ontwerp gezocht voor Monacor sph-30x/4
Moderator: Beheerdersteam
-
ldm-tuning
- Berichten: 127
- Lid geworden op: do 09 nov 2006, 22:54
ontwerp gezocht voor Monacor sph-30x/4
Ik heb hier een setje Monacor SPH-30X/4 liggen waar ik niets mee doe.
Weet iemand hier een leuk ontwerp voor deze drivers?
Ik heb zelf al wat pogingen gedaan maar ik heb weinig kaas gegeten van filtering.
Het liefst zet ik ze actief gefilterd in,maar mag ook passief.
Weet iemand hier een leuk ontwerp voor deze drivers?
Ik heb zelf al wat pogingen gedaan maar ik heb weinig kaas gegeten van filtering.
Het liefst zet ik ze actief gefilterd in,maar mag ook passief.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: ontwerp gezocht voor Monacor sph-30x/4
Ik meen ergens te hebben gelezen dat Ivo hem goed schat spelen in een Cornu horn.
Moet net je ding zijn natuurlijk

Moet net je ding zijn natuurlijk

-
ldm-tuning
- Berichten: 127
- Lid geworden op: do 09 nov 2006, 22:54
Re: ontwerp gezocht voor Monacor sph-30x/4
Is niet echt mijn ding.
Mag gewoon een simpel dingetje zijn.
Ik lees best goede dingen over deze driver,maar ik zie nergens een bewezen ontwerp.
Vind het zonde om ze in de kast te laten liggen.
Mag gewoon een simpel dingetje zijn.
Ik lees best goede dingen over deze driver,maar ik zie nergens een bewezen ontwerp.
Vind het zonde om ze in de kast te laten liggen.
-
ldm-tuning
- Berichten: 127
- Lid geworden op: do 09 nov 2006, 22:54
Re: ontwerp gezocht voor Monacor sph-30x/4
Iemand misschien een suggestie ?
Mag gewoon een simpel doosje zijn gesloten of bass reflex.
Ik kan niets simuleren en al helemaal geen filters berekenen.
Mag gewoon een simpel doosje zijn gesloten of bass reflex.
Ik kan niets simuleren en al helemaal geen filters berekenen.
Re: ontwerp gezocht voor Monacor sph-30x/4
Met de 8-ohms versie kan je dit maken:
http://www.lautsprechershop.de/hifi/ct224.htm
http://www.lautsprechershop.de/hifi/ct224.htm
-
ldm-tuning
- Berichten: 127
- Lid geworden op: do 09 nov 2006, 22:54
Re: ontwerp gezocht voor Monacor sph-30x/4
Ik vergeet te zeggen dat ik voor een breedbander ontwerp wil gaan dus zonder tweeter.
-
ldm-tuning
- Berichten: 127
- Lid geworden op: do 09 nov 2006, 22:54
Re: ontwerp gezocht voor Monacor sph-30x/4
Om maar eens een hele oude koe uit de sloot te halen.
Ik vond deze drivers weer in de kast ,ik was ze eerlijk gezegd vergeten.
Kan iemand een simpel kastje ontwerpen incl. filter?
Bassreflex of gesloten als het maar een beetje klein is,wordt ondersteunt door een sub.
Ik vond deze drivers weer in de kast ,ik was ze eerlijk gezegd vergeten.
Kan iemand een simpel kastje ontwerpen incl. filter?
Bassreflex of gesloten als het maar een beetje klein is,wordt ondersteunt door een sub.
Re: ontwerp gezocht voor Monacor sph-30x/4
Hoe hoog kan je sub?
Ik heb ze (8 ohm versie) in open baffles en gesloten kastjes gehad, allebei met ondersteuning. Basreflex heb ik niet geprobeerd. De open baffles waren mijn favoriet, mooi open. De gesloten kastjes klonken ook goed, hoor. Uiteindelijk misschien zelfs wat correcter, maar de open baffles leverden een groter en rijker klankbeeld op. Ik denk dat dit aan het afstraalgedrag te wijten was.
Zowel de open baffles als de kastjes gingen bij mij tot 200 Hz, dus dat is misschien wat te hoog voor bij je sub.
Ik heb ze (8 ohm versie) in open baffles en gesloten kastjes gehad, allebei met ondersteuning. Basreflex heb ik niet geprobeerd. De open baffles waren mijn favoriet, mooi open. De gesloten kastjes klonken ook goed, hoor. Uiteindelijk misschien zelfs wat correcter, maar de open baffles leverden een groter en rijker klankbeeld op. Ik denk dat dit aan het afstraalgedrag te wijten was.
