kan je dat eens wat toelichtenjeroen_d schreef:......
- dempingsweerstanden als onderdeel van de takken in het filternetwerk, niet als L-pad, om te voorkomen dat de driver grote impedantiepieken ziet....
Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen" -> UPDATE pagina 14
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"
Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"
Kijk even naar de filtersectie voor de woofer waarin geen weerstanden zitten. Als je vanuit de woofer richting de versterker kijkt dan zie je een parallelschakeling van spoel en condensator. Ervan uitgaande dat de versterkeruitgang zeer laagohmig is, wordt deze resonantiekring slechts gedempt door de Rdc van de spoel (dus nogmaals, vanuit de driver richting versterker gezien). De resonantie van deze kring zit op 320Hz. Het is de vraag hoe erg dit allemaal is, op deze frequentie is waarschijnlijk elektrische demping van de driver niet meer belangrijk. Dit is namelijk vooral belangrijk voor de echt lage frequenties. Maar het viel me wel even op dat Marc met dit soort zaken rekening houdt daar waar het kan en geen moeite kost, zoals in het filter voor midden en hoog.
-
marc.heijligers
- Berichten: 342
- Lid geworden op: vr 16 sep 2005, 13:54
Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"
Het filter is nog her-en-der wat veranderd.
- Als ik een spoel van kleiner dan 4.7mH gebruik, gaat de woofer "hol" klinken. Ik denk dat dit te maken heeft met de speaker-kast interactie. Mijn voorkeur gaat uit naar 5.6mH, dan klinkt de woofer schoon, en de mid kan perfect aanvullen.
- Er zitten wat demping weerstanden in serie met de woofer. Met R3 (een parallel schakeling van 2x 1 Ohm) is de hoeveelheid laag te regelen. Bij zeg 2.2 Ohm loopt deze vlak, en met geen weerstand tilt het laag.
- Met R7 regel je de hoeveelheid mid, met R3 de hoeveelheid hoog.
- De zuigkring in het voorbeeld van Jeroen was in de simulatie niet aangesloten!
Nu in de simulatie wel, in de praktijk heb ik deze er nog niet inzitten. Is alleen hoorbaar op zeer specifieke stukken muziek.
- De speaker gedraagt zich m.u.v. de woofer resonantie praktisch helemaal resistief.
En uiteraard de bekende dingen, units hebben in hun werkgebied dezelfde group delay en de speakers stralen naar voren af.
Misschien dat ik tijdens de kerstdagen weer eens tijd vind om 2 jaar aan metingen en bevindingen aan de website toe te voegen.
- Als ik een spoel van kleiner dan 4.7mH gebruik, gaat de woofer "hol" klinken. Ik denk dat dit te maken heeft met de speaker-kast interactie. Mijn voorkeur gaat uit naar 5.6mH, dan klinkt de woofer schoon, en de mid kan perfect aanvullen.
- Er zitten wat demping weerstanden in serie met de woofer. Met R3 (een parallel schakeling van 2x 1 Ohm) is de hoeveelheid laag te regelen. Bij zeg 2.2 Ohm loopt deze vlak, en met geen weerstand tilt het laag.
- Met R7 regel je de hoeveelheid mid, met R3 de hoeveelheid hoog.
- De zuigkring in het voorbeeld van Jeroen was in de simulatie niet aangesloten!
- De speaker gedraagt zich m.u.v. de woofer resonantie praktisch helemaal resistief.
En uiteraard de bekende dingen, units hebben in hun werkgebied dezelfde group delay en de speakers stralen naar voren af.
Misschien dat ik tijdens de kerstdagen weer eens tijd vind om 2 jaar aan metingen en bevindingen aan de website toe te voegen.
Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"
Mag ik vragen waarom er een dal gevolgd door een piek aanwezig is van in het gebied rond 6kHz? Zelf kan ik zo niet iets bedenken waarom dit gunstig zou kunnen zijn. Of verdwijnt deze onregelmatigheid offaxis? In de verticale polar plot ziet er netjes uit rond die frequentie (naar mijn inzicht).
