Headphone amp

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

meanman64

Headphone amp

Bericht door meanman64 »

Een collega op het werk vroeg mij om een headphone amp te bouwen.Zelf dacht ik aan een Klasse-A.Het is de bedoeling om de kwaliteiten van zijn hoofdtelefoon te laten horen.Op dit moment plugt hij deze in de uitgang van zijn aftandse versterker.Dit moet beter kunnen alle suggesties zijn welkom met buizen of mosfets.Mss zijn er die nog iets liggen hebben of een print in overschot.Hieronder een voorbeeld is dit wat?
Bijlagen
12AU7-IRF510-Headphone-Amp-Schematic.png
meanman64

Re: Headphone amp

Bericht door meanman64 »

Of deze?
Bijlagen
IRF610-Class-A-Headphone-Amp-Schematic.png
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Een zeer mooie en fraaie hoofdtelefoon versterker kun je maken met de LME49600

Is "helaas" geen mosfet of buizen :wink:
meanman64

Bericht door meanman64 »

Het moet natuurlijk niet persé met buizen of fets.Het tweede voorbeeld kan ik zo maken daar heb ik alles van liggen om een proefprintje te maken.Bart, heb je een schema van uw voorbeeld?
hanselchen

Bericht door hanselchen »

Kijk eens op http://gilmore2.chem.northwestern.edu/p ... /index.htm

Hoofdtelefoonversterkers in alle soorten en smaken, prijs klasse's en skill-levels.
Vele projecten zijn ook terug te vinden op de diverse internationale fora.
Een aanrader vind ik de "Waarde Amp".
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

meanman64 schreef:
Het moet natuurlijk niet persé met buizen of fets.Het tweede voorbeeld kan ik zo maken daar heb ik alles van liggen om een proefprintje te maken.Bart, heb je een schema van uw voorbeeld?
Zoek maar eventjes, dan vind je het zo :wink:
(ik moet namelijk ook even zoeken :lol: )

Die LME49600 vind ik tot nu toe eigenlijk het meest compromisloos.
Kan alle soorten belastingen aansturen zonder enige moeite.
Daarnaast kan het klein, compact en is goed te betalen.
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Treb

Bericht door Treb »

Een Starving Student Millett Hybrid (buizen/mosfets) of een AMB Labs M3.
meanman64

Bericht door meanman64 »

Nog effe en ik zie het bos niet meer door de bomen :lol:
Deze had ik ook in gedachte(Thel) met als voordeel dat je tergelijker tijd ook een gewone pre-amp hebt
Bijlagen
VXD2.jpg
TubeHead

Bericht door TubeHead »

hmm... wat doet die meerkeuze switch ?
meanman64

Bericht door meanman64 »

versterkings factor veranderen in 16 stappen
IJsbier

Bericht door IJsbier »

Ik heb een paar weken geleden de hoofdtelefoonversterker gebouwd, die als eerste voorbeeld werd geven.
Ik vind het lekker versterkertje. Ik heb een JJ buis gebruikt. Daarom moest ik de potmeter voor het instellen van de bias wat vergroten. Ik moet wel zeggen dat je een goede (schone) voeding moet hebben. Ik heb een schakelende geprobeerd (een Ansman Travelmate) dat ging ruizen als een gek. Ik had toen ook nog geen voedingsontkoppeling C's. Ik heb nu aan de ingang 1000uF en 100nF, verder nog geen ontkoppeling en ik gebruik m'n regelbare voeding met LM317 weer. Dat werkt prima.
Bijlagen
HeadponeAmp.JPG
HeadponeAmp-inside.JPG
Laatst gewijzigd door IJsbier op zo 28 nov 2010, 17:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Bertje
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Bertje »

Geen buizen of fets, wel goed:
http://web.telecom.cz/macura/buffer_en.html
Rob.
meanman64

Bericht door meanman64 »

IJsbier schreef:
Ik heb een paar weken geleden de hoofdtelefoonversterker gebouwd, die als eerste voorbeeld werd geven.

Afbeelding

Afbeelding

Ik vind het lekker versterkertje. Ik heb een JJ buis gebruikt. Daarom moest ik de potmeter voor het instellen van de bias wat vergroten. Ik moet wel zeggen dat je een goede (schone) voeding moet hebben. Ik heb een schakelende geprobeerd (een Ansman Travelmate) dat ging ruizen als een gek. Ik had toen ook nog geen voedingsontkoppeling C's. Ik heb nu aan de ingang 1000uF en 100nF, verder nog geen ontkoppeling en ik gebruik m'n regelbare voeding met LM317 weer. Dat werkt prima.
En wat zijn uw bevindingen qua sound en dergelijke?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

IJsbier schreef:
leuk ding

maar zou je zo vriendelijk willen zijn en de foto's als bijlage bij t bericht willen doen, en niet gebruik maken van Imageheck oid, anders zitten we straks weer met allemaal rode kruisjes...
IJsbier

Bericht door IJsbier »

De plaatjes zijn als bijlage toegevoegd.

Sound; Ik vind hem goed klinken. Alles is in balans, niet te veel hoog of laag. Bij sommige nummers heb ik details gehoord die ik daarvoor nog niet gehoord had. Ondanks dat ik de line out van m'n PC gebruik en allerlei MP3's heb geluisterd.
Ik zou deze versterker nog eens moeten vergelijken met m'n opamp versterker.

