HK DAC vragentopic
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: HK DAC vragentopic
Ik blijf nog even bezig met het ondekken van nieuwe promlemen/fenomenen met de Dac.
als luidsprekers gebruik ik mijn eigen gemod. Quads esl57 zie:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... f=3&t=8363
Hierin heb ik de overspannings beveiliging laten bestaan, maar omdat dez nogal vrij snel aan wil spreken kan ik niet zo heel luid spelen (dacht ik).
Wat blijkt nu ! Dit is alleen waneer ik de HK-Dac gebruik, schakel ik over naar de interne Dac van mijn bron (Hifidelio) dan krijg ik ze bijna niet in de stress, ik kan dan echt wel burenruzie veroorzaken.
Gehoormatig zit er echt niet zo'n verschil in de beide dac's dat dit de uitgangsspanning v/d versterker zou kunnen beinvloeden, want dat is waarop de beveiliging v/d speakers aanspreekt.
De beveiliging zit alleen op het mid/hoog unit, zou de dac toch ergens iets hoogfrequent(onhoorbaar) kunnen meesturen of is het weer oscillatie waardoor dit gebeurd ?
Ik heb inmiddels al een andere versterker gepakt en ook weer de originele opamp terug gezet, maar dit maakt geen verschil.
Wie heeft een suggestie voor wat hier gebeurd?
Hardy
als luidsprekers gebruik ik mijn eigen gemod. Quads esl57 zie:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... f=3&t=8363
Hierin heb ik de overspannings beveiliging laten bestaan, maar omdat dez nogal vrij snel aan wil spreken kan ik niet zo heel luid spelen (dacht ik).
Wat blijkt nu ! Dit is alleen waneer ik de HK-Dac gebruik, schakel ik over naar de interne Dac van mijn bron (Hifidelio) dan krijg ik ze bijna niet in de stress, ik kan dan echt wel burenruzie veroorzaken.
Gehoormatig zit er echt niet zo'n verschil in de beide dac's dat dit de uitgangsspanning v/d versterker zou kunnen beinvloeden, want dat is waarop de beveiliging v/d speakers aanspreekt.
De beveiliging zit alleen op het mid/hoog unit, zou de dac toch ergens iets hoogfrequent(onhoorbaar) kunnen meesturen of is het weer oscillatie waardoor dit gebeurd ?
Ik heb inmiddels al een andere versterker gepakt en ook weer de originele opamp terug gezet, maar dit maakt geen verschil.
Wie heeft een suggestie voor wat hier gebeurd?
Hardy
Re: HK DAC vragentopic
Sinds kort ondervind ik éénzelfde probleem (storend 'gekraak') als Hardy.
Zonder de DAC (dus direct van bron analoog) is het weg.
Ik gebruik ook de LM4562.
Andere LM's geven geen verschil.
Was hardy's probleem eigenlijk opgelost, en zo ja, hoe ?
Zonder de DAC (dus direct van bron analoog) is het weg.
Ik gebruik ook de LM4562.
Andere LM's geven geen verschil.
Was hardy's probleem eigenlijk opgelost, en zo ja, hoe ?
Re: HK DAC vragentopic
Hallo Mischa.
Nee het probleem is niet opgelost, maar ik gebruik nu al een tijdje de nieuwe LME 49990,zoals ik al eerder heb gemeld, en dat bevalt uitstekend.
Ik vind het alleen vreemd dat verder niemand anders tot nu toe dit probleem heeft opgemerkt, want ik heb het ook als ik de LM833 van in mijn CD speler vervang door deze opamp's, dus het ligt niet per definitie aan de HK-dac.
Hardy
Nee het probleem is niet opgelost, maar ik gebruik nu al een tijdje de nieuwe LME 49990,zoals ik al eerder heb gemeld, en dat bevalt uitstekend.
Ik vind het alleen vreemd dat verder niemand anders tot nu toe dit probleem heeft opgemerkt, want ik heb het ook als ik de LM833 van in mijn CD speler vervang door deze opamp's, dus het ligt niet per definitie aan de HK-dac.
