filter ontwerp FB 1000

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

joop
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 28
Lid geworden op: za 27 nov 2010, 16:37

filter ontwerp FB 1000

Bericht door joop »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en heb nog niet zoveel verstand van zelfbouw. Het bouwen van de kast is geen probleem maar een filter ontwerpen daar heb ik nog geen verstand van. Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.
Ik heb ooit in 1983 een zelfbouwbox gemaakt met philips speakers, een ontwerp uit het philips boekje. Dat klonk echt niet verkeerd.
Ik verzamel ook philips audio en dan vooral luidsprekers maar ik wil toch ook graag weer aan het zelfbouwen gaan.Maar eerst zou ik graag een bestaande box willen opknappen.

Mijn vraag gaat over het filter van een bestaande box, de philips FB 1000.
Ik heb een prototype set FB 1000 kunnen kopen die dus nog uit het beginstadium van het ontwerp van de LS95/FB 1000 komen.
Probleem met deze set is dat het laag totaal niet aanwezig is. Hoog en midden is fenomenaal maar er is totaal geen laag.
Wie zou mij verder kunnen helpen om deze speakers weer super te laten klinken?
Ik heb van alle speakers wel de nodige info. de box bestaat uit twee 8"woofers van 15 ohm, RSQ8P en de RT8P.

Groeten Joop
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: filter ontwerp FB 1000

Bericht door Henkjan »

ha die Joop, welkom.

als er te weinig laag is, zou ik eerst denken aan iets met de kast, bv dat er nog een BR poort in had gemoeten ofzo...

of dat bv een van de woofers niet goed aangesloten zit en daardoor veel zachter speelt.
joop
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 28
Lid geworden op: za 27 nov 2010, 16:37

Re: filter ontwerp FB 1000

Bericht door joop »

Dank henk jan, ik hoop niet dat er nog een poort in moet want dat is zonde van de kasten.
Ik weet wel dat dit andere woofers zijn dan die in de uiteindelijke FB 1000. De woofers bij mij zijn parallel geschakeld en lopen door tot +/- 1200hz.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: filter ontwerp FB 1000

Bericht door bartsegers »

klinkt als de woofers in tegenfase aangesloten.

ze heffen elkaar dus op als het ware.

Als je beide speakers eruit haalt, en een batterijtje aan de polen maakt, moeten ze beide op dezelfde wijze uitslaan.
Sluit anders één van beide woofers eens aan in tegenovergestelde fase. (dus eentje ompolen)

Dit moet dan beter klinken, of NOG slechter....
In dat laatste geval weet je dat ze wel beide in fase spelen.

Succes, en mooie speakers trouwens!
joop
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 28
Lid geworden op: za 27 nov 2010, 16:37

Re: filter ontwerp FB 1000

Bericht door joop »

Daar had ik nog niet aan gedacht,over dat ompolen.Dat ga ik eens even uitproberen want hier moet toch een goed laag uit te halen zijn.
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Re: filter ontwerp FB 1000

Bericht door jantje-secuur »

joop schreef:
Daar had ik nog niet aan gedacht,over dat ompolen.Dat ga ik eens even uitproberen want hier moet toch een goed laag uit te halen zijn.
De woofers bewegen verder wel bij belasting?
joop
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 28
Lid geworden op: za 27 nov 2010, 16:37

Re: filter ontwerp FB 1000

Bericht door joop »

Ja, ze bewegen wel bij belasting. Ik hoop dat ik morgen even tijd heb om te kijken of de woofers goed aangesloten zijn, ik heb ze namelijk niet thuis staan.
Ik loop even vooruit op de zaken als het ompolen toch niet het euvel is. Dit zijn de gegevens van de woofers.
fs 31 hz, vas 82.34, qts 0.30, re 14.18 ohm.Elke woofer zit nu in een gesloten kast van +/- 57 liter.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: filter ontwerp FB 1000

Bericht door bartsegers »

EDIT

basreflex kan ook zie ik met winisd:
gesloten -3db bij 80 hz, moet echt beter kunnen dus.

met 45 liter basreflex haal je een -3db op 40hz...
Bijlagen
philips screenshhot.JPG
joop
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 28
Lid geworden op: za 27 nov 2010, 16:37

Re: filter ontwerp FB 1000

Bericht door joop »

Oei, dus met een gesloten kast is met deze woofers niets te behalen?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: filter ontwerp FB 1000

Bericht door RobertD »

Toch wel een voordeel van ziek zijn, je kunt even lekker wat nalezen.
De FB1000 is gelijk aan een model van Marantz, de LS95.

