wanneer is draad netsnoer ?
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
wanneer is draad netsnoer ?
voor een niet-electronicus ... :
onder welke voorwaarden zijn bedrading voor hookup / interlinks / luidsprekerkabels VEILIG te gebruiken als netsnoer ???
voorbeeld: een 1.5 mm2 multi-strand koper draad ... geschikt als netsnoer ?
Wolf
onder welke voorwaarden zijn bedrading voor hookup / interlinks / luidsprekerkabels VEILIG te gebruiken als netsnoer ???
voorbeeld: een 1.5 mm2 multi-strand koper draad ... geschikt als netsnoer ?
Wolf
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Er zijn vast wel regels voor, maar..
In principe kun je elk snoer als netsnoer gebruiken als je maar aan de volgende logische dingen voldoet:
De isolatie moet zo zijn dat de doorslagspanning hoog is, de slijtvastheid groot genoeg is om niet meteen de kern bloot te leggen (muv cavia's en honden die netsnoeren door willen bijten)
De isolatie moet ook het liefst waterdicht zijn zodat niet moe, tijdens het moppen van de vloer ineens raar gaat staan dansen.
Gewoon netsnoer moet enigszins flexibel zijn.. Draden die getrokken worden door pijpen in muren of onder de grond zijn dat meestal niet (massieve kern)
En het snoer moet niet zo dik zijn dat het niet meer in je steker past..
Verder maakt het niet zoveel uit wat je als netsnoer gebruikt..
Kees
In principe kun je elk snoer als netsnoer gebruiken als je maar aan de volgende logische dingen voldoet:
De isolatie moet zo zijn dat de doorslagspanning hoog is, de slijtvastheid groot genoeg is om niet meteen de kern bloot te leggen (muv cavia's en honden die netsnoeren door willen bijten)
De isolatie moet ook het liefst waterdicht zijn zodat niet moe, tijdens het moppen van de vloer ineens raar gaat staan dansen.
Gewoon netsnoer moet enigszins flexibel zijn.. Draden die getrokken worden door pijpen in muren of onder de grond zijn dat meestal niet (massieve kern)
En het snoer moet niet zo dik zijn dat het niet meer in je steker past..
Verder maakt het niet zoveel uit wat je als netsnoer gebruikt..
Kees
kijk, da's duidelijke taal
dank !
Als ik voor de isolatie, ivm. het doorslagspannings aspect, de gebruikelijke PVC / PTFE / Teflon gebruik, en geen exoten als natuurrubber / katoen / leer (
), dan zit ik safe ?
Als ik me het goed herinner is het gebruik van 'samengestelde bedrading', dus bv. verzilverd of vertind koper, kritischer bij net- als bij signaal-snoeren wat betreft klank, maar het kan technisch dus geen 'kwaad' (vreemde fase-zaken oid.) ?
W.
dank !
Als ik voor de isolatie, ivm. het doorslagspannings aspect, de gebruikelijke PVC / PTFE / Teflon gebruik, en geen exoten als natuurrubber / katoen / leer (
Als ik me het goed herinner is het gebruik van 'samengestelde bedrading', dus bv. verzilverd of vertind koper, kritischer bij net- als bij signaal-snoeren wat betreft klank, maar het kan technisch dus geen 'kwaad' (vreemde fase-zaken oid.) ?
W.
tjs, ik ben een beetje huiverig voor 230V ... luidsprekerkabels heb ik al gemaakt, interlinks staan in de planning, maar op netsnoeren ben ik me eerst nog eens aan het orienteren ...Henkjan schreef:ik zou met 230V niet gaan 'spelen' en op zeker gaan, dus goedgekeurd snoer pakken. veiligheid bovenaan.
de bouw zal, mbv. de antwoorden die gegeven zijn hier, wel gaan, alleen dingen als warmteontwikkeling in de kabels en zaken als dat zie ik als non-electronicus zonder hulp niet aankomen, en maken me toch wel wat bedachtzaam ...
W.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Warmte ontwikkeling zal wel meevallen of je moet er versterkers aan hangen die in de kilowatten verbruiken.. dan neem je ook geen normaal 0,75^2 kabeltje maar eerder iets van 2,5^2 of nog dikker.
