Oberton

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
arjank

Oberton

Bericht door arjank »

Iemand ervaring met de drivers van Oberton?

Ik ben op zoek naar een betaalbare 10" woofer voor mijn 2x10"bassgitaar cabinet.
De Oberton 10B200 heeft zeer mooie parameters voor deze toepassing en kost ca. 100 euro.
Ik heb heel wat andere types van profi merken bekeken maar halen het (op papier en simulatie) niet bij deze.
Iemand anders nog suggesties?
arjank

Re: Oberton

Bericht door arjank »

Ik denk dat ik een stel van deze pipos ga halen :D en in mijn 2 x 10" cabinet ga plaatsen.
Maar in welke sectie van het forum kan ik mijn instrument/PA-speakers plaatsen :wink: moderators?
Bijlagen
10b200.jpg
richard

Bericht door richard »

arjank schreef:
Maar in welke sectie van het forum kan ik mijn instrument/PA-speakers plaatsen :wink: moderators?
Niet eens zo'n gek idee van je; uitbreiding van het forum met een nieuwe rubriek.
arjank

Bericht door arjank »

Niet eens zo'n gek idee van je; uitbreiding van het forum met een nieuwe rubriek.
En misschien ook nog eentje voor de Hybrids, denk hierbij aan Tony Gee's Galactica's of mijn aankomende project met Philips units. En dus alle andere highpower hifi creaties.
arjank

Bericht door arjank »

Vandaag twee stuk Oberton 10B200 gekocht.
Sodeju, een korte test bevestigd dat deze speaker de ultime basgitaar luidsprekers zijn. Gewoon zonder kast kan deze speaker flinke uitslag maken zonder hoorbare vervorming, dit heb ik met een PA 10 incher nog nooit meegemaakt. Echt super deze dingen 8)
Yannick

Bericht door Yannick »

Heb je tijd om een keer een fototje te maken?? ;)
arjank

Bericht door arjank »

Zal ik in de vakantie doen 8)
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Interessant!

Is het als basgitaar speaker ook goed genoeg voor reproductie van muziek? Dus voor home audio? Of is het gewoon een goed belastbare PA speaker met bruikbare parameters?
arjank

Bericht door arjank »

Is het als basgitaar speaker ook goed genoeg voor reproductie van muziek? Dus voor home audio? Of is het gewoon een goed belastbare PA speaker met bruikbare parameters?
Deze speaker doet het erg mooi met zijn glasfibermembraan. Ik kan me een tweeweg die audiofiel is afgestemd wel voorstellen met deze unit. Natuurlijk wel een tweeter in combinatie met zo'n 8" dayton waveguide of zo gebruiken zodat deze het vanaf ca. 1500hz(of lager) over kan nemen.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Ik doelde eigenlijk meer op de baskwaliteiten, niet meteen als 2-weg :wink:

Ben benieuwd wat je dan zo aanspreekt in deze driver. Heb wel eens een basgitaar gehangen aan een 120 liter TL met TIW200XS. Een 4x 10" deed het een stuk beter :lol: Wanneer is iets geschikt voor muziek productie en wanneer (ook) voor reproductie (audio)
Yannick

Bericht door Yannick »

Bij een full range speaker wil je in principe zo min mogelijk kleuring in het geluid, terwijl je bij instrument versterkers JUIST door middel van oa kleuring een lekkere sound wil krijgen.

Hetzelfde geld ook voor een EQ. Op een stereoinstalatie zou je die moeten gebruiken om je speakers en ruimte te compenseren tot neutraal. Op een gitaarversterker gebruik je die juist om je geluid heel anders te maken, vaak verre van neutraal.
arjank

Bericht door arjank »

Bij een full range speaker wil je in principe zo min mogelijk kleuring in het geluid, terwijl je bij instrument versterkers JUIST door middel van oa kleuring een lekkere sound wil krijgen.
Dat is in 90 van de 100 gevallen inderdaad zo. Mijn nieuwe bascabinet wil ik juist zo "hifi" mogelijk laten klinken, de kleuring moet door de baspre-amp worden gedaan. Live wil ik namelijk dat wat de PA van mijn bas uitstuurt enigsinds het zelfde klinkt als wat ik via mijn bascabinet te horen krijg. Dus als mijn bascabinet al verkleurt dan gaat dat niet functioneren. De PA krijgt het signaal ook via de baspre-amp. viewtopic.php?f=15&t=12078
Plaats reactie