Op een ander forum vond ik een link naar de service documentatie, weliswaar voor de units die er uiteindelijk in zijn gekomen, maar het laag moet toch ergens rond 45Hz uitkomen.
http://www.mfbfreaks.nl/pdf/div/marantz ... fb1000.pdf

De goeroes hier moeten toch wel iets met zo'n filter kunnen. Is het filter in jouw speakers hetzelfde?
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: filter ontwerp FB 1000

Bericht door TheoK »

RobertD schreef:
Toch wel een voordeel van ziek zijn, je kunt even lekker wat nalezen.
Ja is echt handig even ziek thuis zijn.

Van harte beterschap.
joop
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 28
Lid geworden op: za 27 nov 2010, 16:37

Re: filter ontwerp FB 1000

Bericht door joop »

RobertD schreef:
Toch wel een voordeel van ziek zijn, je kunt even lekker wat nalezen.
De FB1000 is gelijk aan een model van Marantz, de LS95.

Op een ander forum vond ik een link naar de service documentatie, weliswaar voor de units die er uiteindelijk in zijn gekomen, maar het laag moet toch ergens rond 45Hz uitkomen.
http://www.mfbfreaks.nl/pdf/div/marantz ... fb1000.pdf

De goeroes hier moeten toch wel iets met zo'n filter kunnen. Is het filter in jouw speakers hetzelfde?
Hallo RobertD,

Het filter in mijn speakers is totaal anders. Mijn FB 1000 is een 3 wegsysteem en de uiteindelijke een 4 weg.
Is er echt geen acceptabel laag met deze woofers te krijgen in de FB 1000 kasten? Ik ben dit topic maar gestart in "filter ontwerp"omdat ik dacht dat het filter misschien aangepast moest worden.

Maar eh, van harte beterschap RobertD.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: filter ontwerp FB 1000

Bericht door RobertD »

Heb je een foto van jouw speakers?
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: filter ontwerp FB 1000

Bericht door bartsegers »

er een basreflex van maken scheelt een berg!

heb je de polen al gechecked?
joop
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 28
Lid geworden op: za 27 nov 2010, 16:37

Re: filter ontwerp FB 1000

Bericht door joop »

RobertD schreef:
Heb je een foto van jouw speakers?
Ik heb vandaag een paar foto's genomen. Zijn niet de beste foto's(mobieltje) Ik weet alleen niet niet hoe ik ze hier moet plaatsen. ( mijn computerleeftijd is 3 namelijk :lol: )
joop
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 28
Lid geworden op: za 27 nov 2010, 16:37

Re: filter ontwerp FB 1000

Bericht door joop »

bartsegers schreef:
er een basreflex van maken scheelt een berg!

heb je de polen al gechecked?
Ja is gechecked en ze zijn goed aangesloten. Ik moet alleen nog kijken of ze op het filter goed aangesloten zijn maar dan moet ik de onderkant van de kast losmaken. Als ik even tijd heb doe ik dat morgen.

Een basreflex maken van deze kasten vind ik te zonde, ik wil ze zo origineel mogelijk houden. Helaas heb ik niet 4 philips AD 80220/W8 woofers, zodat ik een originele FB 1000 kan maken. Toen ik ze kocht kreeg ik er wel twee 80220's los erbij. Toen wist ik nog niet dat de woofers die er in zaten eigenlijk ongeschikt waren voor deze gesloten kasten. Maar na jullie bevindingen weet ik nu dus beter en zal ik een andere oplossing moeten vinden om mijn FB 1000 weer goed te laten klinken.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: filter ontwerp FB 1000

