Twee kleine subjes : advies gevraagd.
Moderator: Beheerdersteam
-
Eelco Tijnagel
- Berichten: 101
- Lid geworden op: wo 05 mei 2010, 12:33
Re: Twee kleine subjes : advies gevraagd.
Excuus !
Ik bedoel dat 50,- extra per unit nog wel zou kunnen... dat maakt dus per sub MAX 150,- per unit.
gegroet, Eelco
Ik bedoel dat 50,- extra per unit nog wel zou kunnen... dat maakt dus per sub MAX 150,- per unit.
gegroet, Eelco
-
Eelco Tijnagel
- Berichten: 101
- Lid geworden op: wo 05 mei 2010, 12:33
Re: Twee kleine subjes : advies gevraagd.
@ b_force,
PM
@ Henkjan,
Daar lijkt het wel op !
gegroet, Eelco
PM
@ Henkjan,
Daar lijkt het wel op !
gegroet, Eelco
Re: Twee kleine subjes : advies gevraagd.
Och, zo'n gek voorstel is het toch niet? Ik kijk altijd naar hoe ik de meeste waar voor mijn geld kan krijgen. Meestal is dat met zelfbouw, maar als ik voor relatief weinig geld een stel subs zou willen hebben, zou ik zeer waarschijnlijk iets kant-en-klaars kopen.Henkjan schreef:ga je mond spoelenMartijn M schreef:Moet het zelfbouw zijn?
Re: Twee kleine subjes : advies gevraagd.
Die bevallen je dan toch niet en ga je er zelf aan sleutelen. Eind van het liedje is dat je 2x duurder uit bentMartijn M schreef:Och, zo'n gek voorstel is het toch niet? Ik kijk altijd naar hoe ik de meeste waar voor mijn geld kan krijgen. Meestal is dat met zelfbouw, maar als ik voor relatief weinig geld een stel subs zou willen hebben, zou ik zeer waarschijnlijk iets kant-en-klaars kopen.
Re: Twee kleine subjes : advies gevraagd.
Ik vind het niet raar dat ze dat zeggen. Ze hebben namelijk serieuze simulaties gedaan. Dat ze allemaal veel meer potentie hebben vind ik echter een meer vreemd.b_force schreef:Ik vind het raar dat ze zeggen dat er weinig drivers zijn die zoveel output kunnen leveren.
De drivers die hier genoemd zijn hebben allemaal veel meer potentie en kosten maar ietsjes meer.
Sowieso kun je altijd nog een subje maken met de speaker naar beneden gericht.
Dan is het hele probleem van "lelijk" zijn opgelost.
Ik weet er het fijne niet van en de resultaten verbaasde mij ook.
Re: Twee kleine subjes : advies gevraagd.
Als je helemaal passief wil gaan in een klein kastje van ongeveer 30x30x30cm dan zou ik een 30cm woofer in een GHP behuizing stoppen (kast wordt dan 34x34x34). Omdat deze gesloten is kan je het filter enigsinds nog eenvoudig houden. Dit principe pas ik toe in een project van mij http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=15&t=9557
Hier gebruik ik per kanaal twee 30cm philips woofers. In de simulatie (op pagina 2) zie je dat het sub laag er niet is (logisch, kast is klein) maar verwacht wel een mooie strakke bas. Als je een 30cm woofer kan vinden met ongeveer de tsp's van die philips woofers dan kun je het idee + filter zo kopiëren (ik kan wel een simulatie doen met 1 woofer). Je kunt het (sub)laag met 1 woofer nog meer ophalen in een GHP kast door niet een passief 6dB/oct highpass toe te passen maar een 12dB/oct high pass. Je moet dan wel een (2 á 3ohm)stabiele versterker hebben.
Hier gebruik ik per kanaal twee 30cm philips woofers. In de simulatie (op pagina 2) zie je dat het sub laag er niet is (logisch, kast is klein) maar verwacht wel een mooie strakke bas. Als je een 30cm woofer kan vinden met ongeveer de tsp's van die philips woofers dan kun je het idee + filter zo kopiëren (ik kan wel een simulatie doen met 1 woofer). Je kunt het (sub)laag met 1 woofer nog meer ophalen in een GHP kast door niet een passief 6dB/oct highpass toe te passen maar een 12dB/oct high pass. Je moet dan wel een (2 á 3ohm)stabiele versterker hebben.
-
Eelco Tijnagel
- Berichten: 101
- Lid geworden op: wo 05 mei 2010, 12:33
Re: Twee kleine subjes : advies gevraagd.
Hoi Arjank,
Ik ben niet heelmaal duidelijk merk ik... de subs gaan wel actief aangestuurd worden maar ik wil dus niet werken met een plate-amp. Dit omdat ik de filtering en het boosten laat doen door een DBX Driverack.
