zelfbouw eerste luidsprekers
Moderator: Beheerdersteam
zelfbouw eerste luidsprekers
Onlangs hebben mijn oude luidsprekers het na 30 jaar begeven. Nu zou ik er graag nieuwe maken. Ik heb enkel geen ervaring met het maken van luidsprekers. Ik heb wel al het materiaal dat nodig is om de bekisting,... op een degelijke manier in elkaar te zetten. Aangezien er een gigantisch aanbod te vinden is vroeg ik mij af wat de mensen hier zouden aanraden. Vorm en grootte maken niets uit, Ik wil liefst kwalitatief zo een goed mogelijke luidsprekers voor ongeveer 500 euro voor een set. Liefst een 3-wegs-systeem, maar als de kwaliteit van een 2-wegs-systeem voor dit geld veel hoger ligt dan is dit geen absolute must. Alvast bedankt, Rogier.
Re: zelfbouw eerste luidsprekers
Kijk anders ook eens wat er hier 2e hands wordt aangeboden. Voor 500 E kun je een prachtige speaker bouwen.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
Ha die Rogier, welkom!
Voor €250 per kant moet een 3 weg lukken denk ik. De vraag of een 2weg van die prijs beter is kunnen alleen jou oren beantwoorden. Ik zou zeggen kijk hier eens rond wat er zoal gebouwd is, en kijk ook eens op de sites van de zelfbouwwinkels zoals Rumoh, Speakerland, of Speaker&co.
Voor €250 per kant moet een 3 weg lukken denk ik. De vraag of een 2weg van die prijs beter is kunnen alleen jou oren beantwoorden. Ik zou zeggen kijk hier eens rond wat er zoal gebouwd is, en kijk ook eens op de sites van de zelfbouwwinkels zoals Rumoh, Speakerland, of Speaker&co.
Als je het over een kwalitatief goede 2 weg hebt komt je hier heel ver me denk ik.
http://www.markaudio.com/alpair/5/sdx7combination
Word wel te duur voor een 3weg
Iedereen bedankt voor de reacties. Ziet er interessant uit. Deze interesseert me wel, de kast zelf ziet er haalbaar uit. Ik heb enkel geen flauw idee hoe je de drivers aansluit, op de site geven ze suggesties voor capaciteiten,... Ik weet helemaal niet hoe ik deze zou moeten schakelen. Daarom lijkt een pakket mij misschien wat veiliger. Als iemand mij daarmee zou kunnen helpen zou dat probleem uiteraard van de baan zijn, maar ik kan moeilijk verwachten dat andere mensen al het denkwerk voor mij gaan doen. Heeft iemand al ervaring met bepaalde pakketten? of heeft iemand voor deze drivers de schema's? Voor jullie zijn deze dingen waarschijnlijk vanzelfsprekend, maar voor mij is het nieuw, vandaar de hoeveelheid vragen.DragoSz schreef:Als je het over een kwalitatief goede 2 weg hebt komt je hier heel ver me denk ik.
Rogier
Wil je perse zelf bouwen? Dat zou je volgens mij alleen moeten doen als het je hobby is. Er komt meer bij kijken dan je in eerste instantie zou denken. Het is verstandig om te kijken naar een uitgedacht ontwerp (wat je nu dus doet). Ik adviseer om naar een ontwerp te gaan luisteren. Dit kan bij verschillende zelfbouw zaken. Of eventueel bij iemand thuis. Als je hulp wilt is het handig om te vermelden uit welke regio je komt.
Succes
Succes
Ik zou zeker zelf bouwen. Ik weet nu al dat je als je er mee klaar bent nog meer wil bouwen. Kijk een goed rond op dit forum en vooral naar de evenementen wat veel mensen mooi vonden. Onlangs is hier een topset verkocht voor 300! euro. Helaas voor je is ie al verkocht. Kijk goed rond en ga luisteren. In mei is er weer een luisterdag, kun je wer je hart ophalen aan succesvolle projecten die goed na te bouwen zijn (de een wat makkelijker als de ander moet ik toegeven)
Ik wil niet perse zelf bouwen, maar het lijkt mij een goede manier om geld uit te sparen en toch een koppel goede luidsprekers te hebben. Ik besef maar al te goed dat het geen evidentie is om er zelf in elkaar te zetten. Ik heb al enkele 'projecten' achter de rug (niks met elektronica of audio) en ik heb al heel mijn leven een onnatuurlijk sterke interesse voor muziek,... Dus wil ik al lang eens een versterker of luidsprekers maken. En nu mijn oude set het heeft begeven was het de moment van er eens werk van te maken. Ik ben van België, regio Leuven, ik heb geen idee of er op dit forum veel landgenoten rondwaren?k.p. schreef:Wil je perse zelf bouwen? Dat zou je volgens mij alleen moeten doen als het je hobby is. Er komt meer bij kijken dan je in eerste instantie zou denken. Het is verstandig om te kijken naar een uitgedacht ontwerp (wat je nu dus doet). Ik adviseer om naar een ontwerp te gaan luisteren. Dit kan bij verschillende zelfbouw zaken. Of eventueel bij iemand thuis. Als je hulp wilt is het handig om te vermelden uit welke regio je komt.
Succes
- bas focal m180
- Contacteer: