Aardbeving sub.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

Re: Aardbeving sub.

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef:
wouter schreef:
@ mods, zou het een idee zijn een subwoofer gedeelte te starten op het forum?
ja, dat is een idee
Ik vind het geen goed idee iig.

Dan willen er ook mensen een BR, een CB, een TL, een PA, een Car... enz. gedeelte. Daar wordt de overzichtspagina niet echt overzichtelijker van. Die is nu al behoorlijk lang. Bovendien helpt het het gemak niet omdat, hoewel er vaak overlap is, ieder nieuw topic weer uniek is. Kun je beter de zoek functie gebruiken.
gforse

Bericht door gforse »

Dat is inderdaad waar. zo had ik het nog niet bekeken. maar vaak kom je dr ook niet altijd uit met de zoekfunctie. wie weet is zo'n algemeen topic een oplossing dan? of hoort het dan meer in showcase thuis?
JBLHANS

Bericht door JBLHANS »

"Sub" woofers in de P.A. Techniek.

In de jaren 70/80 werd het laag meestal gedaan dmv. hoorn kasten. De reden hiervoor is duidelijk meer redement dus je hoeft minder mee te slepen en versterkers in die tijd max. zo'n 600 watt per kannaal.
Er waren wat mooie uitzonderingen zoals het nog steeds roemruchte S4 systeem van Clair Brothers dat was een viekante doos met 2x 18" ; 4x 10" ; 2x 2" compressie driver met lens; en 2 x tweeters slot drivers.(allemaal JBL componenten)
Verhoudingen kloppen niet 2 x 18 tegenover 4x10 "maar de grap was dat die kasten in blokken van 9 werden gebruik en je dan een ernome koppeling van de 18" luidsprekers kreeg. Deze kasten klonken als een hifi systeem in een Area. Later, jaren 90 tot heden werden in het laag meestal gewoon frontloaded kasten gebruikt met 2x 18" waarbij de luidsprekers dmv. processor techniek werd bestuurd en bewaakt ook versterker vermogens van zo'n 2000 watt per kannal is geen uitzondering.

De term subwoofer wordt niet echt gehandteerd in de P.A. techniek vaak word alles onder de 30Hz weg gefilterd omdat het een vertroebeling geeft in het geluidsbeeld en alles minder strak wordt ervaren. De oorzaak is de akoestiek in de zaal, een topic op zich.

In deze posting is ook geschreven met een stang aangedreven membranen. Ik heb er zelf ooit eens een paar van verkocht voornamelijk aan discotheken. Dit waren zgn. Servo Drives en waren al sinds midden jaren 70 beschikbaar en zijn nog steeds nagenoeg onveranderd op de markt.
Probleem was echter de aansturing je had er wel zeer goede versterkers voor nodig zoals de Crown/Amcron PSA 2. Ook mocht de x-over frequentie niet hoger liggen dan zo'n 80 Hz immers de servo motor die de membranen (zeg maar de conus) bewoog kon gewoon weg niet sneller "wisselen" dan rond de 80 Hz.
Bij een van de klanten hebben we ze na 6 maanden weer weg gehaald het sublaag was in de straat vele malen harder dan in de discotheek zelf, waarschijnlijk had dit te maken met het feit dat de Servo Drives als een hoorn kast zich gedroegen (voor het membraan zat ook een "gevouwen hoorn")
Op zich geweldige kasten en zeer bruikbaar maar niet overal inzetbaar. Tijdens een USA toer van of Prince of Michael Jackson zijn ze gebruikt (slechts een blok van 8 kasten) om als xtra showelemnt tijdens een nummer te gebruiken. De hele zaal/hal stond inderdaad op haar grondvesten te trillen.

Bij de Film EarthQuake werd ook de zaal min of meer in beweging gezet dit werd in nederland gedaan door middel van hoornkasten met een 18" Cervin Vega luidspreker erin. Deze luidsprekers waren werkelijk waar onverwoestbaar. Wij hebben ooit eens uit balorigheid 4 van die kasten in serie gezet en gewoon 220V erop gezet. De 50Hz deed je broekspijpen wapperen.
Alle luidspreker kasten in Europa stonden opgeslagen in Amsterdam en werden door de film distributeur met alle versterkers en toebehoren verkocht in 1 partij. Holland P.A. Service heeft dit toen opgekocht en er nog jaren lang grote festivals mee bestookt als laagkasten Schrik niet het waren er ruim 160. Er is 1 editie Torhout/Werchter geweest waarbij in het laag alleen maar van deze kasten gebruik werd gemaakt zo ook een festival met UB40 nabij Brussel wat het journaal destijds heeft gehaald vanwege metingen die erop duiden dat er een lichte aardbeving was gemeten. Later kwamen ze tot de ontdekking dat dit concert voor de trillingen zorgde.
Heatside

Bericht door Heatside »

Prachtig verhaal!
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Waanzinnig verhaal!!!
Eddie

Bericht door Eddie »

gforse schreef:
Na weer naar een concert te zijn geweest verbaasde het me hoeveel daar de subwoofers kunnen laten trillen.

..... en vooral de uitdaging van kleine kasten en kleine subs met het meeste resultaat.
Hallo Gforce,

Eerder op de avond kwam ik dit verhaaltje tegen:
Auralization of Audio--Tactile Stimuli from Acoustic and Structural Measurements
While the auditory system can sense vibration to about 20 Hz, tactile sensitivity extends that range to about 0.4 Hz. A proposed method for full-range reproduction includes haptic reproduction. Playback is achieved through headphones and a calibrated motion platform. The absolute magnitude and frequency response of the tactile portion must be considered with the same attention that is devoted to sound in order to produce a compelling experience. Even though the initial evaluation of the system suggested that the haptic portion might not be important, when it was turned off, something was clearly missing. Reproduction lacked presence.

Authors: Abercrombie, Clemeth L.; Braasch, Jonas
Affiliations: Artec Consultants, New York, NY, USA; Graduate Program in Acoustics, School of Architecture, Rensselaer Polytechnic Institute, Troy, NY, USA(See document for exact affiliation information.)
JAES Volume 58 Issue 10 pp. 818-827; October 2010

Dus, voor veel resultaat uit een klein volume: gewoon een trilplaat onder je stoel monteren. Dat wordt in Emacs-theaters al tientallen jaren gedaan. Ik heb het een keer meegemaakt, het werkt overtuigender dan de 5 Hz die ik ooit uit een subwoofer heb gevoeld (aan het fladderen van mijn broekspijpen).

M.vr.gr.
Eddie
Heatside

Bericht door Heatside »

Eddie schreef:
Dus, voor veel resultaat uit een klein volume: gewoon een trilplaat onder je stoel monteren. Dat wordt in Emacs-theaters al tientallen jaren gedaan. Ik heb het een keer meegemaakt, het werkt overtuigender dan de 5 Hz die ik ooit uit een subwoofer heb gevoeld (aan het fladderen van mijn broekspijpen).
Inderdaad. Mocht je dit niet willen, vraag ik mij ook af of je een kast moet hebben die vreselijk laag gaat omdat PA subs nou eenmaal niet zo laag gaan. Naar mijn idee is het verstandiger om voor een kast te gaan met een stevig rendement. Zelf gebruik ik 12" subjes die ik ongeveer op 38hz afkap, het geluid en met name het "aardbeving gevoel" is absurd te noemen. Wel moet ik zeggen dat dit mede komt door de houten ondervloer in mijn luisterruimte.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”