tips en tricks voor het frezen van alu gevraagd
Moderator: Beheerdersteam
tips en tricks voor het frezen van alu gevraagd
Ik ben van plan om een 3mm dikke alu plaat te frezen met een bovenfrees: snijdiepte is dus 3mm. Kan iemand me tips geven vwb soort frees, loop en draaisnelheid en evt koeling? Ik heb nu bijv een standaard houtfrees is die te gebruiken? Het hoeft niet superstrak te worden, maar een beetje controle is wel prettig tijdens het frezen.
Re: tips en tricks voor het frezen van alu gevraagd
niet te hoog toerental en rustig aan lijkt me al een goed begin.
-
De Timmerman
Kijk eens op het forum van showyoursound.nl in het topic "Beryllium BMW". Dit topic is hier al eens voorbij gekomen. Deze beste man bewerkt aluminium gewoon met goedkope houtfreesjes en maakt daar de meest mooie dingen van (na het frezen is hij uuuuren aan het polijsten).
Marc
Marc
Jah dat heb ik gezien! Zijn topic springt omhoog als ik met google info over frezen zoek..
-
wouter
- Ook commercieel actief
Heb zelf met de bovenfrees 1 mm dik bewerkt. Gaat heel eenvoudig. De schilfertjes vind je nog lang terug, dus afzuigen is wel handig
En een bril dragen is sterk aan te bevelen!
Ik gebruikte zelflkevend velours op het gedeelte aluminium waar ik de frees overheen trok, zodat dus krasvrij gebeurde. De zool daarmee beplakken geeft niet die garantie.
Ik gebruikte zelflkevend velours op het gedeelte aluminium waar ik de frees overheen trok, zodat dus krasvrij gebeurde. De zool daarmee beplakken geeft niet die garantie.
[Ouwe lul-modus]Ik draag altijd een veiligheidsbril bij freeswerk, ik zou het hier eigenlijk willen verplichtenwouter schreef:En een bril dragen is sterk aan te bevelen!
[Ouwe lul-modus]Ik draag naast een veiligheidsbril ook gehoorbescherming. ik zou dat hier eigenlijk ook willen verplichtenSARK schreef:[Ouwe lul-modus]Ik draag altijd een veiligheidsbril bij freeswerk, ik zou het hier eigenlijk willen verplichtenwouter schreef:En een bril dragen is sterk aan te bevelen![/Ouwe lul-modus]
Niks Ouwe lul-modus velen vinden het gezeur maar het geluid snijd gewoon in je oren. Na een tijdje hoor je het niet meer. Maar na afloop merk je het wel als je lang bezig bent. Nu is het buiten minder erg als binnen dat wel.richard schreef:[Ouwe lul-modus]Ik draag naast een veiligheidsbril ook gehoorbescherming. ik zou dat hier eigenlijk ook willen verplichtenSARK schreef:[Ouwe lul-modus]Ik draag altijd een veiligheidsbril bij freeswerk, ik zou het hier eigenlijk willen verplichtenwouter schreef:En een bril dragen is sterk aan te bevelen![/Ouwe lul-modus]
[/Ouwe lul-modus]
-
De Timmerman
En een stofkap ondanks de goede stofafzuiging (misschien bij metaal iets minder nodig...)DragoSz schreef:Niks Ouwe lul-modus velen vinden het gezeur maar het geluid snijd gewoon in je oren. Na een tijdje hoor je het niet meer. Maar na afloop merk je het wel als je lang bezig bent. Nu is het buiten minder erg als binnen dat wel.richard schreef:[Ouwe lul-modus]Ik draag naast een veiligheidsbril ook gehoorbescherming. ik zou dat hier eigenlijk ook willen verplichtenSARK schreef:[Ouwe lul-modus]Ik draag altijd een veiligheidsbril bij freeswerk, ik zou het hier eigenlijk willen verplichten[/Ouwe lul-modus]
[/Ouwe lul-modus]
bedankt voor de reply's! Veiligheidsmaatregelen heb ik in huis! Ik ga het maar gewoon proberen met mijn houtfreesjes, wat water met zeep en een vaste hand..
Ja, voordat ik begin zal ik ook deze veiligheidsmaatregelen treffen.. wil er wel van kunnen genieten zonder stoflongen, een gehoorbeschadiging en slechtere ogen..
Die is juist hard nodig. Die alu splinters vliegen anders alle kanten op. In tegenstelling tot hout vergaat alu niet zo snel en blijf je de spliters overal tegenkomen.De Timmerman schreef:En een stofkap ondanks de goede stofafzuiging (misschien bij metaal iets minder nodig...)
Ow ja nu we het er toch over hebben, een veiligheidsbril is één ding maar goed gesloten werkkleding is ook wel handig. Alu splinters onder je T-shirt is ook niet zo gezellig
Waar ga je naar toe schat
Naar de schuur om een stukje te frezen
heb jij m'n handschoenen gezien
Naar de schuur om een stukje te frezen
Laatst gewijzigd door SARK op wo 24 nov 2010, 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Ja was wel een inkoppertje hè
(Heb zo'n plaatje er dan ook maar niet bijgezet)