Dus : voorversterker - Driverack - versterker - sub.
gegroet, Eelco
Ik ben niet heelmaal duidelijk merk ik... de subs gaan wel actief aangestuurd worden maar ik wil dus niet werken met een plate-amp. Dit omdat ik de filtering en het boosten laat doen door een DBX Driverack.
Dus : voorversterker - Driverack - versterker - sub.
gegroet, Eelco
Re: Twee kleine subjes : advies gevraagd.
Ah, ok, ik vat 'm
Dan nog kun je een mooi klein gesloten subje maken met een 30cm woofer en dan het laag aktief opkrikken.
Zal ook mooier aansluiten bij de frontspeakers dan een klein subje met gelijke afmeteingen maar dan bassreflex en een 25cm woofer.
Dan nog kun je een mooi klein gesloten subje maken met een 30cm woofer en dan het laag aktief opkrikken.
Zal ook mooier aansluiten bij de frontspeakers dan een klein subje met gelijke afmeteingen maar dan bassreflex en een 25cm woofer.
-
Eelco Tijnagel
- Berichten: 101
- Lid geworden op: wo 05 mei 2010, 12:33
Re: Twee kleine subjes : advies gevraagd.
Da's het plan
Ik ben heel benieuwd naar het resultaat... t'is wel jammer dat ik, nu ik dan eindelijk lekker op dreef ben, een week naar de zon op vakantie 'moet'...
gegroet, Eelco
Ik ben heel benieuwd naar het resultaat... t'is wel jammer dat ik, nu ik dan eindelijk lekker op dreef ben, een week naar de zon op vakantie 'moet'...
gegroet, Eelco
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Twee kleine subjes : advies gevraagd.
Al die drivers heb ik allang al eens een keer bekekenk.p. schreef:Ik vind het niet raar dat ze dat zeggen. Ze hebben namelijk serieuze simulaties gedaan. Dat ze allemaal veel meer potentie hebben vind ik echter een meer vreemd.b_force schreef:Ik vind het raar dat ze zeggen dat er weinig drivers zijn die zoveel output kunnen leveren.
De drivers die hier genoemd zijn hebben allemaal veel meer potentie en kosten maar ietsjes meer.
Sowieso kun je altijd nog een subje maken met de speaker naar beneden gericht.
Dan is het hele probleem van "lelijk" zijn opgelost.
Ik weet er het fijne niet van en de resultaten verbaasde mij ook.
Re: Twee kleine subjes : advies gevraagd.
Dan weet je waarschijnlijk ook dat die daytons in een klein kastje een lage q afval hebben en een lage f3. Een peerless XLS zou het ook heel goed moeten doen in tegenstelling tot de XXLS. Er zit echter een factor 4-5 in prijs tussen beide chassis.b_force schreef:Al die drivers heb ik allang al eens een keer bekekenk.p. schreef:Ik vind het niet raar dat ze dat zeggen. Ze hebben namelijk serieuze simulaties gedaan. Dat ze allemaal veel meer potentie hebben vind ik echter een meer vreemd.b_force schreef:Ik vind het raar dat ze zeggen dat er weinig drivers zijn die zoveel output kunnen leveren.
De drivers die hier genoemd zijn hebben allemaal veel meer potentie en kosten maar ietsjes meer.
Sowieso kun je altijd nog een subje maken met de speaker naar beneden gericht.
Dan is het hele probleem van "lelijk" zijn opgelost.
Ik weet er het fijne niet van en de resultaten verbaasde mij ook.
Ik claim zeker niet dat die dingen het beste zijn, maar ze lijken gunstige parameters te hebben voor een kleine sub EN ze zijn goed betaalbaar.
Als het budget 150E per chassis is dan lijkt mij de XLS10 een hele geschikte kandidaat. Moet het goedkoper dan is eventueel de AW 3000 geschikt. Hier zwerven volgens mij ook wel wat simulaties van rond op het forum. Moet het nog wat goedkoper en kleiner. Dan lijkt me de AW 2000 een prima driver.
Een beetje bafflestep correctie bij je fronts lijkt met trouwens wel een goed idee.
-
Eelco Tijnagel
- Berichten: 101
- Lid geworden op: wo 05 mei 2010, 12:33
Re: Twee kleine subjes : advies gevraagd.
Dat ga ik met de DBX toepassenk.p. schreef:Een beetje bafflestep correctie bij je fronts lijkt met trouwens wel een goed idee.
gegroet, Eelco
-
Eelco Tijnagel
- Berichten: 101
- Lid geworden op: wo 05 mei 2010, 12:33
Re: Twee kleine subjes : advies gevraagd.