Bericht door Henkjan »

joop schreef:
Ik heb vandaag een paar foto's genomen. Zijn niet de beste foto's(mobieltje) Ik weet alleen niet niet hoe ik ze hier moet plaatsen. ( mijn computerleeftijd is 3 namelijk :lol: )
ik heb hier een FAQ gemaakt voor het toevoegen van foto's:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 53&t=11189
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: filter ontwerp FB 1000

Bericht door RobertD »

joop schreef:
RobertD schreef:
Heb je een foto van jouw speakers?
Ik heb vandaag een paar foto's genomen. Zijn niet de beste foto's(mobieltje) Ik weet alleen niet niet hoe ik ze hier moet plaatsen. ( mijn computerleeftijd is 3 namelijk :lol: )
De meeste kinderen van 3 kunnen al aardig met een computer overweg tegenwoordig hoor, Joop.
Maar ik zie dat Henk-Jan het al heeft toegelicht.
piet1955
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 19:23
Locatie: Best

Re: filter ontwerp FB 1000

Bericht door piet1955 »

Hallo Joop,
wat je natuurlijk kunt doen is, als je ze zoveel mogelijk intact wil laten, de RSQ en de RT een dB of drie afzwakken met een weerststand netwerkje. Kost je alleen een paar, 4 stuks, weerstanden per box. 2,2 Ohm in serie en 22 Ohm parallel voor iedere speaker. Dus 2 weerstanden voor de RSQ en ook weer 2 voor de RT. Dan krijg je voor je gehoor 3 dB meer laag en laagmidden.
joop
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 28
Lid geworden op: za 27 nov 2010, 16:37

Re: filter ontwerp FB 1000

Bericht door joop »

Bedankt Henkjan,

Ik ga een poging doen.... 8-[
fb1000 (3).jpg
fb1000 (2).jpg
fb1000.jpg
Zo, die staan erop, best makkelijk eigenlijk.
Ik zit nu eigenlijk helemaal in het verkeerde topic met m'n foto's, sorry.
joop
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 28
Lid geworden op: za 27 nov 2010, 16:37

Re: filter ontwerp FB 1000

Bericht door joop »

piet1955 schreef:
Hallo Joop,
wat je natuurlijk kunt doen is, als je ze zoveel mogelijk intact wil laten, de RSQ en de RT een dB of drie afzwakken met een weerststand netwerkje. Kost je alleen een paar, 4 stuks, weerstanden per box. 2,2 Ohm in serie en 22 Ohm parallel voor iedere speaker. Dus 2 weerstanden voor de RSQ en ook weer 2 voor de RT. Dan krijg je voor je gehoor 3 dB meer laag en laagmidden.
Hallo Piet,

Dat is inderdaad een snelle oplossing om te kijken of het laag wel aanwezig is, ga ik proberen.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: filter ontwerp FB 1000

Bericht door RobertD »

In hoeverre wijken jouw woofers af van de AD80220 ?
joop
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 28
Lid geworden op: za 27 nov 2010, 16:37

Re: filter ontwerp FB 1000

Bericht door joop »

De parameters zijn totaal verschillend en deze woofers zijn 15 ohm ipv 8 ohm. Conus is mat ipv glanzend en de magneet is geen alnico.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: filter ontwerp FB 1000

Bericht door bartsegers »

En waarom kunnen hier niet nieuwe andere woofers in, die wel in een gesloten kastje wat output leveren?

origineel zijn ze nu ook niet toch :)

Toch vind ik het een raar verhaal. er moet toch echt wel iets van output in het laag zijn met twee drivers in zulk volume.
Ik blijf erbij dat er een faseprobleempje is.

heb je kans om winisd op je Pc te istalleren, of een andere sinus generator?
zet er eens 1 of 2 hz op, (zachtjes) en kijk of jouw woofers in fase spelen.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: filter ontwerp FB 1000

Bericht door Wowly »

Met twee van die woofers moet er makkelijk een lekkere bas uit kunnen komen! Er is zeker wat mis met het filter als de aansluitingen verder in orde zijn. Trouwens erg fraaie speakers zeg!!
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”