De IDUNN ++ (zijn klaar)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Even wat verbeteringen naar mijn idee, het leek mij toch te krap i.v.m. resonanties e.d.

En nu maar een beetje totaal beeld.
totaal2.jpg
Met dat ik het hier op zet, denk ik, hij moet iets minder hoog die voet :oops: .
totaal2a.jpg
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door MechanicalAnimal »

hannesie schreef:
Om het beeld wat duidelijker te krijgen :D
idunn ++d onder.jpg
en aan de achterkant de Speakon aansluiting.
Fantastische tekenskills, superb!

welke Speak-ON neem je?

Ik kan je de STX-serie aanraden, die zijn erg gaaf. Linkje

Ik gebruik zelf deze stekker in combinatie met dit chassis

Mooie metalen behuizing en prettige sluiting.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Ik heb nu de NLT4M*, Afbeelding
waar dat sterretje voor staat weet ik ook niet :oops:

En de stekkers die ik er bij heb, speciale aanbieding bij Peter van S&C in Mei, de NLT4FX maar die staan niet meer op de Site van Neutrik zien er uit als de NLT8 FX.
Afbeelding

Super mooi spul :mrgreen:

Mag ook wel voor mijn zus, die van de week een operatie moet ondergaan, en daardoor ga ik wat meer gas geven.
Voor wat betreft de teken skills, ik begin nu een beetje de kleinere trucjes te leren.
Heb ook les gehad van Arno. :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Ik ben ook even op zoek geweest naar dat mooie spul wat Boerenterprise gebruikt
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 4#p1494914 voor de speakers in de auto,
om dat op de baffle te gebruiken
http___www.jpg
http___www.jpg (24.21 KiB) 941 keer bekeken
Ze verkopen het hier op nog geen 2 kilometer afstand

Het lijkt mij erg mooi om dat te gebruiken voor die toepassing op het front en de kast zelf transparant zwarte beits. :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Ik heb de Idunn's maar eens meegenomen naar Boxmeer om een aantal mensen het laatst behaalde resultaat te laten horen.

Afbeelding

Je wilt tenslotte wel eens horen wat een ander er van zegt, en ik heb ook naar aanleiding van het denken over hoe, en wil ik toch het geheel mijn eigen draai geven. :mrgreen:
Mede naar aanleiding van de opmerkingen van Bart, het laag is boemerig met de BR poort, tekort?, en het idee van de passieve woofer wat eerder niet het gewenste resultaat gaf.

Tevens is het idee van de PVC delen die de interne ruimte van de kast moet beïnvloeden naar de achtergrond verschoven, en de vorm is nu gewoon rechthoekig en zal of kan dan weer een mogelijke invloed geven op de weergave.

Bij de vorige PR (passive radiator) had ik toch aardig wat demping materiaal in de kast gedaan, terwijl ik later zat te denken juist de energie niet gedempt moest worden door het wol of andere materialen, maar die energie moet dus door de PR worden gebruikt om die lagere frequentie weer te geven.
Ik heb dus op 1 deel van een wand tegenover de PR en de bodem nog wat Pritex en verder niets.
Ik heb dus nu 1 schaal PVC aan de bovenzijde gemonteerd op de manier die Arno al voorstelde, een soort bruggetje.
Afbeelding

Tevens heb ik naar aanleiding van de Nebula Monitor van Tony Gee eens gekeken naar de tweeter en daar als vervanger van de stukjes schuim die hij gebruikt een paar stukjes isolatie tape toegepast.
IMG_1111.JPG
Toen er dus een PR in zat kon ik niet meer zo makkelijk kabeltjes van buiten naar binnen brengen, maar de 4 polige Speakon is dan toch wel een goede optie om dan het filter aan de buitenzijde te kunnen plaatsen en dan de varianten die er voor mij inmiddels zijn eens kunnen toepassen.

De variant die ik heb gebruikt in Boxmeer is die van het tweak topic van Satefan i.s.m. Wouter en Jeroen_d en het is de bedoeling dat ik het filter wat Bart B_force heeft voorgesteld dan ook nog uit te proberen.

