Mini monitor 2 liter

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Mini monitor 2 liter

Bericht door b_force »

SuperR schreef:
Henkjan schreef:
SuperR schreef:
ps. Hebben jullie misschien een wdr file van die CHR70 zodat ik zelf wat kan simuleren?
wat is een wdr file?
Een "WiniSD Driver File". Ik was al aan de slag gegaan met de RS100, maar WinISD vroeg meer data dan dat ik uit de sheet kon halen. Vandaar dat ik dacht, als jullie correcte data hebben, dan modelleren we tenminste met dezelfde driverdata. Of gebruikt de meerderheid boxsim?
Op deze (en geen andere!) manier en volgorde invullen

Qms, Qes, Fs, Vas, Znom, Re, Sd, xmax en Pe

Dan gaat het ALTIJD goed :)
Rest van de velden niets mee doen, berekent winISD zelf
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Mini monitor 2 liter

Bericht door SuperR »

Ik kom er niet uit. :( Ik heb wat drivers in WinISD gezet, maar ik vind geen resultaten in 2 / 2.5 liter behuizingen waarvan ik denk dat het lekker klinkt. Een alternatief zou zijn om een 2.1 set te maken met een minisubje. Deze zou dan in een behuizing mogen met buitenmaten 20*20*20. Een liter of 7 intern dus.
Het idee is dan dus niet dat het ineens superlaag moet gaan, maar simpelweg het aanvullen van een leuke breedbander. De wens van 70-80Hz blijft dus behouden, maar is waarschijnlijk eenvoudig haalbaar. Eerste simulatie toont 40-50 Hz als -3dB.

"W6-1139SG
6” subwoofer met papieren conus, X-max 11.5 mm, neodynium magneet. Geschikt voor compacte subwoofers"

Die simuleert bijzonder mooi. Dan is de nieuwe vraag welke driver het goed doet op 150-20.000 Hz. Dan laat ik me denk ik verleiden door een driver met een grote x-max (Markaudio of Fountek)

Suggesties?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Mini monitor 2 liter

Bericht door b_force »

Die W6-1139 kun je zo tot 4-45Hz gebruiken.
100W versterkertje er bij en je bent klaar.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Mini monitor 2 liter

Bericht door wouter »

SuperR schreef:
een minisubje. Deze zou dan in een behuizing mogen met buitenmaten 20*20*20. Een liter of 7 intern dus.

"W6-1139SG
6” subwoofer met papieren conus, X-max 11.5 mm, neodynium magneet. Geschikt voor compacte subwoofers"

Suggesties?
Een subje van 20x20 buitenmaats heeft krap 5 liter, en een 40 Hz basreflex afstemming daarin maken is vrijwel niet te doen - zie mijn topic http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=11534

Ietsje groter is daarbij dus noodzaak, denk aan 22x22x22 ofzo.

Wel jammer dat je misschien niet bij de uitdaging blijft 2 liter fullrange te maken :wink:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Mini monitor 2 liter

Bericht door b_force »

Die W6-1139 hoef je helemaal niet BR te nemen.
Gewoon gesloten houden. Komt hij ook prima tot 40-45Hz
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Mini monitor 2 liter

Bericht door SuperR »

Wel jammer dat je misschien niet bij de uitdaging blijft 2 liter fullrange te maken :wink:
Vrees niet :)
"Van de hak op de tak" zullen we maar zeggen. Ik heb de Fountek nog eens gesimuleerd en vergeleken met subwoofersimulaties. Nu is natuurlijk duidelijk te zien dat de Fountek minder laag heeft, maar de wens van -3dB op 70-80 Hertz lijkt toch te zijn gehaald. Ik denk dat ik met een setje monitors begin dat ik eventueel nadien kan aanvullen met een subje

Als iemand een setje Fountek FR88 EX heeft liggen verstoffen hoor ik het graag
Bijlagen
Fullrange drivers VS laagweergave van Sub drivers
Fullrange drivers VS laagweergave van Sub drivers
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Mini monitor 2 liter