Hardy
Re: HK DAC vragentopic
xbake = Mischa
Ik heb er om te testen eens terug de NE5532 ingezet... probleem opgelost.
Alleen klonk die LM4562 wel een stukje transparanter ...
Eens zien of ik aan die nieuwe LME49990 kan geraken!
-edit- ah, dat is zo'n vervelend smd ding, waarvan er ook nog maar eens ééntje in een behuizing zit..
Ik heb er om te testen eens terug de NE5532 ingezet... probleem opgelost.
Alleen klonk die LM4562 wel een stukje transparanter ...
Eens zien of ik aan die nieuwe LME49990 kan geraken!
-edit- ah, dat is zo'n vervelend smd ding, waarvan er ook nog maar eens ééntje in een behuizing zit..
Re: HK DAC vragentopic
[quote="xbake"]xbake = Mischa
even verkeerd onthouden met het teruglezen van eerdere berichten.
Ik heb de LME's direct gesampled toen ze nieuw werden aangekondigd.
Hardy
Ik heb de LME's direct gesampled toen ze nieuw werden aangekondigd.
Hardy
Re: HK DAC vragentopic
het schema rond de opamp is blijkbaar niet toereikend voor een LM4562 die 'ergens' hogere eisen stelt aan het totale circuit.
Ik zal eens kijken of ik een reference schema kan vinden (in de datasheet bv
) en dat eens opbouwen op gaatjesprint.
who knows..
Ik zal eens kijken of ik een reference schema kan vinden (in de datasheet bv
who knows..
Re: HK DAC vragentopic
Ik ken ze allebei "in het echt", en ik kan je vertellen dat ze absoluut niet op elkaar lijken...hardy schreef:xbake schreef:xbake = Mischa![]()
![]()
![]()
![]()
even verkeerd onthouden met het teruglezen van eerdere berichten.
Re: HK DAC vragentopic
Niet bepaald nee !! Voor de Ollanders hebben we wellicht een vergelijkbaar spraakgebrek (lees:dialect) en ik schat dat xbake toch een lengte heeft die stukken beter bij zijn gewicht past. IK ben zogezegd gewoon wat te klein voor mijn gewicht.ray5150 schreef:Ik ken ze allebei "in het echt", en ik kan je vertellen dat ze absoluut niet op elkaar lijken...hardy schreef:xbake schreef:xbake = Mischa![]()
![]()
![]()
![]()
even verkeerd onthouden met het teruglezen van eerdere berichten.
![]()
![]()
Nog even een serieuze vraag: Waarom hebben jullie in plaats van de LM4562 niet de LME49720 gebruikt? Deze heeft ook normaal volgroeide pootjes en is dus veel gemakkelijker te solderen dan die SMD krengen.
Groeten,
Mischa
Re: HK DAC vragentopic
mischa72 schreef:Niet bepaald nee !! Voor de Ollanders onder ons hebben we wellicht een vergelijkbaar spraakgebrek (lees:dialect) en ik schat dat xbake toch een lengte heeft die stukken beter bij zijn gewicht past. IK ben zogezegd gewoon wat te klein voor mijn gewicht.ray5150 schreef:Ik ken ze allebei "in het echt", en ik kan je vertellen dat ze absoluut niet op elkaar lijken...hardy schreef:![]()
![]()
![]()
![]()
Nog even een serieuze vraag: Waarom hebben jullie in plaats van de LM4562 niet de LME49720 gebruikt? Deze heeft ook normaal volgroeide pootjes en is dus veel gemakkelijker te solderen dan die SMD krengen.
Groeten,
Mischa
Re: HK DAC vragentopic
ik heb die LME49720 in het verleden nog proberen samplen, echter moest ik een extra kost betalen (kan ze dus niet gratis samplen).
Dat vind ik dan weer iets minder.. Misschien dat ik het toch wel eens overweeg.
Ik vraag me af of het door de bandbreedte van beide ic's komt;
bandwidth LM4562: 55MHz
bandwidth NE5532: 140kHz
Alleen kan ik de invloed niet zo goed meer inschatten (en ik heb weinig zin om m'n cursussen op zolder te zoeken).
