Allereerste zelfbouwspeakers voor schoolproject

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Psychomantis

Allereerste zelfbouwspeakers voor schoolproject

Bericht door Psychomantis »

Hoi iedereen.
Ik ben nieuw hier op het forum, en ik heb absoluut geen ervaring met het bouwen van luidsprekers. Ik ben ook nog student (16 jaar) dus ik heb geen centen :p
Ik kreeg een aanbeveling op het gitaarnetforum om hier wat informatie te halen, er zouden hier heel wat sympathieke lui rondlopen die me graag zouden willen helpen, dus ja hierbij dan maar! :)

Voor een project van Fysica (we mogen zelf een onderwerp kiezen) heb ik en mijn maat besloten om een Hifi luidspreker zelf te gaan bouwen. Kwestie van het voor ons ook nog een beetje interessant te houden ipv een tekst af te dreunen over de werking van een zonnepaneel ofzo.

We willen het zo goedkoop mogelijk houden, we hebben immers nog geen ervaring met het bouwen van speakers. Zo blijft het gat in onze portemonnee klein als we het verbrodden. En het is ook niet zo dat het systeem op audiofiel niveau moet spelen. Als het al speelt zonder de versterker op te blazen zijn we blij :D
We willen wel minstens een 2-weg systeem bouwen, we willen graag een systeem met één of meer crossovers die we zelf kunnen bouwen.
Het eerste wat we willen doen is speakers zoeken naar ons budget (+-50 euro :D).
Daarop kunnen we de crossovers en de kast dan baseren.

Nu heb ik een aanbieding gekregen van 6 tweedehandse JVC speakers, voor in een 3-weg systeem.
dit is de info die de verkoper ons geeft:

2x Woofer XSA 20-25
2x midrange HSA 0816
2x Tweeter HSA 0506

De chassis zijn alle met aangeperste bevestigingsflens, zijn dus gelijk afgewerkt. Alle 8 ohm impedantie.
Aanbevolen kastinhoud (gesloten) 20 -25 liter.
Scheidingsfrequenties 800/4.000 hertz.
Laag 6db, midden en hoog 12db.

De prijs voor dit alles is ongeveer 25 euro. Op het internet is echter geen enkele informatie te vinden over deze speakers, weet er iemand iets meer? Ik vermoed dat dit een stel oude luidsprekertjes zijn.
En is dit een schappelijke prijs? Het is ook vrij belangrijk dat de kast vrij makkelijk te maken is. Ik dacht dat dit hierbij wel is (bij nieuwe woofers wordt meestal een basreflexbehuizing aanbevolen en daar wil ik nog even van weg blijven), maar ik vraag het toch nog maar even.

Ik zal hier regelmatig nog wel met wat vragen afkomen, over welk materiaal enzovoort het beste is voor de kast, we hebben nog helemaal geen ervaring.

Voor degenen die denken dat we niet weten waar we aan beginnen: Dat is deels wel zo, maar daarom vraag ik ook info en het is dus de bedoeling dat we vooral veel bijleren over luidsprekerbouw, niet dat we een high-end speakerset gaan maken.

Alvast bedankt,
Psycho
fiepfiep

Re: Allereerste zelfbouwspeakers voor schoolproject

Bericht door fiepfiep »

hallo iedereen,
Ik ben de maat waarover psycho het had,
en we gaan inderdaad speakers maken.
Ik ga het grootste deel van de speakers financieren, en het kost wat het moet kosten, want ik ga achteraf de speakers nog gebruiken voor audio, (het moet geen top kwaliteit zijn zoals mn kef reference's, maar het moet toch ergens op lijken).
De speakers komen achteraf in een nogal kleiner ruimte te staan, 3x3 meter ong.
Ik had ook nog enkele vraagjes:
-Is het beter dat we een bas reflex maken, of gewoon een AB-kast?
-Wat zou het volume moeten zijn van die kast?
-Maak je best een apparte bas-kast?
-Voor isolatie: is gewone wol goed?
-welk soort hout gebruiken we best (achteraf kan nog geschilderd worden)
-Denken jullie dat de JVC drivers opgesomd door psycho goed zijn?

