'Zelfbouw' UCD versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: 'Zelfbouw' UCD versterker

Bericht door Leeuwarden »

dre schreef:
smps is alles in 1!
ik heb `m nog niet vergeleken,maar dat zit wel snor :wink:
lekker makkelijk!

Op de smps zit dacht ik geen dc beveiliging. Vind ik zelf altijd wel prettig... Qua geluid zal ie inderdaad wel snor zitten.
Gebruikersavatar
harryeng
Berichten: 211
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 16:17
Locatie: Roosendaal

Re: 'Zelfbouw' UCD versterker

Bericht door harryeng »

Er zit wel een DC beveiliging op, maar goed opletten. Niet de OEM aansluiting selecteren.

Zelf vindt ik de ouderwetse condensator beter klinken op het mid en het hoog, hij geeft wat minder achtergrond geruis. Ik heb de SMPS nu ingezet op mijn woofers, daar hoor je weer geen verschil.

(achtergrond geruis betekent net hoorbaar op de SMPS, bijna niet hoorbaar op de condensator met je oor op de tweeter)

Gr. Harry
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: 'Zelfbouw' UCD versterker

Bericht door satefan »

Bedankt voor de tip. Ik kan online erg weinig (datasheets, aansluitschema etc) vinden maar die zullen wel bij de SMPS zitten.

Eea zal eerst in een proefopstelling gaan draaien. De uiteindelijke bedoeling is om de buizenvoorversterker (vermeld eerder dit topic) er eens op te proberen, maar dat is voor Satefan UcD 2.0.

grt

Satefan
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: 'Zelfbouw' UCD versterker

Bericht door MechanicalAnimal »

satefan schreef:
Satefan UcD 2.0.
:lol:
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: 'Zelfbouw' UCD versterker

Bericht door satefan »

Vandaag zijn de SMPS-en binnengekomen en de standaardkabels...morgen nog wat laatste spullen halen en dan ga ik de proefopstelling maken.
Picture.jpg
Keep u posted
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: 'Zelfbouw' UCD versterker

Bericht door satefan »

Even een vraag, in de proefopstelling ga ik mn Denon maar even als voorversterker gebruiken maar wil deze later uit de signaalweg halen natuurlijk. Kan ik simpelweg een potmeter op de inkomende signaalweg zetten? En zo ja, wat voor potmeter heb ik daar voor nodig?

grt

Satefan
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: 'Zelfbouw' UCD versterker

Bericht door satefan »

Hmmm...net even zitten stoeien met de testopstelling. Het aansluiten van de SMPS400 op de UcD400HG lijkt recht-toe-recht-aan. Ik heb de input voltage aangesloten:

J3: Main output connections
1 Positive output voltage -> UcD400 +
2 Output ground -> UcD400 GND
3 Negative output voltage -> UcD400 -

Er gebeurd helemaal niets. In het connection diagram zie ik dat op de UcD een on/off pinnetje zit bij dezelfde pinnen waar het audiosignaal op komt. pin 4 zo uit t hoofd.
UcD400.JPG
Hier is de vraag. Als ik hier dus niets mee doe, betekent dat dan dat de UcD niet inschakeld? Op de datasheet staat een tekening waarbij deze word gekoppeld aan de GND van J3. Als deze dus wordt verbonden zou de UcD moeten inschakelen?

Groet,

Satefan
Gebruikersavatar
renderman
Berichten: 101
Lid geworden op: zo 23 dec 2007, 11:49
Locatie: Het zonnige zuiden

Re: 'Zelfbouw' UCD versterker

Bericht door renderman »

Klopt helemaal satéfan. Het maken van de verbinding haalt de module uit standby. Je kan eventueel deze gewoon met een draad doorverbinden zodat de module altijd aangaat zodra de spanning ingeschakeld wordt.

Groetjes,

Mike
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: 'Zelfbouw' UCD versterker

Bericht door satefan »

Thanks Mike. Ik krijg morgen de 'echte' signal cable binnen en die lus ik dan door aan de gnd.