Ik heb voornamelijk voor deze versterker gekozen, om ook eens een buizenversterker te bouwen. Ik zag op tegen de hoogspanning. Daarom deze versterker, hij kan op 12Volt draaien en is lekker simpel. De LM317 als stroombron vond ik ook wel een charmant iets.
meanman64

Bericht door meanman64 »

Ik ben hiervoor de nodige componenten aan het verzamelen.
TubeHead

Bericht door TubeHead »

IJsbier schreef:

Grappig ! Toevallig een schema van ?
meanman64

Bericht door meanman64 »

TubeHead schreef:
IJsbier schreef:

Grappig ! Toevallig een schema van ?
Zie de eerste post van mij das het schema
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Het heet dat de LM317 nogal ruist,normaal voor een voeding wordt er dan ook een elko achter gezet :-$ .
Om het 'n anders te proberen bijv.zo.Komt op hetzelfde neer,andere stroombron en andere polarisatie,het rooster wordt vanzelf wel negatief als het niet te vlug weglekt :-s .
Anne
Bijlagen
KtO.JPG
Laatst gewijzigd door Ah!buis op vr 17 dec 2010, 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.
IJsbier

Bericht door IJsbier »

De LM317 is eigenlijk al jaren mijn favoriete regelaar, hij kan lekker wat stroom leveren, kan tegen een stootje (hogere ingangsspanning) en gaf in mijn beleving altijd een nette spanning.
Goed genoeg voor RF zenders, of digitale schakelingen (Xilinx Virtex FPGA's). Eigenlijk nooit last gehad van ruis bij deze regulator, het is me iniedergeval niet opgevallen.

Wat vragen, voor dat ik m'n headphone versterker gaan verbouwen, ik had eigenlijk in m'n achterhoofd om er flink mee te gaan experimenteren, maar omdat ie nu best netjes is, vind ik het eigenlijk een soort van zonde.

De LM431 en BC548 zijn de 'nieuwe' stroombron? Is een BC548 niet te klein?

Wat bedoel je met
Het rooster wordt vanzelf wel negatief als het niet te vlug weglekt :-s .
Heb daarom de 100k weerstand vergroot naar 10M, om het weglekken te minimaliseren?

Waarom de BS170 FET ipv de IRF510?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Inderdaad die BC547 is wat aan de zwakke kant.Het hele ding had ik voor een nogal klein signaal voorzien.Ben van de ouwetjes,gewend dat iets tegen de oren niet veel nodig heeft zoals bij de kristalontvanger van weleer.Ondertussen ook ontdekt dat die tegenwoordig bijna zoveel slikken als de japanse zakradiotjes voor hun LS.Heb het schema dan ook maar vervangen door iets met wat meer fut :roll: .
Die BS170 is een nogal makkelijk te vinden FET en is net goed genoeg,max.500mA en 800mW.
Dat van die roosterspanning hangt nogal af van welke buis,wordt niet vermeld in de data,net zo min als instellingen bij zo'n lage spanning.Voor elke buis kan dat weer wat anders uitvallen :-& .
Je kunt je dat zo voorstellen,de kathode staat ahw te koken en er vormt zich een wolk van elektronen omheen.Het rooster zit daar vlak bij en,als 't ie niet te negatief is,vangt daar wat van op.Dat levert een negative roosterstroom door de lekweestand naar massa(kathode).Daarmee krijg je,bij een goeie weerstand(uitproberen) zoveel negative roosterspanning als nodig,zo dat aan de anode rond 8V komt.Die manier gaat alleen als het,zoals hier,om kleine ingangsspanningen gaat.
Het voordeel is dat er van de toch al kleine 12V niet nog wat af gaat over de kathodeweerstand.
Einde van de les :shock:
Anne

Net tegengekomen dat een ander datablad lagere cijfers voor de BC635 geeft,voor de zekerheid ipv de 8k2 een 3k3.
IJsbier

Bericht door IJsbier »

Dank voor de les. :) Zo te zien mis ik nog wat buizen basis kennnis.
Wat betreft de gebruikte buis: ik heb een JJ ECC82 gebruikt.

Verder alles volgens het eerste schema in dit topic. Ik heb alleen de potmeter moeten vergroten naar 100k plus nog een vaste weerstand om de source van de fet op de halve voedingsspanning in te kunnen stellen.
De koppelcondensator aan de uitgang is 1000uF ipv 470uF, ik had even niet iets kleiners liggen.
Op de voeding heb ik ook een 1000uF met 100nF parallel.

Ik bedacht me nog wat, heeft deze schakeling ook genoeg fut om een 250Ohm koptelefoon aan te drijven?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Je kunt de anodespanning beter rond 8V zien te krijgen,hoe lager je gaat hoe minder de buis nog werkt,'t is al zo laag :cry:
Een meer hoogohmige tel.vraagt niet meer vermogen maar een hogere spanning en dat zit er met die 12V niet in.
Het enige wat je kunt proberen is om 'm in de plaats van de anodeweerstand(potm) te zetten.Met 12V op je kop zal je wel niet geëlektokuteerd worden :twisted: :lol:
Anne
IJsbier

Bericht door IJsbier »

Ik heb vandaag wat onderdelen besteld. BS170, BC635, LM431. Deze week zal er niks meer van experimenteren komen. Dat zal waarschijnlijk volgende week worden.
Plaats reactie