Chorda Evo

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Chorda TL

Bericht door wouter »

Montana, nog steeds dezelfde mening?
Montana schreef:
De beste 12" driver wat mij betreft ongeacht prijs..

Aurasound http://www.aurasound.com/public/pdf/NS12-513-4A.PDF

Twee keer zoveel xmax als de Eton, (duidelijk) lagere vervorming, en geen nare opbreekverschijnselen tot 1,7kHz. Qua techniek is de Eton verouderd wb aandrijving. Membraan is natuurlijk wel high end, maar zorgt niet voor een lage vervorming in vergelijking met nieuwere veel goedkopere drivers.
Hier nog wat mooie info over een kloon:
http://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=17131.0
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Chorda TL

Bericht door Martijn H »

haha.. Ik probeer me tegenwoordig wat meer in te houden met stellingen. Ik noem niet zo snel meer iets dé beste. Beter presteren dan Eton is echter niet zo moeilijk. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Hifi_goeroe
Berichten: 151
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 20:59
Locatie: Almere

Re: Chorda TL

Bericht door Hifi_goeroe »

Ik krijg net een mailtje dat ze nu de aurasound in europa leveren voor €150,- p/st

Hierbij een plaatje van de Digimoda Plateamp met DSP kosten €1000,- (1KW) Denk dat dit wel wil :D
Bijlagen
SUBDSP.JPG
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Chorda TL

Bericht door wouter »

Hifi_goeroe schreef:
Ik krijg net een mailtje dat ze nu de aurasound in europa leveren voor €150,- p/st
Mooie budget Aura's dan :lol: En dat terwijl op de vorige pagina foamranden no go waren :wink:
Gebruikersavatar
Hifi_goeroe
Berichten: 151
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 20:59
Locatie: Almere

Re: Chorda TL

Bericht door Hifi_goeroe »

Wat zij zelf niet afmaken moeten wij zelfbouwers dan maar doen :rock:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Chorda TL

Bericht door Henkjan »

Hifi_goeroe schreef:
Verder ben ik opzoek naar een manier om dit laag te gaan versterker en te corrigeren. Er zijn een aantal opties maar weet niet wat voor het beste werkt. Er komen 2 units in een gesloten kast van tussen de 130 en 150 liter. Het laag moet in de ruimte aan te passen zijn en er moet een roll off gecreeerd kunnen worden naar de C220. Volgens mij zijn er dan de volgende opties.

Optie: Velodyne sms-1 icm bv een Crown K2
Optie: Digimoda plate amp (in mono 1kw classe D) https://www.madisound.com/store/product ... ts_id=8736
Optie: Hypex PSC2.400d https://www.hypexshop.com/DetailServlet?detailID=3400
ik zie er nog 2: zelfbouw UcD amp met of een miniDSP (4 kanaals) of die stand alone Hypex DSP (6 kanaals).
Gebruikersavatar
Hifi_goeroe
Berichten: 151
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 20:59
Locatie: Almere

Re: Chorda TL

Bericht door Hifi_goeroe »

Montana schreef:
Als je ze par zet heb je 6dB meer rendement, maar halveert je impedantie. In serie verdubbelt de imp en blijft de gevoeligheid gelijk aan die van 1 woofer.
Ik snap je redenatie maar stuiten op het volgende;

Dayton RS315 4 Ohm
Aurasound(beide) 4 Ohm
Peerless XXLS Alu cone 4 Ohm
Scanspeak Disc. 4 ohm

SB acoustics 6 Ohm
Visaton TIW300 8 Ohm
Peerless XXLS Thick nomes cone 8 Ohm (nog verkrijgbaar/ net zo goed als de ALU?)
ETON 12/blabla 8 Ohm

En nu???????????
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Chorda TL

Bericht door wouter »

In K+T 4/2005 staat een test van de TIW300
De vervormingscijfers zijn de laagste die ik ooit gezien heb voor zover ik me herinner, echter de meting is bij 85dB en dat kan veel uitmaken. Om niet te hoeven scannen:

20 Hz; K2= 0,7% K3= 0,6%
25 Hz; K2= 0,3% K3= 0,4%
35-150 Hz K2= <0,3 % K3= <0,2%

In HOBBY HiFi 3/2006 staat de Aurasound NS12-513-4A en NS12-794-4A getest, evenals de Dayton RSS315HF-4 en 3 versies Peerless XXLS12

Van de XXLS varianten hebben de DVC en de 12/8/home vanaf 20 Hz een lagere vervorming (<1%) dan de XXLS12CW

De peerless XXLS12CW is minder geschikt dan bijvoorbeeld de Dayton, maar die andere XXLS-en vervormen minder dan de RSS315.

