USB DAC voor PC

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: USB DAC voor PC

Bericht door Zweitse »

Als ik het goed begrijp zou ik dus met een gewone schakelaar een recieverchip kunnen selecteren, en met een input selector meerdere ingangen kunnen koppelen aan een recieverchip. bijvoorbeeld twee keer coax in naar de CS8416 en nog eens twee keer USB in naar de PCM2902. dit zou dan kunnen met de eerder genoemde input selector van analogmetric, of denk ik nu te simpel !!!
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: USB DAC voor PC

Bericht door Zweitse »

Nog een klein vraagje. Welke dac chip CS4398 of PCM1798. Graag wat advies.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: USB DAC voor PC

Bericht door Marp »

Wat die selector betreft: als meer dan 1 jumper moet worden geschakeld, valt dat wel te combineren in bronkeuzeschakelaar.
Zweitse schreef:
Nog een klein vraagje. Welke dac chip CS4398 of PCM1798. Graag wat advies.
De CS4397/4398 is al een paar jaar bekend als een van de betere DAC's, en zo'n 60 forummers weten waartoe deze in staat is. Over de PCM1798 circuleren op internet inmiddels ook positieve geluiden.

Als die net zo goed of beter is, zit je met beiden goed. Wel denk ik dan dat gehoormatig verschil erg moeilijk te onderscheiden wordt. Wil je absoluut de beste van de twee, dan denk ik dat je op zoek moet gaan naar iemand die beiden stevig aan de tand voelde. Of, als je voldoende zekerheid hebt over de PCM1798, gewoon de kit kopen die je het meest aanstaat.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: USB DAC voor PC

Bericht door Zweitse »

De PCM1798 zit in de nieuwe HK DAC (zo noem ik hem maar even) die op de site van Gigaworks staat. Ik denk dat er niet veel forumleden zijn die hier al iets mee hebben gedaan. De andere DAC staat op de zelfe site. Ik heb even in dit overzicht http://www.vasiltech.nm.ru/files/cd-pla ... nsport.htm gekeken waar de genoemde dac chip in gebruikt worden, maar kom hier ook niet veel verder mee om dat de PCM1798 niet veel voor komt in de lijst.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: USB DAC voor PC

Bericht door dre »

hier sinds vandaag de m2 tech hiface in gebruik genomen,dat werkt echt zeer fraai!
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: USB DAC voor PC

Bericht door Marp »

Zweitse schreef:
De PCM1798 zit in de nieuwe HK DAC (zo noem ik hem maar even) die op de site van Gigaworks staat
Dat maakt het wel een beetje verwarrend hoor.

Destijds waren zowel een eenvoudige als een uitgebreide, duurdere DAC verkrijgbaar. De eenvoudige DAC werd voor lampizator-projecten gebruikt. De duurdere DAC bleek niet wezenlijk beter te voldoen, en was bovendien moeilijk te modificeren door de grote, dikke kopervlakken op de PCB.

De populaire, tevens betaalbaarste DAC ging op dit forum uiteindelijk door het leven als HK-DAC. De Gigaworks-DAC heeft veel weg van de duurdere DAC, niet zozeer van de zgn. HK-DAC. O:)
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: USB DAC voor PC

Bericht door Zweitse »

@ Dre, is dat ongeveer het zelfde als mijn Musiland !!!

http://www.musiland.com.cn/index.php/Pr ... how/id/143
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: USB DAC voor PC

Bericht door Marp »

Die M2Tech is de duurdere oplossing die Pjotr naast de Musiland opnoemde op pag. 1, 2 en elders op het forum.
Dat was dus de versie die ook op een Mac werkt, en waarvoor Linux-support is aangekondigd. O:)
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: USB DAC voor PC

Bericht door dre »

de hiface speelt echt zeer fraai 8)
wel grappig om zo via itunes een beetje te friemelen.
komend weekend maar eens de vergelijking maken met de cd-speler.......
het al toch niet....... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: USB DAC voor PC

Bericht door Pjotr »

Feli Dre :goedzo:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: USB DAC voor PC

Bericht door dre »

ach,of het een blijvertje wordt weet ik niet.
ik kon `m voor een fraaie prijs overnemen,en dat geld is ie zeker waard.

leuk speelgoed! 8)
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: USB DAC voor PC

Bericht door Zweitse »

Heeft er iemand ervaring met de DAC modules van Twisted Pear Audio !!!!

http://www.twistedpearaudio.com/digital/buffalo.aspx
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: USB DAC voor PC

Bericht door Marp »

Gebruikersavatar
Bart0l0meus
Berichten: 325
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 16:29
Locatie: Roermond

Re: USB DAC voor PC

Bericht door Bart0l0meus »

Over de keuze tussen de 2 dacs kan ik zeggen dat het allebei super dacs zijn en de verschillen in klank veruit worden bepaald door het design om de dac heen en niet door de dac zelf.
Een oude TDA1541 kan net zo goed klinken als al die nieuwe high performance dacs, het ontwerp er omheen bepaald de klank van de complete dac, en niet de dac zelf.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: USB DAC voor PC

Bericht door Zweitse »

Ik heb via ebay deze dac http://cgi.ebay.com/PCM-1798-24bit-192K ... 1c16a0b7dc besteld. Deze zal zijn s/pdif signaal krijgen van de musiland die ik al eerder via ebay heb besteld. Ik ga eerst eens kijken hoe dit gaat. Ik wil mij later eens meer verdiepen in de DAC's van Twisted Pear Audio om een DAC te bouwen van wellicht een wat hoger niveau.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: USB DAC voor PC

Bericht door Zweitse »

Zo, DAC bordje is binnen. Ik heb echter nog wel een aantal vragen. Misschien is er op het forum iemand die mij wat antwoorden hier op kan geven.

1: Er is geen kabel bij de DAC geleverd om de cinhc uitgang aan te sluiten. Nu zit er op de DAC een uitgang met drie pinnen. Rout, Lout en dan nog een pin waar ik zo het opschrift niet van kan lezen. is dit een gezamenlijke min/massa voor zowel links als rechts.

2: Er zit een standaard trafo bij met drie draden die naar de DAC gaan. op het schema staat 12V, 0, 12V. is deze trafo op te waarderen met een ringkern trafo, en welke kan ik dan het beste nemen. Ik heb al wel een aantal gezien (amplimo) maar hier komen vier draden uit, en ik zou niet weten hou deze aan te sluiten op de DAC.

3: Moet het signaal dat van de musiland naar de DAC gaat door een 75 ohm's kabel, of mag dit ook een gewone cinch kabel zijn.
BBQ
Berichten: 4
Lid geworden op: di 29 jun 2010, 20:20
Locatie: Gieterveen/Gouda

Re: USB DAC voor PC

Bericht door BBQ »

Deze heb ik ook besteld zonder trafo, via andere leverancier uit China.
De cinchkabel was meegeleverd, chassisdeel moest nog wel gesoldeerd worden.
De middelste pin op het bord is gemeenschappelijk. de andere twee voor linker en rechter kanaal.
Op de print staat -13-0-13Volt. Een schema vd print heb ik niet.

Ik had nog een trafo liggen voor een HP500 printer. Deze trafo zit in een plastic omhulsel welke is 'dichtgelast'.
Gemeten wisselspanning -11-0-11v. Na gelijkrichting meet ik + en -14,6Volt.
Volgens de specificaties van de spanningsregelaar is dit net genoeg.
Laatst gewijzigd door BBQ op do 16 dec 2010, 12:49, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: USB DAC voor PC

Bericht door Zweitse »

Bedankt voor de info.
Plaats reactie