welke voeding voor bij de groupsaankoop CD controller

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

welke voeding voor bij de groupsaankoop CD controller

Bericht door Henkjan »

tja, en dan de volgende keuze... een PC voeding is natuurlijk quick&dirty, maar maakt voor serieus gebruik toch te veel herrie (wel makkelijk om de handel te testen natuurlijk).

hier
viewtopic.php?p=150104#150104
wordt al gerept over een group buy voor de voeding die daar ontworpen is, dus dat zou handig zijn...

omdat ik zelf dacht het te combineren met de nog te bouwen amp (accu voeding), zou ik de 12V daarvanaf kunnen halen. maar dan moet ik wel ergens 5V vandaan halen. is er een makkelijke manier om 5V uit 12V DC te halen? of moet ik dan net als Koifarm ergens een goedkope netvoeding vandaan halen?
Paultjuhh
Contacteer:

Re: welke voeding voor bij de groupsaankoop CD controller

Bericht door Paultjuhh »

Henkjan schreef:
tja, en dan de volgende keuze... een PC voeding is natuurlijk quick&dirty, maar maakt voor serieus gebruik toch te veel herrie (wel makkelijk om de handel te testen natuurlijk).

hier
viewtopic.php?p=150104#150104
wordt al gerept over een group buy voor de voeding die daar ontworpen is, dus dat zou handig zijn...

omdat ik zelf dacht het te combineren met de nog te bouwen amp (accu voeding), zou ik de 12V daarvanaf kunnen halen. maar dan moet ik wel ergens 5V vandaan halen. is er een makkelijke manier om 5V uit 12V DC te halen? of moet ik dan net als Koifarm ergens een goedkope netvoeding vandaan halen?
Voeding is nog niet ontworpen, alleen het schema nog ;). Ik ga deze week beginnen met het ontwerpen van de daadwerkelijke print. Deze zal goed zijn om een CD-rom, DAC en controller van prik mee te voorzien. Er is ook voor deze print al animo om een groupbuy te doen. Mischa72 heeft al een goedkoop bedrijfje gevonden dat de PCB's redelijk goedkoop kan maken, bij aantallen vanaf zo een tien stuks.

De voeding werkt op een 12VAC trafo. Hier komt dan 5VDC en 12VDC uit, makkelijker kan ik 't niet maken:P. Je kan van 12VDC ook 5VDC maken door middel van een 78xx voeding te bouwen. Zie hier voor meer informatie: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/30
ray5150

Bericht door ray5150 »

effe reclame maken : goede en goekope trafo

ook voor al uw gelijkrichters,78SXX,diodes en afvlak elko's. :D
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Hou er rekening mee dat als je de dac met de opamps gaat gebruiken, je een symmetrische voeding nodig hebt.

De voeding genoemd in het topic dat Henkjan aanhaalt is uitsluitend voor de S/P-diff converter.

Ik kies ervoor om converter, loopwerk, dac en controller separaat te voeden.

Groeten,
Mischa
ray5150

Bericht door ray5150 »

bedoel je dan 4 verschillende trafo's?
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Ik vergeet de hoogspanningstrafo voor de tubestage natuurlijk

Nee, waarschijnlijk 2 of 3 trafo´s met hun eigen gelijkrichting, afvlakking en regelaars (LM317 oid). Dat moet het wel doen ;)

Groeten,
Mischa
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

kan toch hopelijk ook wel met een stel compacte 12V en 5V schakelende voedingen oid?
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Alles kan, maar ik zou geen schakelende voeding in mijn audiocircuit willen hebben.

Zo moeilijk is het opzetten van een voeding toch niet?

Groeten,
Mischa
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

mss niet... ik had me altijd voorgenomen niets kleiners dan een luidspreker filter te solderen...
Paultjuhh
Contacteer:

Bericht door Paultjuhh »

Henkjan schreef:
mss niet... ik had me altijd voorgenomen niets kleiners dan een luidspreker filter te solderen...
Genoeg tingrage soldeergekken op het forum die wel een klusje tussendoor kunnen doen toch :twisted:
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

In dat geval wordt het lastig. Asl we boven water hebben welke spanningen en stromen we hebben, wil ik anders wel een voeding voor je in elkaar sleutelen hoor.

