Beyma 8 AG/N, oude versie?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gesloten
lepain
Contacteer:

Beyma 8 AG/N, oude versie?

Bericht door lepain »

Hallo forummers,

Enkele weken geleden heb ik van Lieuwe een paar drivers gekocht om een beschadigde Beyma 8 AG/N te vervangen. In het verkooptopic stond dat het om de Beyma 8AG/N ging, maar toen ik de drivers van Lieuwe uitpakte bleek dat ze niet hetzelfde waren als mijn oude Beyma's.
De drivers die ik van Lieuwe heb gekocht zijn ooit van Bart Segers geweest. Dus ik heb hem gemaild om te vragen of hij het mysterie kon oplossen. Maar ook Bart was verbaasd dat mijn oude Beyma's anders waren dan de Beyma's die ik net gekocht had. Bart had ze ooit bij http://www.new-line.nl besteld, en was er altijd van overtuigd geweest dat het de 8AG/N was.
Misschien is het ook wel de 8AG/N, maar dan een oudere versie... Ik heb dit topic geopend om aan jullie te vragen of jullie de driver herkennen.
Op de toegevoegde foto's zie je plaatjes van de 8AG/N die ik op internet heb gevonden, en vervolgens foto's van de 2 exemplaren die ik al een tijdje heb, en daar onder foto's waar zowel de oude als de nieuwe drivers op staan.
De drivers die ik al een tijdje had tonen duidelijk meer gelijkenis met de fotos van de 8AG/N van internet, maar welke drivers heb ik dan een paar weken terug gekocht?

alvast bedankt!
Ewoud
Bijlagen
8agn van internet 1.jpg
8agn van internet 1.jpg (10.59 KiB) 2224 keer bekeken
8agn van internet 2.jpg
8agn van internet 3.jpg
mijn drivers 1.JPG
mijn drivers 2.JPG
vergelijking 1.JPG
vergelijking 2.JPG
vergelijking 3.JPG
Walt

Re: Beyma 8 AG/N, oude versie?

Bericht door Walt »

Welke komt het beste overeen met wat nu op de Beyma site te vinden is?

http://profesional.beyma.com/ingles/pdf/8AGN.pdf

Groetjes Walter
lepain
Contacteer:

Bericht door lepain »

De drivers die ik al had komen het best overeen met wat er nu op de Beyma site staat. Ik heb net de Beyma catalogus en het bestand met uit productie genomen producten doorzocht. En ik kon niets vinden dat lijkt op de drivers die ik van Lieuwe heb overgenomen.
bartsegers

Bericht door bartsegers »

Hoi Ewoud,

De beyma's zijn wel via new-line in mijn handen gekomen, maar middels het forum. (tweedehands verkoop)
Dit eventjes om misverstanden te voorkomen.
Enige wat nog rest is een meting laten doen door iemand niet?
Wat hoor je als verschil tussen beide?
Tok

Bericht door Tok »

Van de beyma 8 incher AG zijn twee types, de AG/N en de AG/1N, maar volgens mij zien die er exact hetzelfde uit, namelijk zoals de rechter op je laatste plaatje. Ik meende tot een minuut of 10 geleden altijd AG/N´s te hebben, maar begin nu zelf te twijfelen, op de magneet staat AG/N, op de voorkant van de originele (?) Beyma doos ook, maar op een andere sticker staat AG/1/N (en niet AG/1N zoals in de beyma catalogus).
Pica van wat ik denk dat een 8 AG/N of 1N is hieronder.
beyma8agn.jpg
En het kartonnetje
beyma8agnDoosie.jpg
edit: de AG 1/N of 1N is toch stiekem totaal anders, heeft een veel kleinere magneet.
DualdudE
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

Foto 2 uit de eerste post heb ik gemaakt ;) Mijn 8AG/N's hadden een kleine magneet in de vergelijkings foto van hier boven. Er stond 8AG/N/X op de doos, misschien is dat nog weer een andere versie?
lepain
Contacteer:

Bericht door lepain »

