Nieuw project in aantocht.
Moderator: Beheerdersteam
Nieuw project in aantocht.
Na de Temperance 3 te hebben gebouwd, ben ik toe aan een ander setje speakers.
Daar ik zelf niet technisch genoeg ben om zelf een speaker te ontwerpen, moet ik me dus baseren op bestaande sets...
Budget is 1250€.
Hetgeen daarbij voor mij belangrijk is, is een ruim stereo beeld, goeie hoge tonen, stemmen zonder vervorming, en niet te prominente bas.
In feite een speaker waar je uren naar kunt luisteren zonder vervelend te worden, maar ook een die de hedendaagse muziek op een vastberaden toon neerzet.
Heb al een tijdje zitten rondrijden/ luisteren, en de scanspeak units hebben een voorkeur, maar niet binnen mijn budget.
Er is vb de Advance 3 die me wel aanspreekt, op de side van lautsprechershop.de te zien.
De scanspeak van Proxius lijkt ook de weg op te gaan die ik graag bewandeld heb.
Een dipool (zo'n open speaker) heb ik eens gehoord op een show, en ik moet zeggen dat dat me ook erg aansprak.
Ik hoor graag jullie aanbevelingen.
Daar ik zelf niet technisch genoeg ben om zelf een speaker te ontwerpen, moet ik me dus baseren op bestaande sets...
Budget is 1250€.
Hetgeen daarbij voor mij belangrijk is, is een ruim stereo beeld, goeie hoge tonen, stemmen zonder vervorming, en niet te prominente bas.
In feite een speaker waar je uren naar kunt luisteren zonder vervelend te worden, maar ook een die de hedendaagse muziek op een vastberaden toon neerzet.
Heb al een tijdje zitten rondrijden/ luisteren, en de scanspeak units hebben een voorkeur, maar niet binnen mijn budget.
Er is vb de Advance 3 die me wel aanspreekt, op de side van lautsprechershop.de te zien.
De scanspeak van Proxius lijkt ook de weg op te gaan die ik graag bewandeld heb.
Een dipool (zo'n open speaker) heb ik eens gehoord op een show, en ik moet zeggen dat dat me ook erg aansprak.
Ik hoor graag jullie aanbevelingen.
Dan is mijn laatste ontwerp wel iets voor jou, en dan kom je met jouw budget ruimschoots uit. http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=5737een ruim stereo beeld, goeie hoge tonen, stemmen zonder vervorming, en niet te prominente bas
Hoe groot is jouw luisterruimte?
Hallo Arjank,
Dank je wel dat ik je ontwerp mag gebruiken!
Ik heb een beetje bang dat ie in de bassen iets te kort gaat komen.
Mijn persoonlijke voorkeur gaat ook uit naar een 3 weg systeem.
Mijn luisterruimte is 4.5 x 9
Parket als vloer, geen zachte vloerbedekking, 4 ramen met gordijnen, zetels van stof, dat is het zowat.
Dank je wel dat ik je ontwerp mag gebruiken!
Ik heb een beetje bang dat ie in de bassen iets te kort gaat komen.
Mijn persoonlijke voorkeur gaat ook uit naar een 3 weg systeem.
Mijn luisterruimte is 4.5 x 9
Parket als vloer, geen zachte vloerbedekking, 4 ramen met gordijnen, zetels van stof, dat is het zowat.
Een redelijk grote luisterruimte dus, hmm.
Ik heb die speakers van mij eerst in een ruimte van ca 10 bij 12 meter gehad met een plafond hoogte van 4 meter. In die ruimte had ik de speakers schuin in de ruimte geplaatst, de bank en tv ook. Normaal huiskamerniveau was zonder problemen haalbaar in die ruimte. De ruimte waar ze nu staan is ca 4,5 bij 5 meter, en daar kan het behoorlijk luid. Ik dacht dat je een niet te prominente bas wilde
Maar inderdaad, als het een stukje harder moet dan zou ik inderdaad een ander ontwerp kiezen. Maar, je mag ze altijd komen beluisteren.
