klassieke 3-weg

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: klassieke 3-weg

Bericht door b_force »

jeroen_d schreef:
Volledig dayton kan inderdaad ook...maar hoe doet die woofer het in een gesloten kast?
Te groot.

75liter voor een Q van 0,7 en "maar" een -3dB van 50Hz.

Ik heb inmiddels al 5 drivers door de "simulator" gegooid.
Seas is makkelijkste :wink:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: klassieke 3-weg

Bericht door jeroen_d »

b_force schreef:
Vind je het niet "zonde" van die SEAS 27TBFC/G ?
Die ga je nu maar over een heel klein stukje bereik gebruiken.
Het voordeel valt dan naar mijn idee een beetje weg.
Dan zou ik denk ik voor een kleine tweeter gaan.
Oogt ook wat leuker.
Leuk geprobeerd, maar ik blijf bij deze tweeter. De 27TBFC/G is niet een tweeter die slechts een voordeel heeft als je laag wilt crossen. Hij is gewoon sowieso supergoed. Verder ben ik nooit zo gecharmeerd geweest van het geluid van zeer 3/4" domes. Met de 27TBFC/G is het juist zo fijn om lekker slappe filterhellingen te gebruiken met een overnamepunt van 3kHz.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: klassieke 3-weg

Bericht door b_force »

Je hebt ook kleine 1" drivertjes hoor.

Of dus bv een kleine Vifa ringradiator:
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7745

Maargoed, een H1212 is nooit verkeerd natuurlijk. :lol:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: klassieke 3-weg

Bericht door SSassen »

jeroen_d schreef:
Ok, aantal goeie tips gehad.

Ik neig nu sterk naar de volgende combi:
SEAS L26RFX/P
Dayton RS52AN-8
SEAS 27TBFC/G

Een volledige alu combi met identieke type drivers qua afmeting als in de originele all ribbon en zou in dezelfde grootte kast moeten passen met -3dB op ruim 40Hz.
Prima combi, de tweeter gebruik ik al jaren, dat weet je. Voor de mid kan je ook de AL130M overwegen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Gediplomeerd versterkerfluisteraar
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Re: klassieke 3-weg

Bericht door CarloPJB »

Is de driver bezetting van de 3-weg die ik toen in Breda had meegenomen niks?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: klassieke 3-weg

Bericht door jeroen_d »

Vast en zeker. Maar ik vind de combi die ik nu op het oog heb zo leuk omdat het dichtbij de originele Magnat komt. Bovendien wordt de Dayton RS52AN-8 bijna nooit toegepast. Op ZBA heb ik hem nog niet langs zien komen in een ontwerp. Wel wordt hij heel vaak aanbevolen, vooral door b_force.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: klassieke 3-weg

Bericht door Martijn M »

jeroen_d schreef:
Vast en zeker. Maar ik vind de combi die ik nu op het oog heb zo leuk omdat het dichtbij de originele Magnat komt. Bovendien wordt de Dayton RS52AN-8 bijna nooit toegepast. Op ZBA heb ik hem nog niet langs zien komen in een ontwerp. Wel wordt hij heel vaak aanbevolen, vooral door b_force.
:lol:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: klassieke 3-weg

Bericht door wouter »

jeroen_d schreef:
Bovendien wordt de Dayton RS52AN-8 bijna nooit toegepast. Op ZBA heb ik hem nog niet langs zien komen in een ontwerp. Wel wordt hij heel vaak aanbevolen, vooral door b_force.
Ligt al twee jaar op de plank :cry: voor de chorda light met RS225-8 maar daar komt het steeds maar niet van...
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: klassieke 3-weg

Bericht door b_force »

:lol: :lol:
Weet je waarom ik heb aanraad?
Bizar goeie metingen, van zowel Zaph als HH.
En als je toch kan crossen op 800Hz waarom niet?
Het scheelt je een extra ruimte voor de mid.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: klassieke 3-weg

Bericht door dre »

Gebruikersavatar
]eep
Berichten: 469
Lid geworden op: za 03 mei 2008, 2:03
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: klassieke 3-weg

Bericht door ]eep »

als je lager wilt crossen kun je toch ook de TB 75mm dome gebruiken (==Mivoc DM-75TB) of een Morel 55mm? Die meten ook niet al te beroerd meen ik.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: klassieke 3-weg

Bericht door bas focal m180 »

]eep schreef:
als je lager wilt crossen kun je toch ook de TB 75mm dome gebruiken (==Mivoc DM-75TB) of een Morel 55mm? Die meten ook niet al te beroerd meen ik.
De TB 75mm dome is nergens meer leverbaar.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: klassieke 3-weg

Bericht door Ronkel »

bas focal m180 schreef:
]eep schreef:
als je lager wilt crossen kun je toch ook de TB 75mm dome gebruiken (==Mivoc DM-75TB) of een Morel 55mm? Die meten ook niet al te beroerd meen ik.
De TB 75mm dome is nergens meer leverbaar.
Jawel.

