Voor een nieuw projectje voor thuis moet ik nog wat keuzes maken welke drivers ik ga gebruiken. De bedoeling is dat het 3-weg speakers worden waar ik vooral veel muziek mee ga luisteren en ook soms een film mee ga kijken. Deze komen dan op de front kanalen van de versterker die 50w geeft op 8 ohm en 80 op 4 ohm
Voor het laag dacht ik aan een Visaton W200S: http://www.visaton.de/en/chassis_zubeho ... 00s_8.html (misschien in een tl behuizing)
Voor het mid misschien een Visaton W170S: http://www.visaton.de/en/chassis_zubeho ... 70s_8.html
Voor het hoog ben ik nog niet echt helemaal over uit.. Ik kan wel een tweeter pakken van een set uit de auto die ik hier nog heb liggen van de phonocar hi-tech 2/802 composet, maar die heeft een impedantie van 4 ohm. En ik weet niet of dat problemen gaat geven met het maken van een filter aangezien de andere drivers 8 ohm zijn (heb daar nog geen ervaring mee, maar wil het filter wel zelf gaan maken )
Het mag niet te veel gaan kosten, daarom ook de keus voor deze drivers. Maar wat denken jullie ervan?
Ik zal eens even gaan zoeken of die te vinden zijn voor een leuke prijs
Ik heb ook nog wel wat leuk spul van Morel liggen wat waarschijnlijk ook wel heeeeeeeeeel leuk gaat klinken thuis, maar dat komt mooi in de auto
Dat kan, maar ik wil dus geen losse sub meer. Deze wil ik in de kast samen met het mid en hoog plaatsen. Vind ik er zelf wel mooier uit zien iig.
Kan iemand misschien een simulatie maken met de W200S samen met een mid? Heb voor in de auto al heel wat subwoofers gesimuleerd, maar verder heb ik daar ook geen ervaring mee
Dat kan ook, maar ik wil de W200S ook met films als sub mee laten spelen. Weet niet of dat dan kan? Hoeft niet heel hard te gaan, als het hele laag er maar uit komt.
Ik wil nog een keer wat gaan bouwen met een tl behuizing om te proberen en dacht dat dit misschien wel kon met deze woofers
Ik heb geen idee wat het budget is, en ik zie niet meteen bij die Visaton drivers staan wat ze kosten, maar enkele bedenkingen:
- Die woofer heeft een gap-hoogte van 5mm en een spreekspoelhoogte van 12mm. Dit betekent dat je dus 3,5mm one-way lineaire x-max hebt... Dit vind ik wat aan de lage kant, zeker als je er ook af en toe een filmpje op wilt kunnen draaien zonder extra sub.
Een betaalbaar alternatief kan bijvoorbeeld de Peerless SLS 8" zijn. die heeft een stukken hogere x-max, wat toch wel belangrijk is als je wat fatsoenlijk laag uit je speakers wilt kunnen halen.
- Een 17cm mid is nu niet bepaald de meest logische keuze in een 3-weg opstelling. Het laag wordt toch al weergegeven door een grotere driver die dit stukken beter kan, en voor het mid ben je beter af met een kleinere driver die makkelijker meer detail hogerop zal kunnen geven en minder zal bundelen. Een 10cm mid of breedbander is hiervoor een stuk idealer naar mijn mening.
Ik heb er zelf (nog) geen persoonlijke ervaring mee, maar gezien de vele positieve reacties en de toch ook wel mooi uitziende specificaties, lijkt de MarkAudio CHR70 mij een zeer goede kandidaat, en dat voor slechts 75 Euro per paar...
- Er is maar 1 reden waarom een 4ohm tweeter niet bruikbaar zou kunnen zijn, en dat is als de versterker die de boel aan moet sturen niet 4ohm stabiel is. In het filter valt prima rekening te houden met verschillende impedanties. Ben je trouwens wel zeker dat die tweeters 4ohm zijn? Lang niet alle 4ohm caraudio composetjes hebben ook effectief een 4ohm tweeter. Vaak is de midwoofer wel 4ohm, maar de tweeter 6ohm (zoals bijvoorbeeld bij sommige modellen van Focal) of 8ohm (o.a. Dynaudio heeft/had 8ohm caraudio tweeters)...
Zou kunnen dat die een grotere x-max hebben, maar ik heb ook maar 50w ter beschikking op 8 ohm he
Op welke frequentie word het laag van een 3-weg eigenlijk meestal gefilterd. Want met 3-weg heb ik nog 0,0 ervaring met bouwen..
En de versterker is wel 4 ohm stabiel iig
combineren met de optie als sub lijkt me lastig. Met een passief filter zal je xo rond de 450 Hz uitkomen. Een sub kap je meestal op 100Hz af.. Misschien moet je 2 monitors maken met baskasten eronder waar je een plate amp in zet. Dan ga je wel naar een 17cm basmid. De baskasten kan je dan als sub gebruiken
Zou kunnen dat die een grotere x-max hebben, maar ik heb ook maar 50w ter beschikking op 8 ohm he
Op welke frequentie word het laag van een 3-weg eigenlijk meestal gefilterd. Want met 3-weg heb ik nog 0,0 ervaring met bouwen..