Ik heb nog eens zitten nadenken...
Als ik die woofer nu aan de onderkant van het zuiltje maak. Dan natuurlijk wel zorg dat de zuiltjes zeg een 10 cm. hoger te komen doormiddel van spikes ofzo zodat die woofer wat kan ademen. Ik denk dan even aan een W8-740, zorg dat de unit in zijn eigen compartiment (van zijn minimale grote, gesloten. Die 1808 maakt die 6 liter niet zo heel veel uit denk ik...) komt denk ik dan heel dom ?
gegroet, Eelco
Als ik die woofer nu aan de onderkant van het zuiltje maak. Dan natuurlijk wel zorg dat de zuiltjes zeg een 10 cm. hoger te komen doormiddel van spikes ofzo zodat die woofer wat kan ademen. Ik denk dan even aan een W8-740, zorg dat de unit in zijn eigen compartiment (van zijn minimale grote, gesloten. Die 1808 maakt die 6 liter niet zo heel veel uit denk ik...) komt denk ik dan heel dom ?
gegroet, Eelco
Re: Twee kleine subjes : advies gevraagd.
Die Tangband moet van zich zelf al heel mooi kunnen klinken, ook in het laag.
Dat zou ik eerst verzorgen. Een sub heb je mogelijk helemaal niet nodig.
Een 1808 moet, zeker voor huiskamergebruik, voldoende zijn....
Dat zou ik eerst verzorgen. Een sub heb je mogelijk helemaal niet nodig.
Een 1808 moet, zeker voor huiskamergebruik, voldoende zijn....
-
Eelco Tijnagel
- Berichten: 101
- Lid geworden op: wo 05 mei 2010, 12:33
Re: Twee kleine subjes : advies gevraagd.
Hoe dan ?
Dan moet ik waarschijnlijk een andere kast gaan maken... en dan wordt het een open systeem en ik wil zo graag gesloten blijven.
gegroet, Eelco
Dan moet ik waarschijnlijk een andere kast gaan maken... en dan wordt het een open systeem en ik wil zo graag gesloten blijven.
gegroet, Eelco
Re: Twee kleine subjes : advies gevraagd.
Volgens mij wordt het sowieso hobbyen. Je huidige kasten zijn nog niet afgewerkt, je wilt er woofers in onderbrengen, je wilt subs bouwen. Ook een kastje maken dus. Tsja...
Een geschikte kast voor je huidige units zou weleens je kortste weg zijn naar een fijne speaker. De 1808 is een prima uitgangspunt, maar hij zit nu in een minder geschikte behuizing. Dat is je probleem. Eventueel zou een BSC door een betere kast ook achterwege kunnen blijven. Plankjes kopen en lijmen lijkt mij het beste. Een discussie op diyaudio.
Een geschikte kast voor je huidige units zou weleens je kortste weg zijn naar een fijne speaker. De 1808 is een prima uitgangspunt, maar hij zit nu in een minder geschikte behuizing. Dat is je probleem. Eventueel zou een BSC door een betere kast ook achterwege kunnen blijven. Plankjes kopen en lijmen lijkt mij het beste. Een discussie op diyaudio.
Re: Twee kleine subjes : advies gevraagd.
Ik ben nog steeds van mening dat je de 1808 in een (fuzzy)TL moet plaatsen en een LCR (of DSP) moet toepassen on de bafflestep te compenseren en eventueel wat oneffenheidjes weg te halen die typerend zijn voor zo'n grote breedbander. Ik denk zelf dat je het laag van zo'n behuizing mooi vindt klinken. Een TL heeft een ronder karakter dan bassreflex en zal daarom de klank van een gesloten kast meer benaderen. Luidsprekers zijn altijd een compromis.
IK denk wel dat als die 1808 in de juiste behuizing zit en met het juiste correctienetwerk je met een heel goed meerwegsysteem moet aankomen om dat te evenaren. Al helemaal wat betreft stemweergave.
IK denk wel dat als die 1808 in de juiste behuizing zit en met het juiste correctienetwerk je met een heel goed meerwegsysteem moet aankomen om dat te evenaren. Al helemaal wat betreft stemweergave.
-
Eelco Tijnagel
- Berichten: 101
- Lid geworden op: wo 05 mei 2010, 12:33
Re: Twee kleine subjes : advies gevraagd.
Ben weer terug van een weekje vakantie en ik heb weer een hoop zin om verder te gaan met de speakers !
Het punt een beetje met een TL is dat ik bang ben dat het een erg grote speaker wordt... ik weet helaas niet hoe ik die behuizing moet berekenen dus het is maar een gok, een vermoeden... heeft iemand daar misschien wat zinnigs over te zeggen ?