Als je zelf je kabels wil maken:
Inderdaad zijn natuurrubber, katoen en leer niet voor deze toepassing geschikt.. bovendien denk ik dat het ook niet heel veel nut heeft.
Er zijn wel eens luistertests geweest (op de site van DHTRob staat er bijvoorbeeld een) en daarbij was het verschil te horen.. (de installatie van Rob laat ook genadeloos iedere verandering horen... dat heb ik zelf gehoord toen hij er bijvoorbeeld alleen al een koolstof gevulde koperen ring bovenop legde... maar dat is ver doorgedreven audio-gekte..
Anyway, zelf kabels maken dus: Een goede start zou al zijn om een dik netsnoer te slopen en de afzonderlijke draden daarvan te vlechten. Als je hierom heen van dat geweven sleeving doet, liefst dubbel, en de uiteinden voorziet van een paar mooie stekers (Furutech bijv.) Dan heb je hele mooie netsnoeren.. Kost meer dan een standaard snoertje maar ook nog lang niet de prijs die je voor een Nordost neerlegt..
Wel even, voor je ze gaat gebruiken met een metertje controleren of je geen vergissing gemaakt hebt natuurlijk..
Hoewel ik zelfs een batterij van 9V op een rubber matje verwissel
is 230V nog steeds laagspanning en als je weet wat je doet is zelfs 15.000V niet gevaarlijk..
Het is net als een pistool: een pistool is niet gevaarlijk, degene die 'm vast houdt kan dat wel zijn..
Kees
Als je zelf je kabels wil maken:
Inderdaad zijn natuurrubber, katoen en leer niet voor deze toepassing geschikt.. bovendien denk ik dat het ook niet heel veel nut heeft.
Er zijn wel eens luistertests geweest (op de site van DHTRob staat er bijvoorbeeld een) en daarbij was het verschil te horen.. (de installatie van Rob laat ook genadeloos iedere verandering horen... dat heb ik zelf gehoord toen hij er bijvoorbeeld alleen al een koolstof gevulde koperen ring bovenop legde... maar dat is ver doorgedreven audio-gekte..
Anyway, zelf kabels maken dus: Een goede start zou al zijn om een dik netsnoer te slopen en de afzonderlijke draden daarvan te vlechten. Als je hierom heen van dat geweven sleeving doet, liefst dubbel, en de uiteinden voorziet van een paar mooie stekers (Furutech bijv.) Dan heb je hele mooie netsnoeren.. Kost meer dan een standaard snoertje maar ook nog lang niet de prijs die je voor een Nordost neerlegt..
Wel even, voor je ze gaat gebruiken met een metertje controleren of je geen vergissing gemaakt hebt natuurlijk..
Hoewel ik zelfs een batterij van 9V op een rubber matje verwissel
Het is net als een pistool: een pistool is niet gevaarlijk, degene die 'm vast houdt kan dat wel zijn..
Kees
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Ach zo vaart zal het niet lopen als je kijkt wat er doorgaans in huizen worden gebruikt.
Maargoed het betekent wel dat je moet opletten wat je waar op aansluit.
Standaard installatie draad van 1.5mm kan iets van 15,5A hebben.
Dus warmte ontwikkeling ed zal echt totaal geen rol spelen.
2,5mm kan dik 21A hebben.
(volgens deze datasheet bv http://www.farnell.com/datasheets/76173.pdf)
(aan te raden draad trouwens, kost helemaal niks bij farnell
)
Maar je ziet, vooral in oudere huizen, dat goedkoper gewonden draad ook wel gebruikt wordt.
Ideaal is het niet, maar ach als er enkel 1 lampje op wordt aangesloten kan het wel. Voor een hele groep moet je toch voor 2,5mm gaan (das volgens de voorschriften) en kleur codering (is sowieso ook handig voor je zelf). Dat hangt ook enigszins van je groep af, hoedie nmlk is afgezekerd.
Kijk gewoon goed voor welke applicatie je het nodig hebt. (hoeveel vermogen er dus in totaal nodig is)
Maar zorg er sowieso voor dat je nergens bloot liggende kabels hebt die je kan aanraken.
Kortsluiting is in feite niet heel ernstig, de zekering zal nmlk toch direct door branden.
Maargoed als je goed te werk gaat hoef je er helemaal zorgen om te maken en bang voor te zijn.