DualdudE schreef:
Foto 2 uit de eerste post heb ik gemaakt ;) Mijn 8AG/N's hadden een kleine magneet in de vergelijkings foto van hier boven. Er stond 8AG/N/X op de doos, misschien is dat nog weer een andere versie?
En een van jouw drivers is nu dus aan vervanging toe. Sorry!
Ik heb er een tijdje niets aan gedaan omdat ik het heel druk had met school en werk. Nu staat er een rustigere periode voor de deur dus ik ga er wat van maken. Op een duits forum las ik dat de toevoeging X wordt gebruikt voor 8AG/N's die in paren worden verkocht. Die zijn dan qua frequentierespons of amplitude aan elkaar gematched. Ik vind het twijfelachtig, want het blijven gewoon ranzige PA speakers, maar de 8ag/n/x is daarmee dus hetzelfde als de 8ag/n.

De drivers die ik van Lieuwe heb gekocht heb ik nog niet beluisterd. Ik heb er nog geen tijd voor gehad, en ik vraag me af of het zinvol is aangezien ze duidelijk anders zijn. Maar misschien kan ik binnenkort arta weer eens installeren om wat metingen te doen. Ik heb gereageerd op een advertentie voor de 8agn op marktplaats. Dus wellicht heb ik binnenkort wel de juiste vervangings in huis.

Mijn gestoorde huisgenoot en ik maken al een tijdje grapjes over het maken van een tweede paar viechs met de drivers van Lieuwe. Misschien maken we wel een 5.0 of 5.1 systeem met 5 viechs. Mocht het ooit zo uit de hand lopen, dan komt er nog wel een topic over.
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

Ik heb gereageerd op een advertentie voor de 8agn op marktplaats. Dus wellicht heb ik binnenkort wel de juiste vervangings in huis.
Je had ze van mij over kunnen nemen voor 25€
Helaas zijn ze al verkocht.
lepain
Contacteer:

Bericht door lepain »

Ondertussen heb ik 2 exemplaren op marktplaats gekocht. Ik heb nu dus 3 drivers over. 1 8ag/n, en 2 onbekende drivers van Lieuwe.
Ik vind het een beetje jammer dat noch Bart Segers noch Lieuwe heeft aangeboden de drivers terug te nemen. Ik heb een kat in de zak gekocht. Het is vooral bijzonder dat in het originele verkooptopic van Bart Segers foto's van de Beyma 8/ag/n te zien zijn. Is het Bart en Lieuwe dan niet opgevallen dat ze een duidelijk andere driver verkochten? Een vergissing maken is natuurlijk menselijk, maar een vergissing recht zetten is wel zo netjes.
Ik hoef mijn geld niet terug, voor mij is het verhaal afgesloten. Het heeft me maar 40 euro gekost, het gaat me vooral om de extra moeite die ik erin heb moeten stoppen.
Hopelijk gebeurt dit voortaan niet meer op ons forum!
Walt

Bericht door Walt »

Voor een driver die al zo lang meedraait als deze Beyma unit is het vrij normaal dat zo'n unit in de loop van de jaren optisch en technisch wat wijzigt, dit heeft te maken met het standariseren van aantallen chassis, nieuwe productielijnen etc. Tevens bestaat dan de kans dat de T/S parameters ook iets veranderen.

In dit geval wisten beide verkopers denk ik echt niet anders of zij verkochten wel degelijk het type driver waar jij naar op zoek was. Hun iets verwijten lijkt mij derhalve niet gepast.

Groetjes Walter
bartsegers

Daarbij was ook ik in de veronderstelling dat het gewoon de beyma's waren. ze hebben zo ook al die tijd in de veich gespeeld naar tevredenheid.
Beetje raar dus dat ik dan drivers moet terugkopen niet? Dat mag je niet verwachten natuurlijk.
bas focal m180
Contacteer:

Walt schreef:
Voor een driver die al zo lang meedraait als deze Beyma unit is het vrij normaal dat zo'n unit in de loop van de jaren optisch en technisch wat wijzigt, dit heeft te maken met het standariseren van aantallen chassis, nieuwe productielijnen etc. Tevens bestaat dan de kans dat de T/S parameters ook iets veranderen.

