Twee kleine subjes : advies gevraagd.

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Eelco Tijnagel
Berichten: 101
Lid geworden op: wo 05 mei 2010, 12:33

Twee kleine subjes : advies gevraagd.

Bericht door Eelco Tijnagel »

Heren,

Ik heb besloten om mijn zuiltjes voorzien van Tangband W8-1808 te gaan ondersteunen door twee kleine gesloten subjes. Ik wil een en andere laten crossen door een DBX Driverack PX welke ik waarschijnlijk net gekocht heb. Ik dacht de zuiltjes en de subjes te laten crossen ergens rond de 120Hz. Met die Driverack kan ik de subjes natuurlijk het nodige boosten. Het idee is omdat ik die Driverack gebruik de subjes door een gewone (eind)versterker van hun sap te voorzien en ze dus passief te maken.

Wenslijstje tot zover :

- Gesloten behuizing van zeg 30x30x30
- Passief
- Het hoeft niet afgrond laag, als ik tot een 35 a 40 Hz ga vind ik het mooi
- Het liefst per unit niet duurder dan 100,-

Ik hoop dat jullie mij kunnen voorzien van ideeen en wijze raad !

gegroet, Eelco
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Twee kleine subjes : advies gevraagd.

Bericht door bartsegers »

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Twee kleine subjes : advies gevraagd.

Bericht door Pjotr »

Hoi Eelco,

Heb je als eens rond gezocht op dit forum? Kleine subs is een populair onderwerp en is al veel over geschreven.
Eelco Tijnagel
Berichten: 101
Lid geworden op: wo 05 mei 2010, 12:33

Re: Twee kleine subjes : advies gevraagd.

Bericht door Eelco Tijnagel »

Hoi Peter,

Ik heb inderdaad al redelijk wat zitten zoeken maar ben helaas niet echt iets tegen gekomen waar ik mee verder kon. Vandaar dit draadje...

Als iemand daarentegen bij mijn vraag denkt dat deze al eens is beantwoord verneem ik heel graag een link :wink:

gegroet, Eelco
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Twee kleine subjes : advies gevraagd.

Bericht door Martijn M »

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Twee kleine subjes : advies gevraagd.

Bericht door Henkjan »

Martijn M schreef:
Moet het zelfbouw zijn?
ga je mond spoelen :!:
Eelco Tijnagel
Berichten: 101
Lid geworden op: wo 05 mei 2010, 12:33

Re: Twee kleine subjes : advies gevraagd.

Bericht door Eelco Tijnagel »

Martijn M schreef:
Moet het zelfbouw zijn?
Moeten niet... al vind ik het wel erg leuk om zelf wat in elkander te knutselen...

Maar ze moeten wel gesloten zijn en het liefst passief... verder denk ik dat het wel beter kan dan de sub uit je link.... of vergis ik mij daar in ?

gegroet, Eelco
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Twee kleine subjes : advies gevraagd.

Bericht door Martijn M »

Het kan vast wel beter, maar ik betwijfel of je hetzelfde niveau gaat halen voor hetzelfde geld.
Als ik kijk naar je gewenste behuizing (ong. 30 liter) en het feit dat je een gesloten sub wilt, ontkom je haast niet aan actieve correctie. Wat is je totale budget en heb je al een versterker? Zo ja, hoeveel vermogen levert die?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Twee kleine subjes : advies gevraagd.

Bericht door b_force »

viewtopic.php?f=3&t=5783

Onder 100 euro, maar wel actief.
Eelco Tijnagel
Berichten: 101
Lid geworden op: wo 05 mei 2010, 12:33

Re: Twee kleine subjes : advies gevraagd.

Bericht door Eelco Tijnagel »

Martijn,

Ik ben van plan de actieve correctie alsmede de crossing te laten doen door een DBX Driverack. De versterking zal voorlopig even gaan met een 2x60 W versterker die in de toekomst eventueel vervangen kan worden.

Dit moet toch gaan ?

b_force,

Hoe is dat subje met muziek ?

Ze zullen namelijk zo goed als alleen voor muziek gebruikt worden.

gegroet, Eelco
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Twee kleine subjes : advies gevraagd.

Bericht door b_force »

Subje is speciaal voor muziek :)

Op zich een prima ding.
Niet zo goed/heftig als een Peerless (X)XLS, maar wel redelijk wat laag tot 30-35Hz.
De GHP is niet nodig.
Eelco Tijnagel
Berichten: 101
Lid geworden op: wo 05 mei 2010, 12:33

Re: Twee kleine subjes : advies gevraagd.

Bericht door Eelco Tijnagel »

Het is een erg mooi ding om te zien vind ik !

Nu vraag ik mij af... is er qua units niets keks wat dan tussen die Raveland en een Peerless in zit ?

Vast wel toch ?

gegroet, Eelco
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Twee kleine subjes : advies gevraagd.

Bericht door b_force »

Nou, Raveland bestaat niet meer, dat is tegenwoordig Mivoc geworden.
Stuk fraaiere drivers overigens.

Je kunt een Peerless XLS10 kopen vanuit Engeland, kost je iets van 140 euro incl verzendkosten geloof ik?
Gek genoeg zit er weinig tussen die twee (wat ook nog eens past in zo'n kleine behuizing)
Eelco Tijnagel
Berichten: 101
Lid geworden op: wo 05 mei 2010, 12:33

Re: Twee kleine subjes : advies gevraagd.

