Kort vraagje gloei P-buizen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Miniwatt

Kort vraagje gloei P-buizen

Bericht door Miniwatt »

L.S.

Na al het tobben over een direkt gekoppelde SE versterker met redelijk vermogen kwam ik dit schema tegen, en die gaat het (waarschijnlijk..) worden:

Afbeelding

http://www.reocities.com/bobdanielak/technoteNo33.html

Nou heb ik nog een bosje PCL82 (thanks P.C. ;) ), en aan de EL509 is bijna niet meer te komen, en wil ik de PL519 gebruiken.
Alleen zijn die P-buizen nogal nieuw voor me, ik kom er niet echt uit hoe dat met die gloei werkt.
De PL519 doet 300 mA op 40 volt. De PCL82 ook 300 mA op 16 volt.
Het moet in serie, en ik heb ook ergens gelezen dat je die dingen direkt van het lichtnet kunt gloeien met een condensator naar aarde. Alleen kan ik die pagina niet meer vinden.. :roll:
Kan iemand wat licht in het duister brengen? :)
BertDB

Re: Kort vraagje gloei P-buizen

Bericht door BertDB »

in tegenstelling tot E buizen gebruiken P buizen de meest rare gloeispanningen.
42V, 40V, ... zoals je zelf ook al vastgesteld hebt.

Iets direct van het lichtnet voeding zou ik afraden, een transfo ter galvanische scheiding vind ik (alleen al voor de veiligheid) een enorme aanrader.
Door de hoge spanning van de buizen kom je natuurlijk snel (bij het in serie schakelen) aan 230-240V (6x 40V bv). Zo kan je inderdaad van het lichtnet voeden.. maar gebruik toch liever een transfo :)
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Die P buizen werden in TVs gebruikt zonder voedingstrafo.De gloedraden in serie + een weerstand + een NTC gingen dan op de netspanning,zoals kerstboomlampjes.Een kapot,alles uit.
Zoiets zou ik toch met een versterker niet doen,bedoel niet alles uit maar, de boel rechtstreeks aan het net hangen.
Je mag de gloedraden niet los laten hangen,er is een max.toegelaten spanning en weerstand tussen gloeidraad en kathode.Met de gloedraad aan massa zit dat meestal goed.Alleen hier zit dat wat lastig met die kathodevolger,heeft waarschijnlijk een afzonderlijke wikkeling op de trafo.
De trafo moet ofwel twee uitgangen hebben 40V en 16V ofwel je zet ze in serie en een trafouitgang van 56V.
Raar ontwerp trouwens,de laatste keer dat ik schermroostersturing tegen kwam was bij AMmodulatie van een zendeindtrap.
Maar als geluidsversterker? Hoop dat je alle moeite niet voor niets doet :oops:
Anne
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

Ik kwam op het idee na wat over Tim de la Paravicini te lezen, lijkt me niet de minste en de EAR 549 is een aardig bakkie (lijkt best op dit ontwerp). De moraal van het verhaal is dat screen drive triode-achtig gedrag vertoont en veel lineairder is dan een penthode als triode ingesteld -of stomweg een gewone triode. Leek me een interessant traject 8)
En Bob Danielak heeft ook wel wat sporen verdiend, dat vertrouw ik ook wel.
Maar goed, toch een gloeitrafo dus, en een beetje goochelen met in serie zetten, dat komt wel goed. Trafo's genoeg bij Twenthe ;)
Bedankt voor de hulp iig :)
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

D'r zit toch een addertje onder het gras.Die PCL82 moet voor VT1 met de triodekathode praktisch nul en de penthodekathode op bijna 180V die dan nog 's zo'n 100V (als't niet meer is) op en neer zwaait.
Dwz ,als de gloeidraad aan de massa zit, een Vf-k van minstens 300V ! Dat houdt ie niet (lang).
Iets meer kans dat het een tijd goedgaat is de gloeidraad op zeg 150V te zetten (spanningsdeler).
Die P serie kan wel wat hebben,maar de PCL82 bedoeld als vertikaal uitgang,zat laag in de ketting wegens anders last van brom (vertikaal golvend beeld).
Anne
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

Daar heb je wel een punt waar ik nog niet aan toegekomen was, voor beide secties is het maximaal 200 V.
De voeding zuig ik ws. zelf uit mijn duim, maar met een schuin oog op die van Danielak, hij heeft de gloei op ongeveer 100 V gezet:

Afbeelding
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Interessant schema wat volledig tegen de gebaande paden ingaat. Dat is Bob ten voeten uit volgens mij.
Hoe zit dat met de tegenkoppeling? Die komt zowel op de triode als de penthode van de stuurbuis terecht.