In dit geval wisten beide verkopers denk ik echt niet anders of zij verkochten wel degelijk het type driver waar jij naar op zoek was. Hun iets verwijten lijkt mij derhalve niet gepast.

Groetjes Walter
Ik laat het in het midden hoe of wat wie wat hoe wie wat..
Maar walter een beetje kenner van speaker units kan of zou eigenlijk moeten weten dat waneer een driver van uiterlijk , met name een andere magneet (aandrijving) dat je weldegerlijk met een hele andere unit van doen hebt.

Ander voorbeeld de seas excel 18w001 , de eerste drivers in het begin hadden een andere verlijming van membraam aan de spreekspoel dan de latere modelen , verschil was dat de latere modelen een veel hardere membraam resonantie piek kregen maar wel bij een hogere freqeuntie.
Dat moet je nou maar net even weten.

Enfin laat voor alle een les zijn , goed kijken WAT je koopt.
Walt

Bericht door Walt »

Die Beyma units zijn eigenlijk voor PA gebruik. Hier draait het vooral om geluidsdruk, betrouwbaarheid en natuurlijk ook de klank. Maar of een resonantiebultje net bij een iets andere frequetie licht is zeker voor een breedband unit niet zo heel belangrijk. We hebben het hier over PA units dit is niet gelijk aan Hifi.

Voor PA toepassingen is het uiterlijk van de units veel minder boeiend omdat die in 99% van de gevallen achter een frontje worden gestopt. Dus zolang de prestaties maar vergelijkbaar zijn is het niet vreemd dat zo'n unit die al vele jaren meeloopt, een beetje 'met de tijd meegaat'.

Groetjes Walter
Lieuwe

Bericht door Lieuwe »

Laat mij toch hier nog maar even op inhaken.
Ik heb gewoon duidelijk in de advertentie gezet wat voor drivers het waren, de beyma 8 ag/n. Dat er veel verschillende versies van rondzwerven kan ik ook niet weten, ik heb ze overgekocht van bart met het idee dat ze in the viech kunnen.
Ik heb nog dermate weinig ervaring en kennis in speakers dat ik niet opeens zie als ik de doos openmaak dat het anderen zijn of een andere versie. En ja dat ze iets anders eruit zien dan op een plaatje van het internet lijkt me nogal logisch en snel voorkomen..
Ik zie dan ook nergens redenen toe om ze terug te kopen of een vergoeding te geven. Ik heb ook nooit meer geweten dan dat de speakers die ik verkocht dat dat de 8 ag/n is. En ik heb ze alleen maar gekocht van bart, vervolgens een paar maand hier in de doos gelegen te hebben om vervolgens weer te koop aan te bieden omdat the viech gewoon te groot was.
Dus ik vind niet dat ik fout heb gehandeld en dus een eventuele vergoeding zou moeten geven.
Zoals bart ook al zei dat ze bij hem altijd naar tevredenheid in the viech gespeeld hebben valt hem ook niks te verwijten.

Dit zijn nou eenmaal risicofactoren die bij 2e hands kopen horen vind ik. Je had ook kunnen vragen voordat je ze verkocht of ik duidelijke foto's wou maken. Dat had ik dan met alle plezier willen doen. Maar jij kon natuurlijk ook niet weten dat er meerdere versies van bestaan, dus uiteindelijk valt dit onder een gevalletje onwetendheid van alle partijen waar geen van allen wat aan kan doen.