Maar ga (zoals hierboven ook al gezegd is) er niet mee prutsen, maar maak het gewoon degelijk.
Maargoed het betekent wel dat je moet opletten wat je waar op aansluit.
Standaard installatie draad van 1.5mm kan iets van 15,5A hebben.
Dus warmte ontwikkeling ed zal echt totaal geen rol spelen.
2,5mm kan dik 21A hebben.
(volgens deze datasheet bv http://www.farnell.com/datasheets/76173.pdf)
(aan te raden draad trouwens, kost helemaal niks bij farnell
Maar je ziet, vooral in oudere huizen, dat goedkoper gewonden draad ook wel gebruikt wordt.
Ideaal is het niet, maar ach als er enkel 1 lampje op wordt aangesloten kan het wel. Voor een hele groep moet je toch voor 2,5mm gaan (das volgens de voorschriften) en kleur codering (is sowieso ook handig voor je zelf). Dat hangt ook enigszins van je groep af, hoedie nmlk is afgezekerd.
Kijk gewoon goed voor welke applicatie je het nodig hebt. (hoeveel vermogen er dus in totaal nodig is)
Maar zorg er sowieso voor dat je nergens bloot liggende kabels hebt die je kan aanraken.
Kortsluiting is in feite niet heel ernstig, de zekering zal nmlk toch direct door branden.
Maargoed als je goed te werk gaat hoef je er helemaal zorgen om te maken en bang voor te zijn.
Maar ga (zoals hierboven ook al gezegd is) er niet mee prutsen, maar maak het gewoon degelijk.
Van een elektrotechnieker:
De keuringen van kabels die als netsnoer van toepassing zijn hebben maar weinig met warmte ontwikkeling te maken. Als je kijkt wat de toelaatbare temperaturen zijn binnen kabels die nog als veilig beschouwd worden, is heel veel mogelijk. (De 2,5mm2 kabel mag meer als 16A continu gebruiken).
De reden van al die regeltjes rondom die netsnoeren zijn simpel: ze zijn ervoor om te zorgen dat bij een probleem (bv beschadiging) er niet direct
1. een levensbedreigende situatie ontstaat (vrijliggend koper)
2. een kans op brand ontstaat (keuze van materialen)
3. een kans op elektrische doorslag ontstaat (keuze van dikte van isolatie)
4. er bij kortsluiting ook daadwerkelijk de zekering in de meterkast uitslaat. (maar dat lukt bijna altijd bij alleen een netsnoer)
Je kan zelf best spelen met dit soort bekabeling, als je van een van de volgende regels in acht neemt:
1. Plaats om de spanningvoerende aders (dus net binnen de buitenste afscherming) een dekkende aardmantel van minimaal 80%
2. Zorg voor twee separate elektrisch niet geleidende lagen. bv Teflon afgeschermde aders, en een andere niet geleidende laag daar om heen.
Ter info: een kabel van alleen Teflon afgeschermde binnenaders, met een mooie katoenen lint omwikkeld voldoet dus niet, hij klinkt hoogstens goed.
Groeten, Harry
De keuringen van kabels die als netsnoer van toepassing zijn hebben maar weinig met warmte ontwikkeling te maken. Als je kijkt wat de toelaatbare temperaturen zijn binnen kabels die nog als veilig beschouwd worden, is heel veel mogelijk. (De 2,5mm2 kabel mag meer als 16A continu gebruiken).
De reden van al die regeltjes rondom die netsnoeren zijn simpel: ze zijn ervoor om te zorgen dat bij een probleem (bv beschadiging) er niet direct
1. een levensbedreigende situatie ontstaat (vrijliggend koper)
2. een kans op brand ontstaat (keuze van materialen)
3. een kans op elektrische doorslag ontstaat (keuze van dikte van isolatie)
4. er bij kortsluiting ook daadwerkelijk de zekering in de meterkast uitslaat. (maar dat lukt bijna altijd bij alleen een netsnoer)
Je kan zelf best spelen met dit soort bekabeling, als je van een van de volgende regels in acht neemt:
1. Plaats om de spanningvoerende aders (dus net binnen de buitenste afscherming) een dekkende aardmantel van minimaal 80%
2. Zorg voor twee separate elektrisch niet geleidende lagen. bv Teflon afgeschermde aders, en een andere niet geleidende laag daar om heen.
