Chorda Evo

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

weidok

Re: Chorda TL

Bericht door weidok »

TL met voorkamer ca. 13 liter
Tussenschot 9 is niet alleen te versteviging
er ontstaan volgens mij 2 pijplengtes ca. 1.30 en 1.50 m
maar je kan misschien ook informatie van de ontwerper krijgen ?

Hoe je de basgolven in de kleinste of de grotere tunneldoorsnede
kan "dirigeren" :) zou ik echt niet weten..
De 4 woofers met 4 TL openingen in de "Rambo's" van Sietse
"zien" eigenlijk ook verschillende pijplengtes..
Hoe hij de bastonen door de eerste of laatse opening
stuurt weet ik niet... :)

hm.... of toch wel "Hij is de baas" ofzo.... :-$
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Het eerste deel van de lijn bestaat uit 2 parallel lopende kanalen die iets uiteenlopen in lengte en diameter. Onderaan gaat dit over in een enkelvoudig kanaal met een opening van 1Sd, terwijl de parallelle kanalen volgens de beschrijving vooraf worden gegaan door een voorkamer van 5 liter (dit hangt natuurlijk af van het punt waar de voorkamer volgens de auteur eindigt en waar de pijp begint).

Alhoewel de tekening weinig aan de verbeelding overlaat, moest ik toch een paar maal kijken of het wel echt zo bedoeld was. De genoemde effectieve lijnlengte van 1,30m stemt echter wel overeen met die opzet. De parallelle kanalen hebben een verschillende akoestische impedantie, welke samen een nieuwe impedantie opleveren. Ik vermoed dat dit bedoeld is om een TL-gat te voorkomen. Dus zeg maar een iets andere aanpak dan de woofer op 1/3 + 1/5 van de lijn plaatsen en/of een HH-resonator gebruiken.
Hifi_goeroe

Bericht door Hifi_goeroe »

Hi,

Ik ben Erik en de trotse bezitter van de Chorda.

Ten eerste wil ik jullie allemaal heel erg bedanken voor de inzet! We zijn door dit topic een stuk wijzer geworden.

Ik denk dat Wout en ik de kast maar gewoon even gaan bouwen en kijken wat de meetresultaten zijn tov de simulatie.

Input blijft gewaardeerd.

Gr,

Erik
Hifi_goeroe

Even vergeten,

Ik heb de ontwerper twee keer aangeschreven en wacht op antwoord. Zodra ik iets weet deel ik het.

Gr,

Erik
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Heb even in Ajhorn zitten puzzelen...

Ik vermoed dat de ontwerper uitgaat van een techniek die meestal met 2 units wordt toegepast - zoals de TL sub van visaton. Je kunt door verschillende lijnen op te sommen een 'vlakkere' frequentiekarakteristiek krijgen. Dit werkt waarschijnlijk iets anders dan lopende en staande golven zoals bij 1/3e en 1/5e technieken...

De 1,3 meter lijn bestaat volgens mij uit een gemiddelde van een 1 meter en 1,6 meter lijn. Je kunt namelijk een korte en lange lijn zien in het ontwerp. Indien de luchtstroom zich zo langs verschillende wegen laat leiden kun je daar de volgende simulatie uit verwachten: (simulatie aangepast, zie Edit)
Japan combi 1.JPG
Edit: met wat rekenen komt de lange lijn eerder op 1,25 uit, en de korte op ca 80 cm. Beide met 5 liter voorkamer gerekend.
Qua diepgang is het lastig simuleren, aangezien de ontwerpen amper 40 en 18 liter zijn. 1 woofer in 58 liter gaat natuurlijk dieper, maar dan kan ik de combinatie van lijnen niet inzichtelijk krijgen.

:roll: ? Zou bovenstaande op het ontwerp kunnen slaan?
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

wouter schreef:
:roll: ? Zou bovenstaande op het ontwerp kunnen slaan?
Dat denk ik haast wel. Je grafiek toont in elk geval exact waar ik aan dacht, en ik zie niet zo snel een ander doel.

Zo'n opzet heeft trouwens parallellen met een vroeger hersenspinsel van me. Ik wilde ooit proberen om plaatsing op 1/3 en 1/5 van de lijn te simuleren met slechts 1 driver. De gedachte begon met een driver in een kastje voor een TL plaatsen, met intern 2 korte kanalen die op 1/3 en 1/5 van de tunnel uitmondden. Omdat dit een ringcircuit met zich meebracht, bedacht ik dat ik dan net zo goed het eerste deel van de tunnel in twee kanalen kon splitsen, die uiteindelijk weer bij elkaar komen. De positie van de driver bepaalde dan die locatie, en daarmee de effectieve lengte van elk afzonderlijk kanaal.

Op het vorige forum heb ik dit zelfs eens naar voren gebracht, maar na uitblijven van reacties, en door nog veel andere hersenspinsels in het achterhoofd, is het eigenlijk in de vergetelheid geraakt. Nu ik bovenstaand ontwerp en je simulatie zie, denk ik dat het best goed gewerkt zou hebben.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Dat idee van jou hadden we ook al besproken - 1/3e en 1/5e positie met 1 unit.