En voor allen een les dus voor een volgende keer. Als je vervangende onderdelen zoekt voor iets wat je al hebt, vraag dan zelf voor duidelijke foto's ed. Tenminste dat zou ik wel doen..
lepain
Contacteer:

Bericht door lepain »

Jullie hebben gelijk dat het verstandig is om bij een aankoop op het forum of op marktplaats te vragen naar foto's van de producten die aangeboden worden. Dat zal ik voortaan ook doen!
Ik begrijp dat zowel Bart als Lieuwe dacht dat hij met de Beyma 8ag/n te maken had. Dat Bart in het verkooptopic afbeeldingen van de 8ag/n had staan blijf ik slordig vinden.
Maar ik vind het jammer Lieuwe, dat je wat onverschillig bent tegenover het probleem. De volgende quote illustreert het denk ik duidelijk:
Lieuwe schreef:
Ik heb gewoon duidelijk in de advertentie gezet wat voor drivers het waren, de beyma 8 ag/n. Dat er veel verschillende versies van rondzwerven kan ik ook niet weten, ik heb ze overgekocht van bart met het idee dat ze in the viech kunnen.
Ik heb nog dermate weinig ervaring en kennis in speakers dat ik niet opeens zie als ik de doos openmaak dat het anderen zijn of een andere versie. En ja dat ze iets anders eruit zien dan op een plaatje van het internet lijkt me nogal logisch en snel voorkomen..
Dat je deze drivers van Bart gekocht hebt en weer doorverkocht hebt neem ik je totaal niet kwalijk! Dat kan iedereen gebeuren, en vooral diegenen die kort geleden met zelfbouwen zijn begonnen. Het gebrek aan kennis is in mijn ogen echter geen excuus om na de verkoop geen interesse meer te hebben in de dingen die je verkocht hebt. Als je hoort dat het niet klopt kan je op zijn minst zelf wat onderzoek doen, je geeft er echter totaal geen blijk van dat je dat hebt gedaan.
Ik heb mijn huiswerk gedaan, en ik heb enkele dingen geleerd over de 8ag/n.

Er zijn enkele verschillende drivers van Beyma die lijken op de 8ag/n:
de 8ag/n/x, de normale 8ag/n maar dan in paren die gematched zijn
de 8ag/1n, een vergelijkbare driver met een lichtere motor
de 8ag, waarschijnlijk de voorganger van de 8ag/n, wordt niet meer geproduceerd (wel nog te vinden in het Beyma archief)
de 8ag/1, waarschijnlijk de voorganger van de 8ag/1n

Deze drivers hebben visueel de volgende eigenschappen met elkaar gemeen: een relatief grote whizzer cone, grote afrondingen op de gaten in de korf, 6 schroefgaten voor bevestiging, rechte langwerpige bulten geperst in de korf.
De drivers die ik van Lieuwe heb gekocht hebben deze eigenschappen niet. Omdat ook oudere drivers van Beyma de hierboven genoemde eigenschappen hebben geloof ik er niet in dat de drivers van Lieuwe een oude versie van de 8ag/n zijn.
De drivers die ik van Lieuwe gekocht heb zien er niet iets anders uit dan de Beyma drivers. Ze zien er heel anders uit. Dit is niet logisch Lieuwe, en het is niet iets dat snel voorkomt. Het zijn duidelijk andere drivers, en misschien wel van een andere fabrikant. Als de drivers visueel al zo afwijken van de drivers die ik ermee wilde vervangen zullen de TSparameters en frequentiekarakteristiek ook echt anders zijn. Ze zijn dus niet zondermeer geschikt als vervanging. De Viech is ontworpen voor de 8ag/n, en het filter ook.

Je mag van een zelfbouwer dus niet aannemen dat hij een driver accepteert die visueel totaal anders is dan de driver die hem aangeboden wordt. Vraag maar aan wie dan ook op het forum. Neem nou deze post:
bas focal m180 schreef:
....een beetje kenner van speaker units kan of zou eigenlijk moeten weten dat waneer een driver van uiterlijk , met name een andere magneet (aandrijving) dat je weldegerlijk met een hele andere unit van doen hebt.

Ander voorbeeld de seas excel 18w001 , de eerste drivers in het begin hadden een andere verlijming van membraam aan de spreekspoel dan de latere modelen , verschil was dat de latere modelen een veel hardere membraam resonantie piek kregen maar wel bij een hogere freqeuntie.
Dat moet je nou maar net even weten. ...
Niemand kan denk ik nog geloofwaardig volhouden dat ik een oude versie van de 8ag/n heb gekocht. Dit topic is al een tijdje open, en niemand heeft aanwijzingen kunnen geven dat het een Beyma is. Aanwijzingen dat het niet zo is zijn wel gevonden.