Wanneer je een stereo versterker bouwt kun je de gloei van alle vier de buizen in serie zetten.
Je komt dan op 112V. Misschien kun je dan (gevaarlijk) een primaire aftakking van de voedingstrafo gebruiken.
Pas wel op met een directe verbinding met het net.
Een simpel transformatortje met een 120V secundair zal ook wel verkrijgbaar zijn, maar deze moet wel 300mA kunnen leveren.
Met een weerstand maak je er dan makkelijk 120V van.

Is de Vf-k bij P buizen wel zo kritisch? Die zijn namelijk bedoeld om op hogere gloeispanning te draaien, vooral wanneer je ze, zoals vroeger in TV's, in serie zet. Maak de referentie naar massa ergens in het midden van de serieketen vast middels een condensator.
(Je moet natuurlijk wel rekening houden met het feit dat je gloeit op AC en dat Vf-k in DC is gegeven. Als ik zin heb zal ik eens wat databladen doorspitten)
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Voor de PCL82 is het iets ingewikkelder dan algemeen wordt beschreven. Het spanningsverschil mag maar 6,3VAC zijn, maar het ding gloeit al op een hogere spanning. Rara kinderfiets... Volgens mij is de tekst alleen bedoeld voor TV applicaties.

Voor de PL519 mag Vf-K maarliefst 250V zijn.

In de bijlage heb ik de datasheets maar even toegevoegd. Ik moet nog even verder studeren.
Bijlagen
pcl82.pdf
(225.81 KiB) 64 keer gedownload
PL519.pdf
(223 KiB) 62 keer gedownload
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

Kijk de webpagina er maar op na:

"The input stage is a little unusual, with a positive feedback connection between the cathode follower stage and the input stage cathode. In a conventional gain stage the cathode resistor is usually bypassed with a large value capacitor to provide an AC short from the cathode to ground. If this capacitor is deleted, the stage gain is reduced due to the negative feedback caused by the ac signal developed across the cathode resistor. In the circuit of Fig. 1 this effect is counteracted by a form of positive feedback from the second stage to the first. The end result is a circuit with almost the same gain as the conventional approach, but without a large (perhaps signal degrading) bypass capacitor. In fact, this approach also saves another resistor, which would have to be inserted in series with the cathode resistor and bypass cap in order to provide a node for the application of loop feedback from the transformer secondary."

Ik snap het nog niet helemaal. Een leerprojekt ;)
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Dat is gewoon een variatie op,wat ze in 't engels bootstrapping noemen.Het door de triode versterkt signaal wordt langs de deler Rk2,Rk1 teruggstuurt naar de kathode1.Als de ingang de kathode omhoog trekt,trekt de deler die weer terug zodat er nauwelijks iets verandert,zoals met een condensator erover.De tegenkoppeling ziet dan ook niet Rk1 maar de kathode-impedantie van de triode.(wel parallel aan die Rk1).
Anne

kwam nog een zelfde grap elders tegen,kijk maar
Bijlagen
HARMAN-KARDON-HK20.jpg
Laatst gewijzigd door Ah!buis op di 07 dec 2010, 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.
ray5150

Bericht door ray5150 »

@Miniwatt: Ben je al bij Stuut & Bruin geweest?
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

ray5150 schreef:
Niet onlangs, nee. Hoezo?
ray5150

Bericht door ray5150 »

Miniwatt schreef:
ray5150 schreef:
Niet onlangs, nee. Hoezo?
Er is namelijk opheffings uitverkoop. zie ook: Klik
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

Oei, bedankt voor de tip, eens met een grote zak geld langsgaan. Leuk, maar ook erg jammer..
esteban
Contacteer:

Bericht door esteban »

Hoi Miniwatt,
Googel voor dit onderwerp ook even op "synola 509", dat is een soortgelijk opgebouwde versterker en daar wordt wat meer over de UGT nagedacht.
Steven
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

esteban schreef:
Hoi Miniwatt,
Googel voor dit onderwerp ook even op "synola 509", dat is een soortgelijk opgebouwde versterker en daar wordt wat meer over de UGT nagedacht.
Steven
Goeie tip, ga ik eens rustig lezen. Bedankt Steven!
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