-
marc.heijligers
- Berichten: 342
- Lid geworden op: vr 16 sep 2005, 13:54
Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"
Diffracties van de tweeter, oftewel reflecties van de tweeter tegen de behuizing. Verdwijnt off-axis inderdaad.
Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=8140
Accuton met ballen! Ik wil het filter wel maken als je dit gebruikt icm de C79 of N173C90 mid en een mooier tweeter..
Accuton met ballen! Ik wil het filter wel maken als je dit gebruikt icm de C79 of N173C90 mid en een mooier tweeter..
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"
Zo even met je schroevendraaier ofzodre schreef:als je die molt......
Oeps......
-
bert stoltenborg
- Ook commercieel actief
- Berichten: 466
- Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52
Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"
Zit bij die soep (ken ik niet) de laagspeaker soms vrij hoog in de kast?
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"
Ja, die kan je ook gewoon in de garage laten staan... je hoort hem toch wel... 
Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"
Net even zitten rekenen op europe-audio.com (ervaringen) de 2 units en filters komen op zo'n €1200,- komt nog e.e.a. bij aan kabel en afwerking natuurlijk maar het was een beetje een meevaller. (ook omdat je op die website kwantum korting krijgt als je meerdere van hetzelfde artikel besteld en omdat je ook een korting krijgt afhankelijk van je aankoopbedrag. Jammer alleen dat ze wel Jantzen verkopen maar de spoelen nog niet op de website staan...
Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"
misschien de spoelen bij rumoh vandaan halen?
scheelt toch wel aardig wat.
zou je de onderdelen van het filter willen posten,dan kunnen we eens kijken waar wat bespaard kan worden zonder enorm in te leveren
scheelt toch wel aardig wat.
zou je de onderdelen van het filter willen posten,dan kunnen we eens kijken waar wat bespaard kan worden zonder enorm in te leveren
-
marc.heijligers
- Berichten: 342
- Lid geworden op: vr 16 sep 2005, 13:54
Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"
Hoe kan je dat nou weten als je niet weet wat voor een effect welk component heeft op een bepaalde plaats in het filter?dre schreef:zou je de onderdelen van het filter willen posten,dan kunnen we eens kijken waar wat bespaard kan worden zonder enorm in te leveren
Als je goedkoop wil gaan, dan neem je IT luchtspoelen, bipolaire elco's, her en der een MKP en MOX weerstanden. Dan kom je voor het filter op 210 euro totaal stereo uit. En dat klinkt ook prima, met ballen erop en eraan. Je zal alleen wat verfijndheid en harmonische structuur missen, en wat pit in het hoog.
Als je kijkt naar het veschil tussen de 79 (zwart) en 89 (grijs), zie je dat deze om en nabij 2.5dB schelen. Dat betekent dat de 89 wat verzwakt zal moeten worden. Dat betekent dat de parallel weerstand over de mid 3.9 Ohm wordt, en de serie C totaal zo'n 37 uF (22uF // 15uF). M.a.w., voor 10% van de prijs (en voor de helft van de prijs mag FFF bij mij de leftovers van voorgaande experimenten komen halen, dus voor nog geen 5%) weet je waar je aan begint. Ik zou het wel weten!
Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"
dre schreef:misschien de spoelen bij rumoh vandaan halen?
scheelt toch wel aardig wat.
zou je de onderdelen van het filter willen posten,dan kunnen we eens kijken waar wat bespaard kan worden zonder enorm in te leveren
Dre bedankt voor je aanbod, maar Marc heeft al veel caps getest op de verschillende plaatsen in het filter en specifiek in deze setup. Ik heb daarom zelf al een heel goed beeld met wat ik er in wil hebben. In mijn vorige filter had ik op de minder belangrijke plaatsen wat goedkopere clarity caps gebruikt en had er ook geen goed bevoel bij.