Ik vind het ook helemaal niet zo erg dat jullie de drivers hebben verkocht als zijnde iets wat het niet is. Dat kan gebeuren, dat is inderdaad een gevalletje onwetendheid.
Wat mij meer raakt is de onverschilligheid die volgt op de constatering van het probleem.
bartsegers schreef:
Daarbij was ook ik in de veronderstelling dat het gewoon de beyma's waren. ze hebben zo ook al die tijd in de veich gespeeld naar tevredenheid.
Beetje raar dus dat ik dan drivers moet terugkopen niet? Dat mag je niet verwachten natuurlijk.
Dat je dacht dat het de Beyma's waren en dat ze het in de Viech prima deden verklaard waarom je ze als Beyma verkocht hebt, maar het maakt nog niet dat de drivers ook daadwerkelijk de Beyma's zijn. Feit blijft dus dat je iets hebt verkocht onder de verkeerde naam. Vind je je argumentatie nog zo sterk als hij is toegepast op een andere situatie? Stel dat jij had geadverteerd Porsche-velgen te verkopen, maar het waren eigenlijk BMW-velgen:
bartsegers schreef:
Daarbij was ook ik in de veronderstelling dat het gewoon Porsche-velgen waren. ze hebben zo ook al die tijd in op mijn carrera gezeten naar tevredenheid.
Beetje raar dus dat ik dan de BMW-velgen moet terugkopen niet? Dat mag je niet verwachten natuurlijk.
Dit voorbeeld gaat natuurlijk heel ver, maar in deze context word duidelijk hoe bizar de argumentatie is.

Laat ik het nog een keer zeggen: dat de drivers als Beyma's zijn verkocht is te begrijpen, en op dat punt valt jullie niet zo veel te verwijten.
Ik ben het daarnaast met jullie eens dat je als koper de taak hebt om na te gaan of de handelswaar ook daadwerkelijk is wat er aangeboden wordt. Maar ik dacht dat je dit vooral moet doen om oplichting door kwaadwillende verkopers te voorkomen, wie redelijk is neemt per vergissing valse verkochte handelswaren toch terug?
Je wilt namelijk op geen enkele manier in verband worden gebracht met de misdaad van het bewust verkopen van valse handelswaar. Een paar keer zeggen dat je je onbewust was van wat je deed is dan niet genoeg. Want je laat een forumgenoot zitten met spullen die je hem niet aangeboden hebt, en je zit zelf met de centjes. Dat is denk ik slecht voor je reputatie op het forum.
Misschien vind je dat helemaal niet zo erg. Het lijkt er op als ik dit lees:
Lieuwe schreef:
... Dit zijn nou eenmaal risicofactoren die bij 2e hands kopen horen vind ik. ...
Kennelijk zijn het nou eenmaal de risicofactoren die horen bij 2e hands kopen van Lieuwe.

Het spijt me dat deze post zo lang is, maar als ik het idee heb dat ik gelijk heb, dan doe ik mijn best om uit te leggen waarom ik dat denk. Iedereen die het leest moet voor zichzelf maar bepalen wat hij er van vindt. Ik heb mijn mening in deze post denk ik voldoende duidelijk gemaakt.
richard

Bericht door richard »

Moeten we hier een poll van maken of zien we jullie binnenkort bij de rijdende rechter? :mrgreen:
Walt

Bericht door Walt »

Hmmm,

Als ik de foto's zo nog eens kritisch bekijk zijn de verschillen inderdaad wel erg groot, met name ook de kleur van de poolplaten.

Wat mij ook opviel was dat er geen Beyma sticker op de units zit die jij van Bart hebt overgenomen. Dit had ik nog niet eerder gezien maar dit wekt wel argwaan. Ik las ook nu pas dat Bart deze units ook weer tweedehands had overgenomen. Ik kon me al niet voorstellen dat de New-Line webshop niet de echte Beyma's zou leveren, dit is een zeer betrouwbare shop.

