versterker voor actief 2 weg kast bouwen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

daniel

Bericht door daniel »

- draden die wisselstroom voeren twisten.

- geen lussen maken

- signaaldraden zo ver mogelijk van trafo's en andere storende dingen weghouden.

- ik neem aan dat je de pcb's op voldoende hoge spacers hebt staan om geen sluiting te maken met het kippengaas? (open deur, weet het)
JuuL

Bericht door JuuL »

Thx daniel, hehe eigenlijk wist ik dat al wel.
Ik ga nu de boel aansluiten en ik kijk wel hoe het loopt :)

Goed dat je het zegt, maar ik heb alles voldoende hoog staan, en overigens is dat kippengaas geplastificeerd 8)

/edit
AARGHH
Heb ik een female ipv een male connector genomen voor de 230 :twisted:
daniel

Bericht door daniel »

JuuL schreef:
/edit
AARGHH
Heb ik een female ipv een male connector genomen voor de 230 :twisted:
oeps... Naar de electroboer dan maar?
JuuL

Bericht door JuuL »

Ja idd...

Ik heb mijn koelblokken wel mooi verzonken nu, maar ik hoor van alle kanten dat je moet uitkijken voor de warmte.
Zal dit meevallen? Het zijn tenslotte wel 0,9K/Watt koelblokken 8).
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.
daniel

Bericht door daniel »

gewoon proefondervindelijk vaststellen? En je vingers als thermometer gebruiken (auw=te heet?).

Als de koelblokken zo ingebouwd niet goed genoeg werken, dan zul je moeten zorgen dat de lucht er beter door heen kan stromen. Ik zou dan beginnen met een uitsparing in je bodemplaat te maken, zodat in ieder geval de instroom goed is. Die uitsparing zul je toch niet zien van de buitenkant. Als dat nog niet genoeg is, kun je ook in je deksel nog een uitsparing maken. Die zou je met een bovenfrees netjes kunnen afronden zodat het er verzorgd uit blijft zien.
Wijx

Bericht door Wijx »

als je denk auw en maar heel kort je hand erop kunt leggen is het ongeveer 60 graden
JuuL

Bericht door JuuL »

Wijx schreef:
als je denk auw en maar heel kort je hand erop kunt leggen is het ongeveer 60 graden
Dat gaat niet werken, want ik heb dadelijk geen gevoel meer in mijn vingers van die gruwelijk hete soldeerbout ;). Die kabelschoentjes... warm :roll:

/edit
LoL @ Daniel :lol:
Jij urineert ook over schrikdraad om te kijken of er spanning op staat? ;)

/edit2
:twisted: De electroinca boer had alleen 230 connecotrs die kleiner zijn, dan zou ik een gat in mijn achterkant overhouden :twisted:
Laatst gewijzigd door JuuL op ma 04 jul 2005, 15:59, 3 keer totaal gewijzigd.
daniel

Bericht door daniel »

puntje van je neus is ook erg gevoelig. Of je tong.. :)

disclaimer: Daniel is niet verantwoordelijk voor enig negatief effect van orale testmethoden aan elektronische componenten...
JuuL

Bericht door JuuL »

Ik heb nu 1 kanaal aan het "draaien".

Eerste indruk, MAN WAT KLINKT HET GOED! 8)
Maar goed, dat wist ik al van mijn testsetup.

Alleen ontbreekt de bas eigenlijk best wel. Miss speelt mijn tweeter nog steeds te hard. Maar goed, echte lage bassen hoef ik niet te verwachten, vandaar dat ik een subwoofer ga maken.
Maar het kan ook wel zo lijken dat de bas (op de hele lage tonen na) ontbreekt, want zo'n boomerig klinkend goedkoop logitech subje is ook een hele andere beleving (in best wel negatieve zin :P).

Ik heb nog een heel klein beetje last van 50a100Hz brom, in de tweeter welteverstaan. Dit is enkele mVs, maar wel genoeg om er net last van te hebben.
De afscherming heb ik nog niet aangesloten, en miss heb ik ergens nog een klein foutje qua aarden -alhoewel ik denk dat dat wel zo'n beetje goed is-.
Of de ligging van de kabels zijn nog niet optimaal.

Morgen zet ik nog wat fototjes online, vandaag heeeeel wat draadjes gesoldeert :P.
JuuL

Bericht door JuuL »

Daar kwam me toch een vonk bij de stekker, toen ik de stekker eruit trok! :shock: Ik was muziek aan het spelen toen ik de stekker eruit haalde.

Is zoiets "normaal" :shock:?

Als er geen luidsprekers zijn aangesloten gebeurt dit niet.
Rudy

Bericht door Rudy »

Als het de net stekker is dan is dit niet abnormaal.

Bij die van je speakers toch niet hoop ik :)

Groetjes
Rudy
JuuL

Bericht door JuuL »

Ik hoorde wel een uitschakelplop...
Ik weet niet of dat elke keer is trouwens, ik wacht wel ff met opnieuw proberen :roll:.

En idd was het de netstekker, vreemd dat dat bij het uitschakelen is, je zou toch alleen bij het inschakelen verwachten...

Is zon klein 50Hz signaal van enkele mVs schadelijk voor een tweeter? Moet toch kunnen? Aangezien zo'n klein gelijkspanninkje ook toegestaan is, mij lijkt 50Hz minder erg dan gelijkspanning:P.
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Zet gewoon een dikke condensator voor je tweeter dan heb je gelijk bescherming tegen verkeerd aansluiten. 33 uF ofzo zal wel prima werken (bedenk wel ff dat dan de fase verandert is).

