Bouw Scan-Speak Vertigo

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Kalimba

Bouw Scan-Speak Vertigo

Bericht door Kalimba »

Ik heb mijn Ultimo's nog niet af maar ben zo onder de indruk van het geluid dat het naar meer smaakte. Zoals mijn forum naam Kalimba was ik bezitter van de Audiolab Kalimba. Er was niks mooiers in mijn budget maar ik wilde zo graag zelfbouwen en begon met de Ultimo. Ik verwachtte niet dat dit mooier zou zijn dan de Kalimba's maar zag het als een heel leuk project. Sinds de dag dat ze speelklaar waren is er geen dag meer voorbij gegaan dat ik op de bank zat muziek te luisteren. Sinds die dag zijn de Kalimba's niet meer aangesloten geweest. De Kalimba's zijn luistertechnisch zo enorm goed maar daardoor ook kil. Scan-Speak is wat warmer en in het hoog veel mooier en ik geniet een stuk meer van muziek zonder voortdurend technisch te luisteren.

Het smaakte naar meer en de zelfbouw hobbie is helemaal terug! Nu wilde ik (voor mijn beleving) de ultieme speaker bouwen zonder te kijken naar de kosten. Na veel vergelijken is de keuze gemaakt: de Vertigo :rock: geen Plus, Maxima, soups etc ondanks ze allemaal heel mooi zijn. Voor mijn oren dus de Vertigo en heb de houtpakketten vanmiddag in Haarlem gekocht samen met loodbitumen en (ander topic ) de CT209 (tangband) voor bij de pc.

De houtpakketten zijn uitgevoerd met lamellen dus ik denk (en hoop ) dat er weinig schuurwerk over zal zijn als de kasten klaar zijn. De units en filters moet ik nog bij elkaar sparen maar zal denk ik tijdelijk de units uit de ultimo gaan gebruiken.

Foto's zal ik gaan uploaden maar nu is m'n accu leeg :?
Kalimba

Re: Bouw Scan-Speak Vertigo

Bericht door Kalimba »

Al even een beetje gepast en gefotografeerd :D :
Bijlagen
Vertigo-11-12-2010.jpg
Laatst gewijzigd door Kalimba op di 04 apr 2017, 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Oeioei, fors gepakt door hét virus; het zelfbouwvirus!!!
Kalimba

Bericht door Kalimba »

Nogal :lol: en er zijn nog zoveel modellen die ik wil bouwen :shock: Het is zelfs zo erg dat ik al 2 nachten amper heb geslapen uit enthousiasme. Ik heb ze ook deels met lamellen in elkaar gezet en even bekeken naast de ultimo
Ik heb ook de eerste vraag. Naast de woofer komen 2 lagen bitumen op elkaar zoals op de tekening te zien is. De bitumen hebben een plaklaagje maar kan ik dit gewoon op elkaar plakken? Ik wil voorkomen dat de lagen in de toekomst loslaten.
Bijlagen
Vertigo_2.jpg
Vertigo-11-12-2010..jpg
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik heb idd de bitumen gewoon geplak, maar voor de zekerheid een paar nietjes erin geknald....

Ik ken dat enthousisme trouwens haha
dre

Bericht door dre »

ik maak ze het altijd erg warm met een fohn,dan plakt het echt geweldig! :wink:
Kalimba

Bericht door Kalimba »

Dat zijn handige tips!
Ik ga vandaag beginnen met snijden en plakken voordat ik delen MDF ga lijmen. Dat was het bouwadvies en daarnaast vind ik bitumeren een heerlijke bezigheid (m.u.v. snijden)

@Wowly heb jij ook Vertigo's?
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Nope, ik heb de "oude" reference monitor van Scan speak/Rolph Smulders
Kalimba

Bericht door Kalimba »

Ow die zijn ook enorm mooi. Heb je hier ergens foto's staan?
Als ik deze en de ultimo's af heb dan wil ik ook eens een boekenplank model bouwen en waarschijnlijk iets uit de Revelator serie.
Zweitse

Bericht door Zweitse »

Bitumen goed warm maken, dan is het goed te snijden met en pizza snijder. Werk heel makkelijk
Kalimba

Bericht door Kalimba »

Ik heb de platen goed plat gemaakt tussen planken met lijmklemmen en bij de verwarming gelegt en de zijkanten van de mid-ruimte klaar. Ik ga straks kijken hoe het gaat met de pizza-snijder O:)

Op de tekening kan ik niet zien hoever de dubbele laag bitumen en pritex doorloopt achter de mid-ruimte. Iemand die dit misschien weet? Het gaat om het rood gekleurde deel op de afbeelding.
Bijlagen
Vertigo_tek.jpg
Zweitse

Bericht door Zweitse »

Ik zou zeker ook dit gedeelte meenemen. Het maakt de kast mooi dood.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

pcies
scanspeakman

Bericht door scanspeakman »

sterker nog; ik zou de frontplaat ook meenemen ook al staat het niet op de tekening. Juist daar wil je ook resonanties voorkomen.