Satefan
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: 'Zelfbouw' UCD versterker

Bericht door satefan »

En we hebben muziek! Ik heb net 1 kanaal aangesloten met de spullen en er komt geluid uit. Helaas ook een hele dikke brom. Ik heb nog niets met aarding gedaan en gewoon de RCA aangsloten via de pre-out van mn denon. Los ik deze brom op door de massa van de signaalkabel aan de - van de RCA te koppelen?

grt

Stafen
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: 'Zelfbouw' UCD versterker

Bericht door satefan »

Goed en slecht nieuws. De brom is weg...echter 1 van de UcD;s schakelt niet in. IK heb beide modules identiek aangesloten op ieder een eigen smps. Bij t inschakelen van de spanning lichten na 1.5 seconde de leds keurig op echter bij 1 doofde deze direct weer. Daarna meerdere malen spanningsloos gemaakt en weer aangesloten maar nu geen teken van leven meer. Alles dubbel gecontroleerd, voedingen en alle kabels omgewisseld maar t probleem blijft bij dezelfde UcD...lijkt op n DOA...

Morgen even bellen met Speaker & Co...
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: 'Zelfbouw' UCD versterker

Bericht door satefan »

Vandaag zat er een pakketje bij de post. De defecte ucd Gerepareerd terug en vanavond ff tijd gehad om aan te sluiten. 15 keer gekeken of alles goed aangesloten is en even de spanning er op....en...EUREKA!!!!! Twee blauwe ledjes die me tegemoet stralen.

Tussen TVOH door even op de denon pre-out aangesloten en een klein stukje geluisterd....knetter wat klinkt dat 'schoon'!

De ucd worden best heel warm dus niet te lang draaien. Volgende stap is dus koeling regelen.

Het liefst haal ik de denon uit de keten natuurlijk. Kan iemand vertellen wat voor potmeter ik op de ingang kan zetten?

Satefan
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: 'Zelfbouw' UCD versterker

Bericht door satefan »

Gloeiende gloeiende....wil ik net n stukje muziek luisteren, zet de ucd aan en n keihardenbrom uit t linkerkanaal. What the f*ck??? Alles nog exact hetzelfde als gister en toen speelde t prachtig. Snel de boel uit natuurlijk maar te laat....mn dxt tweeter is naar de eeuwige jachtvelden. Crap.

Alles driedubbel nagelopen...kan niets vinden...de pre out aansluitingdn van mn denon even omgewisseld...maar hoe nu te testen? Geen zin om nog n tweeter om zeep te helpen. Even n grote woofer er aan gehangen en de brom zit nu aan de andere kant. Moet dus uit de denon komen of de interlink?

Balen balen balen...kan ik van de week weer n nieuwe tweeter bestellen...

Edit: speakers nu weer aan de denon en geen brom....en geen hoog uit t linkerkanaal...grrrrr
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: 'Zelfbouw' UCD versterker

Bericht door Martijn H »

Interlink wisselen kan je natuurlijk ook nog, zodat je die uitsluit..

Zonde van je tweeter!

Misschien tijd voor een zelfbouw pre amp? O:)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: 'Zelfbouw' UCD versterker

Bericht door b_force »

Vreemd dat je tweeter gesneuveld is.
Moet de brom wel HEEL hard zijn geweest.
DC kan het niet zijn, dat komt niet door condensatoren.

Wel balen :(
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: 'Zelfbouw' UCD versterker

Bericht door satefan »

Kan ik even proberen met de interlink...maar t is altijd dezelfde die er op gezeten heeft.....

Edit: zou ik dit moeten kunnen meten?
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: 'Zelfbouw' UCD versterker

Bericht door Wowly »

Balen van je tweet man! zo zie je, testen die je altijd op een stel wegwerpboxjes en snel klaar staan om de kring te verbreken.