Toch denk ik dat dit wel iets anders is, de lijnen zijn namelijk qua fases ongelijk in de output. Een 1/3e en 1/5e constructie heeft een gelijke afstemming maar minder nadrukkelijke lijnversterking op de even orden, toch?!

Maar het komt wel beide neer op het resultaat van een weergave zonder dippen van de TL.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Nu dit toch weer tot leven gewekt is... maar even opnieuw begonnen met ontwerpen.

Dit is een TL die ik niet zou goedkeuren als doordacht ontwerp, maar uiteindelijk gaat het met 1 unit altijd ergens mis. De poort op de achterzijde zie ik nog steeds niet stabiel gesimuleerd worden. De praktijk moet uitwijzen of de poort voor 'rommel' zorgt of dat het mee valt - met de poort aan de voorzijde.

Verder had de TL die een aantal pagina's terug de beste meetresultaten gaf... geen sublaag. De basreflex loopt tot 28 Hz op -3dB. Het verschil was te groot in diepgang. De driver verderop in de lijn plaatsen heeft mij in de praktijk alleen maar problemen gegeven met het dempen van 'rommel' in de lijn. Met de ATB metingen erbij kan ik nog steeds niet exact genoeg werken, helaas.

Nu heb ik dit ontwerpje dus, wat misschien niet zo gek is. Een IHA van 20 liter met een 2 meter transmissielijn van van 2 Sd
naar 1/2e Sd - 70 liter:
2010 ontwerp 1.JPG
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Heb nog even vergeleken, de TL met 20 liter IHA of een 20 liter voorkamer. De IHA werkt blijkbaar beter.
Het is met 400 - 100 cm2 niet een overdreven tapse lijn, en met 20 liter voorkamer niet bijna een basreflex met grote tapse reflexpijp. Voor mijn gevoel is dit een wat gekke constructie, maar het is niet doorgeslagen en ziet er best redelijk uit.

Hier het verschil tussen de 20 liter voorkamer of 20 liter IHA, beide in de 70 liter TL constructie:
2010 verschil 20 liter VK en 20 liter IHA.JPG
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

ook mooie TL (even eigen topic vervuilen :wink: )

http://www.youtube.com/watch?v=LOL8-qIYemg&NR=1
holco

Bericht door holco »

wouter schreef:
ook mooie TL (even eigen topic vervuilen :wink: )

http://www.youtube.com/watch?v=LOL8-qIYemg&NR=1
Schitterend!!
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Schop :D

We zijn bezig geweest de nieuwe plannen vorm te geven. De chorda gaat gesloten verder, met actieve laag ondersteuning door per kant 2x 12" - waarschijnlijk ook gesloten en dsp gecorrigeerd.

Afbeelding

Dit model gaat het ongeveer worden als alles goed gaat. Het prototype van de topkast is gebouwd en gister aan metingen onderworpen - met direct vergelijk met het origineel, de Chorda. Foto zal Erik even moeten doorgeven...

Wat hier uit gekomen is is dat de correcties voor de baffle voor de tweetersectie iets gewijzigd zouden mogen worden, maar verder meet het nog heel aardig op het originele filter (nee, het meet en klinkt gewoon belachelijk goed :wink: ). Erik heeft de verhouding waarmee de tweeter voor de woofer staat doorberekend voor de schuin naar beneden stralende topkast, zodat de afstand van de drivers tot aan het gehoor gelijk gebleven is.

Metingen aan prototype speaker met nog ongewijzigd chorda filter (ca 75 cm) en bij bank:
Chorda top 1.JPG
Chorda top 2.JPG
Nu is de grote vraag, welke drivers gaan er gekozen worden.
Vanwegen de prijs vallen de 11" woofers van Accuton helaas af, even als Audiotechnology of Aurasound.

Ik vind de SB acoustics 12" erg mooi en betaalbaar. De Scan Speak Discovery 12" is ook een optie. Visaton TIW 300 was laatst nog in de aanbieding voor 170,- maar is nu weer veel duurder en daarmee denk ik niet de beste keuze.

Wat denken jullie dat goede woofers zouden zijn voor de laagkasten?
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Wat dacht je van 4 stuks Aurasound NS12-513-4A? Uitloopprijs van $182,-voor $92,00 omdat Aurasound voortaan niet meer voor de zelfbouwmarkt levert. De Europeesche prijs was altijd € 269,-
aurasound_ns12-front.jpg
aurasound_ns12-rear.jpg
Als Madisound er nog 4 heeft, is dat een buitenkansje voor zulke mooie woofers. Althans, als de parameters aansluiten bij wat je wilt. Daar heb ik niet op gelet.
NP

Bericht door NP »

wouter schreef:
Ik vind de SB acoustics 12" erg mooi en betaalbaar. De Scan Speak Discovery 12" is ook een optie. Visaton TIW 300 was laatst nog in de aanbieding voor 170,- maar is nu weer veel duurder en daarmee denk ik niet de beste keuze.
Hey Wouter, als je het interessant vind kan ik eens kijken wat die TIW 300 bij de groothandel kost (ik werk bij een computerzaak die een leverancier heeft die in Visaton doet). Dan zou je waarschijnlijk een stukkie goedkoper uitkomen dan bij bijvoorbeel Europe-Audio. (maar weer niet zo voordelig als bij Madisound :wink: )
Hifi_goeroe

Afbeelding 003.jpg
Hierbij even een foto van de proef kop. Verhoudingen zijn gelijk gebleven aan de Isis alleen is hij 3 cm in zijn geheel breder geworden.