Bericht door wouter »

Hmm, ik zou dan de FR89EX proberen te bemachtigen - 5 mm Xmax

Die gaat in 1,4 liter BR vrij diep. Met 2 liter en een serieweerstand van 0,6Ohm (spoel voor de BSC) en wat demping in de pijp is dit de simulatie:
FR89EX 2 liter met demping in de pijp.JPG
https://www.madisound.com/store/product ... ts_id=8816

Bij Europe Audio staat Fountek er niet meer tussen :-s

AfbeeldingAfbeelding
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Mini monitor 2 liter

Bericht door SuperR »

Ik heb al een mail gestuurd naar Fountek met de vraag of er nog meer dealers in de buurt zijn. Madisound heeft ze, maar dan moet ik 44 dollar verzendkosten betalen...
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Mini monitor 2 liter

Bericht door Marp »

Vraag anders gewoon aan Ruud van RumoH of hij de FR89EX ook nog gaat leveren. De FR88EX en andere typen zitten zondermeer in het assortiment. Weliswaar onder de handelsnaam Dynavox, maar dat maakt voor de drivers niets uit.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Mini monitor 2 liter

Bericht door SuperR »

Het worden toch FR88EX'jes omdat ik die van JvS kan overnemen. Updates zullen volgen :)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Mini monitor 2 liter

Bericht door b_force »

Die FR88EX heeft nog wel een klein (baffle-step) filtertje nodig.
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Mini monitor 2 liter

Bericht door JvS »

SuperR schreef:
Het worden toch FR88EX'jes omdat ik die van JvS kan overnemen. Updates zullen volgen :)
Tot zover mijn ambities om een klein setje PC speakers af te bouwen :). Voordeel, ik had destijds een beetje dezelfde doelstellingen en kwam na uitgebreid onderzoek bij dit drivertje uit. Heel veel succes met het bouwen.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Mini monitor 2 liter

Bericht door SuperR »

De drivers zijn inmiddels binnen en in de behuizing die er bij zit (1 liter gesloten) klinkt het "matig". Ik zal kijken of ik van de week tijd heb om de gewenste behuizing te maken. DWZ, 2.5 liter, basspijpje. Ik ben benieuwd
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Mini monitor 2 liter

Bericht door b_force »

Waarom klinkt het matig?
Wat mis je?
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Mini monitor 2 liter

Bericht door JvS »

Lage tonen vermoed ik. Ze zitten nu in een kastje dat volgens mij aan de buitenkant 11x11cm is. Netto zo'n 0,8 tot 1L, dus dat zal bij 120Hz al wel flink afvallen.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Mini monitor 2 liter

Bericht door b_force »

En dan zeker ook nog geen baffle-step filtertje? :wink:
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Mini monitor 2 liter

Bericht door SuperR »

Veel spartaans'er dan dit wordt het niet nee :) Eerst de behuizing klussen en dan zal ik eens een kop koffie gaan drinken bij b_force om wat te meten.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Mini monitor 2 liter

Bericht door SuperR »

Tegenvallertje, mijn leverancier van klus-materiaal is aan het verhuizen en kan later in de week pas weer leveren. Toch maar even een beun-prototype gemaakt met wat karton om (hopelijk) een verschil te horen tussen de 1l behuizing. Ondanks dat het natuurlijk niet representatief is voor het product wat ik in gedacht heb is het inmiddels wel duidelijk dat er meer potentie in de driver zit dan dat de 1 liter behuizing deed vermoeden.

Wat ik hoor;
Nog steeds niet echt diepgang. Het klinkt (natuurlijk)als een klein luidsprekertje, maar het "satelliet" / "pc-setje" geluid is er net vanaf.
In de frequenties van een zanger's kopstem gebeurt iets geks, maar ik weet niet wat.
Verder heb ik het idee dat het laag netjes wegvalt zoals de simulatie. Ik hoor geen gek gedreun oid. Dat zou kunnen betekenen dat een subje eventueel eenvoudig te matchen is in de toekomst.

