Volumeregeling probleem bij ext. DAC

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
docshot

Volumeregeling probleem bij ext. DAC

Bericht door docshot »

Hoi,

Ik heb onlangs een Hong Kong DAC besteld en afgebouwd. Deze is aangesloten op mijn pc via een USB aansluiting.
Het geheel werkt prima en klinkt super maarrrrr........mijn volumeregeling op mijn bluetooth keyboard werkt hierdoor niet meer....ik kan dus ook niet meer de mute aanzetten bijvoorbeeld.
Ik heb de Di Novo van Logitech.

Na een beetje op internet gespeurd te hebben ben ik nog geen oplossing tegengekomen....wellicht hebben jullie een ideetje hierover ??

Alvast bedankt.

Doc
Zweitse

Re: Volumeregeling probleem bij ext. DAC

Bericht door Zweitse »

Mag ik vragen welke DAC dat is, en heb je ook een fototje.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Volume en toonregeling op een bronapparaat zijn gewoonlijk bedoeld voor de hoofdtelefoon. Lijnuitgangen, zowel analoog als digitaal, geven gewoonlijk een geluidssignaal onveranderd door, omdat je anders nogal vreemde opnamen zou krijgen. Een PC is een beetje een aparte bron, omdat je daar ook losse, aktieve luidsprekertjes op moet kunnen aansluiten... maar niet op de de digitale uitgang.

Dat je op het toetsenbord niets kan regelen, is dus geen falende werking. Voor volumeregeling ben je in dit geval aangewezen* op de versterker waarop de DAC wordt aangesloten.

*) Tenzij... de driver van de geluidskaart digitale volumeregeling als extra mogelijkheid biedt.
docshot

Bericht door docshot »

Hoi.....

Mijn gedachten zijn dat het signaal al voor de software wordt weggekaapt en dat daardoor de windows software niet werktop deze DAC.

Het is een gigaworks dac van 85,- op e-bay voor de mensen die het leuk vinden. Echt een pareltje van een DAC.
Heb er zelf een MDF kastje omheen gebouwd met een led lampje en tuimelschakelaar om 'm aan en uit te zetten.

Als ik het niet vergeet post ik ff een foto hier.

Iemand misschien een idee hoe ik mijn probleempje kan oplossen ?
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

docshot schreef:
Mijn gedachten zijn dat het signaal al voor de software wordt weggekaapt en dat daardoor de windows software niet werktop deze DAC.
Uiteraard, dat is een logische keuze als de mixer het signaal naar de digitale output niet mag beïnvloeden.
docshot schreef:
Iemand misschien een idee hoe ik mijn probleempje kan oplossen ?
Op zoek gaan naar een geluidskaart/driver die ook het digitale geluid via de mixer routert. Wees er dan wel op bedacht dat dit niet de meest gebruikelijke weg is.
docshot

Bericht door docshot »

Het is idd een idee om het zo te doen....hopelijk kan het ook anders....

Is er wel eens iemand tegen hetzelfde probleem aangelopen hier ??
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”