alvast dank,
philippe
SuperR

Bericht door SuperR »

Tussen 50 euro / set en de prijs van een Kef Reference zit een aardig verschil. Met andere woorden, wat is je budget? Voor 100 euro per kant kun je denk ik wel wat leuks maken, maar voor 200 of 300 euro per kant wordt het ineens een stuk serieuzer.
fiepfiep

Bericht door fiepfiep »

200 ongeveer, maar de speakers hebben we voor 25€,
dus het is enkel nog kast, filters, isolatie, (en vergeet ik nog iets?)
fiepfiep

Bericht door fiepfiep »

niemand?
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Om te weten wat voor kast (hoe groot, basreflex/gesloten/...) moet je de T/S-parameters van de woofers hebben. Alleen bij gesloten kasten komt het niet zo krap. Om te weten wat voor filter je moet maken moet je eigenlijk de frequentierespons en nog wat andere dingen meten, of je maakt gewoon een 1e orde filter op gehoor. Als de middentoner aan de achterkant open is moet die zijn eigen kast hebben, de tweeter is waarschijnlijk wel dicht aan de anderkant.

Meestal wordt voor het maken van de kast 18mm MDF gebruikt. Echte wol schijnt zelfs nog beter te zijn dan het dempingsmateriaal dat je bij de luidsprekerboer haalt. :D
fiepfiep schreef:
dus het is enkel nog kast, filters, isolatie, (en vergeet ik nog iets?)
De afwerking van de kast kan vrij duur worden als je kiest voor fineren. Er komen trouwens altijd nog wel wat kleine dingetjes bij (schroeven, kabels, lijm, soldeertin) waardoor het vaak duurder wordt dan je hebt ingeschat.
Laatst gewijzigd door Vuurkat op di 30 nov 2010, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Casper schreef:
Om te weten wat voor kast moet je de T/S-parameters van de woofers hebben. Om te weten wat voor filter je moet maken moet je eigenlijk de frequentierespons en nog wat andere dingen meten
of je moet weten uit wat voor kast de units kwamen en wat voor filter daar in zat. dan is t een kwestie van nabouwen dus. mits je goed analyseert waarom t ontwerp zo is, kan er zo een net zo goed project uit komen dan een eigen ontwerp.
Psychomantis

Casper schreef:
Om te weten wat voor kast moet je de T/S-parameters van de woofers hebben. Om te weten wat voor filter je moet maken moet je eigenlijk de frequentierespons en nog wat andere dingen meten.

Meestal wordt voor het maken van de kast 18mm MDF gebruikt. Echte wol schijnt zelfs nog beter te zijn dan het dempingsmateriaal dat je bij de luidsprekerboer haalt. :P
T/S parameters hebben we niet en die gaan we ook niet vinden voor de JVC speakertjes. Op het internet lijken de woofer en de tweeter niet te bestaan, ik vind welgeteld één google hit over de midrange. Maar da's in het Frans. Het enige wat ik daaruit leer is dat ze de JVC's niet goed vinden klinken, maar dat lijkt me in de eerste plaats omdat ze deze midrange driver als tweeter in een 3-way systeem hebben ingeschakeld.
Ik raak zo wel aan een foto, het zou deze moeten zijn.
Afbeelding
De crossoverinfo heb ik van de verkoper gekregen (zie eerste post), hij zei me verder dat als ik me aan een 1e orde filter voor de woofer en een 2de orde voor de mid en tweeter hield, er weinig fluctuaties in de impedantieverloop zouden zijn.
Maar staan de woofer en de mid (en tweeter) dan niet opgesteld met een faseverschil? Ik heb op internet gelezen dat daar bij oude luidsprekers niet erg naar gekeken werd, maar maakt dit erg veel uit?
MBG Verhoeven
Ook commercieel actief

Bericht door MBG Verhoeven »

Beste Psychomantis en Fiepfiep,

Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik niet alle reacties goed gelezen heb maar ik denk het volgende;

Een goed ontworpen 3weg bouwen is lastig, zo lastig zelfs dat maar weinigen zich er aan wagen.
Je hebt een behoorlijke hoeveelheid ervaring nodig en minimaal een meetset om akoestische metingen te doen.
En bij voorkeur ook nog de beschikking over een dode kamer.

