HK Dac 2010 AD827 of OPA2604
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
HK Dac 2010 AD827 of OPA2604
IK heb afgelopen vrijdag de HK Dac2010 Lampucera ontvangen en bekeken,
Eerst maar eens op de test bank de uitgangsspanning controleren, er staat zo´s 701 mV op het lingker kanaal, en 647mV op het rechter. Ik heb reeds een mailtje gestuurd naar Gigawork hiervoor, dus ik laat nog weten wat de status daarvan gaat zijn,
Nu zitten er AD827´s op als opamp, maar in het schema staat de OPA2604 aangegeven.
nu benik nog in het bezit van een aantal BB OPA2604´s
Welke is in deze situatie beter?
foto's volgen
Eerst maar eens op de test bank de uitgangsspanning controleren, er staat zo´s 701 mV op het lingker kanaal, en 647mV op het rechter. Ik heb reeds een mailtje gestuurd naar Gigawork hiervoor, dus ik laat nog weten wat de status daarvan gaat zijn,
Nu zitten er AD827´s op als opamp, maar in het schema staat de OPA2604 aangegeven.
nu benik nog in het bezit van een aantal BB OPA2604´s
Welke is in deze situatie beter?
foto's volgen
Re: HK Dac 2010 AD827 of OPA2604
Ik heb vorige week de zelfde DAC binnen, allen zat de kabel met de cinch bussen er niet bij. Ik ben zeer benieuwd naar het verschil tussen de twee soorten opamps, en zal je topic dan ook gaan volgen. Heb je al een behuizing voor de DAC !!!
viewtopic.php?f=20&t=12076
viewtopic.php?f=20&t=12076
- Bart0l0meus
De OPA2604 is veruit beter dan de AD827, maar als je dan toch bezig bent, zet er dan een LM4562 of een LME49720.
Dubbele opamps hebben vaak dezelfde pinlayout. Wel opletten dat de maximaal toelaatbare voedingsspanningen afwijken, bijvoorbeeld de AD8620 kan max. 13V verdragen. Ook zijn niet alle opamps unity gain stabiel. Bij twijfel even de datasheet googelen.
Volgens mij is de OPA2604 al jaren oud en de AD827 behoorlijk nieuw. Waarop baseer je je mening dat de eerste veel beter is?
Op de Dac zitten 3 van deze (AD827). Welke zou je moeten vervangen? Alle drie? (De LME49720 kost op Ebay zo'n 8 euro per stuk. Is het proberen natuurlijk wel waard. http://cgi.ebay.nl/LME49720-Pro-Audio-D ... 0504978990)
Op de Dac zitten 3 van deze (AD827). Welke zou je moeten vervangen? Alle drie? (De LME49720 kost op Ebay zo'n 8 euro per stuk. Is het proberen natuurlijk wel waard. http://cgi.ebay.nl/LME49720-Pro-Audio-D ... 0504978990)
Laatst gewijzigd door FredM op wo 15 dec 2010, 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
En niet vergeten in welke orde van grootte de terugkoppeling moet (gain stability) en de waard van de weerstanden (ivm oscillatie).knuisje schreef:Dubbele opamps hebben vaak dezelfde pinlayout. Wel opletten dat de maximaal toelaatbare voedingsspanningen afwijken, bijvoorbeeld de AD8620 kan max. 13V verdragen. Ook zijn niet alle opamps unity gain stabiel. Bij twijfel even de datasheet googelen.
Maar volgens mij gaat het bij deze opamps allemaal wel goed
- Bart0l0meus
De AD827 is een opamp die totaal niet voor audiotoepassingen is ontworpen en hoge vervorming en veel ruis produceert. De leeftijd van de opamp wilt helemaal niks zeggen!FredM schreef:Volgens mij is de OPA2604 al jaren oud en de AD827 behoorlijk nieuw. Waarop baseer je je mening dat de eerste veel beter is?
Ik weet niet waar de opamps voor dienen maar het kan nooit kwaad om ze te vervangen!
Hmm,
daarnaast heb ik twijfels bij de IF omzetter zoals deze is uitgevoerd, en op schema is gezet.
hierbij de simulatie van het schema in pspice
De simulatie van het referentie schema staat ook weergegeven. deze ziet er veel beter uit.
daarnaast heb ik twijfels bij de IF omzetter zoals deze is uitgevoerd, en op schema is gezet.
hierbij de simulatie van het schema in pspice
De simulatie van het referentie schema staat ook weergegeven. deze ziet er veel beter uit.