Bericht door Eelco Tijnagel »

Raar inderdaad...

Excuus voor mijn wellicht domme vraag maar heeft Mivoc ook een Nederlandse dealer ?

En wat vinden jullie van die Nova (car)woofers ?

gegroet, Eelco
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Twee kleine subjes : advies gevraagd.

Bericht door b_force »

Nee, Mivoc heeft volgens mij geen Nederlandse dealer.
Kopen uit Duitsland is overigens absoluut geen probleem.
Verzendkosten zijn ook helemaal niet zo hoog.

Nova woofers zijn wel aardig, maar hebben vooral een te kort aan xmax.
In die prijs categorie zijn Mivoc en Tangband zo ongeveer de enige
Eelco Tijnagel
Berichten: 101
Lid geworden op: wo 05 mei 2010, 12:33

Re: Twee kleine subjes : advies gevraagd.

Bericht door Eelco Tijnagel »

Hmmm....

Dus eigenlijk heb ik een te krap budget voor een beetje sjiek spul...?

gegroet, Eelco
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Twee kleine subjes : advies gevraagd.

Bericht door b_force »

Je zou kunnen gaan voor een paar Tangband W8-740
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Twee kleine subjes : advies gevraagd.

Bericht door Henkjan »

Je zou kunnen gaan voor een paar Tangband W8-740
:lol: daar begon hij mee in dat andere topic, maar daar werd hij vanaf gepraat :lol:

Hoe rekbaar is dat budget? want voor een wat meer komt er ineens een hoop leuk spul voorbij. ik noem een CSS Trio8, een Visaton TIW200, om er zo maar 2 te noemen.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Twee kleine subjes : advies gevraagd.

Bericht door b_force »

Een TIW200 kost 130 euro.
Mijn voorkeur zou dan eerder nog die Peerless zijn of een SDX10.

Andere topic heb ik even gemist dan :lol:
Wat is er mis met twee W8-740?

Een TRIO8 is leuk, maar 8 ohm en daardoor heb je gelijk een flinke versterker nodig.
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: Twee kleine subjes : advies gevraagd.

Bericht door k.p. »

Dioot en Ronkel zijn bezig met experimenten met de dayton sd215 in kleine gecorigeerde kistjes (maar deze is niet meer leverbaar). Volgens hun waren er maar weinig andere drivers die zoveel output konden leveren in die opstelling, omdat ze een met een lage q afvielen zodat er niet teveel geboost hoefde te worden. Volgens mij zijn de Mivoc AW 2000 en de AW 3000 ook geschikt. Deze zien er niet heel sjiek uit, maar met een stuk hout voor de schuimen rand op de korf is het best goed te pruimen.
Eelco Tijnagel
Berichten: 101
Lid geworden op: wo 05 mei 2010, 12:33

Re: Twee kleine subjes : advies gevraagd.

Bericht door Eelco Tijnagel »

Mooi spul die W8-740 :D
Henkjan schreef:
Je zou kunnen gaan voor een paar Tangband W8-740
:lol: daar begon hij mee in dat andere topic, maar daar werd hij vanaf gepraat :lol:

Hoe rekbaar is dat budget? want voor een wat meer komt er ineens een hoop leuk spul voorbij. ik noem een CSS Trio8, een Visaton TIW200, om er zo maar 2 te noemen.
Die CSS kost toch een 140,- euro het stuk ?

Laten we zeggen dat een max 50,- euro per unit nog net kan... omdat ik die Driverack zo goedkoop heb kunnen krijgen O:)

gegroet, Eelco
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Twee kleine subjes : advies gevraagd.

Bericht door b_force »

Ik vind het raar dat ze zeggen dat er weinig drivers zijn die zoveel output kunnen leveren.
De drivers die hier genoemd zijn hebben allemaal veel meer potentie en kosten maar ietsjes meer.

Sowieso kun je altijd nog een subje maken met de speaker naar beneden gericht.
Dan is het hele probleem van "lelijk" zijn opgelost.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Twee kleine subjes : advies gevraagd.

Bericht door Henkjan »

Eelco Tijnagel schreef:
Laten we zeggen dat een max 50,- euro per unit nog net kan...
dan wordt het krap, de W8-740 is dan al er boven... blijven we bij TB dan zou je de W6-1139 of de W69-1042 kunnen overwegen. Of de Peerless SLS-6½" subwoofer. verder kom ik niet onder de €50 als ik op de subwoofer pagina van de S&Co webshop kijk.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Twee kleine subjes : advies gevraagd.

Bericht door Henkjan »

Eelco Tijnagel schreef:
Laten we zeggen dat een max 50,- euro per unit nog net kan...
dan wordt het krap, de W8-740 is dan al er boven... blijven we bij TB dan zou je de W6-1139 of de W69-1042 kunnen overwegen. Of de Peerless SLS-6½" subwoofer. verder kom ik niet onder de €50 als ik op de subwoofer pagina van de S&Co webshop kijk.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Twee kleine subjes : advies gevraagd.

Bericht door b_force »

Ik snap het niet meer, in de start post staat toch:
- Het liefst per unit niet duurder dan 100,-
Plaats reactie