Ter info: een kabel van alleen Teflon afgeschermde binnenaders, met een mooie katoenen lint omwikkeld voldoet dus niet, hij klinkt hoogstens goed.
Groeten, Harry
Zeker.Henkjan schreef:ik zou met 230V niet gaan 'spelen' en op zeker gaan, dus goedgekeurd snoer pakken. veiligheid bovenaan.
Niet met de netspanning gaan spelen. Gebruik voor de toepassing bedoeld materiaal. De eigenaar van de jachtwerf in De Punt heeft drie maanden cel gekregen omdat er onoordeelkundig was geknoeid met de installatie. Dat knoeiwerk bleek niet eens de oorzaak van de brand waarbij drie brandweerlieden zijn omgekomen.
Een verzekeringmaatschappij zou ook wel eens moeilijk kunnen gaan doen als er iets goed mis gaat.
Na alle voorgaande waarschuwingen rond deze de zaak zeker af: hoe verleidelijk ook (en bouw-technisch zou het me wellicht ook wel gelukt zijn iets in elkaar te draaien ...), ik neem het risico niet !richard schreef:Zeker.Henkjan schreef:ik zou met 230V niet gaan 'spelen' en op zeker gaan, dus goedgekeurd snoer pakken. veiligheid bovenaan.
Niet met de netspanning gaan spelen. Gebruik voor de toepassing bedoeld materiaal. De eigenaar van de jachtwerf in De Punt heeft drie maanden cel gekregen omdat er onoordeelkundig was geknoeid met de installatie. Dat knoeiwerk bleek niet eens de oorzaak van de brand waarbij drie brandweerlieden zijn omgekomen.
Een verzekeringmaatschappij zou ook wel eens moeilijk kunnen gaan doen als er iets goed mis gaat.
Dank jullie, heren.
Wolf
Toen had je ook nog geen laptops,PC,'s,videorecorders,,magnetron's,wasmaschine's,vaatwassers,playstation's,afzuigkappen, DVD spelers en recorders, plasma en LCD tv's,haardrogers,scheermachine's,heteluchtovens,airco's,hogedrukspuiten,routers en Krell KSA100 monoblokken.
Alleen maar een buizenradio die een Watt of 25 trok.
Alleen maar een buizenradio die een Watt of 25 trok.
- amanda
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 758
- Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Als je een beetje kwaliteit kabel gebruikt zijn de aders al gedraaid, echter de draaiing is altijd minimaal en op korte afstanden ook niet nodig. Ga je de draden twisten zoals bijvoorbeeld een UTP kabel dan is het effect denk ik juist averechts.solitaire schreef:
Na alle voorgaande waarschuwingen rond deze de zaak zeker af: hoe verleidelijk ook (en bouw-technisch zou het me wellicht ook wel gelukt zijn iets in elkaar te draaien ...), ik neem het risico niet !
Dank jullie, heren.
Wolf
Een plat tweelingsnoertje zou ik iedergeval wel afraden, neem dan een ronde kabel met aders van 2,5mm2 uiteraard met aarde!
Dikker is niet nodig aangezien je draden in huis ook deze dikte hebben....
Als je toch lekker bezig bent gebruik dan ook gelijk aderhulsjes voor het aansluiten van de steker en contrasteker. Een goede striptang is ook handig, niet zo'n gamma stripper die ze ook op tv gebruiken, die zijn bij ons zelfs verboden
Mijn 99cents,
Amanda
Da's wel een erg letterlijke reactie op mijn "zou wel gelukt zijn iets in elkaar te draaien ..."amanda schreef:Als je een beetje kwaliteit kabel gebruikt zijn de aders al gedraaid, echter de draaiing is altijd minimaal en op korte afstanden ook niet nodig. Ga je de draden twisten zoals bijvoorbeeld een UTP kabel dan is het effect denk ik juist averechts.
Iedereen bedankt voor de reactie, echter ik heb afgezien van het maken van stroomkabels.
De signaalkabels zijn erg arbeidsintensief om te maken, echter bijna alle aders zijn af, en 'alleen' de assemblage van de verschillende onderdelen tot een bruikbare kabel diend dan nog te gebeuren. Ik plaats wel fotootjes als eea. klaar is.
Wolf
