filter ontwerp FB 1000
Moderator: Beheerdersteam
-
joop
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 28
- Lid geworden op: za 27 nov 2010, 16:37
filter ontwerp FB 1000
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum en heb nog niet zoveel verstand van zelfbouw. Het bouwen van de kast is geen probleem maar een filter ontwerpen daar heb ik nog geen verstand van. Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.
Ik heb ooit in 1983 een zelfbouwbox gemaakt met philips speakers, een ontwerp uit het philips boekje. Dat klonk echt niet verkeerd.
Ik verzamel ook philips audio en dan vooral luidsprekers maar ik wil toch ook graag weer aan het zelfbouwen gaan.Maar eerst zou ik graag een bestaande box willen opknappen.
Mijn vraag gaat over het filter van een bestaande box, de philips FB 1000.
Ik heb een prototype set FB 1000 kunnen kopen die dus nog uit het beginstadium van het ontwerp van de LS95/FB 1000 komen.
Probleem met deze set is dat het laag totaal niet aanwezig is. Hoog en midden is fenomenaal maar er is totaal geen laag.
Wie zou mij verder kunnen helpen om deze speakers weer super te laten klinken?
Ik heb van alle speakers wel de nodige info. de box bestaat uit twee 8"woofers van 15 ohm, RSQ8P en de RT8P.
Groeten Joop
Ik ben nieuw op dit forum en heb nog niet zoveel verstand van zelfbouw. Het bouwen van de kast is geen probleem maar een filter ontwerpen daar heb ik nog geen verstand van. Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.
Ik heb ooit in 1983 een zelfbouwbox gemaakt met philips speakers, een ontwerp uit het philips boekje. Dat klonk echt niet verkeerd.
Ik verzamel ook philips audio en dan vooral luidsprekers maar ik wil toch ook graag weer aan het zelfbouwen gaan.Maar eerst zou ik graag een bestaande box willen opknappen.
Mijn vraag gaat over het filter van een bestaande box, de philips FB 1000.
Ik heb een prototype set FB 1000 kunnen kopen die dus nog uit het beginstadium van het ontwerp van de LS95/FB 1000 komen.
Probleem met deze set is dat het laag totaal niet aanwezig is. Hoog en midden is fenomenaal maar er is totaal geen laag.
Wie zou mij verder kunnen helpen om deze speakers weer super te laten klinken?
Ik heb van alle speakers wel de nodige info. de box bestaat uit twee 8"woofers van 15 ohm, RSQ8P en de RT8P.
Groeten Joop
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: filter ontwerp FB 1000
ha die Joop, welkom.
als er te weinig laag is, zou ik eerst denken aan iets met de kast, bv dat er nog een BR poort in had gemoeten ofzo...
of dat bv een van de woofers niet goed aangesloten zit en daardoor veel zachter speelt.
als er te weinig laag is, zou ik eerst denken aan iets met de kast, bv dat er nog een BR poort in had gemoeten ofzo...
of dat bv een van de woofers niet goed aangesloten zit en daardoor veel zachter speelt.
-
joop
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 28
- Lid geworden op: za 27 nov 2010, 16:37
Re: filter ontwerp FB 1000
Dank henk jan, ik hoop niet dat er nog een poort in moet want dat is zonde van de kasten.
Ik weet wel dat dit andere woofers zijn dan die in de uiteindelijke FB 1000. De woofers bij mij zijn parallel geschakeld en lopen door tot +/- 1200hz.
Ik weet wel dat dit andere woofers zijn dan die in de uiteindelijke FB 1000. De woofers bij mij zijn parallel geschakeld en lopen door tot +/- 1200hz.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: filter ontwerp FB 1000
klinkt als de woofers in tegenfase aangesloten.
ze heffen elkaar dus op als het ware.
Als je beide speakers eruit haalt, en een batterijtje aan de polen maakt, moeten ze beide op dezelfde wijze uitslaan.
Sluit anders één van beide woofers eens aan in tegenovergestelde fase. (dus eentje ompolen)
Dit moet dan beter klinken, of NOG slechter....
In dat laatste geval weet je dat ze wel beide in fase spelen.
Succes, en mooie speakers trouwens!
ze heffen elkaar dus op als het ware.
Als je beide speakers eruit haalt, en een batterijtje aan de polen maakt, moeten ze beide op dezelfde wijze uitslaan.
Sluit anders één van beide woofers eens aan in tegenovergestelde fase. (dus eentje ompolen)
Dit moet dan beter klinken, of NOG slechter....
In dat laatste geval weet je dat ze wel beide in fase spelen.
Succes, en mooie speakers trouwens!
-
joop
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 28
- Lid geworden op: za 27 nov 2010, 16:37
Re: filter ontwerp FB 1000
Daar had ik nog niet aan gedacht,over dat ompolen.Dat ga ik eens even uitproberen want hier moet toch een goed laag uit te halen zijn.
- jantje-secuur
- Berichten: 943
- Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
- Locatie: Haarlem
Re: filter ontwerp FB 1000
De woofers bewegen verder wel bij belasting?joop schreef:Daar had ik nog niet aan gedacht,over dat ompolen.Dat ga ik eens even uitproberen want hier moet toch een goed laag uit te halen zijn.