- Bart0l0meus
Met alle respect voor de mensen die een HK dac hebben, maar als je een dac van een paar tientjes koopt moet je ook niet verwachten dat je een hoogwaardige dac koopt!
Een goeie dac kost gewoon geld...
dat ben ik niet echt met je eens..
Tuurlijk, je hebt DAC's met astronomisch hoge prijzen zoals een Bryston, maar eerlijk gezegd vind ik de HK-dac best goed, zeker gezien de kostprijs.
Volgens mij valt er een als DIY'er héél goede dacs te maken met een redelijk beperkte kostprijs (zie ook DIR9001 icm TDA1543).
Een Sabre dac kan je bij twisted pear audio ook kopen voor 180€, en dan heb je een knoepert van een dac!
Dus moet je écht 2000€ uitgeven voor een DAC om pas echt kwaliteit te hebben ?
nope !
Tuurlijk, je hebt DAC's met astronomisch hoge prijzen zoals een Bryston, maar eerlijk gezegd vind ik de HK-dac best goed, zeker gezien de kostprijs.
Volgens mij valt er een als DIY'er héél goede dacs te maken met een redelijk beperkte kostprijs (zie ook DIR9001 icm TDA1543).
Een Sabre dac kan je bij twisted pear audio ook kopen voor 180€, en dan heb je een knoepert van een dac!
Dus moet je écht 2000€ uitgeven voor een DAC om pas echt kwaliteit te hebben ?
nope !
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Ik ben het ook niet eens met die opmerking.
Hangt helemaal vanaf wat de componenten van de DAC zijn.
Er zijn hele dure DAC's maar met niet boeiende dingen onder de motorkap.
Hangt helemaal vanaf wat de componenten van de DAC zijn.
Er zijn hele dure DAC's maar met niet boeiende dingen onder de motorkap.
Ik moet zeggen dat ik het daar ook niet helemaal eens mee ben.Bart0l0meus schreef:Met alle respect voor de mensen die een HK dac hebben, maar als je een dac van een paar tientjes koopt moet je ook niet verwachten dat je een hoogwaardige dac koopt!
je weet net zo zo goed als ik dat een DAC bestaat uit een kastje, een voeding, een receiver, en een DAC chip.
In tegenstelling tot een buizenbak of een eindversterker bestaat een DAC uit lichte en kompakte onderdelen die niet veel kosten.
Neem nou die TDA DAC waar wij mee bezig zijn, wat kost dat nou, een tientje of 4 a 5.
Bij een merk als Bryston betaal je ook voor het merk en de ontwikkelkosten. maar de IC's blijven hetzelfde.
Zelf als je top IC's gebruikt ben niet meer dan een paar tientjes kwijt voor de IC's.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Ik krijg een beetje de indruk dat Bart0l0meus's verwachting is dat HKDAC-bezitters die DAC gebruiken omdat ze budget-gericht zijn. 
Voor een aantal zal dat vast opgaan, maar anderen weten natuurlijk wel beter. Ondanks dat het altijd beter kan: een CS4397 presteert al op dusdanig niveau dat verbeteringen met een duurdere/nieuwere DAC-chip slechts marginaal zijn.
--
Ps: aan een massaal vanuit de application notes gebouwd, en in China geproduceerd, schakelingetje zijn natuurlijk nauwelijks kosten gebonden. Wanneer dan ook nog Westerse winstmarges en importperikelen vervallen, hoeft het product voor de eindgebruiker geen fluit (meer) te kosten. Over hoogwaardigheid zegt het niets.
Voor een aantal zal dat vast opgaan, maar anderen weten natuurlijk wel beter. Ondanks dat het altijd beter kan: een CS4397 presteert al op dusdanig niveau dat verbeteringen met een duurdere/nieuwere DAC-chip slechts marginaal zijn.
--
Ps: aan een massaal vanuit de application notes gebouwd, en in China geproduceerd, schakelingetje zijn natuurlijk nauwelijks kosten gebonden. Wanneer dan ook nog Westerse winstmarges en importperikelen vervallen, hoeft het product voor de eindgebruiker geen fluit (meer) te kosten. Over hoogwaardigheid zegt het niets.