Speakers ontwerpen met drivers zonder TS-parameters is niet eenvoudig, ik denk dat je dit idee uit je hoofd moet zetten.

Als alternatief zou ik eens nadenken over de volgende drie opties;
1. Behapbaar en simpel - Het ontwerp van een subwoofer op basis van een bekende driver.
Keuze tussen Gesloten/isobarisch/bassreflex/etc, komt genoeg theorie bij kijken als je wilt.

2. Een bestaand 2weg ontwerp nabouwen. Voorbeelden te over, maar vooral praktisch intensief

3. Een nieuwe 2weg ontwerpen uit bv. Visaton units met Boxsim. Mits perfect ingevoerd en veel tijd over!
Liefst ook nog nameten en controleren :)

Met bovenstaande opties, oplopend in tijd en benodigde kennis en kunde moet denk ik een goed alternatief gegeven zijn...

Succes,

Martijn
bartsegers

Bericht door bartsegers »

gezien jullie budget en kennis, is het heel verstandig om eens te kijken naar de speakers van visaton die Conrad in het programma heeft.

Daar zijn leuke speakers mee te maken, zoals ik her en der lees.

Zie dit compleet bouwpakket:

http://www.visaton.de/vb/showthread.php?t=17779

Als het kleiner moet, kunnen jullie ook een andere versie van deze 3-weg maken.
OF een 2-weg natuurlijk met deze chassis!

http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=310663

http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=310648
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Jullie bedoelen met speakers de units? Voor 50 euro heb je heus aardige units hoor. Echter, er komen nog kosten bij voor kast, filter, bevestigingsmateriaal, dempingsmateriaal en niet te vergeten afwerkingsmateriaal....

Absoluut noodzakelijk zijn machine's om de kast te maken, een meetset om alles wat je doet te veantwoorden en te finetunen en natuurlijk een versterker en bron.

Ik weet niet hoeveel tijd jullie hebben bedacht, maar verstandig is om een project wat hier al is gemaakt over te nemen, en vervolgens van iemand een meetset te lenen en wat verschillende filterconfiguraties maken.

Bijvoorbeeld: viewtopic.php?f=21&t=11025

Voor dit geld zullen jullie NOOIT zo'n speakertje kunnen bouwen. Omdat je nu met sattelietjes werkt wordt je project meteen een stuk interessanter. Maak gebruik van de kostbare maakdrift van zelfbouwers, ze verpatsen voor een appel en een ei hun mooie speakers om maar weer een nieuwe set te bouwen........ Jullie zijn hiermee spekkopers eerste klas geworden!

En als straks het project voorbij is kun je deze heerlijk naast je pc hangen en ubergeluid hebben hahaha!

jan
Psychomantis

Allereerst: bedankt voor de support.
Ik neem alle tips hier serieus. Het probleem is dat ik geen afgewerkte speakers kan kopen, want dan valt de bedoeling van het project weg (schoolproject voor Fysica). Dan neem ik even mijn standaard hifi-speakertjes mee naar school om de werking uit te leggen.
@ Martijn:
ik heb nog wat rondgezocht en mailtjes gestuurd om aan 2-weg set te geraken. Bedankt voor de tip, we hebben immers al die meetapparatuur niet.
Ik vermoed dat we voor optie 2 of 3 zullen gaan, aan een baskast hebben we geen behoefte.
@ bartsegers:
Ja, daar waren we ook al een hele tijd naar aan het kijken, maar de tweedehandse JVC's kwamen een pak goedkoper uit en zijn daarom niet slechter.
@ Wowly:
We hebben nog 6 maanden, dus er is wel tijd genoeg. We gaan zorgen dat we de luidsprekers voor het einde van de kerstvakantie hebben, zodat we aan de berekingen van de kast en de filters kunnen beginnen.
De machines om de kast te maken, wat bedoel je daar precies mee? Want dat is ons inderdaad niet zo bekend. Zagen enzovoort hebben we wel, maar hebben we een speciale tool nodig voor het maken van de kasten?
Versterkers en bronnen hebben we genoeg. Waarschijnlijk komt er tegen het einde van het project een oude tweedehandse Hifi-receiver/amp om het geheel permanent te poweren.

