Fullrange, maar welke en welke kast?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
bartve
Berichten: 24
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 21:45

Fullrange, maar welke en welke kast?

Bericht door bartve »

Ik heb in m'n werkkamer een NuForce Icon (soort T-amp met ingebouwde USB DAC) en Tannoy Mercury M1 als een soort PC/desktop speakers en dat bevalt erg goed. De Tannoys hebben geen disco-bas maar zijn erg muzikaal en vermoeien niet.
Nu wil het geval dat ik nog een NuForce Icon over heb en op basis daarvan wil ik voor mijn dochter een slaapkamer stereoset bouwen. Nu kan ik twee dingen doen: tweedehands kleine boekenplank speakers kopen in de trant van de Tannoys (bijv. Tannoy Mercury F1, Wharfedale Diamond 10.0/1, Epos ELS3) en dan ben ik ergens tussen de 75 tot 175 euro helemaal klaar.
Maar ik zou het ook wel leuk vinden om dit aan te grijpen als een eerste eenvoudige instap in de wereld van het zelfbouwen, en ik ben dus aan het rondsurfen gegaan en kwam uit bij een fullrange driver icm een eenvoudig kastontwerp. Alleen word ik horendol van alle mogelijkheden (fonken, mfonken, etc, etc.).

Ik heb twee vragen:
- hoe verhoudt de geluidskwaliteit zich tussen de budget-maar-waar-voor-je-geld kant-en-klare speakers (Tannoy etc.) en de meer eenvoudige fullrange ontwerpen?
- wat is een goede fullrange driver / kastontwerp om mee te beginnen, gegeven de volgende eisen:
* kast vergelijkbaar met een kleine boekenplank speaker (ca. 30 x 18 x 23, h x b x d, iets groter kan nog net maar niet veel hoger, kleiner mag ook) met de BR poort aan de voorkant
* totale kosten per paar in de range 75 tot 175 euro

Alvast dank voor tips!

Bart
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Fullrange, maar welke en welke kast?

Bericht door TTS »

Gebruikersavatar
Mphus
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 08 mar 2009, 15:39
Locatie: Nijmegen

Re: Fullrange, maar welke en welke kast?

Bericht door Mphus »

beste Bart,

Ik heb het als mijn eerste speaker project de CT 222 gebouwd en ben er erg tevreden over! en niet heel moeilijk http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=11327

deze heeft de BR aan de achter kant maar daar zijn ook weer varianten op gemaakt met de BR aan de voorkant: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=12020, hier worden over de mogelijke varianten gediscuteerd met url naar de verschillende varianten.

wat mij betreft een echte aanrader!

Groeten Daan
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Fullrange, maar welke en welke kast?

Bericht door wouter »

Picolino 2, mee eens!

Afbeelding
http://www.lautsprechershop.de/hifi/picolino2_en.htm
(link was naar de homepage)

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 3&start=25

http://www.google.nl/images?hl=nl&biw=1 ... a=N&tab=wi

En hier staat een mooi bouwpakket voorbeeld: http://www.ebelholztechnik.de/shop/prod ... g0knt1sg94

De Spiralino TL zal ook erg prettig kunnen zijn. Henkjan heeft onlangs het filter in de Needle beproefd en dat was helemaal goed, beter dan de breedbander BB3.01

Afbeelding
Afbeeldinghttp://www.ebelholztechnik.de/shop/prod ... Paar-.html
Gebruikersavatar
595ss
Berichten: 326
Lid geworden op: vr 02 dec 2005, 16:26
Locatie: Gullringen, sverige

Re: Fullrange, maar welke en welke kast?

Bericht door 595ss »

Bart,

Ik heb nog wel een setje ingespeelde Fonken's met Fe127e staan die je kan proberen c.q. overnemen.

Rob
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Fullrange, maar welke en welke kast?

Bericht door Henkjan »

Ik denk dat in mijn serie Paasprojecten wel wat leuks zit 8)
Gebruikersavatar
Stef_S
Ook commercieel actief
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 12 nov 2010, 11:40

Re: Fullrange, maar welke en welke kast?

Bericht door Stef_S »

Wouter, dat is inderdaad een goede link naar een mooi bouwpakket zeg.. ziet er zo best simpel uit maar ben benieuwd of dat daadwerkelijk ook zo is.. zoek denk ik toch meer iets v[url=http://www..............nl/rekken-dressoirs]an een soort rek of zo[/url]..

--
Mod: later toegevoegde spam verwijderd.
Laatst gewijzigd door Stef_S op do 25 nov 2010, 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.
bartve
Berichten: 24
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 21:45

Re: Fullrange, maar welke en welke kast?