Dat was toen ik ze terug kreeg van Bart, een voor mij niet makkelijk te interpreteren bundel hardware, zodat de opbouw op een plankje even op zich liet wachten.

Ik hoop dat binnenkort te kunnen doen.
De reakties in Boxmeer zijn in ieder geval positief :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Nog even een aardigheidje, tijdens het spelen in Boxmeer was er een raar vervelend bijgeluid.


Wat bleek, de draden van de terminal naar de speaker hadden niet de gewenste vrijheid, en trilde tegen de conus van de PR :mrgreen:

Soms is het zo makkelijk en soms zo moeilijk, tijdens het weer opbouwen van de speakers had ik dus nu alle verbindingen van de speakon in gebruik.
Toen het allemaal klaar was ,,, Draaien, en dan denk je ineens ik heb links geen hoog, hoe kan dat??

Het was nazoeken en vervangen en dan maar doormeten, e.d. dat de Speakon stekker niet de min 2 doorverbond en de oplossing was, niet volledig in draaien, maar net voor de vergrendeling stoppen.
Had ik niet verwacht van een Speakon product.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door MechanicalAnimal »

hannesie schreef:
Het was nazoeken en vervangen en dan maar doormeten, e.d. dat de Speakon stekker niet de min 2 doorverbond en de oplossing was, niet volledig in draaien, maar net voor de vergrendeling stoppen.
Had ik niet verwacht van een Speakon product.
Huh? dat mag je me eens uitleggen want als je de boel gewoon soldeert zoals het hoort en dan de plug vergrendelt dan moeten alle verbindingen gewoon kloppen hoor?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Dacht ik ook, maar toen de tweeter het niet deed ga je eerst eens even zoeken bij wat je zelf mogelijk fout hebt gedaan.
Ik dacht op een gegeven moment, die tweeter is kapot, maar nadat ik de bedrading direct op de tweeter had deed die het gewoon.
Ik heb toen op een gegeven moment meer een nieuwe draad gemaakt met kabelschoentjes, zolang het niet definitief is doe ik dat maar, maar ook daar zat de oplossing niet.
Toen ik dus ging jutteren aan de platte pinnen van de entree kreeg ik af en toe wat signaal, maar niet stabiel te krijgen.
Toen ik dus aan de achterzijde de stekker begon te draaien was er ineens wel een goede verbinding.
Voor mij is het dus nu de vraag, is het de stekker of de entree, ik weet het nog niet, maar ik heb hier nog andere stekkers liggen, "gewone Speakon" dus, en als die het gewoon goed doen zal het wel aan de stekker liggen.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door MechanicalAnimal »

ow joh.....dat riekt dan idd naar een kapotte stekker of plug :(

Die andere werkt wel gewoon goed? Vergendelt en wel?
hannesie schreef:
Toen ik dus ging jutteren aan de platte pinnen van de entree kreeg ik af en toe wat signaal, maar niet stabiel te krijgen.
Draadbreukje ook nog kleine kans?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Volgens mij is die stekker een gegoten geheel, die dan wel gesoldeerd dient te worden.
Ook al niet makkelijk i.v.m. de hoeken en uitsparingen en mijn niet te overschatten soldeertechnieken, ik ben niet echt een ster :mrgreen:

De andere stekker is gewoon prima en entree gaan prima.

Dus draadbreuk niet, maar een ontregeling in de ene stekker is een optie, of de fabrikant heeft een fout gemaakt, ook dat altijd nog :D :D
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door jeroen_d »

hannesie is vanavond op bezoek geweest en hij had de speakers meegenomen. Inmiddels alle nukken kennende, had hij ze hier snel optimaal spelend. Erg fraaie speakers geworden. Rustig laag, erg mooi middengebied en hoog mooi gedetailleerd en niet scherp. Voorzover je het spectrum mag opdelen kan ik het zo het beste beschrijven. Als ik dat niet doe, dan hebben we het over een hele mooie tweeweg die prima in balans is! En waarvan ik de indruk heb dat je kan filteren wat je wil maar dat er in principe een optimum is bereikt. De rest is smaak.