- Bart0l0meus
Waar ik op wil wijzen is dat je voor een paar tientjes niet moet verwachten dat je een super goeie dac koopt (Waar ik niks zeg over de prijs/kwaliteit verhouding van de HKdac)
Een goeie dac onderscheid zich o.a. door veel goeie voedingen die bij de HK dac toch ver te zoeken zijn als ik eerlijk ben.
En het design van de IV converter wat molekuul aangeeft is ook niet echt een enorm mooi, waar we nog niet spreken over de gebruikte opamps.
De prijs van de HK dac komt gewoon overeen met de kwaliteit die je terug krijgt.
Als we hem zelf bouwen kost hij misschien 4 a 5 tientjes, zou echter een bedrijf dezelfde dac gemaakt hebben dan hadden ze er wel 200 euro voor kunnen vragen!
Je hebt dan nog te maken met een goeie pcb, alle uren die in het design zitten moeten betaald worden, winstmarge etc etc etc.
En kwa componenten, een goeie dac bezit een samplerate converter die al 30 euro kosten, de dac chip kost ook makkelijk 20 euro en dan hebben we het nog niet gehad over de deftige opamps en iedereen wilt ook wel een mooi vormgegeven behuizing!
Daarbij vind ik de opmerkingen ook terecht dat dacs van 2000 euro veruit te duur zijn, maar voor een goeie dac is 500 euro helemaal geen slecht prijs!
En dan moet men niet verwachten dat een HK die specs kan evenaren met een paar tientjes.
Een goeie dac onderscheid zich o.a. door veel goeie voedingen die bij de HK dac toch ver te zoeken zijn als ik eerlijk ben.
En het design van de IV converter wat molekuul aangeeft is ook niet echt een enorm mooi, waar we nog niet spreken over de gebruikte opamps.
De prijs van de HK dac komt gewoon overeen met de kwaliteit die je terug krijgt.
Ik denk dat je je daar toch in vergist.ray5150 schreef:Ik moet zeggen dat ik het daar ook niet helemaal eens mee ben.
je weet net zo zo goed als ik dat een DAC bestaat uit een kastje, een voeding, een receiver, en een DAC chip.
In tegenstelling tot een buizenbak of een eindversterker bestaat een DAC uit lichte en kompakte onderdelen die niet veel kosten.
Neem nou die TDA DAC waar wij mee bezig zijn, wat kost dat nou, een tientje of 4 a 5.
Bij een merk als Bryston betaal je ook voor het merk en de ontwikkelkosten. maar de IC's blijven hetzelfde.
Zelf als je top IC's gebruikt ben niet meer dan een paar tientjes kwijt voor de IC's.
Als we hem zelf bouwen kost hij misschien 4 a 5 tientjes, zou echter een bedrijf dezelfde dac gemaakt hebben dan hadden ze er wel 200 euro voor kunnen vragen!
Je hebt dan nog te maken met een goeie pcb, alle uren die in het design zitten moeten betaald worden, winstmarge etc etc etc.
En kwa componenten, een goeie dac bezit een samplerate converter die al 30 euro kosten, de dac chip kost ook makkelijk 20 euro en dan hebben we het nog niet gehad over de deftige opamps en iedereen wilt ook wel een mooi vormgegeven behuizing!
Daarbij vind ik de opmerkingen ook terecht dat dacs van 2000 euro veruit te duur zijn, maar voor een goeie dac is 500 euro helemaal geen slecht prijs!
En dan moet men niet verwachten dat een HK die specs kan evenaren met een paar tientjes.
- Bart0l0meus
De dac chip maakt bij een dac nauwelijks het verschil, de toch al behoorlijk oude TDA klinkt nog steeds kei goed.Marp schreef:Ik krijg een beetje de indruk dat Bart0l0meus's verwachting is dat HKDAC-bezitters die DAC gebruiken omdat ze budget-gericht zijn.
--
Het design maakt het verschil tussen een goeie en slechte dac, niet de dac chip zelf!
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Bart0l0meus schreef:Het design maakt het verschil tussen een goeie en slechte dac, niet de dac chip zelf!