Nogmaals bedankt aan iedereen,
Psycho
Mphus

Bericht door Mphus »

maar hebben we een speciale tool nodig voor het maken van de kasten
Een bovenfrees is verrekte handig om de driver te verzinken en mooie gaten te maken.

kijk anders eens onder houtbewerking http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewforum.php?f=5 daar staat heel veel info over het maken van kasten, vastzetten van drivers, cirkel geleider maken etc etc.

groeten Daan
Laatst gewijzigd door Mphus op wo 01 dec 2010, 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.
fiepfiep

Bericht door fiepfiep »

Psychomantis schreef:
Ik neem alle tips hier serieus. Het probleem is dat ik geen afgewerkte speakers kan kopen, want dan valt de bedoeling van het project weg (schoolproject voor Fysica). Dan neem ik even mijn standaard hifi-speakertjes mee naar school om de werking uit te leggen.
@ Martijn:
ik heb nog wat rondgezocht en mailtjes gestuurd om aan 2-weg set te geraken. Bedankt voor de tip, we hebben immers al die meetapparatuur niet.
Ik vermoed dat we voor optie 2 of 3 zullen gaan, aan een baskast hebben we geen behoefte.
...

Psycho
olivier,
mijn pa weet iemand die een sinusgenerator en nog een oscilloscoop heeft.
Dit zal wel volstaan, zeker?

:D
greetz
Psychomantis

fiepfiep schreef:
Psychomantis schreef:
@ Martijn:
...

Psycho
olivier,
mijn pa weet iemand die een sinusgenerator en nog een oscilloscoop heeft.
Dit zal wel volstaan, zeker?

:D
greetz
En waarmee ga je de respons dan meten? Ik heb geen flat-response micro hoor...
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Psychomantis schreef:
, maar de tweedehandse JVC's kwamen een pak goedkoper uit en zijn daarom niet slechter.
Speakers van de Japanse Vis Club zou ik links laten liggen, daarmee kun je niet zonder heel veel technische middelen mee verder werken. Afgezien van het feit dat het niet te verwachten is dat dit dan ook nog eens de moeite waard zou zijn, het is geen speaker merk. Er zijn goede opties geboden.

Een boxsim ontwerp lijkt me slim, kijk maar eens hoe dat in z'n werk gaat:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... c&start=50
douwed schreef:
Dank dank dank, ik ben er zelf ook super tevreden over :).

De drivers kosten €20 per speaker, en ik vind het er zo gaaf uit zien zonder kap :)... Denk dat ik het risico maar neem!

Veel succes!
bartsegers

als je die JVC speakers koopt, krijg je zeker niet het project met voldoening volbracht.
Hoe ga je dat verantwoorden?

Ja, we hebben 3 gaten geboord in een kast en de speakers passen erin.
project klaar...

(snap je waar ik heen wil?)

met de units van visaton/conrad krijg je het volgende stappenplan:

Ontwerp van de 2-weg speaker (ja, want een 3-weg brengt de kosten onnodig omhoog)
dit ontwerp kun je doen aan de hand van een GROVE simulatie.

De parameters (eigenschappen) van de conrad units zijn bekend, en sterker nog, die staan in Boxsim, een software pakket.
voordat er ook maar 1 zaagsnede wordt gemaakt, weten jullie al wat er te behalen valt met het project (binnen marges)

Hierna kun je ook met boxsim ZELF het filter maken, en simuleren, je krijgt veel beeldmateriaal in de vorm van grafieken etc.
allemaal goed voor een schoolproject dus.

je gaat je bezig houden met kastvolume's, impedantie(s), frequentieverloop van tweeter en basspeaker, en HOE een filter dit verandert.
Boxsim is daarbij HEEL handig, en zal na oefening nooit meer van je PC verdwijnen :mrgreen:

Zeker met behulp van dit forum kunnen jullie een goed en mooi 2-weg speaker ontwerpen!
Ben ik van overtuigd.