Van de week even de behuizing maken van normale (stijve) materialen en dan eens serieus luisteren/meten.
ps. Ja ik weet dat ik met wat tape geen luchtdichte behuizing kan maken, en dat karton niet echt ideaal is om mee te klussen, maar ik wilde ze gewoon even horen.
Laatst gewijzigd door SuperR op wo 24 nov 2010, 9:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Mini monitor 2 liter

Bericht door b_force »

Gewoon iets fatsoenlijks bouwen en filteren.
DAARNA pas gaan oordelen :!: :wink:
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Mini monitor 2 liter

Bericht door SuperR »

b_force schreef:
Gewoon iets fatsoenlijks bouwen en filteren.
DAARNA pas gaan oordelen :!: :wink:
Van de week even de behuizing maken van normale (stijve) materialen en dan eens serieus luisteren/meten.
Komt goed! Hoezo is een BR pijpje van een wc rolletje trouwens niet fatsoenlijk? ;)
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: Mini monitor 2 liter

Bericht door k.p. »

Zolang die niet de verkeerde afmetingen heeft is dit audiofiel verantwoord :wink: .
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Mini monitor 2 liter

Bericht door SuperR »

"Het magazijn" is nog steeds gesloten en ik wil graag 4mm aluminium gebruiken en dat kan ik het beste daar bestellen ivm de prijs die per cm^2 gaat (ipv per plaat) Nog even rust in huis dus, tot ik verder kan met klussen.

Update;

Ik heb toch even wat geklust uit MDF omdat dat spul geen drol kost en ik wat uurtjes vrij had. Nu kom ik er achter dat ik de voorkant eigenlijk zo eenvoudig mogelijk wil houden. Met andere woorden; Ik wil de BR-pijp niet aan de voorkant en ik wil de front eigenlijk het liefst lijmen ipv schroeven.
Probleem;
Een eventueel toe te passen "filter" is met een gelijmde front wel lastig. Dat kan natuurlijk opgelost worden met een miniDSP, maar dan ga ik het doel van een budget luidsprekertje een beetje voorbij. Aangezien er waarschijnlijk een dedicated versterkertje voor deze luidsprekers komt, kan ik ook wel wat actief filteren (http://sound.westhost.com/bafflestep.htm kan er met een opampje zo tussen)

Mijn "vragen" zijn dus;
De behuizing lekker dichtlijmen en in de versterker filteren?
Toch de behuizing van schroeven voorzien zodat hij open kan?
BR-pijpje aan de achterkant, levert dat (grote) problemen?
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Mini monitor 2 liter

Bericht door SuperR »

En wat is een update zonder foto? Op de foto zien ze er iets mooier uit dan in het echt. Ik heb geen bovenfrees dus moest me behelpen met een figuurzaag en halfbolle vijl/rasp.
Bijlagen
IMG_0479.JPG
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Mini monitor 2 liter

Bericht door b_force »

Ik zou het filter gewoon lekker passief houden.
Dan kan prima klein blijven.

BR aan de achterkant is in principe beter, mits je niet te dicht tegen de wand zet.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Mini monitor 2 liter

Bericht door SuperR »

Aan de achterkant it is! Wat zou ik potentieel moeten filteren? Jij had het over een BaffleStep correctie. Wat ik wil voorkomen is dat ik voor een driver van zeg 25 euro, filter-componenten ga aanschaffen van eenzelfde waarde. Daarnaast zijn de luidsprekers niet voor HiFi-waarderende oren bedoeld. Het is vrij snel, "goed genoeg". Wat ik daarmee bedoel is dat de "ellende" er wel uit moet, maar dat de bron een iPod wordt en dat imperfecties met de EQ kunnen worden gecorrigeerd.

Hier heeft iemand ook iets gemaakt met de FR88EX in praktisch dezelfde behuizing en heeft volgens mij niks gefilterd.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”