Groeten,
Mischa
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Paultjuhh schreef:
Genoeg tingrage soldeergekken op het forum die wel een klusje tussendoor kunnen doen toch :twisted:
Ik bedoel maar :D :D :D
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

da's een hele opluchting
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Ik ben zelf erg slecht in voedingen dus ik moet er 1 "jatten" van iemand hier op het forum. Kans is dus erg groot dat ik met de groupbuy meedoe.
Maar miss is het een idee om gewoon meerdere ontwerpen te maken en dan de voor en nadelen naast elkaar te leggen samen met de prijs en dan gezamelijk een keuze maken?
Paultjuhh
Contacteer:

Bericht door Paultjuhh »

Vinculum schreef:
Ik ben zelf erg slecht in voedingen dus ik moet er 1 "jatten" van iemand hier op het forum. Kans is dus erg groot dat ik met de groupbuy meedoe.
Maar miss is het een idee om gewoon meerdere ontwerpen te maken en dan de voor en nadelen naast elkaar te leggen samen met de prijs en dan gezamelijk een keuze maken?
Van mij kan je het niet jatten in ieder geval, je krijgt het gewoon :wink: . Het forum is om elkaar te helpen en kennis met elkaar te delen. Ik wil zelf een voeding gaan ontwerpen die eigelijk voor iedereen toepasbaar moet zijn die aan de controller groupbuy heeft meegedaan. Voor iedereen op maat een apart bordje maken wordt een beetje veel werk, dus ik ga kijken of ik een univeerseeltje kan maken met drie aparte 'delen.'

Voeding die ik wil bouwen zal voor de DAC, CD-drive en controller zijn. Maar heel veel zullen waarschijnlijk de standaard voeding van de DAC gaan gebruiken. Het gedeelte voor de DAC wil ik dan onderaan het bordje maken, zodat het er makkelijk af te halen is in de PCB software als het niet gebruikt wordt. Ik had ook al ergens gelezen dat de DAC met Op-Amps een symmetrische voeding behoeft? Als dat zo is moet ik even een ander schema in elkaar gaan frutselen.

EDIT: schema ge-upload. Hier in zie je dat de delen voor de voeding redelijk 'modulair' zijn opgebouwd. Je kan in feite dus zo een deel van de voeding wegknippen. Op een soortgelijke manier wil ik ook de PCB zelf gaan opzetten.
Bijlagen
CD speler voeding V1.2 - Schema.jpeg
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Achter je DAC zitten vast een paar opamps, dus zul je ook -12V nodig hebben.
Vaak werken opamp zelfs nog wat lekkerder met ±15V.

Overigens zou ik niet overal een aparte gelijkrichter voor pakken, maar een gebruiken en daarna apart de spanningsregelaars nemen.
Ook als je kijkt naar de belasting (die zal hooguit 1A totaal zijn) is 10000uF (maal 5 in feite) iets over dreven.

Het zijn kleine tips om de kosten iets terug te nemen, maar ook ruimte te besparen.
koifarm
Ook commercieel actief

Bericht door koifarm »

Heren bedenk dat de cdromspeler en zijn controler voor rommel ( stoorpulsen) zorgen op de voedingslijn. Dus als het even kan een aparte voeding voor de DAC, vooral hier ook voeding scheiden van digitaal en analoog gedeelte. Dit is absoluut de moeite waard.
Paultjuhh
Contacteer:

Bericht door Paultjuhh »

@b_force
Ja, ik ga meteen het schema aanpassen, zodat er ook een -12VDC lijntje bij komt voor de DAC. Het is niet zo moeilijk te maken gelukkig, alleen een 79S12 erbij prikken en het is weer in orde. Wat bedoel je trouwens dat ze op ±15VDC nog lekkerder werken? Betere geluidskwaliteit of meer gain?
En ja, de caps zijn inderdaad behoorlijk zwaar uitgevoerd. Maar dat komt door de doodsimpele rede dat dit de goedkoopste oplossing was. Bij Dick Best waren dit de goedkoopste die ik kon krijgen. En tjah, dan zeg ik geen nee meer :wink: En een beetje 'degelijke' voeding is natuurlijk nooit ongewenst. Maar je kan inderdaad ook makkelijk af met de helft aan uF's. Gelukkig is er ruimte zat in een behuizing van 430mm breed, daar zal het in ieder geval niet aan liggen. Het gaat mij eerder om de hoogte die ik wil beperken.