-
joop
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 28
- Lid geworden op: za 27 nov 2010, 16:37
Re: filter ontwerp FB 1000
Ja, ze bewegen wel bij belasting. Ik hoop dat ik morgen even tijd heb om te kijken of de woofers goed aangesloten zijn, ik heb ze namelijk niet thuis staan.
Ik loop even vooruit op de zaken als het ompolen toch niet het euvel is. Dit zijn de gegevens van de woofers.
fs 31 hz, vas 82.34, qts 0.30, re 14.18 ohm.Elke woofer zit nu in een gesloten kast van +/- 57 liter.
Ik loop even vooruit op de zaken als het ompolen toch niet het euvel is. Dit zijn de gegevens van de woofers.
fs 31 hz, vas 82.34, qts 0.30, re 14.18 ohm.Elke woofer zit nu in een gesloten kast van +/- 57 liter.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: filter ontwerp FB 1000
EDIT
basreflex kan ook zie ik met winisd:
gesloten -3db bij 80 hz, moet echt beter kunnen dus.
met 45 liter basreflex haal je een -3db op 40hz...
basreflex kan ook zie ik met winisd:
gesloten -3db bij 80 hz, moet echt beter kunnen dus.
met 45 liter basreflex haal je een -3db op 40hz...
-
joop
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 28
- Lid geworden op: za 27 nov 2010, 16:37
Re: filter ontwerp FB 1000
Oei, dus met een gesloten kast is met deze woofers niets te behalen?
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: filter ontwerp FB 1000
Toch wel een voordeel van ziek zijn, je kunt even lekker wat nalezen.
De FB1000 is gelijk aan een model van Marantz, de LS95.
Op een ander forum vond ik een link naar de service documentatie, weliswaar voor de units die er uiteindelijk in zijn gekomen, maar het laag moet toch ergens rond 45Hz uitkomen.
http://www.mfbfreaks.nl/pdf/div/marantz ... fb1000.pdf
De goeroes hier moeten toch wel iets met zo'n filter kunnen. Is het filter in jouw speakers hetzelfde?
De FB1000 is gelijk aan een model van Marantz, de LS95.
Op een ander forum vond ik een link naar de service documentatie, weliswaar voor de units die er uiteindelijk in zijn gekomen, maar het laag moet toch ergens rond 45Hz uitkomen.
http://www.mfbfreaks.nl/pdf/div/marantz ... fb1000.pdf
De goeroes hier moeten toch wel iets met zo'n filter kunnen. Is het filter in jouw speakers hetzelfde?
Re: filter ontwerp FB 1000
Ja is echt handig even ziek thuis zijn.RobertD schreef:Toch wel een voordeel van ziek zijn, je kunt even lekker wat nalezen.
Van harte beterschap.
-
joop
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 28
- Lid geworden op: za 27 nov 2010, 16:37
Re: filter ontwerp FB 1000
Hallo RobertD,RobertD schreef:Toch wel een voordeel van ziek zijn, je kunt even lekker wat nalezen.
De FB1000 is gelijk aan een model van Marantz, de LS95.
Op een ander forum vond ik een link naar de service documentatie, weliswaar voor de units die er uiteindelijk in zijn gekomen, maar het laag moet toch ergens rond 45Hz uitkomen.
http://www.mfbfreaks.nl/pdf/div/marantz ... fb1000.pdf
De goeroes hier moeten toch wel iets met zo'n filter kunnen. Is het filter in jouw speakers hetzelfde?
Het filter in mijn speakers is totaal anders. Mijn FB 1000 is een 3 wegsysteem en de uiteindelijke een 4 weg.
Is er echt geen acceptabel laag met deze woofers te krijgen in de FB 1000 kasten? Ik ben dit topic maar gestart in "filter ontwerp"omdat ik dacht dat het filter misschien aangepast moest worden.
Maar eh, van harte beterschap RobertD.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: filter ontwerp FB 1000
er een basreflex van maken scheelt een berg!
heb je de polen al gechecked?
heb je de polen al gechecked?
-
joop
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 28
- Lid geworden op: za 27 nov 2010, 16:37
Re: filter ontwerp FB 1000
Ik heb vandaag een paar foto's genomen. Zijn niet de beste foto's(mobieltje) Ik weet alleen niet niet hoe ik ze hier moet plaatsen. ( mijn computerleeftijd is 3 namelijkRobertD schreef:Heb je een foto van jouw speakers?
-
joop
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 28
- Lid geworden op: za 27 nov 2010, 16:37
Re: filter ontwerp FB 1000
Ja is gechecked en ze zijn goed aangesloten. Ik moet alleen nog kijken of ze op het filter goed aangesloten zijn maar dan moet ik de onderkant van de kast losmaken. Als ik even tijd heb doe ik dat morgen.bartsegers schreef:er een basreflex van maken scheelt een berg!
heb je de polen al gechecked?