Wat ik me afvraag, stel dat ik de C89 zou houden en inderdaad de mid iets verder afknijp, kom ik dan een heel eind of is het door de verschillende parameters zo dat de afstemming van de C79 totaal anders is?
Was voor mij inderdaad een eye opener... Als je ziet wat Marc zijn speakers wegzetten met hier een daar nog een kroonsteentje in het filter dan vraag ik me af of ik wel met de juiste dingen bezig ben geweest door in mijn vorige filter met puur zilver enzo aan de slag te gaanmarc.heijligers schreef:Dan hoor en weet je ook meteen dat topologie en dimensioneren van het filter in eerste instantie belangrijker is dat al dat ge-tweak met dure componenten. Dat laatste is de finishing touch, en niet zoals vaak wordt beweerd noodzakelijk om iets fatsoenlijks in elkaar te solderen.
Bedankt weer voor de inbreng.
-
marc.heijligers
- Berichten: 342
- Lid geworden op: vr 16 sep 2005, 13:54
Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"
Je kamer akoestiek gaat in dat gebied dominanter zijn dan het verschil tussen deze beide units. Je zal echter zelf (toch al!) moeten tweaken om in jouw kamer het ultieme resultaat te bereiken.FFF schreef:Wat ik me afvraag, stel dat ik de C89 zou houden en inderdaad de mid iets verder afknijp, kom ik dan een heel eind of is het door de verschillende parameters zo dat de afstemming van de C79 totaal anders is?
Dat is voor iedere speaker overigens zo! Vandaar dat je niet zomaar blind kan nabouwen, en exact hetzelfde resultaat kan verwachten. Maar het hoeft ook niet perse hetzelfde te zijn, de Milestones klinkt bij de 2 mensen die ik ken ook prima.
Nogmaals, ik zou goedkoop beginnen, en op basis daarvan beslissen wat je doet. Kost wat werk, maar daar heb je ook je lol aan.
Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"
Je moet de 89 niet houden. Ik heb er mee gewerkt en meetdata van. Hij heeft een lastige resonantiepiek. Die kun je wel onderdrukken, maar de mooie slappe helling die je de C79 mee kan geven dat gaat niet lukken. En die slappe helling van de C79 is een van de geheimen van het mooie hoog.
Echt, ga voor een nieuwe mid en wees verstandig met keuze filtercomponenten (niet te duur, maar als je nu al weet dat je uiteindelijk toch voor de setup van Marc wil gaan koop ze dan meteen. Want anders wordt goedkoop duurkoop).
Echt, ga voor een nieuwe mid en wees verstandig met keuze filtercomponenten (niet te duur, maar als je nu al weet dat je uiteindelijk toch voor de setup van Marc wil gaan koop ze dan meteen. Want anders wordt goedkoop duurkoop).
Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"
je stelt deze vraag en geeft er vervolgens zelf antwoord op...........Hoe kan je dat nou weten als je niet weet wat voor een effect welk component heeft op een bepaalde plaats in het filter?
ik hoef jou niet te vertellen dat de verschillen tussen een audyn cap+ en een mundorf silver/oil relatief klein zijn en daar kun je best wel flink geld op besparen zonder enorm in kwaliteit in te leveren.Als je goedkoop wil gaan, dan neem je IT luchtspoelen, bipolaire elco's, her en der een MKP en MOX weerstanden. Dan kom je voor het filter op 210 euro totaal stereo uit. En dat klinkt ook prima, met ballen erop en eraan. Je zal alleen wat verfijndheid en harmonische structuur missen, en wat pit in het hoog.
