Mijn vader zal de kasten zelf fineren.EppeRRR schreef:Misschien heb ik er overheen gelezen, maar wat wordt de afwerking?
klassieke 3-weg
Moderator: Beheerdersteam
Re: klassieke 3-weg
Re: klassieke 3-weg
Nee, maar dat gaat hij tezijnertijd rustig op zijn eigen tempo doen, bij de zaak waar hij vaker komt. Met inbreng van moeder natuurlijk...
Re: klassieke 3-weg
De Dayton blijkt moeilijk leverbaar te zijn. Nu kan ik eindeloos wachten, maar het project staat of valt niet met de dome mid. Ik neig nu sterk naar de scanspeak 10F/8424G00 Discovery. Die heeft de beste mogelijkheden om te integreren in het bestaande concept. Ik kan een schuin oplopende behuizing maken die ik integreer met de brace die nu toch al tussen mid en tweeter zit.
Re: klassieke 3-weg
Kijk ook eens naar de Dayton RS100. Heb hem hier nu liggen voor een paar PC speakertjes. Is werkelijk een beauty
Hij wordt opgegeven als 4" maar dat is de buitenmaat
In werkelijkheid is het een 3".
Maar ja, is niet echt "Old school" meer dan.
Maar ja, is niet echt "Old school" meer dan.
- Bijlagen
-
- Dayton-rs100-4_295-378.pdf
- (433.48 KiB) 70 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Pjotr op za 25 dec 2010, 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: klassieke 3-weg
Heb ik al naar gekeken, ik heb een probleem met de nogal sterk oplopende hogere orde vervorming richting 3kHz. De 10F is wat dat betreft echt veel beter. Maar verder is deze Dayton 100 inderdaad een beauty.
Re: klassieke 3-weg
Valt toch wel mee? Maar ja, het blijft een metal cone. Die 10F/8424G is i.d.d. fraaier voor jouw doel maar is ook een heel andere speaker. Kost ook behoorlijk wat meer.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: klassieke 3-weg
Fountek FR89EX, (min of meer zelfde als FR88EX, check maar eens zaph website).
Is ook een mooie.
Maar optisch is zo'n kleine mid (3-4") toch helemaal niet mooi bij die tweeter?
Is ook een mooie.
Maar optisch is zo'n kleine mid (3-4") toch helemaal niet mooi bij die tweeter?
Re: klassieke 3-weg
Of de woofer...
Waarom hou je niet lekker de klassieke 3-deling aan: 30-300/300-3K/3K-20K en stop je er een 5" in. Dan is de keuze vrijwel onbeperkt.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: klassieke 3-weg
De discussie met "gevraagd topic" loopt een beetje door de war trouwens....
Re: klassieke 3-weg
De Fountek ziet er aanlokkelijk uit, maar ik vind de waterval niet mooi. Blijkbaar toch nogal wat ongecontroleerde resonanties in het middengebied. Dat haalt het echt niet bij de scanspeak.b_force schreef:Fountek FR89EX, (min of meer zelfde als FR88EX, check maar eens zaph website).
Is ook een mooie.
Maar optisch is zo'n kleine mid (3-4") toch helemaal niet mooi bij die tweeter?
Dat hij klein is, is optisch niet erg. Er komt toch een front voor.
Re: klassieke 3-weg
Voor het afstraalgedrag is een kleine mid veel handiger. De aankoppeling op de woofer van de kleine mid is geen enkel probleem. De klassieke driedeling lag bij Magnat op 450/4500 trouwens. Ik denk zelf voor deze combi aan 550/4400.Pjotr schreef:Of de woofer...Waarom hou je niet lekker de klassieke 3-deling aan: 30-300/300-3K/3K-20K en stop je er een 5" in. Dan is de keuze vrijwel onbeperkt.
Re: klassieke 3-weg
Ik zou inderdaad ook nog voor 1700Hz kunnen gaan ja. Maar dan zit ik nog altijd met de power response dip vanwege het verticale afstraalgedrag. Die heb ik liever bij 3000-4000Hz, dat luistert toch erg lekker.
Re: klassieke 3-weg
In theorie wel ja. Op dit moment speel ik met een 17 cm mid-woef in een 2-weg monitor gecrossed op 3 KHz. Van afstraal problemen geen spoortje. Zijn erg makkelijk te plaatsen en geen spoortje van "kleven" als je heen en weer loopt of een kleine sweetspot.jeroen_d schreef:Voor het afstraalgedrag is een kleine mid veel handiger........Pjotr schreef:Of de woofer...Waarom hou je niet lekker de klassieke 3-deling aan: 30-300/300-3K/3K-20K en stop je er een 5" in. Dan is de keuze vrijwel onbeperkt.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: klassieke 3-weg
Ben net deze week begonnen aan de Chorda light kasten, nadat 2 jaar de RS225-8 en RS 52AN nieuw in doos hadden liggen stof vangen... Anders had ik ze wel aangeboden, dan had ik later nieuwe kunnen bestellen. Komen ze wel weer in de verkoop dan? Ik heb geen haast met dit systeem...