De Aurasound NS12-514-4A vervormt weer iets meer dan de Dayton RSS - en de rest .

Nu nog een meting van de TIW300 bij 90 dB vinden. Het is niet echt een subwoofer maar kan door zijn hoge rendement vrij probleemloos gecorrigeerd worden.
Gebruikersavatar
QAE
Ook commercieel actief
Berichten: 10
Lid geworden op: za 20 nov 2010, 0:16

Re: Chorda TL

Bericht door QAE »

Hi wouter,
De Aurasound NS12-514-4A vervormt weer iets meer
The problem on such measurements is, that you don't know how they are made. The Hobby-Hifi guys doesn't own a anechoic chamber. They are measuring in a bigger room.
Their measurements don't match ours.

The biggest benefit of the Aurasound woofers is the motor with it's underhung structure. This kind of motor need a lot of material (neodym&ferrit) to receive a high BxL with it's short coil, but the magnetic field is very linear, so the Bxl product is very broad over excursion. That means that the low distortion is increasing slowly until the coil springs out of the gap.

Ýou can see some measurements of a NS12-794-4A Subwofer in a transmissionline up to 100dB, that is said to pruduce a bit more distortion due to it's lineresonance.
Here you can see the developement report (it's not fully corrected yet, so I'm sorry; We do what we can to translate the homepage and our reports):
TML Sub

Greetings,

Nico
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Re: Chorda TL

Bericht door jantje-secuur »

QAE schreef:
Hi wouter,
De Aurasound NS12-514-4A vervormt weer iets meer
The problem on such measurements is, that you don't know how they are made. The Hobby-Hifi guys doesn't own a anechoic chamber. They are measuring in a bigger room.
Their measurements don't match ours.

The biggest benefit of the Aurasound woofers is the motor with it's underhung structure. This kind of motor need a lot of material (neodym&ferrit) to receive a high BxL with it's short coil, but the magnetic field is very linear, so the Bxl product is very broad over excursion. That means that the low distortion is increasing slowly until the coil springs out of the gap.

Ýou can see some measurements of a NS12-794-4A Subwofer in a transmissionline up to 100dB, that is said to pruduce a bit more distortion due to it's lineresonance.
Here you can see the developement report (it's not fully corrected yet, so I'm sorry; We do what we can to translate the homepage and our reports):
TML Sub

Greetings,

Nico
Dear Nico,

What a wonderful development report; I wish every speaker manufacturer made something this detailed! =D>

At page 11 and 12 of your report you changed the scale of both the horizontal and vertical axes, so we can't see the real effect of the highpass filter. However it seems that the excursion at 33 Hz or-so is lowered with approx. 0,5 mm. That's a 12,5% lowering of the original signal, so the signal is dampened by 1,3 decibels if I'm not mistaken. :)
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Chorda TL

Bericht door wouter »

wouter schreef:
Nu nog een meting van de TIW300 bij 90 dB vinden. Het is niet echt een subwoofer maar kan door zijn hoge rendement vrij probleemloos gecorrigeerd worden.
Ha, HOBBY HiFi 6/2010 :D

Bij 90 dB:
20 Hz K2= 0,8% K3= 0,9%
25 Hz K2= 0,5% K3= 0,5%
30 Hz k2= 0,2% k3= 1,1%
35+ Hz k2= ca. 0,4 % K3 = < 0,3%
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Chorda TL

Bericht door wouter »

Schop :wink:

Ik zou echt nog heel graag horen van andere ervaren bouwers waar zij op zouden letten bij het selecteren van een 12" voor het ondersteunen van een 8"/ 2" 2-weg door middel van DSP + versterking in Avalon Isis opbouw.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Chorda TL

Bericht door wouter »

Erik kwam met een ander voorstel. Aangezien hij, en ik en vele anderen, TL laag erg lekker vindt klinken vroeg hij zich af of we met de Aurasound NS12-794-A4 (de niet budget versie :wink: ) per kant een TL onderkast konden bouwen.

