Extreme subwoofer

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
MarkoR
Berichten: 41
Lid geworden op: di 27 jan 2009, 11:36

Extreme subwoofer

Bericht door MarkoR »

Hij is binnen! Ik heb enkele weken geleden een Mivoc Awx18 besteld en hij is binnen. Wat een beest is het :)

Nu heb ik al eerder gevraagd wat een geschikte kist is. Nu heb ik besloten dat het een BR kist gaat worden. Nu zit ik even de beschrijving te lezen en zie dat er een onderscheid gemaakt word tussen de lengte van een ronden en slotpoort. Klopt dit? http://www.speakertrade.de/mivoc/PDF/AW ... tt_Web.pdf Link naar datenblad

Daarnaast zat ik te kijken naar de Showsub, deze heeft een aflopende poort, heeft dit een bepaalde functie? http://www.ilmag.de/html/body_showsubbauplan.html
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Re: Extreme subwoofer

Bericht door hovingtim »

Ey die heb ik ook gehad :wink:

Maar die aflopende poort in de showsub is een kleine compressie poort. Dus meer een combi dus een tapslopende tl lijn en BR.

Je driver is ook gebruikt met de subzero ontwerp van hobby hifi 05/2007.
Afbeelding

Ik heb de subzero ook gemaakt
viewtopic.php?f=15&t=11236,
en presteerd stuk boven verwachting. Inmiddels heb ik de Mivoc vervangen voor een celestion woofer.
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: Extreme subwoofer

Bericht door Tom Magchielse »

Gezien de afmetingen van die enigszins taps toelopende poort denk ik dat het gewoon een baspoort is, die taps gemaakt is om de sterke staande golven in de hoogte afmeting wat te onderdrukken. Demping kan immers niet op die plek. Akoestisch gedraagt zoiets zich als een gewone rechthoekige poort die even hoog is als de gemiddelde hoogte van de taps toelopende poort.
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Re: Extreme subwoofer

Bericht door hovingtim »

Tom Magchielse schreef:
Akoestisch gedraagt zoiets zich als een gewone rechthoekige poort die even hoog is als de gemiddelde hoogte van de taps toelopende poort.
Ben ik niet helemaal met je eens, de taps toelopende poort heeft zeker invloed op het geluid en gedrag van faseschuiving van de BR poort. Daarnaast zal de mondsnelheidheid bij de poort aan het eind van de lijn zeker hoger liggen dan aan het begin.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Extreme subwoofer

Bericht door Marp »

Wat Tom aangeeft is correct.

Waar de luchtsnelheid aan de nauwere zijde hoger is, is deze aan de ruimere zijde evenredig lager t.o.v. van de gemiddelde snelheid. V.w.b. afstemming kan je een tapse poort dus evengoed vervangen door een even lange poort met een constante doorsnede-oppervlakte, welke overeenkomt met de gemiddelde oppervlakte van die tapse poort.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Extreme subwoofer

Bericht door Olaf Analogue »

Marp schreef:
Wat Tom aangeeft is correct.

Waar de luchtsnelheid aan de nauwere zijde hoger is, is deze aan de ruimere zijde evenredig lager t.o.v. van de gemiddelde snelheid. V.w.b. afstemming kan je een tapse poort dus evengoed vervangen door een even lange poort met een constante doorsnede-oppervlakte, welke overeenkomt met de gemiddelde oppervlakte van die tapse poort.
Bovenstaande is correct.
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Re: Extreme subwoofer

Bericht door hovingtim »

Okée mijn denk fout in dit geval dan :wink:
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Extreme subwoofer

Bericht door Wowly »

Logischerwijze lijkt het me wel van belang of het UITeinde smaller of niet is. Stel je eens het tegenovergestelde voor, de monding is juist groter. Lijkt me dat de luchtsnelheid daar verminderd. Dat geeft minder wervelingen en daarmee minder poortruis. Qua hoeveelheden verplaatst of bewogen luchtmassa maakt het idd niet uit.

jan
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”