Low budget vloerstaander III (hij is eindelijk af!!)

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Als je de wit/gouden plus serie neemt klopt dat, ja.
Maar als je nou (zoals ik heb gedaan) de KP-QS serie neemt hoef je maar 3,90 euro per stuk af te tikken. :shock:
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Bericht door TubeHead »

ohw schrok al ! kon die type in 10uF helemaal niet vinden.... bedankt ! van de week de spullen bestellen 8)

edit...


welke pijp heb je gebruikt ? die visaton die Edo ook gebruikte ?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Jazeker, dat is dus deze.
Wel de lengte inkorten tot 100 mm. (volgens berekening van Edo.)
groggy
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 28 nov 2010, 18:13

Re: Low budget vloerstaander III (hij is eindelijk af!!)

Bericht door groggy »

welk filter heb je uiteindelijk gebruikt? exact dezelfde als EDO of heb je aanpassingen gedaan?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low budget vloerstaander III (hij is eindelijk af!!)

Bericht door ray5150 »

pfoeh, da's alweer effe geleden.... Aanpassingen heb ik volgens mij niet gedaan, afgezien van een weerstand die ik destijds verkeerd had besteld (3.3 naar 2.2) hetgeen later geloof ik weer door Edo was ovegenomen.
Hier staan de filter details.

Onlang het filter in eagle gegooid en er een layout van geprutst:
schema.PNG
layout.PNG
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Low budget vloerstaander III (hij is eindelijk af!!)

Bericht door mischa72 »

Tja, als je toch de spullen in huis hebt, gooi je natuurlijk ALLES op print.

Ziet er goed uit Ray !!

Groeten,
Mischa
groggy
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 28 nov 2010, 18:13

Re: Low budget vloerstaander III (hij is eindelijk af!!)

Bericht door groggy »

dank,

ik heb nog even een vraagje,

Ik heb onderstaand in mijn mandje liggen.
Afbeelding
kan iemand mij helpen bij het maken van de keuze voor de nog benodigde artikelen

de spoelen, ik weet de waarde maar welke heb ik nodig prijs/kwaliteit verhouding etc?
printplaat
en welke stekker busjes zijn handig voor achterop de speaker


Alvast bedankt
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Low budget vloerstaander III (hij is eindelijk af!!)

Bericht door b_force »

Ik zou in deze speaker gewoon een 1mm kernspoel zetten.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Low budget vloerstaander III (hij is eindelijk af!!)

Bericht door Henkjan »

iirc was de BR pijp een 4" exemplaar. staat in het Elektor artikel in elk geval.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low budget vloerstaander III (hij is eindelijk af!!)

Bericht door ray5150 »

b_force schreef:
Ik zou in deze speaker gewoon een 1mm kernspoel zetten.
Ik heb luchtspoelen erin. Wat is het verschil?
groggy
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 28 nov 2010, 18:13

Re: Low budget vloerstaander III (hij is eindelijk af!!)

Bericht door groggy »

Henkjan schreef:
iirc was de BR pijp een 4" exemplaar. staat in het Elektor artikel in elk geval.
ik heb de elektor zo niet bij de hand, maar in de tekening van edo is 73mm opgenomen
Bijlagen
Bron tekening: www.xenophonics.net
Bron tekening: www.xenophonics.net
groggy
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 28 nov 2010, 18:13

Re: Low budget vloerstaander III (hij is eindelijk af!!)

Bericht door groggy »

b_force schreef:
Ik zou in deze speaker gewoon een 1mm kernspoel zetten.
http://www.europe-audio.nl/Product.asp?Product_ID=5435 deze bv?
maar ik dan dan geen 0,71 MH spoel vinden?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Low budget vloerstaander III (hij is eindelijk af!!)

Bericht door b_force »

ray5150 schreef:
b_force schreef:
Ik zou in deze speaker gewoon een 1mm kernspoel zetten.
Ik heb luchtspoelen erin. Wat is het verschil?
Dat kern goedkoper is en een lagere Rdc heeft :wink: :mrgreen:
stefferke
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 21:14

Re: Low budget vloerstaander III (hij is eindelijk af!!)

Bericht door stefferke »

eens een vraagje
ben van plan om binnen kort ook eens zelf speakers te bouwen.
eerst zal het nabouwen zijn en ik dacht aan deze.
komt er eigenlijk genoeg bas uit de luidspreker voor muziek?


mvg
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Low budget vloerstaander III (hij is eindelijk af!!)

Bericht door b_force »

Ja
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Low budget vloerstaander III (hij is eindelijk af!!)

Bericht door Henkjan »

groggy schreef:
Henkjan schreef:
iirc was de BR pijp een 4" exemplaar. staat in het Elektor artikel in elk geval.
ik heb de elektor zo niet bij de hand, maar in de tekening van edo is 73mm opgenomen
klopt idd, maar in mijn sim kwam de 4" uiteindelijk toch netter uit
in de Elektor, ik schreef:
... De poort is van het type HP, van het merk Intertechnik. Voor een juiste afstemming kiezen we voor de CSS EL166 woofer de HP50 die we dan 25mm korter maken; voor de Peerless SDS164THP kiezen we de HP100 die niet ingekort hoeft te worden.
stefferke schreef:
komt er eigenlijk genoeg bas uit de luidspreker voor muziek?
zeker wel:
LBVS - simulatie LVBS met EL166wit.png
of met de Peerless:
LBVS - simulatie LVBS met Peerless .png
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low budget vloerstaander III (hij is eindelijk af!!)