O ja, ik zou het bijna nog vergeten. Hij deed me aan de classic van rho denken, maar dat kan natuurlijk verbeelding zijn na zo'n lange tijd.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door wouter »

Dit was met het filter van B_force?

Wat ik mis met die woofer is... ? definitie/impact/contouren ? geef het een naam :-s

Tenminste dat bleek telkens toen we hier de Idunn's aansloten. Wel een mooi warm en diepgaand laag, maar niet duidelijk een basedrum door de baslijn, ook niet met aangepaste afstemmingen. Hoe heb je dit ervaren met de ~++
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door b_force »

Ik wilde ook net vragen welk filter er nu aan zit, want ik kan het ook niet meer volgen.....
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Hallo, dat is al snel een reactie en reacties.

Voor de duidelijkheid, het was nog steeds de situatie zoals die in Boxmeer was gebruikt.

Naar aanleiding van het topic van Jeroen met de 3 weg klassiek, had ik hem aangeboden eens de Seas DXT tweeter te laten horen, omdat ik het wel een inmiddels een mooi geheel vond met de afstemming zoals Jeroen had gesuggereerd voor Satefan.

Ik was daar nieuwsgierig naar en heb dat filter dus ook opgezet.

Jeroen wilde dat wel horen, en dat hebben we vanavond gedaan.

Toen hij inderdaad zei dat het totaal hem deed denken aan de Classic van Rho, zei ik al tegen hem dat het wel een erg groot compliment was.
Maar dat was natuurlijk ook zijn verdienste :mrgreen:
Hij had de tip gegeven voor het hoog.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door b_force »

Had je gelijk die spoeltjes kunnen brengen.
Als ik hard schreeuw hoort Jeroen me zo ongeveer :lol:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

b_force schreef:
Had je gelijk die spoeltjes kunnen brengen.
Als ik hard schreeuw hoort Jeroen me zo ongeveer :lol:
Het was al donker en ik was de weg al even kwijt, verdorie dat is daar best wel zoeken, en ik kon mij niet goed oriënteren, je had het wel gezegd, maar ik was ook niet zo slim om daar aan te denken. :oops: :oops: :oops:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door b_force »

Die wijk van Jeroen is ook gewoon verschrikkelijk onduidelijk :wink:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door jeroen_d »

wouter schreef:
Dit was met het filter van B_force?

Wat ik mis met die woofer is... ? definitie/impact/contouren ? geef het een naam :-s

Tenminste dat bleek telkens toen we hier de Idunn's aansloten. Wel een mooi warm en diepgaand laag, maar niet duidelijk een basedrum door de baslijn, ook niet met aangepaste afstemmingen. Hoe heb je dit ervaren met de ~++
Hier kan ik het goed mee eens zijn. Mooi warm laag, maar beneden 100Hz gaat het aan kracht ontbreken. Deze midwoofer is erg mooi in het midden en gaat daarbij mooi laag. Het is niet een woofer voor krachtig laag.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door hannesie »

Ik kan weer door !!!

Heb ze vandaag opgehaald bij de plaatselijke (lokale) meubelmaker :mrgreen: :mrgreen:

SUPERGAAF

Nu ben ik weer aan de beurt om het heel netjes verder af te werken.
Overzicht.jpg
Overzicht.jpg (55.07 KiB) 661 keer bekeken
Mooi Bamboe met een lichte transparante beits, en het baffletje met die mooie bubbeltjes.
Baffle.jpg
Baffle.jpg (50.04 KiB) 661 keer bekeken
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door Leeuwarden »

Mooi!
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door Rizzo »

Vakwerk, dit belooft wat!
Laatst gewijzigd door Rizzo op ma 31 jan 2011, 7:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mphus
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 08 mar 2009, 15:39
Locatie: Nijmegen

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door Mphus »

Ziet er erg netjes uit!
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door FR_Aad »

Die plaatselijke meubelmaker heeft een aardig hoge productie. :)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door jeroen_d »

Heel fraai!
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: De IDUNN ++ weer eens wat anders

Bericht door dre »

bamboe? :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”