Kan het geen probleem met harmonischen zijn?
Ik heb ooit eens een filter gemaakt voor de RAKK DAC, ik dacht een 4e order butterworth, speciaal voor harmonischen van hoge frequentie uit te schakelen (gegenereerd door de oversampling dacht ik..)
Deze zijn niet persé hoorbaar, doch kunnen door hun hoge amplitude best wel eens de volgende trap opblazen.
[offtopic] Overigens mag er hier best een kilootje bij, maar dat wil niet zo goed lukken, tot groot benijd van de vriendin
[/offtopic]
Dat vind ik dan weer iets minder.. Misschien dat ik het toch wel eens overweeg.
Ik vraag me af of het door de bandbreedte van beide ic's komt;
bandwidth LM4562: 55MHz
bandwidth NE5532: 140kHz
Alleen kan ik de invloed niet zo goed meer inschatten (en ik heb weinig zin om m'n cursussen op zolder te zoeken).
Kan het geen probleem met harmonischen zijn?
Ik heb ooit eens een filter gemaakt voor de RAKK DAC, ik dacht een 4e order butterworth, speciaal voor harmonischen van hoge frequentie uit te schakelen (gegenereerd door de oversampling dacht ik..)
Deze zijn niet persé hoorbaar, doch kunnen door hun hoge amplitude best wel eens de volgende trap opblazen.
[offtopic] Overigens mag er hier best een kilootje bij, maar dat wil niet zo goed lukken, tot groot benijd van de vriendin
Re: HK DAC vragentopic
Nu wel voor Mischa
Ik ben juist de LME 49720 gaan proberen (heb jij zelf destijds nog geleverd aan mij), omdat we er van uitgingen dat er wat mis zou zijn met de LM4562 die ik mee besteld had met de dac.
Maar dit maakte geen verschil.
Hardy
Ik ben juist de LME 49720 gaan proberen (heb jij zelf destijds nog geleverd aan mij), omdat we er van uitgingen dat er wat mis zou zijn met de LM4562 die ik mee besteld had met de dac.
Maar dit maakte geen verschil.
Hardy
Re: HK DAC vragentopic
Oeps
, die was ik even kwijt.
Ik meende dat ik toen alleen maar 4562's geleverd had. Dan toch maar een buizentrapje erachter?
Groeten,
Mischa
Ik meende dat ik toen alleen maar 4562's geleverd had. Dan toch maar een buizentrapje erachter?
Groeten,
Mischa
Re: HK DAC vragentopic
Het is niet makkelijk om te bepalen hoeveel de spanningsversterking is van de opamp in de HKdac.
Er staan wat teveel weerstanden rond de opamp wat het wat onoverzichtelijk maakt.
naar ik denk:
1+ 36K/6K8 = 6,3x
het GBP (gain bandwidth product) van de NE5532 = 140kHz.
Dat betekent dat hij bij een versterking van 6,3x -> 22,2kHz (low pass)
Bij een LM4562 is dat 55MHz
Bij eenzelfde versterking geeft dat een fmax van 8,73MHz
Er zit rond het opampcircuit wel een condensatortje van 56pF en enkele van 100nF. vermoedelijk wordt daar een filter gevormd?
Er staan wat teveel weerstanden rond de opamp wat het wat onoverzichtelijk maakt.
naar ik denk:
1+ 36K/6K8 = 6,3x
het GBP (gain bandwidth product) van de NE5532 = 140kHz.
Dat betekent dat hij bij een versterking van 6,3x -> 22,2kHz (low pass)
Bij een LM4562 is dat 55MHz
Bij eenzelfde versterking geeft dat een fmax van 8,73MHz
Er zit rond het opampcircuit wel een condensatortje van 56pF en enkele van 100nF. vermoedelijk wordt daar een filter gevormd?
Re: HK DAC vragentopic
Hey Bert,xbake schreef:Het is niet makkelijk om te bepalen hoeveel de spanningsversterking is van de opamp in de HKdac.
Er staan wat teveel weerstanden rond de opamp wat het wat onoverzichtelijk maakt.