Aanleiding hiervoor was een plaatje van een Duetta in Isis uitvoering, en dat misstond niet met 1 woofer per kant. Verder had Quint Audio een bouwverslag van de THOR gemaild, een ZYKLOP achtige TL subwoofer.

Uiteraard is het mogelijk zelf een ander TL verloop aan te houden, vandaar even een andere simulatie.
Met een minimale belastbaarheid van 600 Watt op 20 Hz en 35 Hz is het een enorm belastbare constructie.
De piekjes rond 90 Hz zijn weg uit het impendantieverloop en in de uitslingercurve. Ook verwacht ik dat de groeplooptijd vlakker zal zijn, een te diepe TL afstemming per DSP corrigeren lijkt me nou niet echt bevordelijk.
NS12-794-4A TL 1.JPG
En nog even een vergelijking tussen gesloten (100 liter) en 147,5 liter TL. Wat een enorm verschil kan dat maken, onder vrije veld condities bij 20 Hz SPL max 93dB gesloten en 105 dB TL
NS12-794-4A TL 2.JPG
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Chorda TL

Bericht door Martijn H »

Met dat budget zou je dan ook eens wat woofers van audiopulse kunnen simuleren. De aurasound heeft niet een heel erg grote xmax. 12mm one way, daarbuiten stijgt de vervorming flink. Maar hij ziet er idd wel mooi uit. Wilde ooit de 15" puur voor de looks
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Chorda TL

Bericht door dre »

hahaha,12mm is al niets meer tegenwoordig! :lol:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Chorda TL

Bericht door wouter »

Montana schreef:
De aurasound heeft niet een heel erg grote xmax. 12mm one way, daarbuiten stijgt de vervorming flink.
Deze heeft 18 mm (36 Xmax peak to peak) maar wie heeft 600 Watt op 35 Hz nodig? En dat 2x :wink:
ns12-794-4a.pdf
(256.6 KiB) 116 keer gedownload
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Chorda TL

Bericht door Martijn H »

(38-15)/2 is zijn lineaire slag. Daarbuiten wordt het erg subjectief vind ik zelf of je moet kijken naar vervormingscijfers of Bl product, maar daar zie ik nooit metingen van. Het is natuurlijk genoeg in de meeste gevallen, omdat je er ook 2 hebt. Dan haal je zo'n 110dB inderdaad, maar er zijn ook woofers die een lineaire slag hebben van 20mm one way. Het lijkt altijd alsof de aurasounds een gigantische lin. excursie hebben, maar eigenlijk zitten ze op doorsnee.

haha ik heb altijd weer van die saaie posts, sorry daarvoor! :mrgreen:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Chorda TL

Bericht door wouter »

Ja, ik weet niet wat het is maar ik hoop hier toch echt op inhoudelijke bijdragen :? Ze blijven een beetje uit...

Van die Aurasound NS18 herinner ik me dat die 25 mm peak to peak lineair had, maar 75 mm Xmech peak to peak. Dat geeft een enorme mechanische speelruimte en daarmee ook dynamiek wat het slaat niet zomaar kapot.

Maar goed, hoe is dit verantwoord t.o.v. een andere 12" in een (Zyklop achtige) TL. Je moet een beetje aurasound geil zijn denk ik :wink: Kharma gebruikt het ook in hun top subwoofer geloof ik.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Chorda TL

Bericht door Martijn H »

Nou je verandert natuurlijk wel steeds van concept en er zijn zovéél mogelijkheden die niet fout zijn.

Zelf ben ik voorstander van gesloten laag, omdat dit de netste impuls/groupdelay respons geeft, maar je zegt dat je van TL laag houdt wie zijn wij dan om dat tegen te spreken! :wink: Ik zie verder ook geen problemen met de koppeling aan de 8"woofer, hoewel je je zou kunnen afvragen of de TL sound past bij de 8"in een gesloten kast sound. Ik denk dat het wel goed gaat.. Let goed op het rendement van de aurasound en C220.