Ik heb derhalve het vermoeden dat de 'Beyma' units van Bart dus neppers zijn geweest.

Maar helaas too bad niks meer aan te doen. Wellicht eens de T/S meten, als deze goed overeenkomen dan zijn de units wellicht toch bruikbaar.

Groetjes Walter
bas focal m180
Contacteer:

Walt schreef:
Maar helaas too bad niks meer aan te doen. Wellicht eens de T/S meten, als deze goed overeenkomen dan zijn de units wellicht toch bruikbaar.

Groetjes Walter
Volgens mij zijn de units in de speaker hemel bij ander opgeblaze en kapotte vriendjes :lol: :lol:
ps mij is het ook over komen hoor dat ik iets verkeerds kocht ondanks mijn redelijke kennis. :-$
Lieuwe

Bericht door Lieuwe »

Als eerste wil ik graag zeggen dat ik je volledig gelijk geef, ik ben inderdaad tekort geschoten als verkopende partij.

Ik geef toe dat ik er idd weinig tijd in heb gestoken om er nou werkelijk achter te komen welke drivers het zijn, dit is dan ook een fout van mijn kant, dat geef ik volledig toe en mijn excuses daarvoor. Het is namelijk echt niet de bedoeling om een verkeerde naam hier te krijgen. Toen ik de drivers kreeg heb ik ze uit de doos gehaald, even vluchtig bekeken, aangesloten of er geluid uit kwam en weer terug in de doos. Ik heb er verder ook niet echt bij stil gestaan dat ze er anders uitzagen.

Ik snap volledig jou probleem en ik zou ook balen als zoiets mij overkwam, nogmaals mijn excuses voor het niet verder onderzoek doen naar deze drivers. Helaas heb ik het de laatste tijd ook behoorlijk druk gehad (privé en werk) en het subforum luidspreker drivers kijk ik niet zo vaak.

Zijn de T/S parameters al gemeten van deze drivers? Zoniet, zou ik adviseren om dat te laten doen (zullen vast wel forumleden zijn die dat wel willen) en dan wil ik de verzendkosten en de overige kosten wel voor mijn rekening nemen.

En als je graag zou willen, wil ik je ook nog wel een vergoeding geven voor al het gemaakte onderzoek/werk of voor gedeeltelijke vergoeding van de drivers.

Ikzelf ga nooit helemaal af op internetplaatjes. Zoals ik al zei heb ik de maar even eruit gehad en ik heb ze dus ook niet uitvoerig gecontroleerd of ze wel helemaal overeen kwamen, hierdoor heb ik de verschillen over het hoofd gezien.

Ook ik wil dit graag tot een goed eind brengen!
Laten we daar aub geen misverstanden over hebben. Je hebt mijn volle medewerking!
bartsegers

Of het nu ' neppers" zijn of niet, feit blijft dat zowel IK, evenals de (onderhand 8 jaar geleden ofzo verkopende partij), evenals Lieuwe, niet wisten dat dit GEEN beyma's waren.

Ik snap de ophef wel, maar het is niet netjes om en publiek in een topic te schrijven dat het je niet lekker zit dat niemand de drivers wilt terug kopen.

As je nog iets met die drivers wilt gaan doen, dan steek ze gewoon in een Veich, hebben ze hier jaren in gespeeld.
Wil ze ook wel voor je opmeten eventueel, kostenloos!

Dit topic moet dan gewoon gewist worden, want er staan erg veel verwijten in, en dat is niet netjes natuurlijk. IEDEREEN heeft hier gehandeld in onwetenheid.
bas focal m180
Contacteer:

Iedereen heeft gesproken.
Dan mag wat mij betreft
een SLOTJE er op
SLOTJE AUB????????????
Martijn H

Bericht door Martijn H »

prima.. Via Pb kunnen eventueel verdere ongenoegen dan wel oplossingen besproken worden lijkt mij.
Gesloten