Nu kon ik vandaag op mijn stage toch een tijd even niks zinnigs doen, dus ik heb alles even duidelijk opgeschreven en uitgewerkt om het aan jullie uit te leggen (op hopelijk een simpele manier).
Mocht je desondanks geen zin hebben in een heel verhaal, dan wil ik toch vragen om even naar de "disclaimer" en het laatste plaatje te scrollen.
Laten we bij het begin beginnen.
Hoe het dus werkt met een "normale" versterker. (dwz, een versterker met de min aan ground)
Dat is namelijk het makkelijkste om te begrijpen.
Dit is in de volgende afbeelding schematisch weergeven. Ik zal het op een begrijpelijke manier proberen toe te lichten.
Het blokje "A" is niets anders dan een (niet gebrugde) versterker.
Vervolgens zie je een weerstand die in serie staat met een luidspreker.
Om de impedantie te bepalen moet je in principe twee dingen weten.
De waarde van de serie weerstand (Rs) en de spanning die over Rs staat (dV).
Deze spanning zal namelijk door de impedantie ("complexe weerstand") gaan veranderen.
Dit komt doordat Rs en de luidspreker (RL) een spanningsdeler vormen.
Daar kunnen we een formule opstellen, namelijk:
Vo = Va*(RL/(RL+Rs))
Of in een zogenaamde overdrachtsvorm:
Vo/Va = RL / (RL+Rs)
dV is dan gelijk aan Va-Vo
Dit is dus hoe je met een "normale" versterker impedanties meet.
Met "normaal" bedoel ik dus waar de "min" aan ground ligt.
Laten we nu verder gaan naar een gebrugde versterker.
Ik zal eerst laten zien hoe een gebrugde versterker er schematisch uit ziet. Simpel gezegd zie je eigenlijk twee versterkers die elkaars inverse zijn.
Wat je dus krijgt is dat er tegelijk een "+ sinus" en een "- sinus" krijgt. Wanneer de een een maximum heeft, heeft de andere een minimum.
Het resultaat is dus dat je twee keer zoveel uitgangsspanning krijgt tov een "normale versterker".
Ook zie je dat de uitgangen "zwevend" zijn. Dat wil zeggen, niet aan ground hangen.
Wat je dan ook regelmatig ziet, is dat bij vaak bij gebrugde versterker een DC op de uitgang staat.
Normaal zou dat een probleem zijn, maar omdat deze voor zowel de "plus kant" als de "min kant" gelijk is, is de het verschil over beiden gelijk aan nul.
Doordat de uitgangen "uit fase" zijn en ook nog eens zwevend zijn, ontstaan er een aantal problemen voor het meten van impedanties.
Laten we nog eens kijken naar het 1e voorbeeld bij het meten van impedanties van "normale" versterkers.
Als we dat schema toepassen op een gebrugde versterker, dan ziet dat er schematisch zo uit: Je ziet een groot verschil, namelijk dat de "onderkant" van de speaker (RL) niet aan ground hangt.
Ook hier kunnen we vervolgens weer aan rekenen.
We willen wederom de spanning Vo bepalen.
Dit wordt echter ietsjes lastiger, omdat we nu een bijdrage hebben van de positieve kant (+Va) en en de negatieve kant (-Va) van de gebrugde versterker.
Hieruit volgt dat:
Vo = Va*(RL/(RL+Rs)) - Va*((Rs/(RL+Rs))
Dus:
Vo/Va = (RL-Rs) / (RL+Rs)
De oplettende lezer ziet gelijk een verschil.
Dit is niet de formule die we eerder hebben gezien bij de "normale" versterker.
We willen juist WEL dezelfde overdracht hebben, omdat we dus precies dezelfde spanning willen hebben.
Anders klopt de gemeten waarde namelijk niet. (de "normale" versterker werkt immers probleemloos voor impedanties")
We zullen dus iets anders moeten verzinnen.
Hiervoor gaan we een aantal trucs en aannames toepassen.
Laat ik eerst maar het schema zien: Ook hier is Vo weer uit te rekenen.
Weer iets complexer als het vorige, maar eigenlijk is het principe hetzelfde
Vo = Va*(RL+R2)/((RL+R1+R2) - Va*(R1)/(RL+R1+R2)
Gaan we dit een beetje bij elkaar harken en mooi maken, dan vinden we:
Vo/Va = (RL+R2-R1) / (RL+R1+R2)
Omdat we de "invloed" van de positieve en negatieve kant gelijk willen houden, moeten R1 en R2 dezelfde waarde hebben.
Er geldt dus R1 = R2 = Rv
Om dezelfde belasting te "zien" als een "normale" versterker, moeten deze waardes (dus R1 en R2) de helft zijn van Rs
dus: Rs = 2*Rv
Hier uit volt dus dat:
Vo/Va = RL / (RL+2Rv)
En Voila!!!
Deze formule is dus identiek aan de formule die we vonden bij een "normale" versterker.
Dit laatste schema zou je dus kunnen gebruiken voor impedantie metingen met een gebrugde versterker.
*disclaimer*
Nu zie ik gelijk al voor me dat allerlei mensen nu hun goedkope TA2024 versterkertje pakken om snel te gaan meten.
Er zit echter een flinke kanttekening aan!
Dat heeft met een aantal dingen te maken.
Ten eerst moet men er zeker van bewust zijn dat het mogelijk is dat er een DC spanning op de uitgangen van een geburgde versterker staat.
Wat echter een groter probleem is, is dat de tolerantie/onnauwkeurigheid heel slecht is van deze schakeling!!!!
Dat heeft te maken met het feit dat er een "onbalans" kan ontstaan tussen R1 en R2.
Dit komt omdat geen enkele weerstand gelijk is.
Normaal is dat niet een heel groot probleem, maar in deze schakeling beïnvloed het elkaar flink.
In de bijgevoegde Excel sheet kun jet het verschil zien bij een tolerantie van maximaal 5% tov een "normale" versterker met 5% tolerantie.
Het is dus uiterst noodzakelijk om de weerstanden uiterst nauwkeurig met elkaar te matchen!!!
Duidelijk is te zien dat bij vooral lage belastingen (dus speakers met een lage weerstand/impedantie) de fout erg groot kan worden
Ik ben uitgegaan van de minimale en maximale waardes die de weerstanden kunnen hebben.
Daarbij moet ik toegeven dat dit eigenlijk niet de beste methode is.
Normaal wordt dit gedaan via de zogenaamde "standaard deviatie".
Om het echter toch inzichtelijk te houden en niet te moeilijk te maken, heb ik het via deze methode gedaan.