- SSassen
- Contacteer:
En dan heb je hoge verwachtingen van iets uit HK? Da's nogal tegenstrijdig niet?Bart0l0meus schreef:De dac chip maakt bij een dac nauwelijks het verschil, de toch al behoorlijk oude TDA klinkt nog steeds kei goed.
Het design maakt het verschil tussen een goeie en slechte dac, niet de dac chip zelf!
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Professioneel jitterverwijderaar
- Bart0l0meus
Als je goed had gelezen verwacht ik juist niks van de HK dac, daar ging het juist om!SSassen schreef:En dan heb je hoge verwachtingen van iets uit HK? Da's nogal tegenstrijdig niet?Bart0l0meus schreef:De dac chip maakt bij een dac nauwelijks het verschil, de toch al behoorlijk oude TDA klinkt nog steeds kei goed.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Professioneel jitterverwijderaar
Dat is natuurlijk je goed recht maar volgens mij ging het TS daar helemaal niet om. Daar was TS helemaal niet in geïnteresseerd. Die vroeg advies over een op ampje.Bart0l0meus schreef:Als je goed had gelezen verwacht ik juist niks van de HK dac, daar ging het juist om!
Dus ga nou niet een ander de les lezen over "Goed lezen"
- Bart0l0meus
Niemand snapt er meer iets vanPjotr schreef:Dat is natuurlijk je goed recht maar volgens mij ging het TS daar helemaal niet om. Daar was TS helemaal niet in geïnteresseerd. Die vroeg advies over een op ampje.Bart0l0meus schreef:Als je goed had gelezen verwacht ik juist niks van de HK dac, daar ging het juist om!
Dus ga nou niet een ander de les lezen over "Goed lezen"
Met daar ging het om bedoelde ik de discussie die op dat moment gaande was!
Maar je hebt gelijk, tijd om weer ontopic te gaan!
Ach, ik heb de voorloper van dit DAC'je uit de group buy en dat ding klinkt echt wonderlijk goed. Misschien moet je hem toch eens zelf beluisteren....?
De NE5532 vervangen door een LME49720 was lood om oud ijzer. Klankmatig eigenlijk geen verschil in te ontdekken. Wat wel klankmatig zoden aan de dijk zette was een veel ruis-vrijere voeding: Meer rust in het geluid en een wat dieper en gedetailleerder geluid. Maar dat was bij de ene opname wel te horen en bij de andere weer niet.
De NE5532 vervangen door een LME49720 was lood om oud ijzer. Klankmatig eigenlijk geen verschil in te ontdekken. Wat wel klankmatig zoden aan de dijk zette was een veel ruis-vrijere voeding: Meer rust in het geluid en een wat dieper en gedetailleerder geluid. Maar dat was bij de ene opname wel te horen en bij de andere weer niet.
- Bart0l0meus
Ik bouw een dac liever zelfPjotr schreef:Ach, ik heb de voorloper van dit DAC'je uit de group buy en dat ding klinkt echt wonderlijk goed. Misschien moet je hem toch eens zelf beluisteren....?
Ja een NE5532 vervangen in een LME49720 is ook iets anders dan een AD827 in een LME49720!
Een NE5532 en een AD812 zijn ook niet echt vergelijkbare opamps zullen we maar zeggen!
Waar ook nog veel te behalen zal zijn is bij jitter, extern clock zal ook een berg aan verschil maken!
Externe clock? Aan een S/PDIF DAC'je? Nou ja, je doet maar.
Maar wat jitter betreft heb je gelijk, de betere voeding zorgde voor een veel lagere jitter: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 5#p1461055 en dat is te horen.
Die meting is gedaan met het Super Dac'je maar voor het HK Dac'je, wat later in mijn bezit kwam, waren de metingen vergelijkbaar. Het HK-Dacje klinkt overigen met sommige muziek beduidend beter dan het 10 jaar oude Super Dac'je.
Maar wat jitter betreft heb je gelijk, de betere voeding zorgde voor een veel lagere jitter: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 5#p1461055 en dat is te horen.
Die meting is gedaan met het Super Dac'je maar voor het HK Dac'je, wat later in mijn bezit kwam, waren de metingen vergelijkbaar. Het HK-Dacje klinkt overigen met sommige muziek beduidend beter dan het 10 jaar oude Super Dac'je.