Bericht door ray5150 »

stefferke schreef:
komt er eigenlijk genoeg bas uit de luidspreker voor muziek?
Wat voor muziek? :mrgreen:
stefferke
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 21:14

Re: Low budget vloerstaander III (hij is eindelijk af!!)

Bericht door stefferke »

ray5150 schreef:
Wat voor muziek? :mrgreen:
ehm een beetje electro house enz.
ik besef dat ik een sub ga moeten bij platsen hoor voor als ik naar een film kijk.
maar ik wil een speaker die opzich zelf ook al wat laag maakt

en mag ik van u de speakers namaken?


met vriendelijke groet,
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Low budget vloerstaander III (hij is eindelijk af!!)

Bericht door ray5150 »

stefferke schreef:
ik besef dat ik een sub ga moeten bij platsen hoor voor als ik naar een film kijk.
Oh? er staat nergens dat moet, hoor. ik heb er geen en donder de kamer uit... :rock:
stefferke schreef:
maar ik wil een speaker die opzich zelf ook al wat laag maakt
In dat geval, mag ik u een set Punishers adviseren? let wel, er word een vermogen van 1 kilo watt per speaker geadviseerd.... :-s 8-[ (dat is dus 1000 Watt.)
stefferke schreef:
en mag ik van u de speakers namaken?
Nee, da's ten strengste verboden....nou ja, als je een set filterprinten bij mij besteld, dan wel.... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Heatside
Berichten: 260
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 15:54

Re: Low budget vloerstaander III (hij is eindelijk af!!)

Bericht door Heatside »

ray5150 schreef:
In dat geval, mag ik u een set Punishers adviseren? let wel, er word een vermogen van 1 kilo watt per speaker geadviseerd.... :-s 8-[ (dat is dus 1000 Watt.)
Laat die nou net zo laag gaan :wink:
stefferke
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 21:14

Re: Low budget vloerstaander III (hij is eindelijk af!!)

Bericht door stefferke »

verder ben ik nu eens beginnen zoeken achter mdf enz

nu heb ik mij een bestellijst gemaakt nu (zit bij in de bijlage moest er iemand opmerkingen over hebben laat het weten aub!!)
nu zit ik te twijfelen dat de kleine spoel welke waarde die moet hebben ik denk een van 0.27mH

en welke soort van isolatie moet ik gebruiken
die pritex is dat echt noodzakelijk of verlies je er zoveel geluidskwaliteit mee (is een duur materiaal)
Edo heeft die pritex niet gebruikt zo te zien.
en dat vilt wat is dat op europe-audio of moet ik dat ergens anders kopen?
http://www.europe-audio.com/Producten_c ... oep_A_ID=8

en wat moet er allemaal met die isolatie bezet worden.

bedankt alvast
Bijlagen
bestelijst.jpg
Gebruikersavatar
DragoSz
Berichten: 568
Lid geworden op: zo 30 mei 2010, 3:55
Locatie: Haaksbergen

Re: Low budget vloerstaander III (hij is eindelijk af!!)

Bericht door DragoSz »

stefferke schreef:
ray5150 schreef:
Wat voor muziek? :mrgreen:
ehm een beetje electro house enz.
ik besef dat ik een sub ga moeten bij platsen hoor voor als ik naar een film kijk.
maar ik wil een speaker die opzich zelf ook al wat laag maakt

en mag ik van u de speakers namaken?


met vriendelijke groet,
Meer dan genoeg bas is mijn ervaring met de el 166. Als je wil kun je die nog flink in de bas boosten met zijn 5,5 mm xmax.

Mijn ervaring met de isolatie is dat dit alleen effect heeft op het laag. Hoe meer vulling hoe dichter bij de muur je hem kan zetten.
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: Low budget vloerstaander III (hij is eindelijk af!!)

Bericht door k.p. »

Die dempingsmaterialen werken voornamelijk bij de wat hogere frequenties. Alleen als je hem volpropt zal het anders gaan werken op lagere frequenties. Het gaat dan om de werking van het bassreflex systeem. En niet zozeer over het dempen van die lagere frequenties.
stefferke
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 21:14

Re: Low budget vloerstaander III (hij is eindelijk af!!)

Bericht door stefferke »

de vraag was eigenlijk welk isolatie materiaal moet ik gebruiken?

en ik denk dat ik voor de Peerless ga als ik die el 166 wil ga ik 17€ verzendkosten extra moeten betalen en dat heb ik voor mijn eerste zelfbouw niet over.
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: Low budget vloerstaander III (hij is eindelijk af!!)

Bericht door k.p. »

Waarschijnlijk is pritex niet noodzakelijk. Een vorm van demping waarschijnlijk wel.
Gesloten