toen ook een heel stel van die aan/uitknoppen en aderhulzen en weet ik al niet gekocht. Ik was zéér content met de vraagprijs destijds.

Jan
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door b_force »

National heeft inmiddels al opamps die veel beter zijn :twisted: :wink:
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door BertDB »

ondertussen zitten we al zover:
MK3_7843.JPG
Morgen achter de overige weerstandjes om de buizentrap in te stellen en nog wat onderdeeltjes voor de gloeispanning van 1,4V.

De buis is ingesteld zoals de datasheet vermeldt als klasse A1.
Ua= 90V
Ia= 2,3mA
Ugk= -6V
Au: 3,4x

Ra: 37k
Rk: 2k7

Voedingsunit geeft zo'n 187VDC uit bij een rimpel van 0.3mV. Niet slecht denk ik :wink:
Voor de gloei komt er na de LM317 ook nog een klein PI-filter om zoveel mogelijk rimpel te verwijderen.
Ik krijg er weer zin in! Hopelijk blijft nu alle brom uit en kan ik morgen al genieten van dit buizentrapje :rock:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door Pjotr »

b_force schreef:
National heeft inmiddels al opamps die veel beter zijn :twisted: :wink:
En ik zie dat xbake er ook al hele mooie voetjes voor heeft gevonden :P
001.jpeg
001.jpeg (87.83 KiB) 267 keer bekeken
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: HK DAC vragentopic

Bericht door BertDB »

nou, het vuurwerk bleef uit, maar de muziek kennelijk ook..
Ik heb wel de mooiste 50Hz brom ooit gehoord ! 50Hz from tubes rules :rock:
Ok, maandag maar eens foutzoeken, wss een aarding vergeten :roll:

-edit-
de DAC geeft een common spanning uit van 2,5V die ik vergeten was, én ik had mijn uitgang op de kathode ipv de anode genomen.
Waar heb ik met mijn gedachten gezeten ? :-s
(dit is een retorische vraag, géén antwoorden hierop ! :lol: )
Plaats reactie