Ik heb die speakers van mij eerst in een ruimte van ca 10 bij 12 meter gehad met een plafond hoogte van 4 meter. In die ruimte had ik de speakers schuin in de ruimte geplaatst, de bank en tv ook. Normaal huiskamerniveau was zonder problemen haalbaar in die ruimte. De ruimte waar ze nu staan is ca 4,5 bij 5 meter, en daar kan het behoorlijk luid. Ik dacht dat je een niet te prominente bas wilde
Luxjan,
Zoals je weet was ik erg te spreken over mijn Temperance's. De driepitters zoals ik ze heb genoemd. Welnu, er ging een best wel een lang verhaal aan vooraf,(vierpitters, macho's enzo) voordat ik de Rambo's uiteindelijk heb weten te realiseren. . Afgezien wat ik van de weergave vind, en anderen ook, het meest opvallend ervan vind ik het effect in een ruimte. En dat is voor een TL eigenlijk iets dat zelfs mij nog steeds verbaasd. Ook nu nog.
En kijk, weet je, alles kan altijd weer beter. Dus, ook al heb ik echt waar niks te klagen, ik zou ze zo weer bouwen met de zelfde basmid en tweet, omdat ik dat een verrekt goede kombi vind en betaalbaar, maar waarschijnlijk met andere woofs. Waarom? 'K weet et nie. Gevoel ? Resultaat van luisterdagen? Een beetje van alles of, omdat ik gelukkig nog steeds een beetje gek ben. ( psychische afwijking van productontwikkelaars..
)
Je woont niet echt in de buurt, maar hopelijk zal ik er mee naar een luisterdag kunnen komen wat meer in het midden van het land. Kan ik nog ff niet beloven. Maar dit bouwen zul je geen spijt van krijgen.(Laat ik ook es opscheppe..
... 
Zoals je weet was ik erg te spreken over mijn Temperance's. De driepitters zoals ik ze heb genoemd. Welnu, er ging een best wel een lang verhaal aan vooraf,(vierpitters, macho's enzo) voordat ik de Rambo's uiteindelijk heb weten te realiseren. . Afgezien wat ik van de weergave vind, en anderen ook, het meest opvallend ervan vind ik het effect in een ruimte. En dat is voor een TL eigenlijk iets dat zelfs mij nog steeds verbaasd. Ook nu nog.
En kijk, weet je, alles kan altijd weer beter. Dus, ook al heb ik echt waar niks te klagen, ik zou ze zo weer bouwen met de zelfde basmid en tweet, omdat ik dat een verrekt goede kombi vind en betaalbaar, maar waarschijnlijk met andere woofs. Waarom? 'K weet et nie. Gevoel ? Resultaat van luisterdagen? Een beetje van alles of, omdat ik gelukkig nog steeds een beetje gek ben. ( psychische afwijking van productontwikkelaars..
Je woont niet echt in de buurt, maar hopelijk zal ik er mee naar een luisterdag kunnen komen wat meer in het midden van het land. Kan ik nog ff niet beloven. Maar dit bouwen zul je geen spijt van krijgen.(Laat ik ook es opscheppe..
Hey Sietse,
Dank je voor het mailtje.
Je kent mijn voorliefde ook voor de TL's, eigenlijk iets waar jij me onbewust bij geholpen hebt
).
Die diepgang, fantastisch. Iets wat ik een beetje mis is een directe bas, niet overweldigend en vermoeiend, dus geen boem boem, zoals moeder vroeger wel eens zei.
Ik vraag me dus af of dit anders is bij de Rambo's?
De ruimtelijkheid moet inderdaad fantastisch zijn.
Welke woofs zou je nemen? Waarom?
Dank je voor het mailtje.
Je kent mijn voorliefde ook voor de TL's, eigenlijk iets waar jij me onbewust bij geholpen hebt
Die diepgang, fantastisch. Iets wat ik een beetje mis is een directe bas, niet overweldigend en vermoeiend, dus geen boem boem, zoals moeder vroeger wel eens zei.
