Kopen? Te duur....
Kopen op marktplaats? Al iets goedkoper.....
Zelfbouwen? Waar een wil is, is een weg!
Mede-forumgebruiker ray5150 heeft met dit topic: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=7555 al laten zien dat het mogelijk is. Helaas ben ik niet zo technisch onderlegd dat ik zelf controllers kan programmeren. De website Diyclub.biz heeft wel een CD-Rom drive remote controller. Deze controller bevat een klein displays die de informatie weergeeft op twee regeltjes. Connectie met de CD-drive (uit een computer) gaat via een normale IDE-kabel. Meer informatie over deze controller: http://diyclub.biz/catalog/product_info ... cts_id=436. Verzendkosten staan overigens niet op de website vermeld, maar komen neer op 16,- dollar exclusief verzekering. Functies van de controller: Play, Eject, Forward, Backward, Track select. Het geheel moet gevoed worden op 5VDC (is dus makkelijk te doen met een 78xx voeding, zie ook: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/30)
Voor het loopwerk wil ik een CD-rom driver van een computer gebruiken, MET een digitale uitgang. Signaalspecificaties van de analoge uitgangen zijn vaak zwaar belabberd en niet voldoende om goed een CD mee af te kunnen spelen. Een paar (overvolle) lades met computercomponenten ben ik nog een Lite-On loopwerk tegengekomen. 40 Speed, meer dan genoeg om CD'tjes mee af te spelen. Én niet te vergeten: het is een RW driver, schijnt wat makkelijker te zijn met het afspelen van gebrande CD's (en ja daar heb ik er behoorlijk wat van). Zoals vereist: een digitale uitgang. De CD-rom speler heeft zo 5VDC/1,5A en 12VDC/1.5A nodig en is dus van prik te voorzien met behulp van een 78S05 en 78S12 regelaartje.
Tot slot is er ook nog een DAC nodig, dit gaat hoogstwaarschijnlijk de DAC worden van de HK Groupbuy, omdat deze DAC goed te modden zou zijn en zelfs standaard al naar behoren zou klinken. Daarnaast zijn de kosten van deze dac gelukkig erg aanvaardbaar, wat ook nog een beetje meetelt natuurlijk. De dac ga ik nog niet meteen bestellen, eerst maar eens de behuizing, voeding en dergelijke in elkaar zetten en testen. Op de M-audio geluidskaart zit ook nog een digital in, dus daar kan ik 'm ook altijd nog aanknopen tijdens het testen. De dac moet gevoed worden met een 12VDC én een 5VDC lijntje en zal in totaal niet meer verbruiken dan 25 á 35mA. Dit kan in principe gevoed worden uit twee 78Lxx regulatoren, die kunnen namelijk per stuk zo een 100mA leveren.
Natuurlijk gaat het gehele niet vanzelf zomaar spelen --->>> voeding. Dit gaat dus zelfbouw/maatwerk worden.
CD speler: 12VDC/1,5A uit een 78S12 regelaartje en 5VDC/1,5A uit een 78S05 regelaartje
DAC: 12VDC en 5VDC uit een 78L12 en 78L05 regelaartje. Afhankelijk van de Conrad prijzen kan ik er ook voor kiezen om er een zwaardere regelaar in te zetten (altijd handig voor reserve)
Controller: één enkelre 5VDC lijn en die wil ik voeden uit een 78S05 regelaartje. Waarschijnlijk zal het display lang niet zoveel verstoken, maar enige marge kan nooit kwaad
Na een klein/simpel rekensommetje zou alles in theorie ook te voeden moeten zijn uit alleen een enkele 78S05 en 78S12 regelaar, maar 1. het gaat krap worden en 2. alles gescheiden houder lijkt me netter.
Het mooiste is om het zo uit te mikken dat het ingaande voltage bij de 78xx chippies niet iets boven de 5VDC of 12VDC ligt. Hogere voltages leiden alleen maar tot meer (onnodige) verstoking van electrische energie. Op Conrad ben ik een trafo'tje tegengekomen van 48VA waar 6-8-10-12VAC uit komt. Het circuit voor de 5VDC zou ik aan de 6VAC uitgang kunnen knopen en het circuit voor 12VCD aan de 10VAC uitgang. De trafo heeft genoeg vermogen om het geheel van prik te voorzien. Maar nu mijn brandende vraag: kan ik zomaar de 6vac en 10vac tegelijk gebruiken?? Daarnaast heeft deze trafo wel zijn formaat tegen: (bxhxd) 70 x 62 x 88 mm. Vrij groot en niet makkelijk in een platte kast in te bouwen. Mocht iemand nog een andere oplossing weten (mag iets duurder zijn), dan houdt ik mij warm aanbevolen
Onderaan deze post staat ook nog een screenshotje van ExpressSCH met het schema wat ik gemaakt heb voor de voeding. De waarde van C1 is aan de hoge kant en kan eventueel nog verlaagd worden.
De behuizing wil ik maar van hout gaan maken. Inmiddels heb ik genoeg ervaring opgebouwd om zelf een leuk kastje in elkaar te frutselen waar de CD-speler in gehuisvest kan worden. Multiplex Ocoumé en dan aflakken zou een mooie optie zijn. Eventueel nog een aluminium onder/bovenplaat, maar daar moet ik nog maar eens over gaan nadenken.
Heeft iemand tot nu toe vragen/opmerkingen/tips/kritiek? Vrijdag wil ik de bestellingen zo een beetje de deur uit doen, zodat alles voor de kerstvakantie wel binnen moet komen. Spullen van de conrad zullen wel snel hier zijn, alleen uit China (controller en DAC) zal het wat langer duren. Helaas zit ik wel in het examenjaar van school (6e jaar van het VWO, met een Economie en Maatschappij profiel). Dus het kan zijn dat het project voor onbepaalde tijd stil komt te liggen, dat zal dus ook afhangen van de drukte op school.