Update. bouwen zonder kennis 1. [ 2xtangbnd 8inch subwoofer]
Moderator: Beheerdersteam
Update. bouwen zonder kennis 1. [ 2xtangbnd 8inch subwoofer]
Nu heb ik nog niet echt veel kaas gegeten van dit alles. Mijn eerste project beviel zo goed dat ik nu serieus aan het uitbreiden ben. DIt is mijn voorbeeld. waarvandan + bouwtekening staan hier onder)
Ben nu bezig met 2 x subwoofer voor het projectje dat ik bouw. een 5.1 of 7.1 home cinema.
2 x 8 inch tangband woofers.Ik wou deze woofers er in knallen http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=8021
vraag me niet waarom tangband. ik weet namelijk niets van tangband. Misschien kan iemand mij daar iets over vertellen. Welke kawliteit kan ik aan tangband toekennen? Als je het bv vergelijkt met bv( ''automerken, vw, opel mercerder bmw etc.'') dan weet ik waar ik mee te maken heb.
De reden dat ik tangband kies is simpel. Mijn eerste project klinkt echt boven verwchting goed.
Hier onder vast fotos van mijn 2 subwoofers. Het ontwerp komt van http://www.volvotreter.de/th.htm en het bouwontwerp vind je hier http://www.volvotreter.de/downloads/Tan ... _Rev_1.pdf
kosten 28,50 incl zagen
Ipv 22mm mdf heb ik 18mm gebruikt. Alle verbindingen zijn gekit, en vervolgens met een tacker vast geschoten..
Weet niet veel van subwoofers. Ik zat te denken om van beide active subs te maken en de 1 te laten klappen tot bv 50htz en de nder van 50 tot 100 htz maar daar laat ik me graag over informeren.
Ik hou jullie op de hoogte:D
Wordt vervolgd.
Ben nu bezig met 2 x subwoofer voor het projectje dat ik bouw. een 5.1 of 7.1 home cinema.
2 x 8 inch tangband woofers.Ik wou deze woofers er in knallen http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=8021
vraag me niet waarom tangband. ik weet namelijk niets van tangband. Misschien kan iemand mij daar iets over vertellen. Welke kawliteit kan ik aan tangband toekennen? Als je het bv vergelijkt met bv( ''automerken, vw, opel mercerder bmw etc.'') dan weet ik waar ik mee te maken heb.
De reden dat ik tangband kies is simpel. Mijn eerste project klinkt echt boven verwchting goed.
Hier onder vast fotos van mijn 2 subwoofers. Het ontwerp komt van http://www.volvotreter.de/th.htm en het bouwontwerp vind je hier http://www.volvotreter.de/downloads/Tan ... _Rev_1.pdf
kosten 28,50 incl zagen
Ipv 22mm mdf heb ik 18mm gebruikt. Alle verbindingen zijn gekit, en vervolgens met een tacker vast geschoten..
Weet niet veel van subwoofers. Ik zat te denken om van beide active subs te maken en de 1 te laten klappen tot bv 50htz en de nder van 50 tot 100 htz maar daar laat ik me graag over informeren.
Ik hou jullie op de hoogte:D
Wordt vervolgd.
Laatst gewijzigd door exit11 op za 20 nov 2010, 20:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Update. bouwen zonder kennis 1. [ 2xtangbnd 8inch subwoofer]
Is het niet een beetje onhandig om de gaten voor de units pas te maken als je de kast al zover in elkaar hebt

Wat schrijf je dat chic zegexit11 schreef:Ik hou jullie op de heugte
Re: Update. bouwen zonder kennis 1. [ 2xtangbnd 8inch subwoofer]
Ja idd. maar heb ze nog nie binnen dus weet die juiste maat nog nie. Nu kan ik hem vast redelijk afwerken. Je hebt gelijk hoor.SARK schreef:Is het niet een beetje onhandig om de gaten voor de units pas te maken als je de kast al zover in elkaar hebt
Wat schrijf je dat chic zegexit11 schreef:Ik hou jullie op de heugte
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Update. bouwen zonder kennis 1. [ 2xtangbnd 8inch subwoofer]
Zou ik wel willen zien hoe je de woofer gat zaagd, lijkt me een rot klus worden , maar goed dat je er niks meer van ziet als ze klaar zijn.
Laatst gewijzigd door bas focal m180 op zo 21 nov 2010, 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Update. bouwen zonder kennis 1. [ 2xtangbnd 8inch subwoofer]
Leuk zo'n tapped horn, heb ook wel eens gekeken op de site van volvotretter. De tangband die erin zit is een mooie subwoofer voor het geld, doet het vast prima. Het is overigens een 6,5" als ik me niet vergis.
