Aanleiding: viewtopic.php?p=1499420#p1499420
Demping van noppenschuim:

Akotherm basic:

Nee, in principe kan ik geen informatie geven (misschien is dit al teveel?)k.p. schreef:B force. Kun je misschien iets meer vrijgeven over akotherm? Hoe worden de metingen bijvoorbeeld verricht? Ik verwacht dat een stuk akotherm tegen een wand helemaal niet meer zo effectief is op lage frequenties. Je wilt toch op iig een kwart golflengte van de wand zitten bij dit type demping? Of zie ik het verkeerd? Ook ben ik wel benieuwd naar de demping op hogere frequenties. Is dat net zo lineair? Of zijn hogere frequenties veel sterker gedempt? Als het een beetje lineair dempt dan lijkt dit perfect materiaal om tot de overgangs frequentie te dempen in de luisterruimte. (plafond, achterwand...)
Maar in feite kan ik wel zeggen dat het niet uit maakt.
Alle materialen zijn namelijk op exact dezelfde manier getest. Je kunt ze dus ook vergelijken met elkaar.
Volgens mij zijn ze op een vloer getest, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Alles is conform ISO 354:2003
Over het algemeen loopt het trouwens gewoon lineair door.
Wat noem je dikker?markbakk schreef:@B-force
Die meetgrafieken die je liet zien tonen volgens mij aan dat het akotherm vooral anders presteert dan 'pritex' omdat het dikker is. De effectieve dikte van noppenschuim 50 is rond de 30mm. Overigens is het ook geen geheim dat professionele (dikker, hogere persing) materialen het beter doen dan het spul uit de bouwmarkt.
Wat nog veel beter werkt is het spul dáár hangen waar de luchtbewegingen het grootst zijn. Midden in de kast dus.
De dikte die ze opgeven is inderdaad de totale dikte, dus de dikte van noppen + dikte van de body.
Echter ben je effectief wel gewoon die dikte kwijt (lees: in bv een spouw van 5cm past in feite ook maar 5cm noppenschuim).