Ik vraag me dus af of dit anders is bij de Rambo's?
De ruimtelijkheid moet inderdaad fantastisch zijn.
Welke woofs zou je nemen? Waarom?
Tja, het laag dat ik heb vind ik ruim voldoende bij mij thuis. Het voordeel is ook t.o.v. de Temperance, dat impedantie wat hoger is en dat denk ik toch wel te merken aan de versterker. Het laag zit wat beter in het vel.
Wat voor woofs ik zou gebruiken als ik ze over zou bouwen weet ik niet. In ieder geval een Qts van 0,5 á 0,7. Liefst weer 17 cm units, want anders worden de kasten weer groter en ze zijn al groot genoeg.
Wat voor woofs ik zou gebruiken als ik ze over zou bouwen weet ik niet. In ieder geval een Qts van 0,5 á 0,7. Liefst weer 17 cm units, want anders worden de kasten weer groter en ze zijn al groot genoeg.
Tja, beetje hoge Fs en lage Qts. Eén of andere geleerde heeft es ontdekt, dat een Qts van 0.7 ideaal zou zijn voor een TL. Nu heb ik nooit de mogenlijkheden gehad om uit te proberen hoe kritisch dat eigenlijk is. Iemand schreef es ergens," hoe lager de Qts hoe mooier de bas, hoe hoger die Qts, hoe harder ( qua klank ) die bas. Dus strakker? Zou kunnen maar ik twijfel er niet aan dat PN z'n kastjes het goed doen.n de TL van PN zitten 2 stuks Tangband W5-876
Maar de Fs. Kijk, ff praktisch, mijn basjes hebben een Fs van 36Hz. Altans volgens de gegevens van Visaton. En dat kwam me wel goed uit bij het zaagplan voor de kasten en de lengte van de line. Vooral ook omdat ik vier woofs kwijt moest. Alle panelen van de kast konden dus uit de volle breedte van een plaat gemaakt worden, zonder af te korten. Was wel handig.
Als ik het weer zou doen, zou ik dus basjes zoeken met een Fs tussen de 30 en 40 Hz en een Qts van 0,5 á 0,7. Heeft Tangband vast wel. Zal morgen ook es op zoek as het kan.
De SPH 165KEP heb ik ook wel es in gedachten gehad. Heeft een beetje lage Fs maar een leuk kleurtje
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Volgens Monacor is de Fs inderdaad laag, maar als ik me goed herinner gaven K&T en HH in het verleden resp. 46Hz en 48Hz op als gemeten Fs. Voor de omvang lijken me dat wel reële waarden.sietse schreef:De SPH 165KEP heb ik ook wel es in gedachten gehad. Heeft een beetje lage Fs maar een leuk kleurtje
Henkjan schreef:de W69-1042 bijvoorbeeld. die doen het excelent in een TL. Willen dan wel wat ruimte hebben....sietse schreef:Als ik het weer zou doen, zou ik dus basjes zoeken met een Fs tussen de 30 en 40 Hz en een Qts van 0,5 á 0,7. Heeft Tangband vast wel.
Qts bij TL tusen 0,35 (KEF B 139) en 0,7....
beslist niet hoger dan 0,7........ krijg je een bult in de laagweergave
De TB van Henkjan is een goede keuze...
Heb met Akabak wat woofers zitten simuleren...
en hoge Qts woofers zijn gedragen zich lastiger in een TL
eerst met de tabellen van MJ King (rekentabel Henkjan)
de ruwe kast bepalen.... :
Een Visaton woofer TIW 200 past in lange, korte, dikke en dunne TL tunnels
Misschien wel de ideale TL woofer
Een Peerless SLS 8 of 10 ook heel mooi TL gedrag..
Visaton W 200 S en W 250 S iets moeilijker .. maar goed
Tip:
2 of meer Monacor SPH 176
Effe off topic.