Hierbij het schema van de opampsectie van de HK-Dac: He, ik zie net dat hier een 4558 op zit. Nou, daar zal de dac dan ook wel ooit mee geleverd zijn
Groeten,
Mischa
Re: HK DAC vragentopic
Bij mijn weten was dat een 5532 ?mischa72 schreef:He, ik zie net dat hier een 4558 op zit. Nou, daar zal de dac dan ook wel ooit mee geleverd zijn.
Re: HK DAC vragentopic
In mijn leveringen wel, maar waarschijnlijk bestaat dit printje al een tijdje.ray5150 schreef:Bij mijn weten was dat een 5532 ?mischa72 schreef:He, ik zie net dat hier een 4558 op zit. Nou, daar zal de dac dan ook wel ooit mee geleverd zijn.
Re: HK DAC vragentopic
inderdaad Mischa, ik was uitgegaan van dat schema.
Alleen snap ik de opampsectie niet zo goed.
Welk type filter wordt daar nu gevormd, en welke versterkingsfactor heeft dat schakelingetje ?
Alleen snap ik de opampsectie niet zo goed.
Welk type filter wordt daar nu gevormd, en welke versterkingsfactor heeft dat schakelingetje ?
Re: HK DAC vragentopic
Is misschien wel een idee als sfeerverlichting nu tijden de kerst, maar ik ben bang dat ik het niet meer optijd afkrijg en buizen "klinken" mij ook iets te veel.mischa72 schreef:Oeps, die was ik even kwijt.
Dan toch maar een buizentrapje erachter?![]()
![]()
Groeten,
Mischa
Wordt vermoedelijk dan toch maar een aantal zware elco's aan elkaar knopen en met een te hoge spanning verkeerd om aansluiten, voor met de jaarwisseling
Groeten Hardy
Re: HK DAC vragentopic
ik ga eerst eens deze componenten vervangen, dat had ik nog niet gedaan:
R8,R9,R14,R17 to 30k
C32,C33,C34,C35 to 150pf
Ben nog aan het twijfelen of ik nu een Burson hd discrete opamp zou aanschaffen voor erin,... of toch maar een buizentrapje?

R8,R9,R14,R17 to 30k
C32,C33,C34,C35 to 150pf
Ben nog aan het twijfelen of ik nu een Burson hd discrete opamp zou aanschaffen voor erin,... of toch maar een buizentrapje?
Re: HK DAC vragentopic
Deze mod's heb ik ook destijds al gedaan, maar ook zonder resultaat, alleen de voeding is nog wel origineel.
Gr.Hardy
Gr.Hardy
Re: HK DAC vragentopic
deze mod moet zowat het enige zijn dat ik nog niet gedaan heb 
Tzal niet direct meetbaar zijn, maar de instelling van de opamp verandert wat en de DC offset verkleint.
Ik ga toch de opamp van burson bestellen, maar...
ik ga ook proberen om tegen breda 2011 een buizentrapje ervoor te ontwerpen rond de 1G4GT. (speciaal voor Mischa EN Raymond!
)
Buizen heb ik al lang liggen, en voeding ook.. !
kwestie van wat rekenwerk nog
Tzal niet direct meetbaar zijn, maar de instelling van de opamp verandert wat en de DC offset verkleint.
Ik ga toch de opamp van burson bestellen, maar...
ik ga ook proberen om tegen breda 2011 een buizentrapje ervoor te ontwerpen rond de 1G4GT. (speciaal voor Mischa EN Raymond!
Buizen heb ik al lang liggen, en voeding ook.. !
kwestie van wat rekenwerk nog
Laatst gewijzigd door BertDB op do 23 dec 2010, 1:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: HK DAC vragentopic
Ahum....xbake schreef:ik ga ook proberen om tegen breda 2011 een buizentrapje ervoor te ontwerpen rond de 1G4GT. (speciaal voor mischa)
Buizen heb ik al lang liggen, en voeding ook.. !
kwestie van wat rekenwerk nog
Re: HK DAC vragentopic
En waarom is alleen Raymond met een hoofdletter geschreven ???xbake schreef:aangepast