-
marc.heijligers
- Berichten: 342
- Lid geworden op: vr 16 sep 2005, 13:54
Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"
Ik denk dat het wel kan (met een zuigkring over de eerste spoel), maar op zich heb je gelijk, beter voorkomen dan genezen. Dat schijnt de reden te zijn waarom er zwarte oortjes in de C79 zitten, en wat rendement verlies hebt. Om die reden prefereer ik zelf ook de C79 boven de C89, zonder deze laatste ooit gehoord te hebben overigens.jeroen_d schreef:Je moet de 89 niet houden. Ik heb er mee gewerkt en meetdata van. Hij heeft een lastige resonantiepiek. Die kun je wel onderdrukken, maar de mooie slappe helling die je de C79 mee kan geven dat gaat niet lukken.
Maar je kan gerust een eerste stap zetten met de C89 om een indruk te krijgen van het overall beeld, en op termijn naar de C79 gaan. Waarom gehaast alles in 1x, als je al weet dat er toch wat ge-tweak gaat komen? Wen eerst maar aan het geluid, lekker veel CDtjes draaien, een opinie en richting vormen, en dan aan de slag. Maar misschien dat ik mijn manier van aanpak teveel aan het opdringen ben
Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"
Misschien dat deze respons op 0, 30 en 60 graden beter duidelijk maakt wat ik bedoel. De C89 is echt niet geschikt voor een slappe filterhelling boven het overnamepunt. Het afstraalgedrag is sowieso niet erg lekker en boven de eerste resonantiepiek volgen er meteen een aantal kleinere. Ik heb de notch geprobeerd zoals jij aangeeft, maar dat leidt niet tot een fijne respons. Valt echt harder tegen dan je misschien denkt.
-
marc.heijligers
- Berichten: 342
- Lid geworden op: vr 16 sep 2005, 13:54
Re: Hoe bouw ik een luidspreker met "ballen"
Nee, dat doe ik niet. Ik zeg dat je resoluut de prijs kan verlagen door alles goedkoop uit te voeren. Er is ook een optie, waarbij je het filter op bepaalde plaatsen veranderd, zoals je in je initieel voorstel suggereerde.dre schreef:je stelt deze vraag en geeft er vervolgens zelf antwoord op...........Hoe kan je dat nou weten als je niet weet wat voor een effect welk component heeft op een bepaalde plaats in het filter?
Dat zeg jij!dre schreef:ik hoef jou niet te vertellen dat de verschillen tussen een audyn cap+ en een mundorf silver/oil relatief klein zijn en daar kun je best wel flink geld op besparen zonder enorm in kwaliteit in te leveren.
Bij mijn computer boven staan 2 Logitech Z-10s. Ik kan je vertellen dat deze 2 jongens voor 49 euro destijds naar mijn eigen bescheiden mening een heel wat beter geluid geven dan menigeen speaker die ik gehoord heb. Daar kan je nog geen spoel voor kopen!
Het is allemaal relatief, en je kan alleen maar beoordelen (voor jezelf!) in hoeverre meer geld uitgeven voor jou de laatste 5% of 50% zijn als je e.e.a. in dezelfde context beoordeeld. Je hebt de Milestones niet gehoord, dus je weet niet wat een Silver-Gold C in het hoog doet, en wat de waarde daarvan is, en al zeker niet voor anderen. Voor mezelf is de harmonische structuur erg belangrijk (ik speel zelf gitaar), en dat moet voor mezelf kloppen, anders is een speaker niet voldoende betrokken voor mij. Met alleen dimensioneren krijg ik dat niet voor elkaar, met tweaken krijg ik dat wel voor elkaar.
Ik ben nogal van het technisch onderbouwde, weet erg goed dat de technische onderbouwing betreffende dure componenten rammelt aan alle kanten (van zowel de voor- als tegenstanders), en ga in deze af op wat ik hoor (zowel blind, als wel op basis van de luister ervaring van andere mensen), en op basis daarvan is de speaker geworden zoals deze geworden is. Iedereen moet voor zichzelf weten of ze daarin willen mee gaan of niet, en hoeveel waarde ze aan bepaalde zaken hechten.
M.a.w., een absoluut oordeel hierover lijkt me een stap te ver.
Laatst gewijzigd door marc.heijligers op za 11 dec 2010, 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.