Bericht door bartve »

Dank voor alle tips, allemaal erg leuk!
Zonder het gegeven paard in de bek te willen kijken: er is er niet eentje die er echt uitknalt waarbij ik zoiets heb van 'Dat is 'm, die ga ik doen!'.
En heeft iemand nog een oordeel mbt mijn eerste vraag (vergelijking geluidskwaliteit goede budget boekenplankluidspreker uit de winkel/marktplaats vs zelfgebouwde fullrange speaker)?

Weer veel dank,

Bart
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Fullrange, maar welke en welke kast?

Bericht door bas focal m180 »

Gisteren een piccolino 1 gehoord , een erg goed klinkend dingetje.
Even stiekum op de loudnes gedrukt , ja als tzt ik ooit pc speakertje bouw dan wordt het een piccolino.
De piccolino 2 moet nagenoeg het zelfde klinken maar kan ik meen 6db luider , en dat is voor zo een speakertje een reuze stap voorwaardt.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Fullrange, maar welke en welke kast?

Bericht door Marp »

bartve schreef:
En heeft iemand nog een oordeel mbt mijn eerste vraag (vergelijking geluidskwaliteit goede budget boekenplankluidspreker uit de winkel/marktplaats vs zelfgebouwde fullrange speaker)?
Tot afgelopen decennia konden fullrange drivers me niet zo bekoren, en daarna heb ik er nog maar weinig beluisterd. Maar toen ik Black Beauty vorig jaar hoorde, moest ik mijn mening drastisch bijstellen. Aangevuld met subwoofer zou ik er geen probleem mee hebben als die in mijn woonkamer speelden. Budget fabrieksluidsprekers vond ik tot nog toe enkel leuk bij anderen... als de trotse eigenaar persé bevestigd wilden hebben hoe fantastisch ze klonken. :D

Als luidsprekers zoals de genoemde Picolino op eenzelfde niveau als de Black Beauty spelen, en het moest low budget blijven met een breedbander, dan wist ik wel in welke hoek ik het zocht. Maar dat zou ik dan wel met eigen oren willen vaststellen door ze ergens te gaan beluisteren.
bartve
Berichten: 24
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 21:45

Re: Fullrange, maar welke en welke kast?

Bericht door bartve »

Ik ben er uit: ik ga de Black Beauty bouwen, maar twijfel nog over de driver.
De piek in het hoog doet me twijfelen over de originele driver (CHR70). Daarnaast komen de speakers te hangen aan een NuForce Icon met een output van 2 x 12W, dus hoe meer rendement hoe beter. Henkjan, de createur van de Black Beauty ('k hoop dat-ie meeleest ...), noemt in de thread over de Black Beauty de CSS EL70 als een alternatief voor de CHR70, die in de BB zou passen. De verhalen die ik her en der lees over de EL70 zijn positief en het rendement is hoger dan dat van een CHR70, alleen zie ik nergens kastontwerpen voor een monitor/bookshelf kast voor de EL70.
Is dat een 1-op-1 drop in replacement in de BB, dus zelfde afmetingen voor de kast, zonder aanpassingen voor het filter?

Alvast veel dank,

Bart
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Fullrange, maar welke en welke kast?

Bericht door Henkjan »

ik lees mee 8)

in de Black Beauty zal de EL70 een ietwat minder diep gaand laag geven dan de CHR70 verwacht ik:
BB met EL70.png
maar verder wel lekker. Wat betreft t filter: ik heb m'n BB's ondertussen weer terug (had ze uitgeleend) en ik zal als ik terug ben uit spanje eens een meting doen met de EL70 er in zonder aanpassing aan t filter.

op http://www.planet10-hifi.com/boxes-CSS.html kwam ik overigens deze tegen:
millisizedFonken_EL70.jpg
bartve
Berichten: 24
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 21:45

Re: Fullrange, maar welke en welke kast?

Bericht door bartve »

Da's snel O:) !
Dank, ben benieuwd, ook als je de EL70 totaal ongeschikt acht voor de BB hoor ik het graag, dan ga ik braaf met de CHR70 aan de slag. Die Fonken versie had ik ook gezien, maar ik wil eerst maar eens een simpele doos proberen voordat ik met poorten en die planken met gaten enzo moet gaan knutselen. Bovendien mis ik bij die Fonken een (correctie)filter, of is dat niet nodig?

Thanx again,

Bart
Laatst gewijzigd door bartve op zo 05 dec 2010, 20:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Fullrange, maar welke en welke kast?

