Chorda Evo

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Chorda TL

Bericht door wouter »

Ik zou graag nog wat andere forumleden uitnodigen hier hun ideeen over te posten - ik mis nog wat grootmeesters :wink:

Scanspeak, Dayton, Eton, Visaton...

Eton 12-680/62 HEX - 412,-
Afbeelding
http://www.rumoh.nl/index.php?item=eton ... 47&lang=NL

PHL 12" 4050
Afbeelding
http://www.phlaudio.com/products/12inchbass.html
http://lsv-achenbach.de/shop/product_in ... f119628ea9


Peerless XXLS-12" ALU-Sub - 265,-
http://www.rumoh.nl/data/articles/images/b_11242.jpg
Ook met papieren membraan, welke beter geschikt is?? :-s

Scan-Speak 30W/4558T00 Discovery - 263,-
Afbeelding
http://www.rumoh.nl/index.php?item=scan ... 70&lang=NL


Ik heb nog even gezocht op TC sounds (audio pulse), maar dat lijkt me toch wat meer SUBwoofer werk zoals in auto's en high SPL.

TC Sounds Epic 12 - $ 180,-
http://www.parts-express.com/pe/showdet ... er=293-650
http://www.tcsounds.com/

Dayton RSS315HF-4 12" - $ 138,-
Afbeelding
http://www.parts-express.com/pe/showdet ... er=295-464

Dayton RSS315HO-4 12 - $ 139,- (HO is High Output, meer voor SPL)
Afbeelding
http://www.parts-express.com/pe/showdet ... er=295-466

Vifa NE315W-04 12" - ca 265,-
Afbeelding

Audiotechnology - te kostbaar

Volt - niet aan te komen/niet om aan te zien :wink:

ATC: SB75-314SC
Afbeelding
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=5236
Afbeelding
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthre ... p=19278801

Usher - 12"?
Laatst gewijzigd door wouter op wo 17 nov 2010, 22:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Chorda TL

Bericht door Henkjan »

hrscharft schreef:
.... CSS misschien nog een optie. ... Trio 12
Trio 12 side.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Chorda TL

Bericht door Henkjan »

Alcone AC12 SW-8
Afbeelding

Focal 13W7653
Afbeelding

Morel UW 1258
Afbeelding
Gebruikersavatar
Forza
Berichten: 616
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 22:31
Locatie: Eindhoven

Re: Chorda TL

Bericht door Forza »

Misschien bij AE Speakers?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Chorda TL

Bericht door wouter »

Okee, dat is een zooitje woofers :wink:

Maar wat we nodig hebben is commentaar en advies.
Dus, het maakt niet uit of je Pietje Puk, Jeroen, Bart, Arjan, Tom of Martijn heet, of Mario, Ed, Henkjan, Peter of Mark - al heet je theduboracle - ik ben benieuwd naar je reactie :wink:
Gebruikersavatar
Heatside
Berichten: 260
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 15:54

Re: Chorda TL

Bericht door Heatside »

En wat dacht je van dit mooie exemplaartje?
Afbeelding
BMS 12N630
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Chorda TL

Bericht door wouter »

Hifi_goeroe schreef:
Naast het feit dat het geluid zo compromisloos mogelijk moet zijn wil ik graag ook dat het optisch goed voor elkaar is. Dat wil zeggen dat de korf van de (budget) aurasound bijvoorbeeld, voor mij geen optie is.

- Ik zou graag te weten komen of ik een belangrijke optie oversla?
- Welke woofer, in de hierboven geschetste situatie, zal het best uit de verf komen?

Gr Erik
Erik doelt hier op woofers met een schuimenrand aan de voorzijde, binnen in de geslagen korf.
Lijkt mij niet dus :wink:
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Chorda TL

Bericht door Marp »

Foei! De Aurasound als budget woofer bestempelen? [-X
Maakt verder niets uit hoor, maar het viel me nu pas op.