En de versterker is wel 4 ohm stabiel iig
Ik denk dat je dan geen 3-weg zelfstandig kunt ontwikkelen, het is enorm complex. Passieve subwoofer filters zijn niet bepaald handig, een losse versterker daarvoor maakt dat je veel flexibeler bent. Je hoeft met bijna niets rekening te houden, en kunt het combineren met een 17 cm 2-weg die je dan bijvoorbeeld gesloten kunt bouwen.
Een 3-weg ontwerpen met bijvoorbeeld een breedbander zou ik niet zo snel doen. Je moet echt kunnen meten of heel goed simuleren, waarvoor je bijvoorbeeld weer goed uit de voeten kunt met visaton en boxsim. Andere units kunnen ook wel gesimuleerd worden maar die moet je dan invoeren. Verder is een breedbander vrijwel altijd een consessie, dus wat mij betreft liever een goede middentoner in dat geval, maar dan moet je wel weer een hoge(re) passieve filtering ontwerpen.
Kies liever een goed ontwerp en bouw dat correct na, dat lijkt me een betere garantie op een goed geluid na je investering.
Je kunt kijken naar 3-weg, zoals bijvoorbeeld de Hi spirit waarover nu ook een topic gaat, of een 2-weg met actieve sub daaronder. Dan kom je ook geen versterkervermogen tekort
Dat een breedbander een consessie zou zijn om te gebruiken als pure mid, daar ben ik niet mee akkoord eerlijk gezegd.
Een driver die erg breed moet spelen is altijd een concessie, maar bij tweeters merk je meestal ook wel dat het tophoog een stuk rustiger en tegelijk gedetailleerder gaat klinken als je ze niet zo laag laat doorspelen.
Bij een breedbander is dit niet anders: Door het laag weg te nemen gaat een breedbander al een heel stuk rustiger en genuanceerder klinken en door het tophoog weg te nemen wordt dit er alleen maar nog een stukje beter van.
Wij hebben dan ook niet voor niets 5 stuks TangBand W4-1337 liggen, allen gekocht met als bedoeling ze zowel onderin aan te vullen met een woofer als bovenin met een tweeter.
Wel vind ik dat metingen kunnen doen een must is bij het bouwen van speakers. Als dit niet mogelijk is, is een kant-en-klaar ontwerp een veel betere keuze, aangezien iemand anders reeds al het nodige meetwerk en research voor jou heeft gedaan.
Het is trouwens onmogelijk dat de x-max van die 20cm drivers hoger is dan 3,5mm. bij conventionele, overhung speakers (dus zonder XBL technologie of zo) is xmax nu eenmaal een vaste formule: xmax:(spoelhoogte - poolplaathoogte)/2.
Hoe lager je in frequentie gaat, hoe meer x-max nodig is om eenzelfde geluidsdruk te halen, waardoor je ook al met 50W eenvoudig die xmax van 3,5mm gaat overschrijden, tenzij je er een kistje rond bouwt dat een zodanig hoge Q-waarde heeft, dat de kist als flinke begrenzer gaat werken (maar dan heb je ook minder bas!)
Op de frequenties waarop een 3-weg gefilterd wordt, kun je eigenlijk niet zo maar een cijfer plakken.
Ga je conventionele woofers gebruiken in combinatie met mids die liever niet al te laag doorspelen, dan kan het zijn dat ergens tussen de 300 en 500Hz of zelfs nog hoger het beste uitpakt.
Wij gaan echter speakers bouwen waarbij 12" subwoofers gebruikt worden voor het laag en 4" breedbanders als mids, waardoor we hoogst waarschijnlijk rond de 125Hz gaan uitkomen (wat volgens WinISD met de W4-1337 prima haalbaar is met 50W er op).
In het hoog hetzelfde verhaal. Gebruik je 15cm mids gecombineerd met 1" dome tweeters, dan kan een crossoverpunt van 2 à 3kHz het beste uitpakken. Gebruik je 10cm of kleinere mids/breedbanders gecombineerd met .5 of .75" dome tweeters of kleine ribbon tweeters, dan kan het juist aangewezen zijn om richting de 5 à 6,5kHz te gaan...
Meten is weten, en als dat niet gaat, bouw gewoon een bestaand ontwerp na.
Om niet in een welles nietes verhaal te verzanden...
Mee eens: Niet meten = beter een bestaand ontwerp kiezen
8" woofers kunnen met een UITSTEKENDE spreekspoel best veel meer hebben dan 3,5 mm Xmax. Neem het merk dat TS noemt, visaton heeft een 8" subwoofer met 11 mm Xmax. Tegenwoordig komen er steeds meer units met een VERZONKEN spreekspoel.
Het gehele ontwerp van een breedbander is toegespitst op uitersten, en daarmee niet de meest logische keuze wanneer je een beperk bereik voor ogen hebt. Echter, als breedbandige mid is er wel wat voor te zeggen. Een relatief hoge overgangsfrequentie naar de tweeter is nadelig voor de powerrespons; er treed bundeling op en daarna weer rondstralen.
Nou ja, ieder z'n ding zullen we maar zeggen. Het is in ieder geval geen foute benadering, ik zie hem alleen weinig terug.
De Vera 3 is een van de weinige voorbeelden van zo'n ontwerp. En natuurlijk vele tangband ontwerpen, aangezien die bestaansrecht hebben door breedbanders