Verder wil ik eigenlijk toch wel gesloten blijven spelen en vind ik een F.A.S.T. een intrigerend idee...
Dus toch maar twee subjes, het liefst geïntegreerd in de zuiltjes waar de Tangbands ook in zitten, dat lijkt me een mooie oplossing... punt is dan wel dat de woofers niet groter kunnen zijn dan 8 inch maar daar moet ik laag zat mee kunnen komen denk ik (ik vind recht tot 40Hz een mooi streven).
Nu nog goede drivers zien te vinden dus...
gegroet, Eelco
Het punt een beetje met een TL is dat ik bang ben dat het een erg grote speaker wordt... ik weet helaas niet hoe ik die behuizing moet berekenen dus het is maar een gok, een vermoeden... heeft iemand daar misschien wat zinnigs over te zeggen ?
Verder wil ik eigenlijk toch wel gesloten blijven spelen en vind ik een F.A.S.T. een intrigerend idee...
Dus toch maar twee subjes, het liefst geïntegreerd in de zuiltjes waar de Tangbands ook in zitten, dat lijkt me een mooie oplossing... punt is dan wel dat de woofers niet groter kunnen zijn dan 8 inch maar daar moet ik laag zat mee kunnen komen denk ik (ik vind recht tot 40Hz een mooi streven).
Nu nog goede drivers zien te vinden dus...
gegroet, Eelco
Re: Twee kleine subjes : advies gevraagd.
Misschien brengt jou dit op een idee http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=15&t=8567Verder wil ik eigenlijk toch wel gesloten blijven spelen en vind ik een F.A.S.T. een intrigerend idee...
Het betreft een fast systeem met de W5-1611sa en de W6-1139.
Re: Twee kleine subjes : advies gevraagd.
Zou je een grotere woofer kunnen toepassen als je de woofer aan de zijkant van de kast plaatst? In het geval ze niet boven pak 'm beet 150 hz gecrosst worden, kun je dat straffeloos doen. Bij hogere frequenties moet je even rekening houden met de crossoverinstellingen, maar zelfs dan moet je er prima mee weg kunnen komen.
Een 8" in een gesloten behuizing levert je simpelweg niet zo heel veel power en diepgang. Een BR met een lage afstemming zou ook mooi uit kunnen pakken.
Een 8" in een gesloten behuizing levert je simpelweg niet zo heel veel power en diepgang. Een BR met een lage afstemming zou ook mooi uit kunnen pakken.
-
Eelco Tijnagel
- Berichten: 101
- Lid geworden op: wo 05 mei 2010, 12:33
Re: Twee kleine subjes : advies gevraagd.
In de zijkant zou ik, denk ik, wel een 10 inch kwijt kunnen.
Maar kan ik het kastvolume dat ik nu heb en wat gebruikt wordt door de breedbander ook voor een eventule tweede driver rekenen ?
Trouwens gisteren de Driverack binnen gekregen. Zometeen even naar de stad voor de nodige draadjes en dan daar even mee stoeien
gegroet, Eelco
Maar kan ik het kastvolume dat ik nu heb en wat gebruikt wordt door de breedbander ook voor een eventule tweede driver rekenen ?
Trouwens gisteren de Driverack binnen gekregen. Zometeen even naar de stad voor de nodige draadjes en dan daar even mee stoeien
gegroet, Eelco
-
Eelco Tijnagel
- Berichten: 101
- Lid geworden op: wo 05 mei 2010, 12:33
Re: Twee kleine subjes : advies gevraagd.
De Driverack hangt er nu een poosje tussen en na de nodige roze ruis en wat tweaken met het apparaat ben ik nu behoorlijk tevreden. Het geluid is er behoorlijk van opgeknapt en er komt zowaar redelijk laag uit.
Nu ga ik heel rustig met een paar subs bezig.
Bedankt voor alle input !
gegroet, Eelco
Nu ga ik heel rustig met een paar subs bezig.
Bedankt voor alle input !
gegroet, Eelco
Re: Twee kleine subjes : advies gevraagd.
Da's ook mijn mening. Ik heb een paar jaren geleden de voorloper van de Mivoc 1100 (de 1000A) gekocht en die voldoet prima.Martijn M schreef:Och, zo'n gek voorstel is het toch niet? Ik kijk altijd naar hoe ik de meeste waar voor mijn geld kan krijgen. Meestal is dat met zelfbouw, maar als ik voor relatief weinig geld een stel subs zou willen hebben, zou ik zeer waarschijnlijk iets kant-en-klaars kopen.
Ik ben benieuwd wat de TS gaat bouwen of kopen.
Groeten,
Mischa