Een basreflex maken van deze kasten vind ik te zonde, ik wil ze zo origineel mogelijk houden. Helaas heb ik niet 4 philips AD 80220/W8 woofers, zodat ik een originele FB 1000 kan maken. Toen ik ze kocht kreeg ik er wel twee 80220's los erbij. Toen wist ik nog niet dat de woofers die er in zaten eigenlijk ongeschikt waren voor deze gesloten kasten. Maar na jullie bevindingen weet ik nu dus beter en zal ik een andere oplossing moeten vinden om mijn FB 1000 weer goed te laten klinken.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: filter ontwerp FB 1000
ik heb hier een FAQ gemaakt voor het toevoegen van foto's:joop schreef:Ik heb vandaag een paar foto's genomen. Zijn niet de beste foto's(mobieltje) Ik weet alleen niet niet hoe ik ze hier moet plaatsen. ( mijn computerleeftijd is 3 namelijk)
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 53&t=11189
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: filter ontwerp FB 1000
De meeste kinderen van 3 kunnen al aardig met een computer overweg tegenwoordig hoor, Joop.joop schreef:Ik heb vandaag een paar foto's genomen. Zijn niet de beste foto's(mobieltje) Ik weet alleen niet niet hoe ik ze hier moet plaatsen. ( mijn computerleeftijd is 3 namelijkRobertD schreef:Heb je een foto van jouw speakers?)
Maar ik zie dat Henk-Jan het al heeft toegelicht.
Re: filter ontwerp FB 1000
Hallo Joop,
wat je natuurlijk kunt doen is, als je ze zoveel mogelijk intact wil laten, de RSQ en de RT een dB of drie afzwakken met een weerststand netwerkje. Kost je alleen een paar, 4 stuks, weerstanden per box. 2,2 Ohm in serie en 22 Ohm parallel voor iedere speaker. Dus 2 weerstanden voor de RSQ en ook weer 2 voor de RT. Dan krijg je voor je gehoor 3 dB meer laag en laagmidden.
wat je natuurlijk kunt doen is, als je ze zoveel mogelijk intact wil laten, de RSQ en de RT een dB of drie afzwakken met een weerststand netwerkje. Kost je alleen een paar, 4 stuks, weerstanden per box. 2,2 Ohm in serie en 22 Ohm parallel voor iedere speaker. Dus 2 weerstanden voor de RSQ en ook weer 2 voor de RT. Dan krijg je voor je gehoor 3 dB meer laag en laagmidden.
-
joop
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 28
- Lid geworden op: za 27 nov 2010, 16:37
Re: filter ontwerp FB 1000
Bedankt Henkjan,
Ik ga een poging doen....
Zo, die staan erop, best makkelijk eigenlijk.
Ik zit nu eigenlijk helemaal in het verkeerde topic met m'n foto's, sorry.
Ik ga een poging doen....
Ik zit nu eigenlijk helemaal in het verkeerde topic met m'n foto's, sorry.
-
joop
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 28
- Lid geworden op: za 27 nov 2010, 16:37
Re: filter ontwerp FB 1000
Hallo Piet,piet1955 schreef:Hallo Joop,
wat je natuurlijk kunt doen is, als je ze zoveel mogelijk intact wil laten, de RSQ en de RT een dB of drie afzwakken met een weerststand netwerkje. Kost je alleen een paar, 4 stuks, weerstanden per box. 2,2 Ohm in serie en 22 Ohm parallel voor iedere speaker. Dus 2 weerstanden voor de RSQ en ook weer 2 voor de RT. Dan krijg je voor je gehoor 3 dB meer laag en laagmidden.
Dat is inderdaad een snelle oplossing om te kijken of het laag wel aanwezig is, ga ik proberen.
-
joop
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 28
- Lid geworden op: za 27 nov 2010, 16:37
Re: filter ontwerp FB 1000
De parameters zijn totaal verschillend en deze woofers zijn 15 ohm ipv 8 ohm. Conus is mat ipv glanzend en de magneet is geen alnico.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: filter ontwerp FB 1000
En waarom kunnen hier niet nieuwe andere woofers in, die wel in een gesloten kastje wat output leveren?
origineel zijn ze nu ook niet toch
Toch vind ik het een raar verhaal. er moet toch echt wel iets van output in het laag zijn met twee drivers in zulk volume.
Ik blijf erbij dat er een faseprobleempje is.
heb je kans om winisd op je Pc te istalleren, of een andere sinus generator?
zet er eens 1 of 2 hz op, (zachtjes) en kijk of jouw woofers in fase spelen.
origineel zijn ze nu ook niet toch
Toch vind ik het een raar verhaal. er moet toch echt wel iets van output in het laag zijn met twee drivers in zulk volume.
Ik blijf erbij dat er een faseprobleempje is.
heb je kans om winisd op je Pc te istalleren, of een andere sinus generator?
zet er eens 1 of 2 hz op, (zachtjes) en kijk of jouw woofers in fase spelen.
Re: filter ontwerp FB 1000
Met twee van die woofers moet er makkelijk een lekkere bas uit kunnen komen! Er is zeker wat mis met het filter als de aansluitingen verder in orde zijn. Trouwens erg fraaie speakers zeg!!