De aurasounds zijn helaas niet meer verkrijgbaar bij madisound. Idd een hele goede prijs.

Graag zou ik horen wat de prijs zou worden van de TIW300. Als je me dat zou kunnen laten weten heel graag.

Bedankt voor jullie reactie.
NP

Bericht door NP »

Ik heb vanmiddag even gekeken, maar helaas lijkt de TIW300 niet leverbaar te zijn. Beetje apart, gezien de rest van de TIW serie wel vertegenwoordigd is. De 250 is wel bijna 50 euro voordeliger dan bij E-audio zag ik, mocht je in dat model geïnteresseerd zijn (maar ik gok dat die te klein is?). Excuus als ik je blij gemaakt heb met een dooie mus :wink:
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

in K+T 4/2005 staat een test van de TIW300

De vervorming bij 85dB (okee niet erg veel) is bij 20 Hz 0,6 % en vanaf 30 Hz 0,3% tot 200 Hz.
Leuke cijfers maar dat zal wel omhoog (moeten) schieten bij hogere volumes.

Ik ben benieuwd wat de ervaringsdeskundigen hier aanraden. Het gaan om 4x 12" terwijl Erik niet erg luid speelt. Grote Xmax subs zijn daarom niet perse noodzakelijk - misschien voor een LT wel handig. Betaalbare aanraders?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

wat noem je "betaalbaar"?
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Dayton RSS 315? Geloof dat er ook een 8ohm versie is, zodat je ze par kan aansluiten.. Scanspeak is ook erg goed in het laag. Wavacor of misschien sb acoustics? Peerless xxls is altijd goed..
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Marp schreef:
Wat dacht je van 4 stuks Aurasound NS12-513-4A? Uitloopprijs van $182,-voor $92,00 omdat Aurasound voortaan niet meer voor de zelfbouwmarkt levert. De Europeesche prijs was altijd € 269,-
aurasound_ns12-front.jpg
aurasound_ns12-rear.jpg
Als Madisound er nog 4 heeft, is dat een buitenkansje voor zulke mooie woofers. Althans, als de parameters aansluiten bij wat je wilt. Daar heb ik niet op gelet.
En daar kom ik nu pas achter :( :evil: :cry:
Hifi_goeroe

Beste henk jan,

In principe is alles mogelijk alleen zal ik dan wat langer moeten sparen om het rond te krijgen. De accuton's natuurlijk daar gelaten want die kosten meer dan €800,- per stuk. Ik wil eigenlijk gewoon het beste. De volgende 12 inch luidsprekers zouden een optie kunnen zijn;

Visaton TIW300
Scanspeak discovery
Peerless XXlS 12
SB Acoustics 12
Eton 12
Dayton RS315

Ze moeten uiteindelijk in een gesloten kast komen, DSP gecorrigeerd, die waarschijnlijk tussen de 130 en 150 liter zal worden. Naast het feit dat het geluid zo compromisloos mogelijk moet zijn wil ik graag ook dat het optisch goed voor elkaar is. Dat wil zeggen dat de korf van de (budget) aurasound bijvoorbeeld, voor mij geen optie is. Helaas is de andere aurasound 12 inch weer net een beetje te duur :wink:

- Ik zou graag te weten komen of ik een belangrijke optie oversla?
- Welke woofer, in de hierboven geschetste situatie, zal het best uit de verf komen?

Gr Erik
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

en tot hoe hoog moeten die woofers t een beetje netjes blijven doen? en mogen "fietsband uiterlijk" subs dan ook meedoen?
Hifi_goeroe

De c220 zit in een 10 liter kastje gesloten en ongefilterd. Moeten even kijken of dit in de praktijk wel zo kan blijven. Ik wil graag het filter van de chorda zo veel mogelijk ongewijzigd houden. Overname frequentie zal dus vrij laag zijn.

Fietsband uiterlijk is in principe geen probleem. Suggesties?
hrscharft

Bericht door hrscharft »

Echt alleen 12"??

anders CSS misschien nog een optie.
Trio 12"
SDX 10"/15"
Hifi_goeroe

Om een beetje in de isis look te blijven wil in idd graag met 12 inch woofers werken. met 15 inch word hij veel te breed en met 10 inch vind ik dat de kast te lomp lijkt.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”