Nieuwe fancy opamp

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
riktw
Berichten: 209
Lid geworden op: wo 29 aug 2007, 14:36
Locatie: arnhem

Nieuwe fancy opamp

Bericht door riktw »

National Semi heeft een nieuwe opamp uitgebracht.
nog lagere vervorming dan de LME49720
ding is bij farnell te krijgen, alleen wel 25 euro extra verzendkosten.
sampelen kan eventueel ook, maybe wel leuk voor RIAA of een voorversterker
denk post het ff, met de 5,50 die die kost bij farnell is het geen extreem duur ding :)
http://www.national.com/pf/LM/LME49990.html#Overview
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Nieuwe fancy opamp

Bericht door BertDB »

interessant.
Heb 'em maar ff gesampled.
Nu nog een dual soic naar DIP8 adaptertje zien te fixen.. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nieuwe fancy opamp

Bericht door Pjotr »

Ja, had hem ook al gezien :D Maar het is geen katje om zonder handschoenen aan te pakken (oscillaties) en vraagt beslist om een zorgvuldige PCB layout in SMD.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nieuwe fancy opamp

Bericht door ray5150 »

xbake schreef:
Nu nog een dual soic naar DIP8 adaptertje zien te fixen.. :mrgreen:
Bingo!
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Nieuwe fancy opamp

Bericht door BertDB »

niet echt :P
Dat is een single SOIC naar DIP.
Die LME49990 is een single opamp, ik heb een dual nodig, dus moet 2 van die opampjes gebruiken op één DIP8 voet.

Dit is meer zoiets als ik nodig heb.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nieuwe fancy opamp

Bericht door Pjotr »

xbake schreef:

Dit is meer zoiets als ik nodig heb.
Nou sterkte dan met je oscillator..... :roll: Ding is niet voor niets alleen maar in SMD te krijgen.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Nieuwe fancy opamp

Bericht door BertDB »

dat moet toch op te lossen zijn?

Wat veroorzaakt die oscilatie?
De (te) lange printbanen?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nieuwe fancy opamp

Bericht door Pjotr »

xbake schreef:
dat moet toch op te lossen zijn?

Wat veroorzaakt die oscilatie?
De (te) lange printbanen?
Yep en slechte ground layout. Dit is dan wel een audio op-ampje maar met een GBP van over de 100 MHz een aardig HF beestje. Bij dit soort op-amps moet je goede HF ceramische caps vrijwel direct op de voedings pinnen zetten.

Overigens is zijn grootste voordeel t.o.v. zijn voorgangers zijn lager input ruis. Is alleen relevant bij microfoon en MC pre amps. Voor een normale VV heb je daar geen winst mee.
riktw
Berichten: 209
Lid geworden op: wo 29 aug 2007, 14:36
Locatie: arnhem

Re: Nieuwe fancy opamp

Bericht door riktw »

layout moet idd proper gebeuren ja.
op mn stage veel met snelle logica circuits bezig (1Ghz of meer, risetime van <200ps) en dan zie je dat je layout echt goed moet zijn, anders gaat het goed mis.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Nieuwe fancy opamp

Bericht door BertDB »

Kan die bandbreedte niet beperkt worden?
Voedingscondensatoren kunnen altijd op het ic zelf gesoldeerd worden natuurlijk ..
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nieuwe fancy opamp

Bericht door Pjotr »

xbake schreef:
Kan die bandbreedte niet beperkt worden?
Ja, zijn tammere oudere broertje gebruiken :mrgreen:

Je moet hier echt met laag inductieve ground planes gaan werken voor de voeding.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Nieuwe fancy opamp

Bericht door BertDB »

oké, daar ga ik me niet met bezighouden.
Tzal de LME47100 worden denk ik :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nieuwe fancy opamp

Bericht door ray5150 »

Bert, bert, bert, je bent nu toch wel heel erg ver van het rechte pad afgeraakt.... :cry: :cry:
rhuyqf.jpg
Kijk je ook even naar je onderschrift....? :roll:
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Nieuwe fancy opamp

Bericht door BertDB »

Haha!
Er wacht hier nog een leuk voorversterkert project met de 1G4GT hoor Raymond (meeste onderdelen zijn al binnen, moet alleen nog ff aan het schema sleutelen)
Ik ben niet volledig van het rechte pad af :lol:
Soms moet je ook beseffen dat die halfgeleiders zo slecht niet zijn, en vaak kan het nog goedkoper dan met buisjes.
Ik maak graag een mixje tussen de 2 :mrgreen:
Gebruikersavatar
hardy
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 27 aug 2008, 16:11
Locatie: almelo

Re: Nieuwe fancy opamp

Bericht door hardy »

Ik heb die dingen nu al een tijdje in mijn HK-dac zitten en ik ben er gehoormatig erg te spreken over en in iedergeval geen oscillatie zoals ik het wel bleef houden met de lm4562 en opvolger.
Zie ook hier http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... &start=125

Hardy
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Nieuwe fancy opamp

Bericht door BertDB »

Ah, ze zijn reeds gesampled, het is het proberen waard.
Wie weet plaats ik er nog een buizentrapje achter mocht het niets zijn :-$

Ik krijg bijna de tranen in de ogen als ik je friemelwerkje zie om die 2 SMD's op één klein stukkie print te krijgen.
Dat gaat zweten worden voor mij :(
Plaats reactie