Mvg Reinder
Mvg Reinder
Re: Update. bouwen zonder kennis 1. [ 2xtangbnd 8inch subwoofer]
Dat woofer gat krijg je zo nooit meer netjes erin... Ik spreek uit ervaring.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Update. bouwen zonder kennis 1. [ 2xtangbnd 8inch subwoofer]
Ik zou niet de ene tot 50hz laten spelen en de andere van 50 tot 100hz. Gewoon beide gelijk houden en links en rechts zetten tot 80 of 100 hz, maar dat is dan te bepalen. Correct me of i'm wrong, maar volgens mij heeft zo hoorn geen zin als hij niet lager zou spelen dan 50 hz..
Re: Update. bouwen zonder kennis 1. [ 2xtangbnd 8inch subwoofer]
tuurlijk wel makie voor een beetje vakman is dat geen probleem
gr,koen
gr,koen
Re: Update. bouwen zonder kennis 1. [ 2xtangbnd 8inch subwoofer]
Overigens, 18 mm ipv 22 mm is wel optimistisch, vooral als je geen bracing schotten gaat plaatsen. Dat gaat bijna zeker resoneren, heb zelf een test th gebouwd met een w8-741 met 22mm panelen en die had daar ook veel last van.
Ik zou dus zeker bracing toevoegen.
Mvg Reinder
Ik zou dus zeker bracing toevoegen.
Mvg Reinder
Laatst gewijzigd door meiborg op zo 21 nov 2010, 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Update. bouwen zonder kennis 1. [ 2xtangbnd 8inch subwoofer]
Prima subwoofers, als de kast past bij de eigenschappen van de woofer (TS parameters). Ik heb twee folded horn subwoofers met die 8" tangbands, die gaan als een dolle. Eentje ligt achterin de auto, ik krijg bibberend beeld in mijn achteruitkijkspiegels als dat een beetje open gaat.exit11 schreef:2 x 8 inch tangband woofers.Ik wou deze woofers er in knallen http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=8021
vraag me niet waarom tangband. ik weet namelijk niets van tangband. Misschien kan iemand mij daar iets over vertellen. Welke kawliteit kan ik aan tangband toekennen?
Re: Update. bouwen zonder kennis 1. [ 2xtangbnd 8inch subwoofer]
hoi,
Ik heb eerder niet je link gevolgd maar alleen gekeken naar het plaatje en ging er vanuit dat je ook de tangband 6,5" W6-1139SG gebruikt die bij het ontwerp hoort.
Ik zie nu dat je de tangband w8-740 hebt besteld, deze gaat er waarschijnlijk niet eens inpassen maar zelfs als je hem er in krijgt in ieder geval niet werken. Ik zou snel die TB's annuleren of ruilen voor de Tangband W6-1139SG. Kan ook wel een tapped horn plan voor de w8 voor je opsnorren, heb ik zelf al eens eerder berekend en gemaakt. Zonde van de al gebouwde kasten echter (nogmaals, die bracing moet er trouwens nog echt wel in).
Mvg Reinder
Ik heb eerder niet je link gevolgd maar alleen gekeken naar het plaatje en ging er vanuit dat je ook de tangband 6,5" W6-1139SG gebruikt die bij het ontwerp hoort.
Ik zie nu dat je de tangband w8-740 hebt besteld, deze gaat er waarschijnlijk niet eens inpassen maar zelfs als je hem er in krijgt in ieder geval niet werken. Ik zou snel die TB's annuleren of ruilen voor de Tangband W6-1139SG. Kan ook wel een tapped horn plan voor de w8 voor je opsnorren, heb ik zelf al eens eerder berekend en gemaakt. Zonde van de al gebouwde kasten echter (nogmaals, die bracing moet er trouwens nog echt wel in).
Mvg Reinder
Re: Update. bouwen zonder kennis 1. [ 2xtangbnd 8inch subwoofer]
Ik neem aan dat je de boel met houtlijm verlijmd hebt? Dat houd wel, kit niet. Nieten doe je dan alleen als fixatie voor het drogen van de lijm.exit11 schreef:Ipv 22mm mdf heb ik 18mm gebruikt. Alle verbindingen zijn gekit, en vervolgens met een tacker vast geschoten..
Ik hou jullie op de hoogte:D
Wordt vervolgd.
Mocht de kast niet goed zijn, ik heb wel een tip voor recycling: heb je nog marmotten?

Re: Update. bouwen zonder kennis 1. [ 2xtangbnd 8inch subwoofer]
Ja die moeten er ook in hoor. Die liggen klaarmeiborg schreef:Overigens, 18 mm ipv 22 mm is wel optimistisch, vooral als je geen bracing schotten gaat plaatsen. Dat gaat bijna zeker resoneren, heb zelf een test th gebouwd met een w8-741 met 22mm panelen en die had daar ook veel last van.