Bericht door Henkjan »

de EL70 is zeker wel geschikt voor de BB, alleen durf ik niet zonder meer nu al te zeggen of t filter gelijk kan blijven
bartve schreef:
Bovendien mis ik bij die Fonken een (correctie)filter, of is dat niet nodig?
dat doet Planet10 nooit :roll: ik denk dat het wel wenselijk zal zijn...
bartve
Berichten: 24
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 21:45

Re: Fullrange, maar welke en welke kast?

Bericht door bartve »

Henkjan, ben je al terug uit Spanje? :wink:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Fullrange, maar welke en welke kast?

Bericht door Henkjan »

:hide:
Gebruikersavatar
Dracoplasm
Berichten: 128
Lid geworden op: wo 16 jun 2010, 16:18
Locatie: Groningen

Re: Fullrange, maar welke en welke kast?

Bericht door Dracoplasm »

Zou de CHP70 (de paper versie) niet in de Black Beauty kunnen, hebben volgens mij een hoger rendement dan de normale.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Fullrange, maar welke en welke kast?

Bericht door Henkjan »

die zou in elk geval een ander filter nodig hebben, want die heeft van zich zelf een andere freq response dan de CHR
bartve
Berichten: 24
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 21:45

Re: Fullrange, maar welke en welke kast?

Bericht door bartve »

Dracoplasm, dank voor de tip, die CHP70 is interessant. Alleen als ik specificaties erbij zoek dan blijkt het rendement 85 dB te zijn, dus minder dan de 86 dB van de EL70 ('t is niet veel, maar toch ...)?

Bart

PS Bij herlezen denk ik dat Dracoplasm met de 'normale' de CHR70 bedoelt en dan is er qua rendement inderdaad flink winst te boeken met de CHP70? Maarja, ik ben niet ingevoerd in de wetenschap der filtertechniek ...
bartve
Berichten: 24
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 21:45

Re: Fullrange, maar welke en welke kast?

Bericht door bartve »

'k Moet nou toch maar eens gaan beginnen. Kom toch steeds weer uit bij het eenvoudige design van de Black Beauty en de specificaties van de EL70. Maar daar is een aangepast filter voor nodig en daar heb ik geen kaas van gegeten. Iemand een idee (Henkjan? ;-)) ...
Overigens: ergens anders las ik dat de de ElL70 gedijt bij een iets groter volume (3.3L?). Kan ik het ontwerp van de Black Beauty op alle dimensies iets opblazen of ben ik dan te simpel bezig?
Dank alvast!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Fullrange, maar welke en welke kast?

Bericht door Henkjan »

ik zou de EL70 lekker in 4 liter laten, geeft net wet meer diepgang:
BB met EL70.png
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Fullrange, maar welke en welke kast?

Bericht door wouter »

Zonder vervelend te doen, een afstemming op -5 a -6dB is wel heel diep gekozen. Mis je dan niet een beetje body? Het gaat wel laag maar dat laag is een stuk zachter dan de rest. Ik kan me wel voorstellen dat het op een bureau geplaatst voor bij PC gebruik heel anders ligt...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Fullrange, maar welke en welke kast?

Bericht door Henkjan »

ja en nee. als je het 1-op-1 vergelijkt met een vlak verlopende afstemming merk je het en zal je het laag mss wat dun vinden. maar het is wel een zeer vriendelijk laag, de Needle bv heeft dit ook zo. en zoals je aangeeft, maakt het (daardoor) plaatsing een stuk makkelijker. het alternatief voor een vlak verloop is een hogere f3:
vergelijk 2liter, 2literGHP, 4 literGHP.png
bartve
Berichten: 24
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 21:45

Re: Fullrange, maar welke en welke kast?

Bericht door bartve »

Dank aan Henkjan voor het doorrekenen. Begrijp ik het nou goed dat het meest optimale correctiefilter voor de EL70 in de Black Beauty exact gelijk is aan het correctiefilter voor de CHR70 in de Black Beauty? Dus een 'drop-in-replacement'?
bartve
Berichten: 24
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 21:45

Re: Fullrange, maar welke en welke kast?

Bericht door bartve »

Om (voorlopig) een eind aan dit draadje te breien: ik ben aangehaakt bij een project van Juicie. In dat draadje (zie: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 3#p1540583) heb ik ook wat gepost over mijn ervaringen, incl. wat foto's.
Veel dank aan alle volgers en vooral posters van dit topic voor alle tips en hulp, met name aan Henkjan die op al mijn beginnersvragen geduldig heeft geprobeerd antwoord te geven en als dank nog meer vragen kreeg (en daar bovenop heb ik als stank voor dank ook nog speakers in de aanbieding in Duitsland gekocht :oops: . Maar: ik denk al weer aan een volgend project, en dan kom ik vast nog wel een keer bij je winkelen :) .
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”