@koifarm
Bedoel je allemaal een aparte bruggelijkrichter of ook allemaal een eigen transformator?
koifarm
Ook commercieel actief

Bericht door koifarm »

Minimaal een eigen wikkelling voor analoog en 1 voor digitaal , beter 1 trafo voor het analoge gedeelte van de DAC en 1 trafo voor de rest( digitaal gedeelte ). Doe je dit niet dan in alle voedings lijnen smoorspoeltjes ( varkensneusjes ) plaatsen.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik heb nog een defecte DVD speler, zou daar wat bruikbaars in zitten?
ray5150

Bericht door ray5150 »

Henkjan schreef:
ik heb nog een defecte DVD speler, zou daar wat bruikbaars in zitten?
Als het zo'n hele platte is zal het een hele klus zijn om alles er goed in te proppen. of doel je op de voeding?
die spelers zijn heel vaak voorzien van een schakelende voeding en die zijn over het algeheel af te raden...
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

is een flipje DVD963SA, zeer fijne SACD speler ook. ben niet bang dat daar wat inzit dat negatief op t geluid zal werken.
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Paultjuhh schreef:
Van mij kan je het niet jatten in ieder geval, je krijgt het gewoon :wink: . Het forum is om elkaar te helpen en kennis met elkaar te delen.
Dank je!

Ik heb met een collega gepraat hierover die nogal into electronica is en die had nog wat suggesties.

Ten eerste bevestigde hij het verhaal van koifarm en b_force. Meest ideale is 1 voeding voor het het loopwerk en de controller. 1 voor het digitale deel van de dac en 1 voor het analoge deel van de dac. Als het iets minder moet dan 1 voeding voor loopwerk, controller en het digitale deel van de dac en 1 voor het analoge deel. Hij was heel vasthoudend over het apart voeden van het analoge dac deel.

Ten tweede werd er gezegd dat er in jouw schema voor de trafo een netfilter moet en kleine caps over je gelijkrichters. Hoe en wat weet ik niet precies maar ze waren het met zijn 3en over eens. ;) Misschien dat iemand anders kan toelichten welke caps er over moeten.

Ook vroegen ze zich natuurlijk af waarom er van die grote 10k caps in zaten...

Overigens ben ik van plan om het loopwerk met aansturing en voeding in 1 kast te stoppen en de dac met voeding(en) in een andere. Ontwerpen ben ik nog mee bezig. Beloofd in ieder geval een leuk winterproject te worden nu het koude/natte weer het werken aan mijn speakers ernstig tegenwerkt.
BertDB

Bericht door BertDB »

Een C'tje van 47nF plaatsen in parallel met je diodes om de schakelpieken te dempen.
Ook over je bufferelco's zet je best een C'tje van 100nF en een snubbernetwerkje. Over écht zware condensatoren komt er nog een bleeder bij ook.

Ik beaam ook het verhaal van de splitsing van analoog <-> digitaal in de voeding. Kijk voor de gein maar eens naar de audio link van elektuur. Analoog en digitaal wordt zelfs door een aparte transfo gevoed. De CDROM speler zelf zou ik ook wel apart voeden, omdat daar het digitale spdif signaal (wel onder TTL vorm) uitkomt. Een slecht geconditioneerde voeding heeft daar dus ook zijn weerslag op.

Ik zou het dus als volgt doen:

TRANSFO 1:

TRANSFO 2:

Achter elke transfo komt slechts één gelijkrichterbrug.

Voor iemand met een beperkter budget kan dan enkel VOEDING 1 en VOEDING 4 opgebouwd worden ;) , of iemand met een externe DAC bouwt enkel 1+2+3 of enkel 1 indien beperkt budget. Zolang alle voorzieningen er zijn op de print kan iedereen het wat personaliseren.

Bovendien zou ik proberen werken met LM317's ipv de 78xx en 79xx regelaartjes. Deze laatste ruisen beduidend meer dan een LM317. Op die manier ben je dan ook makkelijk rond met één type regelaar..

Zoals eerder vermeld plaats je ook best een netfilterblokje voor je transfo's. Je hebt dat zo in één, netingang+filter. Op die manier hou je wat rommel op het net buiten, en stuur je er zelf ook geen op.

Echt zware caps heb je niet nodig. Het analoge deel zou ik conditioneren zoals dat van de audio link (kan wel een schemaatje posten indien nodig). Voor de rest zou ik zowiezo nergens boven de 4700 gaan. het moet op een print kunnen blijven :P

vielen spass!

mvg, bert
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: welke voeding voor bij de groupsaankoop CD controller

Bericht door Henkjan »

goed, even de info hier neerzetten...

voor de CD-ROM ga ik dit gebruiken:
viewtopic.php?p=157961#p157961
Afbeelding
of eventueel zo'n meanwell 12V/5V voeding van deze GB
meanwell voeding.jpg
iemand wat voor of tegen een van deze 2?

en voor de DAC uiteraard deze:
viewtopic.php?f=20&t=10488
Afbeelding
Plaats reactie