Leuk project Jeroen. Is het een idee om de baffle voor de mid en tweeter een flinke afschuining te geven? Er is de ruimte voor...
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: klassieke 3-weg

Bericht door asterduc »

Jeroen,
zijn de 22W/8534G00 woofer http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/22w-8534g00.pdf
en de 10F/8424G00 midrange http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/10f-8424g00.pdf
uit de ScanSpeak discoverylijn niets voor dit project?

Als tweeter zou ik dan wel een klein model met de kompakte midrange combineren, kwestie de hart-op-hart afstand klein te houden.
De ScanSpeak D3004/602010 http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/d3004-602010.pdf bijvoorbeeld
(of de 19mm variant, maar daar hou je minder van lees ik). Misschien wat duur!

De Vifa is een veelvoud goedkoper en doet het zeker niet slecht. Rendement kan nog net met de 8 ohm woofer / midrange combinatie.

Ed
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: klassieke 3-weg

Bericht door jeroen_d »

@ronkel: Dat zal de speaker niet mooier maken en ik verwacht weinig voordeel omdat ze hoog tegen de muur worden gehangen. Met de brede baffle kan ik overwegen om de baffle te bekleden met dempingsmateriaal om diffractie sterk te verminderen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: klassieke 3-weg

Bericht door jeroen_d »

asterduc schreef:
Jeroen,
zijn de 22W/8534G00 woofer http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/22w-8534g00.pdf
en de 10F/8424G00 midrange http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/10f-8424g00.pdf
uit de ScanSpeak discoverylijn niets voor dit project?

Als tweeter zou ik dan wel een klein model met de kompakte midrange combineren, kwestie de hart-op-hart afstand klein te houden.
De ScanSpeak D3004/602010 http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/d3004-602010.pdf bijvoorbeeld
(of de 19mm variant, maar daar hou je minder van lees ik). Misschien wat duur!

De Vifa is een veelvoud goedkoper en doet het zeker niet slecht. Rendement kan nog net met de 8 ohm woofer / midrange combinatie.

Ed
Is een heel leuk prijsbewust systeem dan. Maar ik heb liever een gesloten box dan een basreflex. Een basreflex vind ik alleen echt mooi als hij op 25Hz of zo is afgestemd (project termino).
De 10F blijft kwijlen. Maar laat ik toch gewoon de eerste hier zijn die de Dayton RS52 eens gaat gebruiken. :D
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: klassieke 3-weg

Bericht door jeroen_d »

Ik vind het wel leuk hoeveel respons dit projectje krijgt. Blijkbaar blijft zo'n klassieke 3-weg tot de verbeelding spreken.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: klassieke 3-weg

Bericht door b_force »

Misschien een Poll starten? :lol:

Grappig, aan de combinatie van Ed heb ik trouwens ook gedacht, enkel met een 10" woofer.
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: klassieke 3-weg

Bericht door k.p. »

The cosmic gate en mijn broer zijn beide bezig (geweest) met de dome mid van Dayton dus die primeur heb je niet :wink: . Wel ben je volgens mij de eerste op ZBA die er een eigen ontwerp mee maakt. Deze mid kun je volgens mij goed met een kleine eenvoudige tweeter koppelen. Ik ben benieuwd.
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: klassieke 3-weg

Bericht door Chris_T »

Ik ben heel benieuwd, de RS52A is inderdaad niet zoveel toegepast. Enig ontwerp dat ik tot nu toe gezien heb is van onze Tony Gee in de Black Box
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: klassieke 3-weg

Bericht door k.p. »

Vergeet deze niet. Ik vind het een erg sexy ontwerp. Als mijn broer er eens mee klaar is zal ik wat rondom metingen doen.ZDT3.5
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: klassieke 3-weg

Bericht door asterduc »

jeroen_d schreef:
asterduc schreef:
Jeroen,
zijn de 22W/8534G00 woofer http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/22w-8534g00.pdf
en de 10F/8424G00 midrange http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/10f-8424g00.pdf
uit de ScanSpeak discoverylijn niets voor dit project?