Misschien is het echter een goed idee om de rede aan te pakken i.p.v de oorzaak (niet bovenstaande dus).
Laatst gewijzigd door voodooless op di 05 jul 2005, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
JuuL

Bericht door JuuL »

Ipv het gevolg bedoel je ;)

Ik heb al een relais voor mijn tweeters, ik moet gewoon uitkijken wat ik doe met aansluiten.
Gister heb ik alleen alles aangesloten en nog niks gekeken of en wat ik fout heb gedaan qua aarden etc. Dat komt deze week wel :).

/edit
De versterker stond een tijdje uit -> alle elcos ontladen.
Ik schakel de versterker in met 1 kanaal aangesloten -> Geen inschakelplop.

Ik haal de stekker eruit en doe hem er weer in -> WEL een inschakelplop!

Volgensmij had ik hier eerst geen last van. Kan dit overspraak zijn? Want alles zit wel erg dicht op elkaar nu.
Of komt dat doordat ik alleen 1 kanaal heb aangesloten? Lijkt me ook wel vreemd.
JuuL

Bericht door JuuL »

daniel schreef:

oeps... Naar de electroboer dan maar?
Je zult het haast niet geloven, maar de male connectors zijn kleiner, dat wordt weer een nieuw achterkantje :cry:
Gelukkig had ik nog een reepje alu over.
Laatst gewijzigd door JuuL op wo 06 jul 2005, 0:20, 1 keer totaal gewijzigd.
JuuL

Bericht door JuuL »

Bij het in- en uitschakelen krijg een fikse gelijkspanning op mijn boxen.

Ik had hier bij het testen geen last van.

Bij mijn tweeters heb ik een relais zitten, alleen bij de woofers niet. Dit was ook niet nodig bij het testen, dat werkte toen allemaal goed.
Maar nu werkt het blijkbaar niet.

Heeft iemand een id hoe ik dit kan verhelpen? Behalve 2 extra relaisen erbji, want het kon blijkbaar eerst wel goed... :roll:
Rudy

Bericht door Rudy »

Op zich doet dat geen kwaad bij een woofer. Bij een tweet is dit geen optie en mag ie geen inschakelplop hebben.

Het probleem dat ik zie is dat die 50Hz bij je tweeter weg moet, wat je eerst en vooral moet "onderzoeken" is ofdat dit 50 of 100Hz is, zodat je de bron van die storing kan zoeken, 100Hz komt meestal via de voeding en 50Hz van de bekabeling.

Waarom ie dat vroeger niet had is idd een goeie vraag. Eventueel je inschakeltijd van je softstart van je trafo kleinder maken zodat ie sneller zen railspanningen heeft en zodanig dat de zekering nog steeds niet erdoor gaat.

Heb nog is effe nagezien op je foto, het feit dat je signaal naar je speaker toe van je tweet eerst langs al die trafos ( op de print en de ringkerns ) gaat, dan naar de print met de softstart en dan pas naar de uitgang is imo niet zo goed, en waarschijnlijk ook de reden van die 50Hz.

Groetjes
Rudy
JuuL

Bericht door JuuL »

Volgensmij was het 100Hz, ik zal het nakijken.

[img]/Gelijkrichten.JPG[/img]
Dit is het schema voor de afvlakelcos van het laag.

Verschillen vroeger en nu:
- Ik liet de softstart niet schakelen, deze had permanent de weerstanden ertussen
- Ook had ik maar 4 stuks van die 4700uF elcos voor het laag.

't zet je wel aan het denken.
Dat van die softstart kan het wel zijn.

En zo ligt mijn amp er nu bij:
/Bedrading.JPG
De kabels moeten nog wat vastegbonden worden enzo, maar dat komt later wel.
En let niet op dat printje, ben aan het "vrotten" geweest ;)
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.
JuuL

Bericht door JuuL »

ZEER Duidelijk!

De brom komt doordat de uitgang van mijn versterker langs die trafos gaat...

Dus dat wordt 2 kleine printjes etsen, met relaisen die ik naast de uitgang monteer.

Zal ik er meteen 2 relaisen per kant op monteren? Dan ben ik de van de inschakelploppen van de woofers meteen vanaf.

Btw, ik krijg een vrij schoon signaal uit mijn versterkers voor mijn tweeters dan, iets van 2mV ruis.
JuuL

Bericht door JuuL »

Nou, klaar met ontwerp van printje voor 2 relaisen.
Deze ga ik 2x maken en monteer ik bij de output.

Heb het net ff getest en dat werkte.
4 relaisen, met elk een aparte BC337.
Gevoed door een 7815. Miss is 15 Volt iets teveel voor 12 Volt relaisen? Anders vervang ik het wel voor een 7812.
JuuL

Bericht door JuuL »

Zo gezegt, zo gedaan:

[img]/Relais.JPG[/img]

En niet geheel onbelangrijk, ze werken! 8)
Nou kijken of die spanningsregelaar het trekt.

Ik zie trouwens dat ik 1 of andere storing van zo'n 4 mV op mijn woofers heb, daar valt mee te leven nietwaar?
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
JuuL

Bericht door JuuL »

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Jongens, ik heb de boel aan het draaien!

Klinkt GEWELDIG!!! :shock:

Over het ruisgehalte, je kunt de tweeter nog net horen als je ervoor zit, zon 2mV ruis. Dit kan ik nog gaan wegwerken, maar dat komt nog :)
JuuL

Bericht door JuuL »

Blijkbaar geeft mijn versterker best wat storing!
Ik heb hem naast mijn beeldscherm staan, en je kunt gewoon zien als de versterker aanstaat. Het beeld is ietwat verstoort.

Toch maar alles afschermen dan maar he... (had ik nog niet gedaan :P)
Plaats reactie