Hebben jullie deze side al eens gezien?
http://www.loudspeakershop.eu/scanspeak ... 7_282.html
Zal niet zeggen dat ik alles begrijp, maar het cijfer voor de Euro wel...
Hebben jullie deze side al eens gezien?
http://www.loudspeakershop.eu/scanspeak ... 7_282.html
Zal niet zeggen dat ik alles begrijp, maar het cijfer voor de Euro wel...
Sietse,
Daar had ik inderdaad ook al aangedacht, 2 extra woofs en we hebben een hele bestukking voor een Rambo...
Nu, ik vind het hoog erg goed van die Vifa's, maar ik heb het idee dat de mid/bas wat tekort komt. De directe bas vind ik te weinig, de diepe bassen zijn ongelofelijk, maar naar het rommelige toe...
Ik weet niet of dit door het ontwerp van de kast komt, de drivers, de luisterruimte, de luisteraar, impedantie, ...
Ik denk wel dat ik met 2 Luxman mono eindersterkers meer genoeg potentiele kracht heb om ze aan te sturen.
Of zoek ik een excuus om weer eensiets nieuws te hebben
?
Daar had ik inderdaad ook al aangedacht, 2 extra woofs en we hebben een hele bestukking voor een Rambo...
Nu, ik vind het hoog erg goed van die Vifa's, maar ik heb het idee dat de mid/bas wat tekort komt. De directe bas vind ik te weinig, de diepe bassen zijn ongelofelijk, maar naar het rommelige toe...
Ik weet niet of dit door het ontwerp van de kast komt, de drivers, de luisterruimte, de luisteraar, impedantie, ...
Ik denk wel dat ik met 2 Luxman mono eindersterkers meer genoeg potentiele kracht heb om ze aan te sturen.
Of zoek ik een excuus om weer eensiets nieuws te hebben
Ik heb de versie's 1, 2 en 3 even opgezocht in de betreffende K&T's. Zal ik es ff bekijken. Behalve dat ze steeds goedkoper lijken te worden, veranderd het filter ook steeds
Als je het aandurft en een 7 gatenzaag hebt, zou je es kunnen uitproberen, wat er gebeurd met de basmid als je recht achter de basmid, een gaatje zaagt van ca 40mm rond. Dan wordt het een BR kastje. Wel niet helemaal officieel afgestemd, maar dat is niet zo spannend. Het laag moet de TL doen.
Mij bevalt het prima.
In de eerste versie zit er overigens een breedbander in. Zonder filter component dus. Hum, kan nooooiiit nie goe wese hé...

Als je het aandurft en een 7 gatenzaag hebt, zou je es kunnen uitproberen, wat er gebeurd met de basmid als je recht achter de basmid, een gaatje zaagt van ca 40mm rond. Dan wordt het een BR kastje. Wel niet helemaal officieel afgestemd, maar dat is niet zo spannend. Het laag moet de TL doen.
Mij bevalt het prima.
In de eerste versie zit er overigens een breedbander in. Zonder filter component dus. Hum, kan nooooiiit nie goe wese hé...
is dit ook een idee
een ontwerp met SEAS CA 22 RNX,
http://www.acoustic-design-magazin.de/m ... ms4tl.html
een ontwerp met SEAS CA 22 RNX,
http://www.acoustic-design-magazin.de/m ... ms4tl.html
Sietse,
Dank je wel voor de raad, ik ga het zeker eens proberen.
Heb niet direct een klokboor (of hoe noemen die dingen) bij de hand, maar met 1 boortje kun je ook al wat
En de poort is natuurlijk sneller terug dicht dan open...
Weidok,
Ga van het WE eens doorlezen. Wist niet van deze side af, lijken nog wel een paar leuke ideeen tussen te zitten.Ben van plan eens in Bochum langs te gaan...
THX guy's!!
Weet je wat het probleem is? Luxe.
Eigenlijk een overaanbod, waar je -hoe meer je je erin verdiept- uiteindelijk nog moeilijk uit raakt.
Van de andere kant zijn de componenten niet echt goedkoop, waardoor experimenteren ook niet echt raadzaam is.