EDIT:
Wat wil je nog meer? Alles boxsim files en tekenfiles bij elkaar!
zie:

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... &start=125
Fredvandam

Bericht door Fredvandam »

...en ze leren nog Duits op de koop toe! O:)

Maar even serieus, Boxsim werkt best goed en het is niet zo moeilijk te leren. Je kunt ook de invloed van een basreflex poort laten simuleren (en dat dan in de praktijk toetsen door de poort open of dicht te maken). Ik heb er een tweewegje (Tangband + Peerless) mee gemaakt en die klinkt niet verkeerd.
Fredvandam

Bericht door Fredvandam »

Waarom neem je geen Philips speakers? Deze zijn iets goedkoper dan de JVC's en op het forum kunnen ze je vast wel helpen aan TS parameters.

Kijk eens in Den Haag bij Radio Twente:
http://www.radiotwenthe.nl/produkten/Do ... hilips.htm

Verdere gegevens:
http://www.hupse.eu/radio/speakers/A.htm
http://forum.mfbfreaks.nl/archive/o_t__ ... aties.html
bartsegers

Fredvandam schreef:
Waarom neem je geen Philips speakers? Deze zijn iets goedkoper dan de JVC's en op het forum kunnen ze je vast wel helpen aan TS parameters.

Kijk eens in Den Haag bij Radio Twente:
http://www.radiotwenthe.nl/produkten/Do ... hilips.htm

Verdere gegevens:
http://www.hupse.eu/radio/speakers/A.htm
http://forum.mfbfreaks.nl/archive/o_t__ ... aties.html
Boxsim verhaal is wellicht dan de meest doorslaggevende reden om geen philips te nemen.
niet dat het slechter is hoor! (integendeel wellicht)

Beetje oudbollig zijn de philipsen wellicht ook?

Zeg nou zelf? Dit is toch een prachtig paartje niet?

Afbeeldingw
autotuning_sem

Bericht door autotuning_sem »

leuk zo'n project, hebben ik en een maat vorig jaar opde HAVO ook gedaan als profielwerkstuk.
We hebben de Visaton Alto II gemaakt :)

helaas heb ik hem hier niet op de pc staan, me maat heeft hem, ander had ik hem ff geupload als PDF.
fiepfiep

Bericht door fiepfiep »

alvast dank voor jullie raad,
ik ga dan geen speakers van die japanse vis club gebruiken, maar ik ga waarschijnlijk conrad speakers gebruiken, samen met boxsim.
Bestaat er toevallig ook een engelse versie van boxsim?
bartsegers

nee, dat is erg jammer.

Maar, er staat hier op het forum wel héél veel info!

ik denk dat er weinig vragen zijn die onbeantwoord blijven daaromtrent.
k.p.

Bericht door k.p. »

Psychomantis schreef:
....
We hebben nog 6 maanden, dus er is wel tijd genoeg...
Onderschat het niet. Dit is al een behoorlijk strakke planning. Een goed ontwerp maken kost veel tijd. Vooral als je een beginner bent zul je op veel problemen stuiten.

Zelf ben ik bezig met een "constant directivity" dipool. Hierbij krijg ik hulp van Martijn M. Hiermee dacht ik ook snel klaar te zijn en Martijn M dacht hier volgens mij ook over. Ik zou daar namelijk even dagje komen meten... Inmiddels staan de conceptbehuizing daar al een aantal maanden en pas vanaf vandaag zijn de eerste goede resultaten gehaald die "echt goed" zijn.

Als tip wil ik jullie aanraden om het boek "sound reproduction" van Floyd Toole te lezen. Dit is één van de beste dan wel niet het beste boek dat uitleg geeft over wat een luidspreker een goede luidspreker maakt. Het boek is wel in het Engels en een zekere basiskennis is wel handig, maar als je er moeite in wilt steken om het te begrijpen dan levert je een heel hoop kennis op. Hiebij is het wel handig om te vermelden dat het hebben van die kennis veel invloed (lees: het gaat extra veel tijd kosten) bij het ontwerp proces.

gr Kevin
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik zou sowieso eens het forum heel erg goed doorspitten. Tijd zat las ik wel :D
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”