Scanspeakman
Kalimba

Bericht door Kalimba »

Ha das dus duidelijk. Toevallig dacht ik ook al over de frontplaat na omdat hier de bewegende delen zitten. Ik vraag dit wel na bij Speaker en Co omdat ik niet de boel wil verprutsen en het straks niet meer kan oplossen.

De pizza snijder werkt hier trouwens voor geen meter :lol:
Ik ga gewoon verder met het stanley mes en dus veel mesjes vervangen want ze worden heel snel bot zo.
JeroenGRT

Bericht door JeroenGRT »

Ik heb ook de Vertigo, vond ze een klasse beter dan de Ultimo's. Succes met de bouw! Binnenkort ga ik mijn Vertigo's nog eens opnieuw laten filteren door jeroen_d . De ervaringen plaats ik nog wel op dit forum.
dre

Bericht door dre »

dat maakt me wel nieuwsgierig!
Kalimba

Bericht door Kalimba »

Ik vind de Vertigo ook mooier dan de Ultimo. Dat is ook de reden dat ik de Ultimo nu niet afmaak en eerst investeer in de Vertigo.
Ik ben ook nieuwsgierig naar de verandering en resultaten van jullie filter-experiment. Dat is ook 1 van de leuke voordelen van de zelfbouw omdat soort dingen makkelijker te kunnen doen.
Kalimba

Bericht door Kalimba »

Vandaag bezig geweest met bitumeren en heb 1 kast klaar. De ander zal ik volgend weekend gaan doen. Het warm maken voor het snijden en plakken werkte uitstekend. Een erg goede tip dus.
Ik kom ook nog 1 plaat bitumen te kort dus mag weer naar Haarlem...
Bijlagen
19-12-2010.jpg
scanspeakman

Bericht door scanspeakman »

Begint al lekker vorderen. Als je nog wat bitumen over hebt kan dat altijd nog in je cd-speler oid om trillingen te minimaliseren.

Scanspeakman
Kalimba

Bericht door Kalimba »

Ja klopt, ik heb al iets in een dvd speler gedaan. In m'n cd speler doe ik het niet want die kast is van de fabriek af al dood met een gewicht van 12-13 kg.
En er zullen wel meerdere dingen geschikt zijn denk ik.
De Vertigo in de bitumen heb ik nu ook maar in de lijm gezet. Het was de bedoeling om dat aankomend weekend te doen maar vind het wachten zo vervelend :lol:
Volgend weekend is dan de ander aan de beurt.
Kalimba

Bericht door Kalimba »

Ondanks de kerst kon ik het niet laten om door te klussen :oops:
1 kast zit vol in de bitumen en pritex. Verder, zoals op de foto te zien is, gaten gemaakt voor de aansluitingen en het front plus de bovenkant gelijmd.
Ik vind eerst lijmen toch prettiger werken dan eerst voorbewerken met bitumen.

Iedereen nog een fijne kerstavond!
Bijlagen
26-12-2010.jpg
JeroenGRT

Bericht door JeroenGRT »

Dat ziet er netjes uit! Ben benieuwd naar het eindresultaat!
Kalimba

Bericht door Kalimba »

Ik ben ook zo benieuwd naar het eind resultaat. Qua afwerking wil ik gaan fineren. Ik weet alleen niet of dat moeilijk is omdat het een forse luidspreker is.
Een jaar of 10 geleden heb ik dit gedaan bij mijn 1ste bouwpakket zoals te zien is op de foto, met voorgelijmd fineer. Dat ging vrij makkelijk met een strijkbout en voor buigingen met een vochtige theedoek. Hoe het zit met de grote platen fineer weet ik niet.
Qua prijs schrok ik wel van de fineer. Zo'n €150 per plaat als ik me niet vergis en zou er 2 nodig hebben.
Het lijkt mij het mooiste om dezelfde fineer soort te gebruiken zoals ik bij de Impuls heb gedaan of misschien juist een hele donkere kleur.

Ik moet ook weer langs Haarlem om nog een plaat bitumen en pritex te halen omdat ik net iets te kort kom. Daarna kunnen de kasten dicht en stop misschien even de units van de Ultimo er in (filters zijn extern) als voorproefje :D
Bijlagen
DSCN2925.JPG
Kalimba

Bericht door Kalimba »

Hoi!

Even een oud topic weer nieuw leven inblazen. Na een tijd niks te kunnen doen vanwege niet genoeg geld voor de middentoners en bezig te zijn geweest met een radiografische auto, was het gisteren eindelijk zover. Naar Haarlem de middentoners kopen met nog een plaat bitumen en pritex en een stukje van het filter, bapoort en m'n favoriet klankmatige teflon/zilverkabel.

A.k weejend ga ik dan eindelijk weer aan de slag en hoop de kasten dicht te krijgen en de units te monteren. Eerst hang ik het filter van de Ultimo er aan totdat ik het Vertigo filter klaar heb.
Bijlagen
scanspeak01.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”