Van TL kan ik alleen maar zeggen stem liever +/- 5 Hz lager af dan woofer Fs en neem de opening niet te klein. Ga dus voor ultieme diepgang..
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Chorda TL

Bericht door bertor »

wouter schreef:
Schop :wink:

Ik zou echt nog heel graag horen van andere ervaren bouwers waar zij op zouden letten bij het selecteren van een 12" voor het ondersteunen van een 8"/ 2" 2-weg door middel van DSP + versterking in Avalon Isis opbouw.
Hmm, kijk vooral ook naar de hoeveelheid vermogen die je nodig hebt om de speaker op x-max te krijgen. 600 tot 800W in een 12" proppen om de x-max van +/- 20 mm te halen lijkt me niet lekker..... Dan kun je beter het vermogen over 2x12" verdelen.
Gebruikersavatar
QAE
Ook commercieel actief
Berichten: 10
Lid geworden op: za 20 nov 2010, 0:16

Re: Chorda TL

Bericht door QAE »

Hi,
Aanleiding hiervoor was een plaatje van een Duetta in Isis uitvoering, en dat misstond niet met 1 woofer per kant. Verder had Quint Audio een bouwverslag van de THOR gemaild, een ZYKLOP achtige TL subwoofer.
The TL Sub is called Apollon Sub. The Thor Sub is not completely ready yet. It's a closed Sub with the NS18 and a 1kW DSP plate amp.
Afbeelding

Afbeelding

The simulations also doesn't fit our TML design. It's quite different.
hahaha,12mm is al niets meer tegenwoordig!
The question is how the speaker behaves in the large signal domain. It's easy to develope a long-throw sub, but it's very difficult to develope one, that behaves quite linear even with high excursion. Most of the longthrow subs show high Le over I and X. That means that distortion is high. You can read about that in the Klippel Papers: Klippel

Wolfgang Klippel is also a customer from us, and he uses the NS18 in his suspension part measurement unit.
38-15)/2 is zijn lineaire slag. Daarbuiten wordt het erg subjectief vind ik zelf of je moet kijken naar vervormingscijfers of Bl product, maar daar zie ik nooit metingen van.
This calculation is useless, as you can also see in the Klippel-Papers. There are just a few companies that offer Klippel reports. The reason is that most readers doesn't understand them. Do you know the differences between a underhung and a overhung motor structure?
It's more complex than many think.

The BXL Product and distortion of the NS12-794-4A can be seen in the Apollon Sub report => Apollon Sub TML

Regards,

Nico
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Chorda TL

Bericht door Martijn H »

I've expected your answer, but then again without good comparisons the test is not very helpful in deciding whether it is the best long throw woofer for the bucks yes or no.. You must know that there are many other good options. Bl product is only one factor. I use linxmax to know what the woofer can safely handle but I'd like to know the distortion figures when to decide how good it is at playing loud and always in comparison to other woofers. Now I've seen some tests and the 12" aurasound is indeed good, no question about it..

Het uiterlijk(The looks) is natuurlijk ook erg mooi(beautyful) en that is why I once had the nx15. O:) But correct me if I'm wrong The 12"version is better?
Gebruikersavatar
QAE
Ook commercieel actief
Berichten: 10
Lid geworden op: za 20 nov 2010, 0:16

Re: Chorda TL

Bericht door QAE »

Hi Montana,

You're right. Without a bunch of measurements you can't say what's the best bang for buck.
Of course there are a lot of other good woofers on the market. I also don't want to praise the Aurasosund units, I just want to explain why they are how they are, and what the benefits are.
Bl product is only one factor
This is completely true. It's nothing worth without the other measurements, but a lot of users want to see the BxL curve. Most of them even do not understand what they see in this curve.
But correct me if I'm wrong The 12"version is better?
Why do you think the 12'' is better?
Regards,

Nico
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Chorda TL

Bericht door Martijn H »

Lower distortion during normal listening and better/flatter freq respons?
Gebruikersavatar
QAE
Ook commercieel actief
Berichten: 10
Lid geworden op: za 20 nov 2010, 0:16

Re: Chorda TL

Bericht door QAE »

Lower distortion during normal listening and better/flatter freq respons?
Sorry, I don not understand. Compared to what? To the 18'' model?

Regards,

Nico
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”