Ps: nu Wouter zijn bericht aanpastte, geloof ik dat hij op hetzelfde doelde.
Dat maakt mijn reactie een beetje dubbel op. ;)
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Chorda TL

Bericht door Walt »

Wellicht moet je eens kijken naar de Ciare 12.00SW woofers. Deze 12" units worden ook gebruikt in de Punisher baskast en hebben een 100mm spreekspoel van 33mm wikkellengte en daarmee 11.5 lineaire x-max per richting, deze kunnen zonder problemen 1000W aan en passen dankzij gunstige T/S parameters ook in een kleine reflex kast:

http://oem.ciare.com/it/297/360/prodotti.php

Te bestellen via http://www.speakerstore.nl

Groetjes Walter
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Chorda TL

Bericht door wouter »

Wellicht is die gewijzigd maar voor zo ver ik weet is die spuuglelijk :lol:
Afbeelding

Ook weer een foamrand - waarom toch? Niemand monteert toch tegenwoordig nog die dingen op de achterkant van de baffle.
Daarnaast is zo veel vermogen met 4x 12" bij doorgaans medium volumes niet strikt noodzakelijk. Basreflex gaat hem sowieso niet worden denk ik...


Past niet in het rijtje Eton, SB acoustics, Aurasound

Trouwens, budget was tussen haakjes. Omdat we ook wel gewerkt hebben met de NS18 a 1100,- euro :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
QAE
Ook commercieel actief
Berichten: 10
Lid geworden op: za 20 nov 2010, 0:16

Re: Chorda TL

Bericht door QAE »

Hi Guys!

I just wanted to let you know, that the Aura NS18-992-4A is sold for 750€ instead of 1100€ in Europe.

I'm sorry that I can't answer in your language. For those who want to know: My Name is Niko and I'm working at Quint Audio-Engineering. I'm also the designer of the DIY Kits.



Regards,

Niko
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Chorda TL

Bericht door richard »

wouter schreef:
Volt - niet aan te komen/niet om aan te zien :wink:
Vind je?

Afbeelding
link

Ik vind ze er wel stoer uitzien, en het is volgens mij ook geen rommel. Je zal ervoor in de pro-audio hoek moeten zoeken.

Afbeelding
Gebruikersavatar
DragoSz
Berichten: 568
Lid geworden op: zo 30 mei 2010, 3:55
Locatie: Haaksbergen

Re: Chorda TL

Bericht door DragoSz »

Met een frondje ervoor maakt het toch niet uit he ze er uit zien? :hide:

Maar voor een feestje zijn ze stoer maar om altijd tegen aan te kijken is het iets te =;
Gebruikersavatar
Hifi_goeroe
Berichten: 151
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 20:59
Locatie: Almere

Re: Chorda TL

Bericht door Hifi_goeroe »

Dear Sir,

What's the price of the NS12 Aurasound?

Met het Budget doelde ik op het uiterlijk (foamrand) en niet zozeer over de kwaliteit.
Gebruikersavatar
QAE
Ook commercieel actief
Berichten: 10
Lid geworden op: za 20 nov 2010, 0:16

Re: Chorda TL

Bericht door QAE »

Hi Hifi_goeroe
Dear Sir,
Oh, please don't call me Sir. I'm not a nobleman, just a physicist.
What's the price of the NS12 Aurasound?
At the moment the price is 550€ including German VAT. If you've got a VAT number you can substract 19%. In this case you have got to pay your VAT´as usual.

We might have left a measurement sample. Price for this unit should be aroune 480€ incl. Vat...

We're working to get our English Homepage done. I'm sorry.

We've got a mail adress specially for Hobbyists: diy@quint-audio.com
If you've got questions, let me know.

regards,

Niko
Gebruikersavatar
Hifi_goeroe
Berichten: 151
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 20:59
Locatie: Almere

Re: Chorda TL

Bericht door Hifi_goeroe »

Ik ben er qua woofer nog steeds niet uit maar heb er op dit moment even twee uitgelicht.

De Dayton RS315 en de Aurasound NS12-513-4A. Ik kan bij een vriend van mij een aluminium ring laten maken die in de korf valt waar nu dat schuim zit. De rand er net zo uit gaat zien als bij de Dayton.

Hebben jullie ervaringen met een van deze jongens? Of wat adviseren jullie?

Verder ben ik opzoek naar een manier om dit laag te gaan versterker en te corrigeren. Er zijn een aantal opties maar weet niet wat voor het beste werkt. Er komen 2 units in een gesloten kast van tussen de 130 en 150 liter. Het laag moet in de ruimte aan te passen zijn en er moet een roll off gecreeerd kunnen worden naar de C220. Volgens mij zijn er dan de volgende opties.