Re: klassieke 3-weg
Jeroen, had je deze test al gelezen? Gaat dan wel om de 10F/4424G variant..
http://www.audioheuristics.org/measurem ... t_data.htm
The SS10F is a very wideband driver with a very, very flat passband and could be used 350-4k. It's very open in the back and could be used on a wide baffle in an open back configuration, though attention would have to be closely paid to excursion at the lower end. I consider it a better performer overall than the 12m based on the numbers.
http://www.audioheuristics.org/measurem ... t_data.htm
The SS10F is a very wideband driver with a very, very flat passband and could be used 350-4k. It's very open in the back and could be used on a wide baffle in an open back configuration, though attention would have to be closely paid to excursion at the lower end. I consider it a better performer overall than the 12m based on the numbers.
Re: klassieke 3-weg
Ze komen wel weer in de verkoop, zou je mogen verwachten. Maar als ze februari zeggen, is mijn ervaring, dan kan het net zo goed veel later worden.wouter schreef:Ben net deze week begonnen aan de Chorda light kasten, nadat 2 jaar de RS225-8 en RS 52AN nieuw in doos hadden liggen stof vangen... Anders had ik ze wel aangeboden, dan had ik later nieuwe kunnen bestellen. Komen ze wel weer in de verkoop dan? Ik heb geen haast met dit systeem...
Re: klassieke 3-weg
Had ik gezien ja. Die 10F is gewoon waanzinnig goed. Als het de Dayton niet wordt, dan maar de scanspeak. Gaat prima lukken, hij is lekker klein (Sd 36cm2) en zal zich in een behuizing van nog geen liter groot prima gedragen, dus ik blijf dicht bij het oorspronkelijke concept.JeroenGRT schreef:Jeroen, had je deze test al gelezen? Gaat dan wel om de 10F/4424G variant..
http://www.audioheuristics.org/measurem ... t_data.htm
The SS10F is a very wideband driver with a very, very flat passband and could be used 350-4k. It's very open in the back and could be used on a wide baffle in an open back configuration, though attention would have to be closely paid to excursion at the lower end. I consider it a better performer overall than the 12m based on the numbers.
Re: klassieke 3-weg
Ik ben weer een stukje verder. Het gaat goed, de kast is lekker stevig geworden.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: klassieke 3-weg
Dat aanbod zou ik niet afslaanwouter schreef:Ben net deze week begonnen aan de Chorda light kasten, nadat 2 jaar de RS225-8 en RS 52AN nieuw in doos hadden liggen stof vangen... Anders had ik ze wel aangeboden, dan had ik later nieuwe kunnen bestellen. Komen ze wel weer in de verkoop dan? Ik heb geen haast met dit systeem...
Ze komen vast en zeker weer in de verkoop.
Zijn sowieso bepaalde factoren geweest waar ik me de nodige vertraging bij kan voorstellen.
Re: klassieke 3-weg
Ik weet niet of het een aanbod is...
Sowieso moet ik a.s. maandag dan eerst wat met Rumoh regelen, kijken of ik de bestelling kan annuleren i.p.v. de order wijzigen naar de 10F, voordat ik weet of ik op het eventuele aanbod van wouter in kan gaan.
Eigenlijk ben ik al aan het idee van de 10F gewend nu, de klassieke 3-weg zal zeker niet minder worden met deze plan wijziging!
Sowieso moet ik a.s. maandag dan eerst wat met Rumoh regelen, kijken of ik de bestelling kan annuleren i.p.v. de order wijzigen naar de 10F, voordat ik weet of ik op het eventuele aanbod van wouter in kan gaan.
Eigenlijk ben ik al aan het idee van de 10F gewend nu, de klassieke 3-weg zal zeker niet minder worden met deze plan wijziging!
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: klassieke 3-weg
Wordt zeker niet minder, maar een RS52 is gewoon cooler en qua ontwerp net wat fraaier

Product retour sturen en geld terug vragen kan trouwens sowieso binnen 8 dagen (oid), het is immers kopen op afstand.
Product retour sturen en geld terug vragen kan trouwens sowieso binnen 8 dagen (oid), het is immers kopen op afstand.
Re: klassieke 3-weg
Als het product niet deugt Bart... En hoe ga je een product retour sturen wat niet leverbaar is?
Maar goed, Rudy zal niet moeilijk doen, prima adres.
Die 10F is toch echt wel van een andere orde naar mijn idee. Kwa grootte is voor beide de match met woef in verhouding een beetje scheef. Dus de wat grotere S_d van de 10F is een voordeel. Volgens die review moet je de met 10F ook oppassen met de X_max anders schiet de vervorming omhoog. Voor een beetje evenwichtige overall max SPL zul je die dus ook tamelijk hoog moeten crossen.
Die 10F is toch echt wel van een andere orde naar mijn idee. Kwa grootte is voor beide de match met woef in verhouding een beetje scheef. Dus de wat grotere S_d van de 10F is een voordeel. Volgens die review moet je de met 10F ook oppassen met de X_max anders schiet de vervorming omhoog. Voor een beetje evenwichtige overall max SPL zul je die dus ook tamelijk hoog moeten crossen.
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 26 dec 2010, 10:22, 2 keer totaal gewijzigd.