Als tweeter zou ik dan wel een klein model met de kompakte midrange combineren, kwestie de hart-op-hart afstand klein te houden.
De ScanSpeak D3004/602010 http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/d3004-602010.pdf bijvoorbeeld
(of de 19mm variant, maar daar hou je minder van lees ik). Misschien wat duur!

De Vifa is een veelvoud goedkoper en doet het zeker niet slecht. Rendement kan nog net met de 8 ohm woofer / midrange combinatie.

Ed
Is een heel leuk prijsbewust systeem dan. Maar ik heb liever een gesloten box dan een basreflex. Een basreflex vind ik alleen echt mooi als hij op 25Hz of zo is afgestemd (project termino).
De 10F blijft kwijlen. Maar laat ik toch gewoon de eerste hier zijn die de Dayton RS52 eens gaat gebruiken. :D
10F: blijven kwijlen Jeroen! vooral niet opgeven :lol:

Deze ScanSpeak woofers zou ik niet als reflex inzetten en ook niet als IB, maar met een variovent. Moet perfect lukken in die 35 liter kast. Dan heb je een lekkere losse bas met een leuke afval. Als ik het goed begrijp komen de kasten boven in de hoeken met het plafond te hangen. Dan worden het dus hoekwoofers! Helemaal van deze tijd 8)

Klassieke 3-weg: ja en nee. Als je de 10F zou gebruiken en die breedbandig zou inzetten is het eigenlijk een FAST met supertweeter. helemaal 'hip' als je het mij vraagt.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: klassieke 3-weg

Bericht door Henkjan »

jeroen_d schreef:
..... Ze hebben nu Magnat all ribbon speakers van 25 jaar oud.
welke All Ribbon hebben ze eigenlijk? (en met zo'n naam had k eigenlijk een band tweeter verwacht :oops: )
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: klassieke 3-weg

Bericht door jeroen_d »

Ik geloof de all ribbon 8. Maar het kan ook de 8p zijn, dat is een basreflex. Het is een hoop gedoe met die versies. Ik moet nog eens goed kijken bij mijn ouders welke ze nu precies hebben.

Ze zijn beroemd vanwege het vlakdraad principe. Daarom menen alle magnat luisteraars dat het zo'n snelle speakers zijn. Wij weten wel beter: het is een fantastische marketing truuk geweest. Die snelheid werd gesuggereerd door een teveel aan hoog. Het blijven natuurlijk wel mooie speakers, maar het is echt voor de liefhebber. Persoonlijk vind ik het geluid van 5cm dome mids fantastisch. Klinkt zeer open.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: klassieke 3-weg

Bericht door jeroen_d »

Oke, adviesronde voorbij, kogel door de kerk. Zoals wellicht verwacht, ik ben gegaan voor de L26, RS52 en H1212. Alle units zijn in bestelling en komen als het goed is binnen afzienbare tijd binnen. Ondertussen kan ik aan de bouw van de kast beginnen. Ik maak een combi van multiplex en MDF, gebraced. Geen bitumen, maakt de behuizing traag en zwaar, niet handig met zo'n grote woofer die ver doorloopt in het mid. Ik heb nog eens goed het kastmaterialen onderzoek bekeken van MartinHSI en geconcludeerd dat dit de meest kosteneffectieve optie is, gecombineerd met een nette vulling met BAF. De wanden zullen in totaal 28mm dik zijn. De wijze van bracing heb ik overgenomen van magnat. Ik vond dat een slimme oplossing om
- de kast te verstevigen op strategische punten
- staande golven te breken en te verleggen naar hogere frequenties
De braces lopen van voor tot achter door en de schuine ondersteunen dus ook de zijwanden volledig. De schuine braces delen als het ware de kast in tweeën met een opening naar boven, die ongeveer even groot is als het oppervlak van de woofer.
De kast is 35x57,5x30 (bxhxd), dat is eigenlijk iets te klein maar hij wordt virtueel vergroot door de BAF.
Bijlagen
klassieke 3-weg kast.png
Gesloten