Optie: Velodyne sms-1 icm bv een Crown K2
Optie: Digimoda plate amp (in mono 1kw classe D) https://www.madisound.com/store/product ... ts_id=8736
Optie: Hypex PSC2.400d http://www.europe-audio.nl/Product.asp?Product_ID=8129

Ik hoor graag van jullie,

Gr, Erik
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Chorda TL

Bericht door Martijn H »

Met een lage xo zou ik de Dayton nemen en als je boven de 350Hz uitkomt de Aurasound.. (puur op basis van specs en metingen, maar wat is nou betrouwbaarder)

Ik neem aan dat die prijs voor 4 units is? Dan zou ik gewoon de Aurasound nemen, want ze schelen niet veel in het laag. Je kan ze alleen niet parallel aansluiten op 1 amp. Daar zou je 8ohm units voor moeten hebben

Oh Ik geloof dat hij het over de dure versie heeft. Dan kan je beter naar peerless kijken.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Chorda TL

Bericht door wouter »

Die 550,- is voor de NS12 per stuk, de versie waar Erik nu op doelt zit op 189,- per stuk.
Laatst gewijzigd door wouter op zo 21 nov 2010, 21:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hifi_goeroe
Berichten: 151
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 20:59
Locatie: Almere

Re: Chorda TL

Bericht door Hifi_goeroe »

De dayton's zijn momenteel in de discount bij europe-audio en kosten per 4 €700,- en de Aurasounds kosten per 4 bij quint audio €760 euro.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Chorda TL

Bericht door Martijn H »

4 ohm units zijn alleen maar lastig voor versterkers als je ze par aansluit. In serie mis je weer rendement en ga je naar >8 ohm. Waarom niet een peerless xxl 8 ohm woofer? Of misschien heeft dayton een 8 ohm versie van de 315. Als je 4 xxl woofers koopt krijg je vast ook korting.
Gebruikersavatar
Hifi_goeroe
Berichten: 151
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 20:59
Locatie: Almere

Re: Chorda TL

Bericht door Hifi_goeroe »

Twee links waar metingen in staan van de RS315 en de aurasound;

Dayton: http://www.htguide.com/forum/showpost.p ... tcount=273

Aurasound: http://www.htguide.com/forum/showpost.p ... tcount=265

Iemand hier wijs uit?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Chorda TL

Bericht door wouter »

viewtopic.php?f=27&t=11545&p=1481980&hi ... s#p1481980

isis kloon: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... f=3&t=5392
Montana schreef:
De beste 12" driver wat mij betreft ongeacht prijs..

Aurasound http://www.aurasound.com/public/pdf/NS12-513-4A.PDF

Twee keer zoveel xmax als de Eton, (duidelijk) lagere vervorming, en geen nare opbreekverschijnselen tot 1,7kHz. Qua techniek is de Eton verouderd wb aandrijving. Membraan is natuurlijk wel high end, maar zorgt niet voor een lage vervorming in vergelijking met nieuwere veel goedkopere drivers.
Laatst gewijzigd door wouter op zo 21 nov 2010, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Chorda TL

Bericht door Martijn H »

Op basis van die metingen heb ik mijn antwoord gemaakt in mijnvorige post. Blijft staan dat werken met 2 4 ohm woofers per kant erg lastig is voor je versterker. Hoewel een 1000watt Crown ze wel aankan in serie, maar je moet maar nét zo een energieslurper willen gebruiken.
Gebruikersavatar
Hifi_goeroe
Berichten: 151
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 20:59
Locatie: Almere

Re: Chorda TL

Bericht door Hifi_goeroe »

Montana schreef:
4 ohm units zijn alleen maar lastig voor versterkers als je ze par aansluit. In serie mis je weer rendement en ga je naar >8 ohm. Waarom niet een peerless xxl 8 ohm woofer? Of misschien heeft dayton een 8 ohm versie van de 315. Als je 4 xxl woofers koopt krijg je vast ook korting.
Duidelijk verhaal, wel nog een vraag. Hoeveel zakt het rendement bij twee 4 ohm woofer in serie?
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Chorda TL

Bericht door Martijn H »

Als je ze par zet heb je 6dB meer rendement, maar halveert je impedantie. In serie verdubbelt de imp en blijft de gevoeligheid gelijk aan die van 1 woofer.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”