Ik vraag me trouwens ook af (sorry, moet misschien een ander Topic hierover openen), wat de bezige zelfbouwer doet met zijn 'vorige' projecten. Houdt hij ze bij, of doet hij ze van de hand voor een 'appel en een ei'. Want ik denk dat een potentiele koper een zelfgebouwde speaker meestal niet naar waarde kan schatten.
Dank je wel voor de raad, ik ga het zeker eens proberen.
Heb niet direct een klokboor (of hoe noemen die dingen) bij de hand, maar met 1 boortje kun je ook al wat
En de poort is natuurlijk sneller terug dicht dan open...
Weidok,
Ga van het WE eens doorlezen. Wist niet van deze side af, lijken nog wel een paar leuke ideeen tussen te zitten.Ben van plan eens in Bochum langs te gaan...
THX guy's!!
Weet je wat het probleem is? Luxe.
Eigenlijk een overaanbod, waar je -hoe meer je je erin verdiept- uiteindelijk nog moeilijk uit raakt.
Van de andere kant zijn de componenten niet echt goedkoop, waardoor experimenteren ook niet echt raadzaam is.
Ik vraag me trouwens ook af (sorry, moet misschien een ander Topic hierover openen), wat de bezige zelfbouwer doet met zijn 'vorige' projecten. Houdt hij ze bij, of doet hij ze van de hand voor een 'appel en een ei'. Want ik denk dat een potentiele koper een zelfgebouwde speaker meestal niet naar waarde kan schatten.
Ik heb es ff zitten snuffelen in versie 1, 2 en 3. Het meest opvallend is, dat versie 1 is bestukt met Vifa bas en mid units en een Scanpeak tweet. Allemaal 8 Ohm.
Bij versie 3 zijn dit andere units met de basjes 8 Ohm en mid en tweet 4 Ohm. Met als gevolg een erg lage totaal impedantie.
Als je kiest voor weer zoiets of een Rambo achtig iets, neem dan 8 Ohm units. Je hebt misschien goede eindtrappen, maar uit je vorige posts over de weergave, krijg ik het gevoel dat die eindtrappen best es blij zouden kunnen wezen met een wat hogere impedantie.
Dus nogmaals, veel wijsheid op je zoektocht.
Bij versie 3 zijn dit andere units met de basjes 8 Ohm en mid en tweet 4 Ohm. Met als gevolg een erg lage totaal impedantie.
Als je kiest voor weer zoiets of een Rambo achtig iets, neem dan 8 Ohm units. Je hebt misschien goede eindtrappen, maar uit je vorige posts over de weergave, krijg ik het gevoel dat die eindtrappen best es blij zouden kunnen wezen met een wat hogere impedantie.
Dus nogmaals, veel wijsheid op je zoektocht.
Re: Nieuw project in aantocht.
had je deze al gezien bij TroelsLuxjan schreef:Na de Temperance 3 te hebben gebouwd, ben ik toe aan een ander setje speakers.
Daar ik zelf niet technisch genoeg ben om zelf een speaker te ontwerpen, moet ik me dus baseren op bestaande sets...
Budget is 1250€.
http://www.troelsgravesen.dk/ATR25.htm
In K&T 6/2008 heb ik de Monacor Menhir zien staan, ben benieuwd hoe deze klinkt...
Verder heb ik mijn oog (enkel het oog tot nu) ook laten vallen op de Visaton Vox.
Over de Visatons zullen de Nederlandse en Belgische zelfbouwers wel wat kunnen zeggen, maar de Monacor is een ander verhaal.
Heb iemand op het duitse forum gevonden, maar deze heeft nog niet gereageerd.
Verder heb ik mijn oog (enkel het oog tot nu) ook laten vallen op de Visaton Vox.
Over de Visatons zullen de Nederlandse en Belgische zelfbouwers wel wat kunnen zeggen, maar de Monacor is een ander verhaal.
Heb iemand op het duitse forum gevonden, maar deze heeft nog niet gereageerd.