Ik kwam de EL509 tegen bij http://www.conrad.nl/ce/nl/product/1305 ... onenbuizen voor een kleine €50,-!!
Op de voet en gloei na is ie vrijwel hetzelfde als de PL509/519, waarvan ik onlangs een partijtje heb overgenomen.
Als je in je ontwerp alle E-buizen vervangt door vergelijkbare P-buizen (Anne kent ze allemaal zijn hoofd) kan je alle gloeidraden in serie zetten omdat ze een gloeistroom van 0A3 nodig hebben. Je telt alle bijbehorende gloeispanningen bij elkaar op en je komt dan op behoorlijk hoge spanning, die je voor stereo kan verdubbelen, wellicht heb je die spanning (AC of DC) ergens al in je schema en kan je daar de hele kerstboom aanhangen met eventueel een NTC in serie.
Als je een serieus ontwerp hebt, wil ik wel meewerken om het te realiseren, ook kan ik je aan de P-buizen helpen.
ray5150

Bericht door ray5150 »

En dat na ruim 2 jaar... :lol:
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

Beter laat dan nooit, ik zag dat Miniwatt al meer dan een half jaar niet meer actief is op dit forum.
Maar heeft iemand anders een realistisch ontwerp met de PL83 (daar heb ik er tig van) als voorversterker, dan wil ik graag helpen.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Die PL83 is niet als voorversterker bedoeld,is een video-uit naar een beeldbuis.
Voor LF kun je stellen 2x PL83 +ECC83 = 2X PCL86 of toch zo goed als.
Anne
esteban
Contacteer:

Bericht door esteban »

Als triode geschakeld ziet een pl83 er keurig uit, is zeker geschikt als voorversterker. Wat maakt het uit waar de fabriek de buis voor ontworpen heeft?
Als ik nou even niets te doen heb (haha) maak ik wel een topic van mijn 6v6-voorversterker, waar met weinig wijzigingen een pl83 in zou kunnen.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

esteban schreef:
Als triode geschakeld ziet een pl83 er keurig uit, is zeker geschikt als voorversterker. Wat maakt het uit waar de fabriek de buis voor ontworpen heeft?
Als ik nou even niets te doen heb (haha) maak ik wel een topic van mijn 6v6-voorversterker, waar met weinig wijzigingen een pl83 in zou kunnen.
Dat van die 6V6 voorversterker komt me bekend voor.Zit daar soms die Pass weer ergens tussen? Die heeft nogal de neiging om een trekpaard in te zetten om een stoel te verplaatsen :lol: .
Anne
esteban
Contacteer:

Bericht door esteban »

Nee hoor, helemaal zelf bedacht. Ik had er 2 uit een dooie Geloso, 2 russen bij conrad besteld, en dan een toepassing bedenken, met de industriele koeldingesen die ik ook had. En dan dat teakhout,en polijsten, aargh.. Ik wou al een foto plaatsen maar dat lukte niet. Is er een pixel-limiet? In de helpdingen kon ik niets vinden.
We geven de trouwe 6V6 een lekkere 900 V te eten, wat weerstandjes en klaar. Vreselijk vervormingsloos. Zal hierover publiceren.
Steven, niet Esteban
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

esteban schreef:
Nee hoor, helemaal zelf bedacht. Ik had er 2 uit een dooie Geloso, 2 russen bij conrad besteld, en dan een toepassing bedenken, met de industriele koeldingesen die ik ook had. En dan dat teakhout,en polijsten, aargh.. Ik wou al een foto plaatsen maar dat lukte niet. Is er een pixel-limiet? In de helpdingen kon ik niets vinden.
We geven de trouwe 6V6 een lekkere 900 V te eten, wat weerstandjes en klaar. Vreselijk vervormingsloos. Zal hierover publiceren.
Steven, niet Esteban
Ach,maak 'r desnoods Etienne van,je weet wel die roos enz. :o
Deze gast was er ook mee bezig,zal wel iets heel anders zijn.
http://www.diyaudio.com/forums/tubes-va ... amp-9.html
Anne
AatV

Bericht door AatV »

Pfft.. een 6V6 is echt veel te klein hoor! Neem net als meneer Polisois een echt stevige buis zoals een 6C33C-B. :rock:
Hier :http://www.holgerbarske.com/etf09/album ... _0558.html een plaatje van dit bouwsel!

groet,
Aat
Plaats reactie