Ik zou dus zeker bracing toevoegen.
Mvg Reinder
Re: Update. bouwen zonder kennis 1. [ 2xtangbnd 8inch subwoofer]
Nee nog niet besteld. Wel bijna. Thxxxxxxx idd zo zie je maar weer.meiborg schreef:hoi,
Ik heb eerder niet je link gevolgd maar alleen gekeken naar het plaatje en ging er vanuit dat je ook de tangband 6,5" W6-1139SG gebruikt die bij het ontwerp hoort.
Ik zie nu dat je de tangband w8-740 hebt besteld, deze gaat er waarschijnlijk niet eens inpassen maar zelfs als je hem er in krijgt in ieder geval niet werken. Ik zou snel die TB's annuleren of ruilen voor de Tangband W6-1139SG. Kan ook wel een tapped horn plan voor de w8 voor je opsnorren, heb ik zelf al eens eerder berekend en gemaakt. Zonde van de al gebouwde kasten echter (nogmaals, die bracing moet er trouwens nog echt wel in).
Mvg Reinder
Re: Update. bouwen zonder kennis 1. [ 2xtangbnd 8inch subwoofer]
Met kit. Geen constructie of houtlijm.]eep schreef:Ik neem aan dat je de boel met houtlijm verlijmd hebt? Dat houd wel, kit niet. Nieten doe je dan alleen als fixatie voor het drogen van de lijm.exit11 schreef:Ipv 22mm mdf heb ik 18mm gebruikt. Alle verbindingen zijn gekit, en vervolgens met een tacker vast geschoten..
Ik hou jullie op de hoogte:D
Wordt vervolgd.
Mocht de kast niet goed zijn, ik heb wel een tip voor recycling: heb je nog marmotten?
Re: Update. bouwen zonder kennis 1. [ 2xtangbnd 8inch subwoofer]
Hoi,
Als je de schotten er in lijmt wordt het al wat steviger, eventueel wat gaten boren, lijm er in en houten pluggen erin rammen om de vijf centimeter. Dan blijft ie ook met kit wel in elkaar hangen denk ik!
Mvg Reinder
Als je de schotten er in lijmt wordt het al wat steviger, eventueel wat gaten boren, lijm er in en houten pluggen erin rammen om de vijf centimeter. Dan blijft ie ook met kit wel in elkaar hangen denk ik!
Mvg Reinder
Re: Update. bouwen zonder kennis 1. [ 2xtangbnd 8inch subwoofer]
ok zal ik doen.wow had nooit verwcht dt er zoveel kracht bij kwm kijken 
Re: Update. bouwen zonder kennis 1. [ 2xtangbnd 8inch subwoofer]
Ik heb een keer een klein subwoofertje in elkaar geplakt met montagekit en ik moet wel zeggen dat het behoorlijk stevig in elkaar zit. Het duurt alleen wel een paar weken voordat de kit echt hard is geworden.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Update. bouwen zonder kennis 1. [ 2xtangbnd 8inch subwoofer]
daarom vraag ik t ook, montagekit is echt wel stevig genoeg. heb dat ook nog veel gebruikt in t verleden, en dat zit allemaal nog muurvast
Re: Update. bouwen zonder kennis 1. [ 2xtangbnd 8inch subwoofer]
Nou heb er 1 in zitten, en moet idd een aantal mensen gelijk geven. Subwoofers bouwen lijkt ineens veel moeilijker dan de fullrange. Ik was denk ik idd te optimistisch om 18mm mdf te pakken. Er komt idd een boel power uit. tevens gebruik ik acrylaat-kit. Nou ik hoor de lucht gewoon sissen binnen in, dus hij zal wel lekker ergens.
Het volgende ga ik doen.
1. 22mm mdf
2 houtlijm en houten duvels
3 helemaal opnieuw beginnen
Ik hou jullie up to date.
Het volgende ga ik doen.
1. 22mm mdf
2 houtlijm en houten duvels
3 helemaal opnieuw beginnen
Ik hou jullie up to date.
Re: Update. bouwen zonder kennis 1. [ 2xtangbnd 8inch subwoofer]
22mm mdf zal idd wel gunstig zijn, maar denk dat houtlijm ipv kit wel 10x beter is wat betreft keuze 
suc6 met bouwen
suc6 met bouwen
Re: Update. bouwen zonder kennis 1. [ 2xtangbnd 8inch subwoofer]
Gewone houtlijm als je heel precies gezaagd hebt. Als er her en der nog wat ruimte zou kunnen zitten, is een spleetvullende of uitzettende lijm (PU, polyurethaan, "bruislijm") misschien nog beter.