Die brom is natuurlijk altijd de truuk om weg te werken. Dit ligt vaak aan layout, net montagewerk, en soms juist aarden. Daar is erg veel over te vinden op dit forum. Probeer de zoekfunctie eens,. misschien vind je wat je nodig hebt.

Jan
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 'Zelfbouw' UCD versterker

Bericht door Barry2001 »

Sorry, maar: je koopt een paar voorgebakken modules, deze hang je aan elkaar, eenvoudiger kan het niet. Niets dan problemen, eentje was zelfs DOA, brom, opgeblazen tweeter.

Dus of die modules deugen niet, of je hebt zelf kans gezien het toch verkeerd aan te sluiten, maar dat neem ik niet aan. Het heeft wel goed gewerkt toch?

Of: je noemde eerder al iets van warm worden, kan er iets door oververhitting zijn stukgegaan? Ken de modules niet, maar het is klasse D toch, wat wordt er zo warm dan, of is het voeding? En wees bedacht op oscillaties op je uitgang, die kunnen goed een tweeter doen sneuvelen.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: 'Zelfbouw' UCD versterker

Bericht door BertDB »

ik heb iets soortgelijks gehad met een koptelefoonversterker die ik aan het maken was.
Ding speelde als een tierelier, en plots, vlam, keiharde brom op één van de kanalen en m'n spanningsregelaar die raar deed.
Even spanning onderbreken, en hup, weer vertrokken zonder problemen.
Ik heb 'em maar aan de kant laten liggen, tot op heden het probleem nog niet gevonden..
Vermoed een probleem aan de eindtrap. Maar aan zo'n UCD kan je daar natuurlijk weinig aan doen.. :-#

Wel erg vervelend van je tweeter, bij mij was er gelukkig niets stuk aan m'n koptelefoon.
Kijk sowieso alles grondig na ivm eventuele sluitingen ergens (stukje soldeer dat ergens roet in het eten gooit bv).

Oscillaties of bepaalde harmonischen kunnen inderdaad ook dooddoeners zijn.
Lijkt me eigenlijk niet zo'n probleem hier aangezien het kant en klaar modules zijn, en slechts op één kanaal gaat het fout..
Het is bij wijze van spreken plug & play.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: 'Zelfbouw' UCD versterker

Bericht door satefan »

@barry: het probleem verplaatst zich van links naar rechts als ik de interlink op de ingang omdraai....in beide gevallen speelt het andere kanaal gewoon muziek....

Volgens mij zit t probleem dan niet in de hypexen of de aansluiting hier van.

Satefan
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 'Zelfbouw' UCD versterker

Bericht door jeroen_d »

Nou dat is dan klip en klaar de interlink. En ja, een rotte interlink kan je je tweeter kosten.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: 'Zelfbouw' UCD versterker

Bericht door satefan »

Enige optie is dan dat de interlink sluiting maakt...datbzou ik moeten kunnen meten dan metbde weerstandmeter lijkt me, maar geen kortsluiting te meten tussen plus en min....dan wellicht toch n probleem met de pre out....

Satefan
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 'Zelfbouw' UCD versterker

Bericht door jeroen_d »

Het hoeft geen sluiting te zijn. Het kan ook een breuk in de signaalleiding zijn. Maar ja, koop gewoon een nieuwe interlink van profigold of zo, dat is goede kwaliteit, weet je zeker dat er een goede afscherming is aangebracht.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: 'Zelfbouw' UCD versterker

Bericht door b_force »

Ik snap dan alleen nog steeds hoe je tweeter kapot kan zijn.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 'Zelfbouw' UCD versterker

Bericht door Barry2001 »

b_force schreef:
Ik snap dan alleen nog steeds hoe je tweeter kapot kan zijn.
Nee, snap ik ook niet. En als je de ingangen gelijk laat zoals het nu is, en alleen de interlinks omwisseld, wat gebeurd er dan?
Plaats reactie