Zowel de open baffles als de kastjes gingen bij mij tot 200 Hz, dus dat is misschien wat te hoog voor bij je sub.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: ontwerp gezocht voor Monacor sph-30x/4
te lastig wellicht, maar mooi mooi!
http://momchil.wordpress.com/monacor-sph-30x4/
gewoon maken wat monacor aanbeveelt wellicht?
recommended cabinet 1:
closed cabinet with 0,31 L volume
from 206/130 Hz (-3dB/-8dB)
recommended cabinet 2:
1,2 L volume bass reflex cabinet
with 2cm-Rohr reflex tube, 6 cm long.
from 102/82 Hz (-3dB/-8dB).
http://momchil.wordpress.com/monacor-sph-30x4/
gewoon maken wat monacor aanbeveelt wellicht?
recommended cabinet 1:
closed cabinet with 0,31 L volume
from 206/130 Hz (-3dB/-8dB)
recommended cabinet 2:
1,2 L volume bass reflex cabinet
with 2cm-Rohr reflex tube, 6 cm long.
from 102/82 Hz (-3dB/-8dB).
-
ldm-tuning
- Berichten: 127
- Lid geworden op: do 09 nov 2006, 22:54
Re: ontwerp gezocht voor Monacor sph-30x/4
Ik zoek al heel lang de maten van dat fraaie speakertje.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: ontwerp gezocht voor Monacor sph-30x/4
Lijkt me niet zo gek moeilijk om achter te komen, de lengte doet meer dan de doorsnede/oppervlakte.
Je weet de afmetingen van de driver en kunt zo ook nog wel de dikte van het materiaal achterhalen, op schaal.
Dan wordt het een kwestie van omrekenen denk ik.... Heel precies komt het niet, ik zou er in een uurtje wel achter zijn denk ik. Ben je een beetje handig met foto bewerking dan kun je een lineaal in hetzelfde perspectief zetten en overal langs leggen...
Ik meen me dat er redelijk wat dingetjes gemaakt zijn met deze driver - apart dat je niet meer reacties krijgt...
SPL trace en in boxsim invoeren gaat je denk ik de beste en meeste hulp opleveren binnen het forum. Ik heb alleen makkelijk lullen, ik heb dat zelf nog nooit gedaan
Je weet de afmetingen van de driver en kunt zo ook nog wel de dikte van het materiaal achterhalen, op schaal.
Dan wordt het een kwestie van omrekenen denk ik.... Heel precies komt het niet, ik zou er in een uurtje wel achter zijn denk ik. Ben je een beetje handig met foto bewerking dan kun je een lineaal in hetzelfde perspectief zetten en overal langs leggen...
Ik meen me dat er redelijk wat dingetjes gemaakt zijn met deze driver - apart dat je niet meer reacties krijgt...
SPL trace en in boxsim invoeren gaat je denk ik de beste en meeste hulp opleveren binnen het forum. Ik heb alleen makkelijk lullen, ik heb dat zelf nog nooit gedaan
-
ldm-tuning
- Berichten: 127
- Lid geworden op: do 09 nov 2006, 22:54
Re: ontwerp gezocht voor Monacor sph-30x/4
Ik gebruik een ripole sub waarvan het filter ook nog niet helemaal af is,maar die moet tot 200 hz kunnen.
Dus ik denk dat een 2.1 opstelling moet kunnen met deze mooie drivertjes.
Het houtwerk is voor mij geen enkel probleem ,alleen de filtering daar snap ik nog steeds helemaal niets van.
Dus ik denk dat een 2.1 opstelling moet kunnen met deze mooie drivertjes.
Het houtwerk is voor mij geen enkel probleem ,alleen de filtering daar snap ik nog steeds helemaal niets van.
-
ldm-tuning
- Berichten: 127
- Lid geworden op: do 09 nov 2006, 22:54
Re: ontwerp gezocht voor Monacor sph-30x/4
Hoe kom je aan die maten die monacor aanbeveeld?bartsegers schreef:te lastig wellicht, maar mooi mooi!
http://momchil.wordpress.com/monacor-sph-30x4/
gewoon maken wat monacor aanbeveelt wellicht?
recommended cabinet 1:
closed cabinet with 0,31 L volume
from 206/130 Hz (-3dB/-8dB)
recommended cabinet 2:
1,2 L volume bass reflex cabinet
with 2cm-Rohr reflex tube, 6 cm long.
from 102/82 Hz (-3dB/-8dB).
En is 0,31 niet erg klein?
Re: ontwerp gezocht voor Monacor sph-30x/4
Dat is wat http://www.lautsprechershop.de vermeldt om je een idee te geven wat de driver ongeveer kan.
-
ldm-tuning
- Berichten: 127
- Lid geworden op: do 09 nov 2006, 22:54
Re: ontwerp gezocht voor Monacor sph-30x/4
@ Ivo , in wat voor soort kastjes had jij ze zitten?
En moet ik het volume van de driver van de totale inhoud afhalen?
En moet ik het volume van de driver van de totale inhoud afhalen?
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: ontwerp gezocht voor Monacor sph-30x/4
ja, alles wat géén lucht is eraf halen!
komt zich verder niet zo héél nauw allemaal....
als je geen 2cm pijpje hebt, pak je een grotere (en die wordt dan wat langer)
komt zich verder niet zo héél nauw allemaal....
als je geen 2cm pijpje hebt, pak je een grotere (en die wordt dan wat langer)
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: ontwerp gezocht voor Monacor sph-30x/4
Het vervolg met een ontwerp voor Fredvandam is afgesplitst.
